954 visninger
|
Oprettet:
sport ikke sport eller ekstremsport {{forumTopicSubject}}
Hej vi har om sport i skolen og så blev jeg bare lidt i tvivl jeg mener selv at ridning er en sport men det er der jo mange der ikke gør og så er der nogle der mener at det er en ekstremsport så nu vil jeg finde ud af hvad det er håber i kan hjælpe.
jan 2007
Følger: 50 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.161
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.399
og fordi du netop har med levende dyr på flere 100 kilo at gøre, kan det være farligt, og har før fået afvide at ridning er en af verdens farligste sporte ( nr 3 vist nok), men det er mange år siden.
dog vil jeg mene, at heste ikke er = sport, for du kan sagtens have en hest du bare går og hygger med der hjemme du har som hyg og bare nyder synet af på marken, så er det jo ikke som sådan sport, men rider du, vil jeg mene du dyrker en sport
aug 2008
Følger: 64 Følgere: 56 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.963
- ridning på hyggeplan (altså uden noget egentlig mål og uden nogen form for konkurrence indblandet) er en hobby
- ridning med fokus på mål og konkurrence er en sport
- væddeløb og lignende er ekstremsport (her kan jeg ikke helt gøre op med mig selv, om jeg også synes at fx military på højt plan går ind under)
Mit bud, men vil ikke mene at der er et endeligt svar
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Jeg vil mene, at hvis man kan ride, og rent faktisk rider sin hest, så er det helt klart en sport.
Den virkelig dygtige rytter kan man næsten ikke se indvirke på sin hest, fordi det gøres så subtilt og elegant. Men - der bruges mange muskler, og stilles høje krav til koordination, balance, udholdenhed, smidighed - og evt også mod.
Hvis hestene er pæne græsklippere, så er det en hobby.
Hvis man definerer ekstrem sport ud fra risikoen for alvorlige skader, så er det meste ridning en ekstrem sport.
Husker jeg rigtigt, har vi i Danmark ca 30 tilfælde om året af død, svær skade fx kranietraume, brækket ryg, osv.
Så, det korte svar er ja til det hele.
sep 2013
Følger: 16 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 282
definitionen af sport er "fysisk aktivitet eller spil der udøves enten individuelt eller i hold efter et bestemt sæt regler og ofte med brug af særligt udstyr og særlige redskaber" så ja riding er en sport... eller måske rettere en betegnelse for sport på hest, da der jo er massere af forskellige discipliner (dressur, spring, terrenridning, pony games ect)
der er selvfølgelig nogle der dyrker ridning på hygge plan og så er det vel nok ikke helt en sport længere. Men ridning kan 100% dyrkes som en sportsgren. Det er ikke for sjov at ridning er med i OL
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Her er et af de mindre farlige situationer
Mvh TT
apr 2010
Følger: 58 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.550
jan 2015
Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 74
nov 2016
Følger: 5 Emner: 12 Svar: 59
dec 2007
Følger: 150 Følgere: 185 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 2.084
Og det med ekstremsport kommer an på forsikringsselskabet. Min familie har været ude for at ridning både blev betegnet som ekstremsport og ikke ekstremsport, afhængigt af forsikringselskabet.
Som udgangspunkt tænker jeg, at du bare skal kvalificerer det som sport, men måske nævne at nogle forsikringselskaber kvalificerer det som ekstremsport pga. risikoen for diverse ulykker (Fald, styrt, spark mm.. med risko for blandt andet alvorlige ryg og hovedskader)
sport ikke sport eller ekstremsport