{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
745 visninger | Oprettet:

Afsidning af portugisisk sadel - hvordan? {{forumTopicSubject}}

Godaften HG

Jeg har et, måske lidt underligt spørgsmål; hvordan hulan kommer man af/ud af en portugisisk sadel? Det er "tyrefægter-sadlen" i dette tilfælde ( https://cdn2.padd.biz/8189-large_default/norton-portuguese-saddle.jpg)
Jeg har for nyligt købt en til Pelee og de to gange jeg har redet i den måtte jeg nærmest kravle ned over krydset på ham for at komme af. Lidt dumt måske, men det havde jeg simpelthen ikke overvejet da jeg satte mig op!
Tænker at der må være en nemmere - og mere elegant - måde at komme ned fra hesten smiley Jeg kan bare ikke regne den ud!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Afsidning af portugisisk sadel - hvordan?
  • #1   7. dec 2018 Du gør som i en almindelig sadel men lader v fod blive i bøjlen så du kan løfte dig over sadlen.. også skal du ikke glide ud af den men skubbe dig væk fra den...

  • #3   7. dec 2018 Linket virker ikke.

    Men jeg forestiller mig, at du sidder sikkert, og godt, noget foran og noget bagved.
    Så faktisk næsten fastlåst.

    I western sadler, der løfter man numsen, beholder venstre ben i stigbøjlen og svinger højre ben over ryggen.
    Når begge ben er på venstre side, så bøjer du venstre knæ - og du er nede.


  • #4   7. dec 2018 Træder man ikke sadlen skæv hvis man beholder v. fod i bøjlen når man svinger højre ben over? smiley

  • #5   7. dec 2018 "Bommen" i en western sadel er så massiv, at den - undskyld sproget - virkelig kan tåle nogen tæsk.
    Og fordele rytters vægt over et stort område, så det er behageligt for rytter OG hest at ride rundt i timevis.

    Jeg har dog en letvægtsmodel som ikke tåler at jeg arbejder med lasso, og forsøger at binde en voksen tyr til sadelhornet... Men en stor kalv burde gå fint.

    Jeg ved næsten intet om portugisiske sadler, men jeg kan prøve at Google et billede af bommen på min sadel...


  • #6   7. dec 2018 https://circley.com/saddle-fitting-made-simple/

    Billedet viser, hvor stor en western bom er.

    Jeg tror ikke at du lige kan hive den skæv.
    -og selvfølgelig er det kun menneske vane og højrehåndethed der gør, vi står op på venstre side af hesten.
    Det er god stil at øve begge sider.


  • #7   7. dec 2018 Doktor Who:
    Jeg aner ikke noget om western sadler og mente egentlig de var under kategorien bomløse smiley

    Jeg tænkte mere i forhold til decideret bomsadler ikke kun at sadlen bliver skæv men også med tanke på hestens rygsøjle.
    Jeg har altid lært at begge bøjler skal af også svinger du benet over, men det er måske bare mig smiley


  • #8   7. dec 2018 Nu kan jeg ikke se billedet, men har redet i tre forskellige slags portugisiske sadler.
    Den der var mest støtte i er meget ala. den jeg hra vedlagt et billede af. Bare med højere bagsvidsel smiley
    Havde dog ikke noget problem med at komme ud fa sadlen, sadl bare af som normalt :)! Man sad tilgengæld fantastisk, og følte mig på ingen måde låst på trods af al støtten.
    Det samme har jeg gjort med de andre portugisiske sadler. Der skal man bare sørge for ta få svinget benet godt op over bagsvidslen smiley


    profilbillede
  • #9   7. dec 2018 I dag så jeg for første gang (live) en person hoppe ned af en portugisisk sadel smiley Hun gjorde det på den almindelige måde (engelske) men ramte dog hesten på krydset og det var ikke meningen smiley

    Mvh TT


  • #10   9. dec 2018 Kan se at parantesen er kommet med i linket - det skulle gerne kunne ses her;
    https://cdn2.padd.biz/8189-large_default/norton-portuguese-saddle.jpg
    Det er ikke lige min sadel, men sådan en model smiley

    Jeg prøvede sidst jeg red i den (anden gang) at stå i venstre bøjle mens jeg svingede højre ben op over og det gik selvfølgelig lidt nemmere end ikke at stå i bøjlen, men ikke så meget at jeg tænkte "wow, det var nemt" smiley
    Jeg må bare øve mig noget mere. Tak for jeres forslag smiley

    Jeg synes faktisk man sidder rigtig godt når man sidder i den, og føler sig slet ikke fastlåst. Den er rigtig behagelig.


Kommentér på:
Afsidning af portugisisk sadel - hvordan?

Annonce