{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
918 visninger | Oprettet:

Bandager om sommeren? {{forumTopicSubject}}

Kom lige til at læse en artikel fra en britisk dyrlæge, som var meget kritisk over for brug af bandager, og særligt om sommeren, da han mente, at senerne i hestens ben ville kunne komme til at overophede. smiley
Men hvad gør i? Bytter i bandagerne ud med gamacher om sommeren? Eller noget helt andet? :))


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bandager om sommeren?
  • #1   13. jan 2019 Jeg bruger kun bandager og gamacher og bandager om vinteren. Jeg bruger dem for varmens skyld da begge mine ponyer har nogle skavanker. smiley
    Det er rigtigt at senerne kan overophede og nemmere blive skadet.
    Skulle jeg bruge gamacher/var jeg tvunget til det, om sommeren, så ville jeg vælge sådan nogle som Pessoa ventilations gamacher. Dem har jeg faktisk haft før men jeg solgte dem da vi ikke havde behov for dem smiley


  • #2   13. jan 2019 Generelt foretrækker jeg så lidt "skrammel" på benene som muligt, men er der behov for det, så benytter jeg i videst mulig omfang noget, der tillader ventilation/at slippe af med varmen.


  • #3   13. jan 2019 Bruger ingenting på benene hverken sommer eller vinter.

  • #4   13. jan 2019 Jeg rider med bandager året rundt smiley

  • #5   13. jan 2019 Bandager kan ikke rigtigt så meget andet end og pynte sådan teknisk set.
    https://ansagerhestehospital.dk/images/puplikationer/Artikel%20bandagering.pdf

    Skal man bruge noget til at beskytte slag kan gamacher beskytte lidt - men ikke forhindre voldsomme skader.


  • #6   14. jan 2019 jeg bruger ingen af delene, jeg er af den overbevisning at har hesten behov for den slags "beskyttelse", så er der noget galt med hesten eller måden den bruges på.

    det er kun til pynt


  • #7   14. jan 2019 Krikken- hvis ellers man bandagerer rigtigt og bruger underlag (Hvad mange jo ikke gør i dag), så beskytter bandager skam glimrende mod slag.
    Det gør gamacher også, alt efter type. Det kræver Self, at de har en skal de steder, hvor slag typisk forekommer.

    Hos os bruges altid minimum klokker, men typisk også gamacher, når der bruges mordax og køres i højt tempo. Har nemlig set hesteben skrællet op af mordax, og det er ikke kønt.

    Rikke - så en hest der er snævert stillet bagpå og derfor stryger sig fejler noget og bør ikke bruges eller hvordan? For for at bruge den, vil den jo blive udstyret med strygere bagpå.


  • #8   14. jan 2019 Jeg red tidligere med bandager hver dag - efter anbefaling fra min dyrlæge i forbindelse m. kæmpe arvæv på et bagben på min gamle hest og beskyttelse af dette. Han måtte aldrig rides uden bandager og bandageunderlag. Jeg kunne ALDRIG finde på at bruge bandager uden bandageunderlag under smiley

    Jeg rider ALTID med benbeskyttelse... her både gamacher og klokker eller bandager og bandageunderlag og klokker. Også selvom, vi bare skridter en tur. Går/trækker normalt heller aldrig tur med min hest uden noget på benene og heller ikke med noget, der kun beskytter på indvendig side. Jeg skal ikke nyde noget af et overben, fordi min hest lidt får snittet sig på benene... jeg så også en meget fin video om, hvor lille et slag, der egentligt skal til for at en sene springer, især hvis den er strakt ud (eks. v. øgning). Så pyha føj, det kunne jeg personligt ALDRIG finde på. Rider jeg andres heste, så har de også på både forben og bagben af princip - jeg gider ikke, den smadrer et ben, mens jeg har den smiley Og man er helt forskellig på dette punkt, men dette er bare min personlige holdning ift. min egen fremgangsmåde.

    Jeg rider ikke med bandager de dage, det er varmt - netop fordi jeg tænker, det må blive varmt derinde. Ellers så gør jeg året rundt smiley


  • #9   14. jan 2019 Jeg rider helst kun med bandager vinter/efterår når det er koldt. Netop fordi jeg synes de bliver for varme om sommeren, så der er jeg mest til gemacher smiley


  • #10   14. jan 2019 Anna - SÅ sarte er hesten nu altså heller ikke. Det virker som noget overkill ligefrem at pakke ind fra top til tå, blot fordi hesten skal trækkes en lille tur.
    Hvad gør du når de skal gå på fold i længere tid (eller bruger du ikke heldagsfold?). Tænker at risikoen for trykninger og gnavesår fra at have gamacher på i 10 timer er noget større end risikoen for at sprænge en sene e.l. ved ikke at have noget på.

    Jeg har, meget sjældent, hørt om sener der er sprunget som følge af at hesten har trådt sig, men det har uden undtagelse været i forbindelse med landinger i spring/military hvor baghaven er trådt op i forbenet. Og det er sket ved noget over LC- niveau for at sige det pænt.
    Der skal altså en del til, før en sene ligefrem sprænger (tag det fra en, der HAR haft hest med overrevet/skåret sene).


  • #11   15. jan 2019 Jeg kan godt se ideen med at bruge klokker for at forhindre hesten i at træde sine sko af, hvis den har sådan nogle på.

    Men ellers kan jeg ikke se det helt store formål med at binde alt muligt omkring benene på de gamle øgler jeg har, der aldrig har brugt det, og som aldrig har været skadet smiley


  • #12   15. jan 2019 michelle, så kan jeg fortælle dig at min pony og jeg gik ned ad vejen (træktur) og da vi vendte os om haltede hun og hun havde fået lavet sig et fint overben

  • #13   15. jan 2019 Maria - jeg mindes ikke at have nævnt overben? Jeg talte om hendes frygt for at hesten lige uden videre ville sprænge en sene. Hun siger jo faktisk, at det kan ske så let som ingenting og så sarte er sener altså ikke.

    Men ja, uheldig kan man jo altid være. Min hest hoppede over et hegn, blev hængende og cuttede senerne i de ene bagben - Han var i øvrigt iført bandager (med underlag) da det skete. Bandagerne var intakte, så skadens omfang (Der var skåret helt ind til knoglen) kunne først ses, da jeg pillede bandagen af- det burde ikke være muligt, men det var det så.
    Sådan kan man jo altid være uheldig.

    Men dels er et overben 99% af tiden uden nogen betydning og dels er hesteben altså ikke så sarte, at man behøver pakke dem ind i bobleplast - i hvert fald bør man så i samme omgang altid give staldbandager på også, for de kan jo også slå sig i boksen. Så hvorfor ikke bare pakke dem ind 24/7.


  • #14   15. jan 2019 Oh havde ikke lige tænkt vi skulle ud i sådan en diskussion XD men syntes da ikke der nødvendigvis er noget der er mere rigtigt end det andet. Man kan jo argumentere for og imod det hele. Personligt går min med både gamacher/bandager på alle 4 ben under ridning og klokker døgnet rundt, men det syntes jeg nu afhænger mest af hesten altså. Min er bare lidt halvtosset på folden så særligt for hans sko skyld er jeg blevet anbefalet af min smed til at bruge dobbelt klokker da han har haft tendens til at smide den. Han får fuldt "skrammel" på under ridning da jeg være sikker på at ikke kommer til at bla slå sig selv i fx sideøvelser eller de mere samlede øvelser...

    Men vil det så være smartest at bruge elastik bandager (over underlag ofc) end halv fleece om sommeren eller gør det ikke nogen forskel..? For fleecen varmer vel også lidt o.O


Kommentér på:
Bandager om sommeren?

Annonce