{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hest med tynd mave
  • #1   27. okt 2018 Er maven ikke i orden igen efter en uge? smiley
    Er du sikker på at det er wrappen der er synderen?
    Ved meget tynd mave, og som forebyggelse, ville jeg give en dl ølgær i foderet hver dag. Også ville jeg give halm sammen med hø/wrap da halm er forstoppende så det ville jeg give indtil maven er stabiliseret. Hvis der stadig ikke er en bedring efter 4-5 dage, kontakte dyrlægen.
    Du har vel ikke givet ormekur for nylig?

Mvh TT

• #2   27. okt 2018 Han får noget hvor der er ølgær. og har også købt noget direkte til lind mave. der hvor jeg købte han sagde hun han skulle have så lidt sukker og stivelse som muligt og så hø. Han stod på piller derovre men jeg har ham på halm. Han levede kun af fiberpiller og lucerne og vitamin. så det eneste jeg har lavet om er halm og wrap i stedet for hø. Derfor mistænker jeg det kan være wrap der gav tynd mave. Derfor ville jeg prøve hø. har også tjekket for sand og det havde han Heller ikke. men ja dyrlæge skal selvfølgelig ind over hvis Heller ikke hø og ølgær ikke Gør noget. også derfor jeg ville vide hvor lang tid i andre har været om at få normal mave efter at være startet med hø . og ja han fik ormekur for 3 uger siden. dog havde han stort set ikke orm men i år fik alle en kur i stalden.

• #3   27. okt 2018 Jeg ville så få Dr dyr ud snarest muligt. Det tegner bestemt ikke godt. Du må meget gerne opdatere når du har haft dyrlægen ude.

Mvh TT

• #4   27. okt 2018 Jeg ville også få fat i dyrlæge med det samme, mest fordi vores forrige hest også fik "tyndskid", og blev behandlet med alle mulige former for tilskud osv, og endte med indlæggelse og aflivning pga. kronisk tarmbetændelse. smiley

God bedring med det.. Håber ikke, det er noget alvorligt..

• #5   27. okt 2018 Hej er wrappen våd. måske skal han have tørt wrap.
    regere han lidt øv agtig når du spænder gjorden.
    ellers en blodprøve for blodorm og en aff prøve for tjek af bændelorm.
    Det ville jeg først starte med .
    også især helt tørt wrap .
    alt andet er no go til heste

• #6   27. okt 2018 Jeg oplevede noget lignende med min pony, hun fik tynd mave.
    Først fjernede jeg wrappen og satte hende på hø i 3 uger - ingen bedring.
    Løbende fik hun gærkuktur og loppefrøsskaller.
    Jeg havde dyrlægen ude flere gange, hun fik ormekur, blev tjekket for mavesår, fik ordnet tænder og vi fandt aldrig problemet. Da det blev forår forsvandt det stille og roligt. Næste efterår begyndte balladen igen, og wrappen var stadig ikke problemet (meget tør wrap).
    Jeg snakkede med min dyrlæge, som spurgte om jeg havde overvejet hun måske frøs. Første år var hun 2 år, sidste år 3 år, og hun havde sat rigtig god pels, så tvivlede helt ærligt på det, men jeg rendte ud og købte et 150 g dækken og smed på, og efter meget få dage var der bedring. Hun kom op på 300 g med fuld hals til vinter (og var vel og mærket ikke klippet eller lavede noget til daglig), men jeg så aldrig mere til dårlig mave sidste vinter.
    I år begyndte hun så at få dårlig mave da vi ramte ca. 12 grader udenfor, hvilket jeg synes var meget tidligt, men på kom dækkenet, og nu er det væk.

Konklusion: Min pony er en frossenpind, og der skal åbenbart ikke meget til før hun fryser. Derfor får hun dækken på om vinteren, selvom jeg stadig synes det er for varmt.
    Sideløbende får hun altid loppefrøsskaller for at være sikker på en stabil mave smiley

• #7   27. okt 2018 Minna, han får jo slet ikke wrap som jeg skriver så har han fået hø den sidste uge.

• #8   27. okt 2018 Lotte - Tror hun fisket efter om wrappen den fik var fugtig eller tør? smiley

Mvh TT

• #9   27. okt 2018 en mellemting mellem tørt og let fugtig

• #10   27. okt 2018 Okay, har du mulighed for at give en anden tørrere wrap?
    Jeg ville også forsøge med dækkenet hvis Dr dyr ikke finder noget..
    Og var der en udvidet eller normal orme prøve I fik taget? smiley
    https://www.dyrlaegevagten.dk/ormemidler-og-regler/

Mvh TT

• #11   27. okt 2018 Jeg har som sagt sat ham kun på hø den sidste uge. Og han går med 250 g dækken på som han fik på for en uge siden efter varmen gik væk

• #12   27. okt 2018 Det var for at udelukke at det var wrappen sin skyld, at jeg sagde sætte ham på wrap. Og så ikke at du havde skrevet at den gik med dækken, undskyld. Men hvilken gødningsprøve fik I taget? smiley

Mvh TT

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 2 Svar: 134
    #13   27. okt 2018 Giv ikke hø eller wrap til en hest med tynd mave. Sæt den på kur med kun byghalm. Forsigtig overgang. Men den kan have en smitsom maveinfektion. Det kan dyrlægen give jer besked om. Så skal den i karantæne fra andre heste. Helbredelse vil i så fald tage lang tid, eller aldrig komme.

• #14   27. okt 2018 Jens - At sætte en hest på kun halm, er at bede om mavesår, en hest skal have hø/wrap/græs (grovfoder) hver fjerde time, hvis ikke begynder mavesyren at ætse på mavesækken og danne mavesår. Så det vil jeg bestemt ikke begyndte på. Men at give halm ved siden af hø/wrap er en god idé ved tynd mave. smiley

Mvh TT

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

#15   28. okt 2018 Den med mavesår har jeg aldrig hørt før. - Halm som ekstra udvikling af mavesyre. Det jeg har anbefalet er en halmkur i et begrænset tidsrum. Det er hestens for store indtagelse af protein der volder dens problemer. En længere varende diarre kan være svær at få stoppet. Risikoen for at hesten skulle få mavesår er minimal i forhold til risikoen for dødsfald af en anden uhelbredelig mavesygdom.

• #16   28. okt 2018 Jens har fuldstændig ret .
    da min hoppe stod med tyndskid alle steder . der ordre dyrlægen den på træpiller . Og INGEN HØ ELLER WRAP .

• #17   28. okt 2018
    ... Kun halm er at bede om mavesår, da halm ikke er med til at neutralisere mavesyren som hø/wrap er da det er sværere for hesten at fordøje. Det er noget lort at få - jeg kan virkelig ikke anbefale det, så vil jeg hellere have en hest med tynd mave.

Hvis hesten har dårlig mave, så finder man årsagen istedet for symptombehandling som fx at fjerne hø/wrap. Det er næppe protein der laver rod i maven.
    Men kan være 117 andre ting - sand i tarmen, wrappen, frøgræs, mavesår, hesten fryser, en tarmflora der ikke fungere osv.

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

#18   28. okt 2018 Hvis hesten har dårlig mave, gælder det om at få sygdommen stoppet. Der er en forkert gæring i maven. Der er for høj indhold af mavesyrer. Der kan være stor forskel på hø/wrap. Det kan bestå at unge græsser eller af gennemgroet græs, der er sprunget i frø. De unge græsser har et højt indhold af klorofyl. Her er også kunstgødede græsmarker med ungt græs yderst farlig. Det kan forårsage forfangenhed og dårlig mave. Hø og wrap er de allerbedste fodermidler til heste. Men når først en hest har fået sin mave sat ud af balance skal der bruges en kur - helt uden klorofylindhold.

Kommentér på:
hest med tynd mave

Annonce