{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.455 visninger | Oprettet:

hvad forventer man ved opstaldning? {{forumTopicSubject}}

hejsa allesammen

jeg kunne godt tænke mig at høre hvad forventninger i har til små private opstaldningssteder, mht hvad der er til rådighed?
jeg er ser rigtig mange tråde med priser, hvad der er fair osv, men alt koster jo, og der kunne jeg virkelig godt tænke at høre jer hvad i tænker?
Der er selvfølgelig forskel på fuldpas og selvpas, eller hvad?

feks
- redskaber (hvilke og hvor mange? skal det være sådan at alle kan komme til, eller er det bare ærgeligt og man må vente på folk bliver færdig hvis man komme på samme tid)
- plads (hvor meget plads forventer man til foder, stråfoder og strøelse? skal der være spande, elkedel, vægt til hø eller andet foderrelateret til rådighed?)
- udstyr (hvor meget udstyr forventer man der skal være plads til? skal der være dækkenholder til at hænge og tørre på? skal der sættes skabe, sadelknægte, hylder osv til rådighed? skal der være varme så udstyret har det bedre? måske at der skal være aflåst?)
-affald (forventer man at der står skraldespande, containere osv til afbenyttelse? så man kan komme af med div fodersække, wrapplastik, ødelagt udstyr mm)

og hvis man selv skal stå for noget (evt at man selv har nogle baljer, fodertønder, hegn, træningsudstyr til ridebanen eller andet, forventer man så der er plads til det på stedet?

bare lidt af de ting jeg har tænkt over ?? hvor meget forventer man der er til rådighed? har i selv ting med? måske udstyr i bilen? eller tager i storaffald med hjem og selv kører på genbrug? ja hvordan gør i derude hvor i er privatopstaldet? ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvad forventer man ved opstaldning?
  • #1   11. nov 2018 jeg synes at det ligesom på ridecenteret i Nykøbing er rigtig fin der for men et skab. en sadleholder og en trense holder smiley

  • #2   11. nov 2018 Private opstaldningssteder har jeg ikke de store forventninger til.
    Dog forventer jeg at der er redskaber til at muge - men der behøver ikke være 1 pr hest. Og ja, jeg forventer også der er en skraldespand så man kan komme af med plastic - om det er en almindelig eller en stor firkantet er ligemeget.

    Hvor meget udstyr der er plads til har jeg oplevet er meget forskelligt. Så det har jeg ikke de store forventninger til. Enten at der er plads til et "standard" staldskab eller at der er plads til en sadel - fordi der er sadelknægte også udover det et opsat skab, eller plads til et skab/anden opbevaring.

    Jeg forventer at der er det, man selv ville skulle bruge hvis man kun var alene i stalden ish - dvs. havde jeg en stald alene med heste, uden opstaldere skulle jeg jo stadigvæk bruge redskaber, trillebør, sadelrum, foderrum osv.

    Og i og med det er smag og behag hvad standard man kan leve med - så må en opstalder jo også godtage det der er, hvis de flytter ind - fx om der er varme eller ej ved rideudstyret, hvor stort foderrummet er, om der er plads til opbevaring af grovfoder ( hvis der ikke er, så ville jeg forvente at jeg kunne købe på stedet ).

    De steder jeg har stået, har jeg købt de småting jeg har synes der manglede - fx en elkedel, høvægt e.l selvom mange også har det i forvejen. Det går der ikke noget af mig for at gøre.

    Jeg står et "fancy" privat sted og har købt en greb, fordi de der er på stedet ikke har sider på og det kan jeg bare bedst li' - så forventer jeg ikke stedet køber en, i og med det jo er mig behov.


  • #3   11. nov 2018 Jeg står et privat sted med min hest. Lige pt. er han i boks om natten, men skal forhåbentligt snart prøve kræfter med løsdriften.

    Der hvor jeg står, er der et foderrum/staldskabs-rum. I midten af rummet er der plads til fodertønder, hvor der er ca. 2 tønder pr. hest (medbringes selv). Der er opsat 3 stålreoler af staldejer, så man har én hylde pr. hest til fx tilskud eller andet. Ude ved væggene er der plads til folks skabe. Her har jeg fx selv et garderobeskab til at stå med mit udstyr i.
    Så er der et opvarmet sadelrum, med én sadelknægt pr. hest.

    Jeg har selv købt en greb + en rive til at ordne boks med, da jeg stod på træpiller/tørv. Jeg forventede ikke staldejer købte noget af dette, da det var et behov jeg havde. De andre i stalden står på halm. De andre, nødvendige, redskaber som kost, trillrbøre m.m., forventer jeg er i stalden i forvejen.
    Lige nu står ham af min dog også på halm.

    Jeg forventer også der er en skraldespand, så jeg kan komme af med plast affald. Oppe ved os har vi en gammel fodertønde som skraldespand i stalden, som staldejer tømmer efter behov. Fungerer super fint.

    Jeg har en masse træningsudstyr, og jeg er heldig, at jeg har fået lov til at opbevare mine bomme (bløde + hårde) og madrasser, samt det jeg bruger tit, oppe i den lade, hvor der er strøelse (også her jeg har fået opbevaret træpiller/tørven efter behov). Resten, som ikke bruges tit, har jeg hjemme eller i en plastikkasse i skabet, så det ikke fylder. Jeg ville altid spørge stedet om der er mulighed for opbevaring af minimum mine bomme hvis jeg skulle søge et andet sted hen.

    Vi står til 1300 kr. mdr. Det er fuldpas inkl. hø, wrap og halm, ridehus (ca. 15x23) og ridebane (20x60) med lys. Prisen er det samme for boks og løsdrift. Det eneste vi skal medbringe er foder.


  • #4   11. nov 2018 Da jeg stod ude, så fik jeg lov til at sætte mit udstyr i den gamle ko stald. Og det var det. Så jeg fragtede sadel og hovedtøj med hjem hver gang da det ikke skulle stå der uden at være aflåst, i fugt og kulde, med katte rendende osv osv.

    Her hjemme har jeg isoleret og aflåst sadelrum med varme i, sadelknægte og trense holdere, skabe og skuffe, køleskab, el kedel og dækken holder (så de kan tørre). smiley

    Så jeg foretrækker selvfølgelig det hjemme, men jeg overlevet det andet i fire år smiley

    Mvh TT


  • #5   11. nov 2018 Jeg forventer, at der er ordentlige forhold. Der skal være redskaber tilgængelige så som koste og grebe. Der skal også være mulighed for at have mine ting hængende tørt. Der skal også være plads til mine ting. Jeg har ikke bil, så jeg kan ikke slæbe udstyr frem og tilbage. Jeg forventer, at staldejer tager interesse i stalden, med mindre andet er aftalt. Jeg har de samme forventninger til at privat sted, som jeg ellers ville have. Jeg er dog klar over, at man får, hvad man betaler for.

  • #9   12. nov 2018 At de ting der skal bruges i dagligdagen er der, greb, kost, trillebør, spande til vand.
    At der er plads til mit udstyr.
    At min sadel kan hænge i et aflåst og opvarmet rum.
    At der er plads til et skab.
    At aftaler overholdes.

    Jeg står i en lille privat stald, hvor jeg har en plads til min sadel i et aflåst og opvarmet rum. En hylde til nogle af mine ting.
    Et rum hvor mit skab kan stå.
    Min hest får det foder og wrap den har brug for.
    At jeg så har valgt at købe en anden greb, fordi at jeg ikke rigtigt kunne finde ud af at bruge den der var i stalden.
    Jeg har også købt en anden vandspand, fordi at det der var ikke fungerede for mig.

    Min hest bliver forkælet, der er stort fokus på at han trives. Og vi tale om tingene hen ad vejen.

    Der er de ting vi skal bruge, stor ridebane (20x60m), ridehus (20x40m) med store spejle (luksus). Eneste minus er at det er lidt besværligt at komme i skoven, da vi skal ud på hovedvejen, som er meget trafikeret - altid.


  • #11   13. nov 2018 tak for svar allesammen smiley

    den største grund til at jeg lavede det her indlæg, var fordi at jeg syntes at der er en del der har ændre sig siden jeg var barn smiley dengang var der mange hyggelige små privatsteder, hvor det ikke var ret moderne, men billigt, og der gik man gladeligt og knoklede løs i stalden fordi det var hyggeligt smiley
    nu om dage syntes jeg der er kommet en del flere krav, og folk forventer ligesom bare at ting er der, men uden at jeg egentlig syntes at folk vil give mere i pris
    så det er lidt sjovt at se hvad i svarer smiley
    alle har jo nærmest også vandkopper nu om dagen, jeg har ellers slæbt ret meget vand tidligere ??


  • #15   13. nov 2018 Tjae.
    Folk forventer vel, at der er det, som man aftaler??

    Helt grundlæggende, vil jeg have passende sikkert hegn om mine folde.
    Folde, som ikke bliver til 1/2 meter smat om vinteren. Gerne døgnfold om sommeren.
    Boks? Løsdrift?
    Mennesket har brug for en ridehal om vinteren - ellers kan jeg ikke nå at ride inden det bliver mørkt.
    Jeg har også brug for adgang til et sted at tisse..
    Og et sted til min te og krus. Elkedlen koster fra 150 kr og op. Hvis en udlejer ikke kan bære den engangsudgift er det lidt suspekt??
    Jeg bliver glad hvis der er bomme til fælles brug. Og en skammel at stå op på.

    Trillebøre, skovle osv forventer jeg at der er.
    Og skraldespand til mad papir mv.
    Og en anden skraldebøtte til plastik fra fodersække, emballage fra strøelse mv. Nej, jeg kunne ikke drømme om "at tage det med til storskrald". Jeg kommer fra arbejde til hest. Hjem og spise sen aftensmad. Storskrald har ikke åbent derefter!

    Jeg er meget ked af at opbevare sadel, hovedtøj mv et fugtig sted.
    Jeg skal nok tage min sadelvogn med - almindelige sadelknægte bøjer sammen under min western sadel...
    Jeg forventer et nogenlunde tørt sted at stille skab med andet udstyr

    Hvis det er en del af opstaldning aftalen, at du leverer krybbefoder, grovfoder, strøelse, så skal du have plads til det.
    Ellers skal folk have plads til et par bigballer hø, en balle strøelse, 2-3 produkter krybbefoder. Og du vil gerne undgå rotter, så du kræver rottesikker tønder.
    Tænk på, hvad du vil have til 1-2 heste? Hver opstalder har brug for samme antal foderprodukter.

    Havde jeg dækkenhest, ville jeg forvente adgang til et sted dækkener kan tørre.

    Jeg kan ikke love, at jeg kan lukke ind, fodre mv på korrekt tidspunkt. Så indluk, fodring skal være med.
    Udmugning betaler jeg mig gerne fra.
    Helst vil jeg være meget tæt på fuldpas i det udlejer udbyder - men jeg hjælper gerne en del til med alt muligt. Det er fælles interesse at der er pænt, ryddelig og velfungerende.

    Gør dig en tjeneste at lav en husorden og en standard kontrakt - tilpasset det, som du udbyder.
    Hvis folk ikke kan leve med det - så er spørgsmålet om de hører til i din stald?

    Og så ønsker jeg mig en hund, der ikke gør i søvne!
    Zzzz...


  • #18   13. nov 2018 Jeg forvneter at der er de ting man skal bruge, for at have hest. Hvis der forventes at jeg muger, fejer, smider skrald ud osv., så skal der også være rammerne for det og redskaberne til det. Jeg har stået store steder hvor man nogengange lige måtte vente på, at trillebør og greb var ledige, men så spurgte man bare dem der mugede, om de kunne sige til, når de var færdige.
    Jeg forventer også, at jeg ikke skal have alle mine rideting hjemme eller i bilen (det er heller ikke alle der har bil). Der skal være plads til strigler, et dækken efter årstid, en-to sadler, et par trenser og mit tøj/sko. Hvis jeg selv skal have foder med, skal der være plads til det - indenfor rimelighedens grænser, jeg behøver ikke have plads til foder til seks måneder, men en måned af gangen er fint. Hvis jeg selv skal købe strøgelse og hø, skal der også være plads til det (hvilket man jo tit køber lidt større ind af). Hvis der er pligter, som fx at man skal fylde vand op på folden, forventer jeg at der er et system så man ikke skal slæbe 40 spande fra stalden til folden.

    Der jeg har hest nu, er vi tre piger der har lejet stald og fold. Vi står derfor for al indkøb til det. Det svarer nok lidt til, at have hest hjemme, bortset fra vi alle bor 30 km derfra smiley Det er det bedste sted jeg har stået, da vi alle er meget enige om, hvordan man har hest og hvordan vi får det til at fungerer. Der skiftes vi så til at købe ting ind. Fx er der en der køber en el-kedel, en der køber en greb og en der køber en trillebør, og sådan skiftes vi. Hvis vi skal købe større ting (fx har vi lagt heavymats om wrapskuret) så deler vi udgiften imellem os. Men hvis nu lyset pludselig ikke virker eller hegnet går i stykker, så er det udlejer vi henvender os til. De står også for bortskaffelse af mødding.


  • #19   13. nov 2018 Line - Det var da lidt af en statement "tager ikke varmblods heste ind da de skal kunne fodres som Islændere"
    Vil du uddybe? Hvad er der med din fodring og dit hestehold der gør at du er så stigmatiserende?

    Ja den med i gamle dage, at cykle land og rige rundt, og hjælpe til med alt muligt, og ride på alt hvad man fik tilbudt, den kender jeg godt smiley
    Ift det at have opstaldere kender jeg ikke ret meget til, men det er for mig nok lidt svært da jeg jo har min standard, og er hysterisk ift at lort fra min bund i løsdriften, på nøddestenene og i halm bunden skal fjernes så hurtigt som man opdager det da jeg gør meget for at undgå for meget spild samt at forebygge muk og sur stråle.. Også muge jeg folde hver dag også for at forebygge både muk, sur stråle og ikke mindst orme. Så det at stå hos mig, er måske ikke det sjoveste hvis man skal have en dag eller to hvor dette skal gøres hvis jeg skal noget.. Men igen, så ved man da at ens hest bliver passet og har det godt smiley

    Mvh TT


  • #22   13. nov 2018 Ja jeg har selv nøjsomme varmblods racer.. Så jo det var da noget så stigmatiseret smiley
    Nej ikke nødvendigvis, jeg har nu to varmblods og en islænder gående under samme forhold..

    Mvh TT


  • #23   14. nov 2018 Jeg står på et ridecenter der er gammel rideskole så der er meget af det man skal bruge. Men jeg har selv købt spånegreb ind fx, fordi der ikke er nok til at alle kunne muge og jeg ikke gad gå og vente på noget bliver ledigt og det synes jeg egentlig er fair da en spånegreb ikke er en kæmpe udgift og det holder i laaaang tid hvis man passer på dem. Men forventer plads til foder, et aflåst sadelrum med plads til en enkelt sadel og trense og enten et skab der allerede er på stedet eller mulighed for at tage et skab med. Udover det skal der være ridehus på stedet, men det fordi jeg ved jeg ikke får redet når det er regnvejr fx hvis der kun er ridebane smiley

  • #24   16. nov 2018 Jeg har 2 opstalder og i alt står der 6 heste/ponyer.
    Jeg sørger for at foder både morgen, aften og nat.
    Jeg lukker ud og ind.
    Jeg sørger for at der er stråfoder både på fold og i stald.
    Der er 3 trillebøre, lige så mange greb også til spåner. Skovl, kost og hvad der ellers skal bruges. Jeg har 20 x 60 ridebane.
    De eneste mine opstalder selv skal sørge for, er at passe deres egen boks med udmugning og strøelse. Jeg spørger dog nogle gange om de evt. kan lukke hestene ind og fodre, hvis vi er på arbejde.
    Prisen variere alt efter om man selv vil komme med foder, men man det meste for kr. 1000,-


Kommentér på:
hvad forventer man ved opstaldning?

Annonce