{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
522 visninger | Oprettet:

Den gode bund {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Jeg har en hoppe på 18 år, som normalt har gået i løsdrift de 3 år vi har haft hende, men nu er hun sat på boks om natten da hun ikke kan gå med de andre i løsdrift.
Mit problem er at hun er en kæmpe gris i boksen. Hun skider alle steder i boksen og jokker derefter på det, så det bliver sådan nogle flade hestepære, som man næsten ikke kan få ud med mindre man bruger en time på at ordne hendes boks.
Hun har et meget stort småmasket hønet, som bliver fyldt helt op med wrap og hun plejer ikke at komme ind før ved 20-21 tiden og ud igen ved 6-7 tiden. Generelt er hun lidt en hest med fluer i hovedet og kan godt være lidt oppe at køre hvis hun ikke lige helt har tålmodighed eller ikke forstår hvad hun skal.

Er hun bare en gris eller kan der måske være en årsag til at hun sviner sådan?
Hvordan bygger man en god og stabil bund?
Lige nu står hun på spåner, men har overvejet at starte forfra med en blanding af træpiller og spåner.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den gode bund
  • #1   18. jan 2019 Har en hoppe, der nøjagtigt som din, er et stort svin i sin boks. Min både skider og tisser, lige hvor det passer hende. Jeg stod før på halm. Gik så over til spåner og piller, da jeg mente det ville være lettere, men det er det samme. Jeg oplever at der går mere til spilde og at det er meget dyrere. Jeg er nu gået over til fint snittet halm, det klumper ikke så let sammen og bliver ikke så tungt, er billigere end spån og piller, og så har jeg valgt at fråse med det, da jeg gerne vil have en godt bund. Bunden kan jeg ikke rigtig få lavet med spån og piller, da det bliver lidt halvklamt ret hurtigt.

  • #2   18. jan 2019 #1

    Min startede også ud med at stå på halm, men hun æder det selvom hun har massere af hø og wrap smiley


  • #3   18. jan 2019 Jeg har brugt spåner en gang med min grisse oldenborg og det tog tid at sortere godt spåner fra de maste hestepærer. Jeg gik så over til tørv og det gjorde det meget lettere. Tørven kunne sies meget hurtigt fra i forhold til spåneren. Men jeg kunne forstille mig at træpiller som er opløst også vil gøre det nemmere.
    Med hendes svineri og utålmodighed kan du ik gøre så meget ved. Måske hun med tiden bliver roligere med at stå inde


  • #4   18. jan 2019 Med tørven blev de maste hestepære som en plade agtig, der nemt kunne tages med greben

  • #5   18. jan 2019 Min gris står på træpiller, han er en rodemikkel i boksen.

    Jeg bruger ca 1 ps pr kvm til opstart. De får lige lidt med vandslangen, så de lige "popper" lidt.

    Med min er det vigtigt at der er en tyk bund, jeg tager klatter og tisseplet dagligt. Bruger ca. 2 poser om ugen. Det afhænger så igen af hvor meget hesten har været inde.


  • #6   18. jan 2019 #3

    Er ikke så meget til tørv da der i forvejen ikke er så meget lys ind til boksen, men måske det er forsøget værd. Synes godt nok jeg bruger en evighed på at muge smiley
    Nej, det ændrer sig desværre nok aldrig. Det er også derfor hun ikke kan gå med de andre på fold. Hun er en ægte hystade og kom i konstant karambolage med de andre heste. Heldigvis har hun fundet lidt mere ro ved at gå sammen med min vallak. De står heldigvis også ved siden af hinanden smiley


  • #7   18. jan 2019 #5

    Synes også hun har ret meget bund, men måske jeg bare skulle prøve mig frem med forskellig bund smiley
    Det er nok ikke sikkert man kan gøre så meget ved det..


  • #8   18. jan 2019 Måske træsmuld er lettere at sigte end træpiller

  • #10   18. jan 2019 Min er os et kæmpe svin når han står i boks. Det eneste der fungere for ham er halm. I begyndelsen ville han også hellere spise halmen end sit hø/wrap, men det er han stoppet med igen.

  • #11   18. jan 2019 har aldrig haft en hest der har været et totalt svin, men jeg har lagt mærke til at hvis jeg ikke selv gør vores bokse ordeligt rene så skider vores heste også lidt over det hele. Hvis jeg, når jeg muger ud, skubber alt det beskidte strøelse tilbage i boksen (beskidte/gamle - fjerner jo selvfølgelig tis og pære) og har rent foran/i midten så er chancen for at mine heste skider over det hele i boksen meget lavere. Vores heste skider og tisser nemlig dér hvor der lugter af toilet. så hvis hele boksen lugter af toilet så må hele boksen jo være et toilet. sådan virker det i hvert fald som om at mine heste tænker

Kommentér på:
Den gode bund

Annonce