{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.232 visninger | Oprettet:

Foderplan - nyt niveau af overtænkning fra helvede? {{forumTopicSubject}}

At lave en gennemtænkt foderplan er der et nyt niveau af "overtænkning fra Helvede".
Suk. 

Gulddrengen måtte jeg flytte. 
Ejer af stedet havde en ide om, at vi på et selvpasser sted SKULLE bruge en bestemt person, hvis man ville betale sig fra noget af pasningsarbejdet. Nej, jeg ville da ej! Det ville ikke dække mine behov, til gengæld skulle jeg betale ca 3 gange så meget, for at få hjælp, når jeg synes 10 gange bedre om den person, jeg allerede havde en aftale med... 

Det nye sted er foder inkluderet.
Jeg vil gerne gøre det godt. 
Men, hvis man vil regne lidt efter selv... 
Der er åbenbart 40 FE pr 100 kg vintergræs - men hvordan pokker finder jeg ud af, hvor meget en hest spiser på en fold?

Det er ved opslag på sundhest`s foder eksel ark 40 FE pr 100 kg hø.
Og 10 FE pr 100 kg vintergræs.
Underligt nok indeholder Den Store Foderbog ikke tabeller med FE og næringsstoffer på de mest gængse fodermidler? 
Hvis Aslan kun spiste ad libitum hø, ville han nok æde 12-15 kg pr dag, hvis det var lækkert... Jeg aner ikke, hvor meget græs han spiser, men lad os gå ud fra, at det er lige mange foder enheder?
Så, ca 8 FE fra grovfoder?
Han er en traverblanding, så i let til moderat arbejde skal han have 6,5 til 7,5 FE.
Så, jeg har allerede løst kalorie indtaget? 
Bortset fra, han på ingen måde er fed, faktisk har han tabt sig en smule på tørt Sommergræs og en smule müsli for hyggens skyld hen over sommeren - jeg tror at han bruger en del af døgnet på at holde øje med passerende barnevogne, hundeluftere, dådyr og andet sjovt. 
(Ormekur bliver tjekket nu, de kommer på natteboks. Tandtjek i september.) 

Jeg går ud fra, at jeg kan tillade mig at hælde 2 FE i krybben. På stedet er der hesteplus, valset byg, og lucerne til at fixe calcium fosfor balancen 

Der er et tilskudsfoder ved navn Heste plus. Firmaet anbefaler selv 0.8 kg pr dag, så er vitamin, mineral osv også dækket ind.
I så fald har hesten fået 0.7 FE via krybben og der er 1.3 tilbage... Lucerne er ca 0.86 FE pr kg, byg er 0.95 FE pr kg. Dvs jeg har 2.5 kg krybbefoder = blandet lucerne og valset byg, at lege med, til at justere med, til at dække kalorie indtag. Uh, og fixe calcium / fosfor balancen.
Så vidt jeg ved, bør calcium : fosfor være ca 1,5.
Jeg aner ikke hvad calcium i byg er, udover 'for lavt", og det lyder også til at calcium kan være til den lave side i hø. 

Lyder det fornuftigt, hvis jeg blander 1 del lucerne (efter vægt) med 5 dele byg (vægt)

Så bliver Aslans foder vinteren over: 
0.8 kg hesteplus.
Det græs, han kan æde på folden. 
Det hø, han får fra foldens slowfeeder og ad libitum i boksen.
Nu vil han stå på halm. 
Jeg supplerer med lucerne / valset byg i størrelsesforholdet efter vægt : 1;5.
Dvs fx 400 gram lucerne til 2 kg byg. (Måske får han ikke så meget krybbefoder)
Der fodres 3 gange i døgnet 

Har jeg regnet nogenlunde rigtigt?

Lad os alle imitere en god parodi på Arnold Schwarzenegger: Arghh! Aaarghhh! ArrggghhhH!


Kommentarer på:  Foderplan - nyt niveau af overtænkning fra helvede?
  • #1   7. okt 2018 Jeg tror at du overtænker det. Find et foderprodukt som du kan lide, og som dækker ham ind mht. vitaminer og så se hvordan det går.

    Bliver han tyk, så find et sted at skære ned. Bliver han tynd, så sørg for at han får mere at spise/skift til et produkt som er lavet til heste som har svært ved at holde huld.


  • #2   7. okt 2018 Jeg vil gerne prøve at sammensætte en kost, hvor det består af græs, hø ad libitum og en kombination af det, som er inkluderet på stedet - tilskudsproduktet hesteplus, valset byg, lucerne

  • #3   7. okt 2018
    Jeg ville slet ikke kigge på det FE indhold - men din hest istedet for. Som du selv skriver.
    " Så, jeg har allerede løst kalorie indtaget?
    Bortset fra, han på ingen måde er fed, faktisk har han tabt sig en smule på tørt Sommergræs og en smule müsli for hyggens skyld hen over sommeren - "

    Det duer ikke og kigge på FE indtag, hvis det ikke holder en dyt alligevel. Jeg aner ikke hvor mange FE min får overhovedet. Jeg tager udgangspunkt i hvordan hun ser ud og de hensyn der skal tages til hende fx; tidligere mavesår, tåler ikke græs.

    ( let arbejde er iøvrigt LA dressurmæssigt, moderat er først over MB )

    Du overtænker waaaaay to much.


  • #4   7. okt 2018 Jeg har tænkt mig, at han til sommer kan få græs på døgnfold og vitamin / mineral dækket via vitamin / mineral godbidder eller lignende.
    Det bliver simpelt.

    Men, lige nu skal han have græs/hø ad libitum. Men det kommer ikke til at dække hans behov.
    Dermed skal jeg supplere med noget.
    Da jeg skal trappe ud af nuværende og over til det næste, vil jeg gerne have en kvalificeret ide om, hvor jeg kan forvente at han lander.
    Da det jo skal hældes op af menneskehånd.


  • #5   7. okt 2018 Helt enig med Kiwi - jeg tror også du overtænker det smiley

    Du aner ikke hvad han æder/kommer til at æde på fold af græs - en ting er dog sikkert, at der nu er så lidt krudt i græs, at selvom mine går på græs om dagen i 10-12 timer, så får de hø til natten.
    Det holder også maven bedre, at de får noget tørt grovfoder ved siden af det våde græs.

    Har du analyse på jeres hø ? For ellers er det jo endnu mere omsonst at forsøge, at regne ud præsis på gram hvad han skal have, da du ikke aner hvad hovedparten af hans foder består af alligevel.

    Caspian som nok typemæssigt minder mest om Aslan, både af den ædle type og af sind, han kan snildt kværne 20-25 kg hø om dagen, når vinteren er på sit højeste.
    Pinot som på ingen måder minder om din beskrivelse af Aslan, får højvinter maks 12 kg hø dagligt afmålt, for ikke at blive bollefed.

    Jeg har aldrig haft grovfoder med analyse, og derfor forholder jeg mig til vit/min tilskud/tilskudsfoder som værende en heste pendant til en vitaminpille - og så fodre jeg med øjnene i daglig dagen, og ville evt overveje at tjekke blodprøver via doc dyr, hvis hesten virkede trivelig på fodringen.

    Jeg ville aldrig overveje igen, at give mine heste 2 kg korn dagligt - på den anden side kan du næppe heller hælde 2 kg lucerne i den, uden at du risikerer rigelig med protein, men så vil du kunne lugte det i boksen, det hørmer hvis de er i proteinoverskud.

    Så taber han sig nu, så ville jeg smide dækken på ham, så skal han ikke spilde tid på at holde varmen. Prøve at se hvor meget grovfoder han reelt æder i boksen , og så evt spæde møllerens hestepæus op med 1/2 kg lucerne og 1/2 kg byg. Bliver han tændt af stivelsen, og får ødemer, så må du pille byggen væk.

    Men lad være med at spild tid på hvad han skal have pr gram at æde, hvis du ikke har styr på grovfoder analyse og mængde.

    Mvh Charlotte

    Ps du er sikker på at det er hø i har, og ikke frøgræs ?


  • #6   7. okt 2018
    Dæk ham ind med et fuldfoder, følg anvisningen, hvis han mangler huld så tilføj noget for huld. Vil du gerne give lucerne, så put en håndfuld oven i.

    Bliver den for tyk, så giv den et fuldfoder med mindre dosering.

    Synes egentligt det er simpelt - men jeg regner så slet ikke i FE og alle mulige forhold imellem de ekstra ting jeg giver, som ikke indeholder vitaminer som Tim03, fiberpiller, speedibeet, mash og andet.

    Og at man skal trappe op/ned gør jeg også bare på sjus som overgang - lidt mere af det ene og lidt mindre af det andet. Jeg laver dog ikke nogen overgang på foder, da det jeg fodre med indeholder stortset det samme - der er ikke stor foreskel på de ting jeg skifter imellem.



  • #7   7. okt 2018 Jeg er ret sikker på, at det er hø...

    Hm, er lucerne / byg udfordring 1:1?
    Hvis der findes en tommelfingerregel, så man ikke skal regne, er jeg glad.


  • #8   7. okt 2018
    Hvorfor skal der være et bestemt forhold imellem lucerne og byg?
    Istedet for at give det man synes. At jeg så ikke ser pointen i de to ting, er noget andet. Men hvad er det der gør, at der skal være et bestemt forhold imellem dem?

    Og hvorfor er alt med en masse udregning rigtigt, hvis du ikke har analyse på grovfoderet? Så kan du regne nok så fint ud på papiret, men dit grovfoder som hesten spiser mest af, kan køre det helt skævt selvom det ser fint ud i din udregning.


  • #9   7. okt 2018 Logikken ved at tilsætte lucerne er, at totalt set skal størrelsesforholdet imellem calcium og fosfor gerne være circa 1,5.
    Dvs 3 calcium til 2 fosfat.

    Det er fuldstændig rigtigt - der kan på ingen måde regnes præcist, der er tale om slump.

    Men, korn har, for alle kornsorter, for lavt calcium.
    Faktisk er calcium lavere end fosfat.
    I lucerne er calcium/ fosfat indholdet dejligt højt.
    Så, man kan servere dejlig billig byg og tilsætte lucerne og selv gøre hestefoderet afbalanceret på mineraler.
    -Lucerne har en strå struktur, er derfor luftigt. Det fylder meget pr gram og tager derfor tid at æde. Skal hesten kun have lidt krybbefoder, kan lucerne bruges til at få foderet til at se ud af meget.
    - Protein indholdet i lucerne er dog også ret højt. Vidunderligt, hvis resten af foderet er protein fattigt.
    Ærgerligt, hvis protein indholdet er rigeligt højt, der er hos gamle eller nyresyge en grænse for, hvor meget protein man kan give pr kilo levende hest - overskuddet skal jo omsættes i nyren.

    Hvis jeg regner rigtigt med størrelsesforholdet, så ER det jo hjemmeblandet müsli


  • #10   7. okt 2018 Det var en klog foderkonsulent der engang sagde.. Hvorfor fodre på den dyre og besværlige måde?! Gør det så nemt som muligt.. Noget jeg selv tænker på når jeg fodrer...
    Vær helt ærlig, og tænk efter. Er din hest en top atlet og behøver din hest at have vejet og målet det hele, ned til den mindste vit/min? Nej vel? smiley
    Det gør i hvert fald ikke mine, og de fodres med et fuldfoder hvor de er dækket ind mht normalen, så får de begge ølgær for at styrke hovene da de er barfodet, og gulerødder. Et par gange om året får de en kur loppefrøskaller. Også wrap ad libitum smiley Det fungerer de godt på, hvis de behøver ekstra energi, så får de Horselux Sport.
    Jeg er selv ingen top atlet, og spiser ej som en, jeg spiser dog primært sundt og er nok dækket ind.. Men tænker mine heste er bedre dækket ind end mig.. smiley

    Mvh TT


  • #11   7. okt 2018 Men når du ikke har analyse på dit grovfoder og græsset, så er halvdelen af din fodring i blinde og dermed er det for mig og se spild af tid og gå så meget op i små værdier.

    Jeg har aldrig, aldrig tænkt på calcium/fosfor balancen - og jeg har ikke læst nogen steder, om heste der var i ubalance på de ting.

    Lucerne giver for mig ikke mening hvis man har grovfoder ad libitum - så har hesten rigeligt tyggetid i forvejen. Er det fordi man kun fodre med vitaminer, giver en håndfuld lucerne mening fordi den så bruger lidt tid på at tygge tingene i forhold til andre i stalden der måske får mere.

    Byg ville jeg slet ikke proppe i en hest - der findes andet og bedre stivelse, der er meget bedre og lettere fordøjeligt for hesten, hvis man gerne vil fodre med stivelse.


  • #12   8. okt 2018 Prøv at bruge den viden du har.

    Hvordan er din egen kost sammensat? hvordan har du regnet din egen kost ud? hvor præcist er din "foderplan" udregnet?

    Højest sandsynligt har du ikke regnet på din egen kost, og du lever selv i bedste velgående ik.

    Prøv igen at se på dine patienter, vil du kunne udregne en "foderplan" efter hvor høje de er, som passer til alle mennesker som har den højde?, som vi gør med hestene, nej vel, da mennesker har forskellige behov.

    Pointe, at jeg vil påstå du ikke kan regne dig frem til noget som helst begavet.

    Hestene optager næringsstofferne forskelligt, så du er nød til at se på din hest, hvordan trives han, hvordan ser han ud, hvordan er hans energi niveau, hvordan er hans hove. osv. Disse ting vil fortælle dig hvordan han har det.

    At regne noget præcist ud, giver ingen mening i min optik.
    - da selvom vi har analyse på vores grovfoder, ved vi ikke om denne analyse er gennemsnittet af det grovfoder vi har eller ligger ude i perferien af normalfordelingskurven.
    - vi kender absolut intet til hvor meget hesten optager af de næringsstoffer som vi giver den.


  • #13   8. okt 2018 "Foderplan" til de, af mine patienter, hvor det er relevant, er nemt.

    Rp kost registrering
    Rp væskeregistrering
    Rp refeeding prøver mandag, onsdag, fredag
    Rp dgl vlgt
    Behovet er ca 30 kcal - 2 g protein - 30 ml væske pr kg.

    Er ernæring insufficient, så
    Rp nasalsonde
    Rp 125 ml p drik x6
    Rp 125 ml flaskevand x6
    Varer forventet insufficient ernæring mere end 3 uger, så er det PEG sonde, dvs indopereret gennem bugvæggen.

    Men, der er min hest jo slet ikke...

    Hæhæ. Overtænkning my ass...


  • #14   8. okt 2018 Jeg ved at jeg overtænker...

  • #15   8. okt 2018 Dr Who - Velkommen i klubben smiley smiley smiley

    Mvh TT


  • #16   8. okt 2018 En hest der ikke laver mere bør sagtens kunne klare sig på græs, hø/wrap og et tilskud. Det handler bare om at tildele nok strå. Og af ordentlig kvalitet.

    Jeg ville give fuld gas med hø og så give anbefalet mængde hesteplus evt med en håndfuld lucerne, hvis det får dig til at føle dig bedre tilpas. Byg er ikke hestemad i min verden, men billigt, så derfor bruges det ofte på steder med foder inkluderet.



Kommentér på:
Foderplan - nyt niveau af overtænkning fra helvede?

Annonce