{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.522 visninger | Oprettet:

træning, sved og dårligt vejr? {{forumTopicSubject}}

Jeg kan godt mærke at jeg føler mig på usikker grund, så derfor spørger jeg herinde, da jeg ikke er vant til denne problemstilling.

Min islænder er ude stort set hele dagen og står på boks om natten. Han har været snottet og ligger gerne på en kold våd fold, så han har fået et meget tyndt let regndækken på. Om natten sveder han på stadl på trods af åbne døre og vinduer (jeg har ikke mulighed for løsdrift). Jeg synes ikke at det er fedt at smide en våd hest ud eller lægge et dækken på den smiley

Og når jeg så står med en hest, som måske har været ude i regnvejr og er våd, og skal trænes i longe og sveder som følge deraf, hvad anbefaler i så? For lægger jeg bare en tynd cooler på, så bliver der stadig svedt og coolerne kan simpelthen ikke få dyrene tørre.

Så lige nu står jeg med et par heste som bør trænes, sveder på boks, sveder under træning og er umulige at få tørre og jeg føler mig lidt lost (er vant til en næsten u-pelset dv og ellers har krikkerne fået fri, men da den ene har ems så er det blevet ret væsentligt at holde ham i gang)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  træning, sved og dårligt vejr?
  • #1   7. dec 2018 Jeg har klippet min. Han står i løsdrift og får en kæmpe pels. Hvis han ikke skal være permanent våd af sved og vejr, skal han klippes. Det fungerer for os. I din situation ville jeg nok også forsøge at klippe smiley

  • #2   7. dec 2018 Jeg havde overvejet og har en klipper, men folk kigger mærkeligt på mig når jeg taler om det XD


  • #3   7. dec 2018 Jeg må indrømme, at jeg synes, at det er lidt for besværligt at have en aktiv hest med fuld vinterpels. Jeg bryder mig ikke om at lukke ham våd ud, så vinterpelsen er røget. Det er en befrielse, når man ikke skal stå og vente på, at dyret tørrer smiley

  • #4   7. dec 2018 Se evt denne her artikel: https://metteaarup.dk/luk-din-svedige-hest-ud-paa-folden/
    Synes den er meget god ift det med svedige heste og fold om vinteren


  • #5   7. dec 2018 klip hesten smiley

  • #6   7. dec 2018 Jeg havde klippet.
    Jeg har fjordhest der sætter noget af en bamsepels. Han bliver klippet 5-6 gange om vinteren - og ofte også 1-2 gange om sommeren.
    Jeg kan ikke have tanken om at de bliver våde både inde og udefra (svedig ud i regnvejr eksempelvis) - er så bange for at de bliver syge. Så hellere klippe.
    Så bliver han klippet når han ikke kan nå at tørre på ca 20 min efter træning - længere tid har jeg ikke at vente.


  • #7   7. dec 2018 Generalt synes jeg at hesten skal gå så naturligt som muligt altså få lov til at have sin pels om vinteren.

    Men i dit tilfælde vil jeg også sige klip den, men du kan nøjes med at klippe den på bringen og lidt af halsen. Så kan hesten komme af med varmen og du undgår dækkenet.


  • #8   7. dec 2018 Bliver hesten syg, ville jeg klippe, men overveje det nøje, da det jo “ødelægger” den naturlige pels og det tager noget tid at rette op på igen.

    Hvor jeg er opstaldet går der vel 100-130 islandske heste, ikke en klippes og alle der rides, smides på fold uanset vejret, selvom de har svedt. Har ikke hørt om at nogle der er syge af det endnu, og ejerne har gjort det al tid, tror det også kan være fordi vi så heller ikke overstrigler (slet ikke når pelsen er våd).

    Pelsen på vores bamser er tyk tyk tyk, og ja de sveder, men når jeg mærker under de øverste dækhår, er de tørre, også ved dagsregn, også efter ridetur med sved, også efter nat på stald, hvor de sveder (trods meget vel-ventileret stald), så jeg vil ikke forstyrre deres naturlige beskyttelse.

    Havde før en stor hest, som tilgengæld ikke kunne tåle regn/fugt, han blev syg og han fik dermatofilose, så her skulle der dækken på.

    Så kig på hesten, det lyder til at din ikke trives med pels, så skal den selvfølgelig klippes, men gør dig og hesten den tjeneste og vær sikker på at det ER fugten, der er problemet smiley


  • #9   7. dec 2018 Klip hesten. Ved godt at der er folk i islænder verdnen, som ser en klipning af en isbasse som totalt no-go, men altså hellere det, end at hesten bliver syg. Min ene islænder blev fuldklippet da han stod i boks om natten, da han ellers svedte helt vildt og mange af dem jeg kender som rider deres islændere hver dag klipper dem, selv dem der går i løsdrift får en klipning.
    Det ødelagde btw ikke mins pels at han blev fuldklippet, den var fint tilbage året efter, da han kom i løsdrift.


  • #10   7. dec 2018
    Klip hesten - det behøver ikke være hele hesten, men bare så de kan komme af med varmen. At stå og svede tran i stalden er ikke optimalt.

    Jeg ved godt nogen islænder folk ser ned på at klippe hesten - men jeg ved også at mange klipper deres heste, både fordi de sveder i stald og på fold hvis de ikke gør men også pga. træning.


  • #11   7. dec 2018 Klip den.

    Jeg var ude og klippe en fjordhest i går, som svedte på boks. Sikke en tyk pels! Et klip på bringe/stribe op ad halsen burde være nok. Ellers lav sådan et klip som jeg gjorde i går:

    Jeg har klippet maaaaange islændere i år! De har ikke godt af at svede sådan.


    profilbillede
  • #12   7. dec 2018 ud over at klippe ham

    har du prøvet at taget dæknet af ham når han kommer ind? og så på igen når han skal ud?


  • #13   8. dec 2018 Jeg har prøvet at tage regndækken af på stald, men han var våd om morgenen når han skulle ud, meget våd. Jeg har klippet ham på bringen som det eneste sted, men han sejler stadig på halsen og under sig. Jeg ville gerne have at han beholdt sin pels og synes at det er nemmest når de kan gå uden dækken, men i år fungerer det ikke særlig godt, men vi har også en varm vinter indtil videre. Det kan være at jeg skulle starte med at klippe længere op af halsen og se om det kan klippes lidt kortere på bringen og så bevæge mig længere ned som på cecilies billede, hvis det ikke er nok. Jeg havde nok lidt håbet på at folk havde anbefalet en mirakel cooler eller noget XD men det er super at have fået alle jeres svar, det hjælper en del smiley

  • #14   8. dec 2018 Har du prøvet at tage det dækken helt af?

    De islændere, jeg har haft fingrene i, de er tørre inderst ved huden, uanset hvor mange perler, der er ovenpå pelsen.
    Selv min gyldne palomino / traver blanding kan holde varmen i heldagsregn.

    Selvom et regndækken har en god åndbarhed, kan fugt ikke slippe så godt væk igennem et dækken og pelsen mases flad, så det er sværere at udnytte evnen til at isolere ved at rejse hårene.

    Når du vurderer om hesten er passende varm, så tag ved ørerne, lysken, bringen.
    Hvis den ikke ryster og er lun at røre ved, så er den lun på naturmetoden.
    Når du vurderer om hesten er tør, så stik fingrene i pelsen. Er den tør inderst inde, så er den tør.

    Enkelte heste danner pga gener så meget pels, at de altid sveder. Der kan man lindre ved at klippe lidt.
    Men mere tøj kan ikke løse problemet med at have det for varmt.

    Ud fra det du skriver, kan jeg ikke se at hesten har behov for dækken - ikke et sted beskriver du symptomer på kold hest.

    Det var mine tanker, herfra.


  • #15   8. dec 2018 Jeg ville klippe. Kan virkeligt godt sætte mig ind i situationen - våd lang pels af regn eller sved tager flere timer om at tørre! Og de fleste dækner kan bare ikke suge nok, når pelsen er lang og tyk.

    Klip og smid varmt dækken på. Så vil du ikke have flere problemer smiley Du kan selv regulere, så den har det varmt nok, og ved ridning/træning er den tør indenfor meget kort tid. I stalden vil den heller ikke blive overophedet. Evt. skal man lige investere i et varmt nyredækken, hvis du kun rider/longerer udenfor, så den kan få det over, mens du longerer eller rider i meget kolde eller våde perioder.

    Har læst flere artikler om emnet, og nogle mener, de bare skal ud, selvom de sveder, når de ikke har dækken på. Men ja, jeg ville aldrig nogensinde smide en gennemvarm, svedig hest, der evt. vil eftersvede lidt og er våd helt indefra ud på fold til regn og blæst. Tænk over, hvor hurtigt, man selv køler ned, når man har svedt - og så bliver det RIGTIG koldt + der sker en hurtig afkøling, som ikke er ret god for muskler, led m.m. Det er i hvert fald lige umiddelbart min tanke.

    Måske du kunne starte med et delvist klip? Nu ved jeg ikke, hvor meget/hvor den sveder.

    Kan godt se, man ikke klipper heste, der bare går, men hvis den er i arbejde, og det er et problem, så ville jeg da klippe smiley En af mine veninder har flere islændere og rider meget, og de bliver sgu fuldklippede allesammen undtagen ben og ansigt smiley Ellers er det jo ikke til.


  • #16   8. dec 2018 Jeg har en pony som godt nok ikke laver noget, men den svedte når den var inde om natten, jeg klippede den på mave og hals, lidt som Cecilie har gjort, det har virket fint.

    Men man må vel også bestemme sig på hvad måde man vil holde hest??????? skal det være en naturhest eller en der bliver redet og trænet hver dag?
    En hest der er i ridning behøver vel heller ikke blive longeret hver dag, hvad skulle det være godt for??????


  • #17   8. dec 2018 TS- har du billede af din ismule uden dækken som er taget for nyligt? Ville gerne se hvor lang hans pels er.
    Min staldmutters hest er seriøst en hårbolle, han bliver klippet så snart han begynder at skamsvede i sensommer/efterår på bringen, op ad halsen og langs flankerne.
    Og så er han igen blevet klippet for en måned siden de samme steder, men også med en bane under manen ( den side som manen hælder til).
    Der er en anden fra stalden som også klipper sin vallak sådan og alle hestene går i løsdrift 24/7-365 og uden dækken.
    Jeg kunne også sagtens klippe min sådan, da hun også døjer med varmen men det er kun når vi rider.
    Typisk efter en god ridetur, så får de lige et fleecedækken på i max en halv time, når vi sadler af i stalden. Er det minimalt med sved, så tørres de godt med håndklæde smiley


  • #18   8. dec 2018 Jeg plejede også at give mine langhårede fjoller dækken på efter end træning, men i år har jeg ladet være.

    Selvom jeg lukker mine letsvedige heste ud uden dækket, og ser til den en eller to time senere, så er de stadig let våde, men pelsen på resten af hesten ligger ned. En hest som fryser vil få ståpels, det har jeg ikke oplevet med mine.

    Så jeg er også af den overbevisning at hestene især de langhårede, kan klare en del kulde, inden de pylre.

    Mine har selv valget om de vil være ude eller inde, og de sidste dages regnvejr, har ikke kunnet holde dem inde i længere tid, end det tager dem at spise deres mad.


  • #21   8. dec 2018 er han stadig snottet ?

    måske du kan bruge at få et dækken med en smule fyld - 50 gram
    jeg syntes nemlig at de fleste regndækner er for tætte, og dermed kan det ikke ånde. har nemlig selv problemet når de går med regndæknerne
    men når de så får dækner med fyld ja så er dæknerne meget mere åndbare.


  • #22   9. dec 2018 Han snotter ikke mere efter han havde fået et regndækken på på fold. Desværre er han som sagt EMS hest og har nu puls i begge forben, så alt er sat i bero, mens jeg håber på at han kommer sig.

  • #23   9. dec 2018 mon ikke det bliver bedre nu hvor de siger til sne og frost.
    det har jo været næsten 10 grader i det sidste stykke tid.

    har du læste denne
    https://www.alma-info.com/hom%C3%B8opatisk-hj%C3%A6lp-til-dyr

    du kan også prøve at kontakte Lise Bang Hansen
    https://alternativdyrlaege.dk/


Kommentér på:
træning, sved og dårligt vejr?

Annonce