{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.211 visninger | Oprettet:

AMT
AMT
Tilmeldt:
20. maj 2007
Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714

Kan et føl opleve for meget? {{forumTopicSubject}}

Lidt inspireret af alle de tråde om hvad man bør træne med sit føl/plag, kunne jeg godt tænke mig at vide om i mener/ved om man også kan træne for meget med sit føl/plag?

(med træning tænker jeg generel håndtering, gå ture, oplevelser, bid/dækken/udstyr mm.)

På facebook ser jeg nogle, hvor deres omgang med føllet/plagen virker ret overdrevet, og som om at fokusset på hesten er væk, fordi at den bare "gøre hvad den bliver bedt om", og "gør det godt".

Med føl/plage tænker jeg op til 1,5 år alderen.

Lad os få en god gammeldags debat, med lidt indhold smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan et føl opleve for meget?
  • #1   15. okt 2018 Det er nok er spørgsmål om kvalitet fremfor kvantitet i min verden smiley

    Unghestene/plag/føl har efter min erfaring kun mentalt og fysisk overskud til kortvarig træning - og da god kvalitets træning i min verden går ud på at stoppe mens legen er god - før føl/plag/unghest bliver mental eller fysisk træt, så er det kortvarigt og ikke nødvendigvis hver dags træning man er ude i.

    Der hvor jeg kan være bekymret med “for meget” træning er, at dem som gør det oftest gør det, fordi det er deres første og eneste heste - så de er ofte uerfarne, og ikke specielt gode til at stoppe/give efter/fjerne pres....og deraf risikerer at ende med et ungt dyr, som lærer at samvær med mennesket ikke er samarbejde, men både mental og fysisk hårdt arbejde. Og ofte oplever jeg også, at disse mennesker langt he af vejen mens føllet/plagen er ung kan presse den - men får problemer når den bliver unghest/voksen og siger fra.

    Mvh Charlotte


  • #2   15. okt 2018 Da min var føl/plag og op til ca. 2,5 år, var 10 min træning (i form af stigning, en gåtur eller lignende) mere end rigeligt. Jeg tror helt sikkert på at man sagtens kan træne alt for meget med de små. De er jo kun børn, og bør altså mere eller mindre have lov til at være "børn".

  • #3   15. okt 2018 Jeg synes at man skal gøre det den er klar til og lege tingene ind, kortvarige træninger.

    Jeg synes godt man kan gå ture med den og lege på banen/folden med miljøtræning, men kortvarigt og kun så længe den synes det er sjovt og interessant.

    Med min egen gik jeg ture ved vej og i skov, legede med paraplyer, bolde og presenninger i hallen, men når han ikke gad mere så stoppede vi, jeg havde en ung hest der havde det sjovt, var nem at tilride og der var ikke noget der kunne ryste hans grundvold ud over en flok køer ??

    Men jo man kan helt klart sagtens over gøre det, og overstimulere og så får man enten en hest som blive sur, tvær og ikke gider mennesker eller en hest der er ked og opgivende.


  • #4   15. okt 2018 Ja bestemt, de skal da også have lov til at være dyr. Det gælder ikke kun føl/plage. Men også heste generelt. Jeg havde lidt dårlig samvittighed med Rocky, da jeg nærmest ikke havde ham i hænder hans første år hos mig. (han blev striglet et par gange om måneden) Men det var MIT behov, ikke hans, han havde det jo fint smiley
    Et par måneder før han blev 2 år, påbegyndte jeg træning ifb med dyrskue. Hvor han blev trænet et par gange om ugen i at gå ture og blive mønstret. Efter dyrskue trænet vi lidt miljøtræning og i at blive vænnet til diverse ting på kroppen, også gik vi lidt ture, var til FHF weekend, også stod han meget stille igen i vinterperioden hvor der ikke var meget træning. Så påbegyndte vi træningen igen i foråret, og har trænet jævnt Ca tre gange ugentligt siden da. Først mønstring, longering, ture. Så sadel, rytter, ture. Han bliver trænet indtil december hvor han får pause i tre måneder før han virkelig påbegynder livet som ridehest smiley

    Mvh TT


  • #5   15. okt 2018 Ja også som de andre også skriver, så foregår det ikke i ret lang tid af gangen smiley

    Mvh TT


  • #6   15. okt 2018 Jeg synes ikke som sådan man kan træne for meget eller for mange ting med sin unghest. Jeg synes dog altid der skal tages stilling til hvor meget den enkelte hest kan klare i både krop og sind smiley

    Jeg har selv en 2 års nu og han har da været udsat for lidt af hvert.. Han har feks. været på ridelejr og til et enkelt stævne med jordarbejde. Han er aldrig blevet presset til noget han ikke kunne eller ville og alt håndtering er foregået i hans tempo.. Vi får stor ros fra folk vi møder, fordi han er så rolig og velafbalanceret smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   15. okt 2018 Charlotte: God forklaring!

    Hvordan har du det med f.eks. at taget føllet/plagen med til div. arrangementer, hvor den er på LÆNGE og MEGET?

    Vi er helt på bølgelængde når træning gælder om kvalitet frem for kvantitet.! Og det er jo også oftes der man går samarbejdsvillige, og fokuserede dyr. Det gælder jo faktisk for alle individer, mennesker som dyr smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   15. okt 2018 Team TIndur: Tror du at en pause gør noget for hesten psyke, ud over at "tilfredstille" rytterens samvittighed? (Hvis man kan sige det på den måde?
    Hvilke positive ting bidrager en pause med, ved hesten psyke? Eller gør man det for hesten fysisk?

    Jeg har aldrig benyttet mig af pauser i forbindelse med tilridning, eller anden håndtering, med mindre at det har været påtvunget, men kan se at det er en kotume at folk gør det smiley


  • #9   15. okt 2018 Det er et spændende emne.

    Min første hest fik jeg som helt rå 6 mdrs - hun havde aldrig været i hænder, og der skulle en voksen mands kræfter og et langt tov til at hive hende ud af traileren og ind i stalden. Hvordan de fik hende ind i traileren i første omgang, tør jeg næsten ikke tænke på. Mine tre andre heste var egen avl og var i hænder fra dag 1. Jeg har aldrig gjort så meget med de unge udover almindelig opdragelse og det helt lavpraktiske (stå bundet, børstes, løfte hove, blive trukket), men det har så også føltes mest naturligt at gøre det i små portioner, når det passede mig. Jeg har ligesom Charlotte oplevet personer, der kun har den ene hest, som bruger oceaner af tid på deres plag og måske også får overgjort det lidt uden helt at vide, hvordan de skal kommunikere med hesten. Kendte engang til en, der gik tur med sin 2-års hver eneste dag og havde den ude på staldgangen til striglning 1 time om dagen. Den var ikke specielt nem at håndtere alligevel ...

    Når de så er blevet 2,5 år, har jeg udfordret mine heste mere med dækner, gåture alene osv. MEN jeg har så også altid haft noget andet at træne og ride på, imens jeg havde føl og plage - både andres og mine egne heste (efterhånden som de voksede til).

    I dag er jeg hesteløs og har været det i nogle år. Jeg overvejer, om jeg skal købe mig et føl, fordi det er sådan jeg har været vant til at have hest - helt fra starten. Derfor tænker jeg nogle af de tanker, du nævner her, trådstarter - vil jeg komme til at overdrive træningen, fordi jeg gerne vil mere, end hvad føllet egentlig har brug for? Det er vigtigt at have i baghovedet i hvert fald.

    Jeg påtænker i øvrigt at købe føl fra et stort stutteri, hvor de tjener de fleste af deres penge på at lave ridelejre for børn om sommeren. Oveni avler de på næsten alle deres hopper (det er kvalitetsavl på kårede hopper, så det er fine heste), så føllene er med til undervisning, på skovture, i søen om sommeren og omgivet af børn. Det skulle give meget afbalancerede føl/plage, og det så overhovedet ikke stresset ud, da jeg var der til åbent hus sidste år. Så det giver da også noget at tænke over.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #11   15. okt 2018 gypsyvan: tror du at et føl/plag kan trænes, og opleve så meget, for meget at dek til sidst virker oplagt og rolig (tilfreds og klar på træningen/oplevelsen?)

  • #12   15. okt 2018 AMT - Fordi ligesom os, så bliver man træt i kroppen, og fyldt op i hovedet af for meget arbejde. Ligesom vi har brug for ferie, så tror jeg også hestene har det! Dengang jeg blev færdig med min bachelor, kunne jeg overhovedet ikke åbne Faglitteratur på over et år da jeg var så fyldt op. Så hvorfor skulle det være anderledes for et individ der ikke engang har samme hjerne kapacitet som os? smiley
    Og jeg kan også se en arbejdsglæde hos de heste der holder pause smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   15. okt 2018 Team Tindur: Jeg ved det ikke. jeg har aldrig selv haft brug for en lang pause - men det handler vel også om, hvordan hesten trænes, og om det er det samme hele tiden, eller om man formår at holde hestens glæde og arbejds lyst?

    jeg ved det ikke, har aldrig brugt det smiley


  • #14   15. okt 2018 AMT - Jeg har jo ej heller den vises sten, kan kun tale ud fra observationer igennem årene. smiley og jeg tror da også variation har en betydning, men har aldrig kun arbejdet uden variation og uden pauser, så kan ikke svare for andet smiley kun hvad jeg oplever virker smiley

    Mvh TT


  • #15   15. okt 2018 Jeg har en på 17 mdr fik ham ved 8 mdr. I starten havde jeg dårlig samvittighed over han ikke var i hænder hver eneste dag da han kom på direkte på døgn og været indtil 1 okt. Men til sidst tænkte jeg det skal nok komme og han blev jo trænet hverdag på en måde da jeg kom ud på folden og snakkede og nussede ham. I dag trækkes han til og fra fold og bindes op ved strigle g kan være 2-10 gange om mdr. Han kan røres overalt og løfte ben. Han er rolig og cool af natur så har da også leget med boldt. Men pt laver vi ting der virker naturligt som laver jeg hegn så snuser han også men presses ikke ud i noget vildt. Regner med til sensommer næste år og gå i skridt videre med mere træning.

  • #17   15. okt 2018 Mine nuværende føl fra i år, den fra sidste år og de to 3 års jeg har, er blevet udsat for snart alt xD dog aldrig flere ting på samme tid, og aldrig i snor. Har en skør mani med at finde alle de "farlige" ting, og lægge/hænge det op ude på folden smiley så ligger/hænger det der et par dage, også når de ikke er interessant mere finder jeg noget nyt en uges tid efter.
    Løfte ben osv har de lært fra de var et par dage gamle, således at de ikke finder det mærkelig når det endelig skal bruges smiley
    Men jeg har rigtig dårlig erfaring i at direkte gå på banen og lave Miljøtræning med 30 forskellige ting, så bliver de som regel overfusede .

    Ville dog slet ikke proppe bid i munden på nogen under 2 år uanset køn!


  • #18   15. okt 2018 Hmmmm tjaaaa jeg har ventet med at tage mine plage ud fremmede steder ind til de var +2 år - er du vimmer Caspian som er en sensitiv herre sov jo nærmest i 3 dage efter han havde været en tur i trailer og op i en fremmed ridehal, som 2,5 - 3 års.

    Principielt vil jeg nok mere tænke, at det er “ forkert” daglig træning, som gør dem overstimuleret, men end hvis man en enkelt gang vælger et længere arrangement, såsom et føl-/plagskue - her sover de nok godt i tiden efter, men det plejer ikke at være enkelt begivenheder som så , der giver problemer, mere dagligt pres.

    Jeg er jo så heldig at have min egen gård, og der passede det fint ind, at den dagligetræning reelt set bestod at blive trukket til/fra fold - for at kunne det, der skal man jo kunne stå stille, gå frem, vende og stå stille.
    Og på en gård står der jo en grøn trillebør på gårdspladsen den ene dag, og den næste dag en boggietrailer, lidt flagrende plastik fra en wrapballe ect, så miljøtræning blev det også meget naturligt til.
    Var vejret godt, så kunne vi kigge på hestetraileren og evt gå lidt ind/ud.

    Så mere almindelig håndtering end dissideret træning - og mere træning udfra om dagen var god til det/jeg havde tid/solen skinnen/plagen virkede oplagt til det.

    Mvh Charlotte


  • #19   16. okt 2018 Maria E Så du stoppede først når den hest sagde fra?

    Jeg tror egentlig jeg er meget enig med flertallet herinde: lidt træning og at man skal stoppe imens legen er god. Dog mener jeg det varierer fra hest til hest. Nogen kan sagtens overskue en del, imens det for andre er rigeligt at blive striglet.


  • #20   16. okt 2018 Sarah: Nej, men jeg kan godt se at det nemt kan forstås sådan i det jeg har skrevet smiley

    Han var altid løs i hallen og ofte sammen med andre heste, så han gik til og fra tingene som det passede ham, på den måde stoppede vi når han ikke gad mere, tit gik han bare hen til mig og ville nusses eller legede med de andre heste når, det Jeg nu havde lagt frem ikke var spændende mere smiley

    Så han er aldrig blevet presset mere end han selv gjorde smiley


  • #21   16. okt 2018 nåårh okay smiley

  • #22   16. okt 2018 Min fire måneder gamle basse, er inde med mor når hun skal trænes. Bliver trænet basalt i stalden, strigle, løfte hove og stå bundet også bliver han trukket til/fra ridebane. Derudover er vi igang med at lære at forlade mor, det sker under middagsmaden - han ryger ind i naboboksen og får mad.

    Under træningen af hoppen, er han bare løs på ridebanen. smiley

    Sammenlagt er det alt fra 10 minutter til 1 time, er dog opmærksom på hvor meget han kan kapere i hovedet. Vi laver ikke alt for meget nyt på en dag, men mange af de samme ting. smiley

    Forleden var han ude og blive miljøtrænet i godt 10 minutter. smiley

    Jeg mener at et føl har godt af at opleve en masse, men i små doser. Jeg synes det fungere bedst ved at introducere dem stille og roligt til tingene - altså i etapper.
    Et føl kan som en voksen hest, godt opleve for meget - det er op til hovedet på den enkelte hest, tænker jeg. smiley


    profilbillede
Kommentér på:
Kan et føl opleve for meget?

Annonce