{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.535 visninger | Oprettet:

interaktion med hesten {{forumTopicSubject}}

Jeg tænker tit på, at jer som binder jeres heste i begge sider af grimen når i skal strigle og sadle op, hvordan er jeres interaktion med hesten?

Når jeg står med mine heste, så følger de med i hvad jeg laver og påvirker min adfærd. De peger med mulen, hvor de gerne vil kløes, drejer halsen rundt, også har vi lige et mule-kind-øjeblik. Det ville jeg ikke kunne, hvis de var bundet op i hver side af grimen.

Hvilke signaler bruger jeres heste til at påvirke jeres adfærd, når i står på staldgangen kommunikere med jeres heste?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  interaktion med hesten
  • #1   13. feb 2019 Nu tror jeg de færreste binder deres heste så stramt op, at de ikke kan bevæge hovedet hverken frem, tilbage eller til siderne smiley

    Selvom jeg har hestene hjemme, så binder jeg dem altid op i begge sider, når de skal strigles og sadles op - for mig er det et sikkerhedsmæssig foranstaltning, som man bare “gør”. Og generelt kan man sige, at når jeg strigler og sadler op, så bruger jeg ikke en masse tid på at klø og nulle og kradse dem - når vi skal ud at ride skal vi på “arbejde”.

    Jeg ved hvor kløstederne er på mine heste, så de skal da nok få et godt klø under strigling, og de viser det jo ved at dreje hovedet, krølle mulen, nusse mig på ryggen eller i håret.

    Men de store hyggenusseture er forbeholdt at finde sted i boks eller på folden - og så involverer det ikke strigling, men ren hygge.

    Mvh Charlotte


  • #2   13. feb 2019 Især Basse er rigtig god til at vise præcis hvor han gerne vil kløes, og er det maven, hoften, lusken eller et andet sted, så kan han krølle sig helt sammen, for at pege med mulen for at være specifik, og det kan han ikke hvis han er bundet op.

    Når jeg er sammen med mine heste, er de ikke-på-arbejde, men vi indgår i en relation, Ja vist vi er på vej ud at ride, men deres mening betyder stadig ret meget.

    og derfor vil jeg gerne høre om jeres oplevelser at hvordan jeres heste kommunikere.


  • #4   13. feb 2019 Lisette: præcis, hvordan er hans signaler, hvis det f.eks. klør under maven, i forhold til hvis det klør på hoften? hvis ikke han kan pege med mulen.

  • #6   13. feb 2019 Da min basse levede var han bundet meget løst, i én snor, hvis han var bundet....
    Strigle tid var for os også hygge og nusse tid, og inden han blev tilredet så skulle vi jo ikke "på arbejde"
    Men også efter tilridning brugte vi tiden sammen på at hygge, han var også meget god til at pege med mulen, "Det klør dér, mor"
    Men somme tider var der da også lidt travlt og så var det en Lyn hurtig strigletur inden vi red, jo vi kunne godt mysse eller klø mv. men det gik bare lidt hurtigere smiley
    Han var en rigtig hygge-mysse hest!

    Min nuværende part er bundet op i begge sider, ellers vender hun sig om og det er upraktisk som stalden er indrettet, med hende strigler jeg, sadler op og rider, der er ikke så meget hygge, men jeg kender hende jo heller ikke så godt som jeg kendte min egen, hun elsker dog at blive kløet mellem kæberne, eller hvad man kalder det...


  • #7   13. feb 2019 Onde mig, min hest er bundet i begge sider, ellers vil vi aldrig blive færdige.

    Har jordens største nusse dyr, som elsker at ”dimse” på mig, bide i lynlåse, eller den elastik jeg har i hætten – træk i elastik og sliiiip – smak lige i hovdet på mig…

    Så når vi strigler og sadler op, så er han bundet op, men når vi er færdige, så står han faktisk løs på staldgangen, mens vi sadler af og ordner han til natten.

    Jeg hygger meget sammen med ham, når vi ikke lige er på vej ud og ride, men jeg er aldrig i tvivl om hvor det bedste eller det værste kløst er – det fortæller han ganske tydeligt uanset om han er bundet eller ej.


  • #8   13. feb 2019 Min er også sat fast i begge sider, men han kan stadig dreje hovedet, bare ikke helt tilbage. Det er rent sikkerhed for mig, da han bider ( og ikke altid kun for at markere!). sommetider prøver han også at mase en op ad boksen, når sadlen kommer frem....Det er ikke noget , han ikke får "skældud " for, men han er snart 19, så det er en dum vane, der ikke er lige sådan at slippe af med smiley

  • #9   13. feb 2019 min hest er meget mad motiveret og jeg kan ikke lade ham stå uden hvis jeg ikke er tæt på ham, for så går han over til det nærmeste mad.
    og i og med jeg går rundt hele tiden så er han bundet i begge sider.
    han kunne også sagtens være bundet i en, men det er vores staldgang ikke lavet til uden han stadig kan nå spiselige ting.

    han er dog ikke spændt total fast og kan sagtens følge med i hvad jeg laver.
    Det med at vise hvor det klør gør han ikke særlig meget I, generelt så klør han sig faktisk ikke ret meget, og så kender jeg stederne det klør, så selvom han ikke viser det så ved han at jeg nok skal klø ham de steder smiley


  • #10   13. feb 2019 Jeg er opdraget til, at står hesten på en Stald gang, så binder man i begge sider.
    Hvis opbinding er foran hesten, så er det et reb.

    Rebet skal være kort nok til at hesten ikke pludselig vikler forben og reb ind i hinanden...
    Dette er dog ikke så kort, at det på nogen måde hindrer kroppens sprog.
    Så, forskellen er det samme ift et/to reb og kropssprog.


  • #11   13. feb 2019 øh - jeg spurgte IKKE om og hvorfor i binder jeres heste.

    Men hvordan jeres heste kommunikere med jer, når de er bundne.


  • #12   13. feb 2019 Fuldstændig som hvis man striglede og sadlede op i boks?

    Mine øjne, ører og lugtesans påvirkes ikke af reb. Så jeg kan modtage de signaler, der afsendes.

    Rebet er kort nok til at hesten ikke kan vikle sig ind i det, nå forbudte ting men ellers er det det samme ift kropssprog.

    Jeg tror ikke, at jeg forstår hvor ændringerne skulle være, for jeg oplever dem ikke?.?


  • #13   13. feb 2019 Enig med doktor who smiley

  • #14   13. feb 2019 Doc:

    At dine øre og øjne fungere, fortæller ikke voldsomt meget om, hvilke signaler din hest sender.


  • #15   13. feb 2019 Jeg binder i et "reb" når der skal strigles og sadles op, dette både fordi mine heste skal spise wrap før vi tager af sted, men også fordi det er normalen her da vi kommunikerer bedst på den måde ift klø, afslappenhed osv. Hvis der er SKAL ting(rense sår, hove ifb med sur stråle osv), så kommer de over i spiltovet og bliver bundet i begge sider når det er ting der gør ondt. Det er en sikkerheds anstaltning. Dog ikke ved mindre sår og skrammer, det løses ved strigling smiley

    Mvh TT


  • #16   13. feb 2019 Men han sender de samme?

    Drejer hovedet og puffer, hvis han ønsker sig en lille godbid.
    Tripper, hvis jeg er en klovn med sadlen og lægger den skævt på.
    Bøjer øret væk for at gøre plads til striglen, hvis tørt mudder klør på panden.
    Viser salighed over strigling med hele fjæset. Og kroppen.
    Lugter anderledes, hvis han er stresset over noget.

    Same - same.


  • #17   13. feb 2019 TT. jeg spurte ikke OM og HVORFOR du binder din hest, og heller ikke OM HVAD DU gør ved din hest.

    Men omvendt, hvilke signaler sender din hest til dig.


  • #18   13. feb 2019 Nu har jeg en pony hvor den står nøjagtig på samme måde om den er bundet i begge sider, foran eller slet ikke. Så jeg har ikke oplevet nogen som helst forskel når han har stået bundet i begge sider, vi kommunikere på samme måde. Han indikerer ikke på sig selv med hovedet, så det behov har vi ikke.

  • #19   13. feb 2019 Doc - det var i den retning, jeg ønskede svar smiley


  • #20   13. feb 2019 Nåå undskyld smiley Han vender hovedet og peger, løfter på benet, mulen kører når jeg rammer, og er det ikke rigtig sted vender han hovedet igen smiley

    Mvh TT


  • #21   13. feb 2019 Bingo TT smiley

    Hvad betyder det, når han løfter benet? i hvilken sammenhæng?


  • #22   13. feb 2019 At det er et sted i bugen hvor han klør, og han kan ikke komme dertil smiley han behøver min hjælp smiley eller så løfter han også benet over imod hovedet hvis det er bag øret, men så forsøger han at pege med hoven i stedet for bare at løfte det smiley

    Mvh TT


  • #23   13. feb 2019 TS. I din tekst virker det lidt som at, fordi vi binder vores heste, får vi ikke signaler??

    Jeg synes at jeg får masser af signaler, "tryg" mod striglen eller "smutte væk" fra striglen, eller et par øjne, der fortæller at nu er det altså meget længe siden at jeg har fået en hesteguf (max 10sek)


  • #24   13. feb 2019 Jeg forstår ikke spørgsmålet - hvorfor skulle hesten ikke kunne kommunikere, når den står bundet? Den er jo ikke i spændetrøje, så den kan jo altså fint flytte rundt på kroppen, løfte hovedet, krølle mulen osv. Jeg er ikke det mindste i tvivl om , om min hest kan lide hvad jeg gør ved den eller ej, eller om den gerne vil børstes mere/hårdere et givent sted.

  • #25   13. feb 2019 Ja dengang jeg havde heste der var bundet op i begge sider, forstod jeg alligevel hvad de ønskede, måske ikke ligeså hurtig (jeg reagerede ikke så hurtigt på deres behov som nu hvor de er lidt mere fri) men jeg forstod nogenlunde de samme ting smiley

    Mvh TT


  • #26   13. feb 2019 Gamle Axel kunne stå både bundet og fri under klargøring - det gjorde ikke den store forskel, han skulle nok lade os vide, hvor det kløede (og man kender vel sin hest og dens yndlingssteder).
    Han gik nærmest helt i knæ, når man børstede et bestemt sted på låret og "duttede" med mulen for at blive børstet lidt mere ved manken... Og det kan hesten altså også, når den er bundet.


  • #27   13. feb 2019 Jeg har spurgt, fordi den måde mine heste kommunikere på, høre med til at de står frit, ellers ville de ikke kunne benytte de metoder de bruger. Som f.eks. de måder som jeg beskrev til start.

    Derfor var jeg nysgerrig, hvad heste som ikke står strå fri, benytte af metoder.

    Helt konkret, hvad gør jeres heste, og hvad betyder den adfærd?

    Det behøver ikke kun være gode klø-steder, men al mulig kommunikation, som hesten gør, for at fortælle jer noget. Hvad er det i observere hesten gør?



  • #28   13. feb 2019 Michelle: hvad mener du med duttede, hvordan gør han det?

  • #30   13. feb 2019 Lisette - prøv alligevel at komme med nogle eksempler på en enkelt dag.

  • #31   13. feb 2019 Vores er ikke bundne, men står stille som om de var.

    Det gælder både opsadling og hygge, så når min feks træder til side når jeg lægger sadlen på og vil spænde gjorden, ved jeg at den ikke ligger helt korrekt.

    Begge peger med mulen, hvis der virkelig er klø-behov, mens “taknemmelighed” over at det er rart vises ved at de forlader høet (ligger foran boks) og stiller sig midt i boksen og sover/slapper af. Har nogle gange oplevet den ene savler.

    Ellers får de lov at følge med i hvad vi gør, så hovrrensning foregår nogle gange med “mulehjælp”

    Oplever aldrig de karter rundt i boksen, jo ved sygdom (ondt i maven feks) men aldrig under opsadling.

    Den ene kan bevæge sig lidt, men det er stille under strigling, enten midt i boks eller mulen i høet, når så sadlen kommer, ryger ørerne frem, hovedet op og han stiller sig til boksdøren, for “så er det snart ud”-tid, det er maks den bevægelse normalt. Så ved atypisk adfærd ved jeg at jeg skal tjekke udstyret og generel velfærd.

    I det hele taget kommunikerer de en del, også under ridning (foreslår gangarts skifte, rute skuft osv, men accepterer et nej).

    De få gange de er bundet, er smed, her er de bundet med en snor, og jeg er ved hovedet (hvertfald hos den unge) og her er kropssproget lidt mere “voldsomt” hvis man ikke lige synes det er sjovt (lidt mere uroligt, ikke farligt)

    Vi sadler op i boksene (og hestene vælger selv boks hver dag, så de er ikke så “faste” på en vestent) nogle binder op, andre gør ikke smiley


  • #32   13. feb 2019 Jeg må nok indrømmer at jeg tænker altså ikke så meget over hvordan min hest komunikere, jeg interagere bare med ham pr instink/refleks.

    Så det er ikke den store videnskab for mig. Det kan da godt være at vi ”taler” forbi hinanden en gang imellem – men jeg taler også forbi min mand en gang imellem…


  • #33   13. feb 2019 Det et virkelig ikke noget jeg skænker en tanke. Hesten kan fint ligge øre, vige væk, spidse mule eller andet selvom den er bundet i begge sider.

    Jeg møder ret få heste der peger hvor de vil kløs og de jeg har mødt, tror ejeren de viser det men egentligt vil hesten bare klø sig selv.


  • #34   13. feb 2019 Krikken: det er måden jeg lære dem at pege på. når de selv kløer, så kløer jeg dem på samme sted. Det skal de ikke prøve mange gange, før de fanger pointen, og peger med mulen, og flytter så mulen igen, så jeg kan komme til at klø.

    i sær Basse er ret insisterende. Når han har peget en 3-4 gange, og jeg ikke lige gider at klø mere, så begynder han at puffe til min arm, også peger han igen med mulen, på der hvor det kløer.

    Så nej, det er fordi han vil kløes af mig, for ellers kløede han jo bare selv. Hvilket også sker.


  • #35   13. feb 2019 Dorthe - duttede med mulen mod min arm/skulder. Hvis jeg fx børstede ham ved manken, som han elskede, og så stoppede, så drejede han hovedet og duttede til min arm for at jeg skulle fortsætte.
    Heste har jo masser af kropssprog, selv hvis man helt fikserede deres hoved (og det er vel trods alt de færreste der gør det), så som sagt, jeg har aldrig været i tvivl om, hvad hesten syntes om situationen.


  • #36   13. feb 2019 Mine heste står fri under strigling, opsadling osv. Så er er i princippet frie til at gøre som du beskriver, men det bliver de så bedt om at lade være med. Når jeg strigler og sadler op er det ikke for hyggens skyld, det er for at hesten bliver ren, og det skal gå relativt hurtigt og hesten skal stå pænt og stille.
    Dermed ikke sagt at jeg ikke hygger og nusser med hestene, det gør jeg da tit efter jeg har redet, eller hvis jeg bare at står med dem på folden eller i boksen. Her holder jeg øje med de almindelige signaler, om hesten nusser med mulen, læner sig ind mod min hånd hvor jeg klør den, tager et skridt tættere på mig osv. Nu står de jo næsten aldrig bundet, men det ville jeg da kunne se uanset om de stod bundet eller ej.


  • #37   13. feb 2019 Jeg kender mine heste gennem mange år - så jeg kan se de helt små nuancer af “hvordan har vi det” allerede om morgenen, når jeg kommer ind i stalden og skal morgenfodre.

    Når jeg kommer hjem kan jeg se på deres opførsel på folden mens jeg ordner stald, hvordan de har det.

    Så jeg tænker, at spørgsmålet hvordan interagerer du med din hest når den er bundet er lidt søgt - for jeg interagerer såmænd allerede med den fra jeg fodre den om morgenen, hvor den ikke er bundet.

    Da jeg sådan generelt godt kan lide mine dyr, eller mennesker jeg omgåes, så sørger jeg også for at de uden at jeg tænker dybere over det tolker på deres små signaler, som formentlig er så små at stod TS ved siden af, ville hun ikke opdage hvorfor jeg lige pludselig gør dit eller dat.

    Sådan har jeg det også når jeg rider - jeg kan fint være taget 1,5 times kørsel til undervisning, og med det samme jeg sætter mig op, så kan jeg mærke, at i dag skal vi ikke knokle med de højere øvelser for hesten signalerer “på en elker anden måde” at det har han ikke lyst til.
    Det sker sjældent, men det sker - og så må vi ride ren løsgørende.

    Så som der er vigtig i ridning, og i al omgang med mennesker og dyr, så er “teori” da fint og en god start, men det er “erfaring/dybtliggende viden/intuition” som gør det naturligt og som en dans at være sammen. Skal man tænke og tolke først, så brydes rytmen - men selvfølgelig skal man træne før man kan danse flydende.

    Mvh Charlotte


  • #40   13. feb 2019 Nikoline jeg tror ikke de står løse på staldgangen, det gør vores hvertfald ikke, men vi sadler så op i boksen, så de er derfor ikke bundet og på den vis “løse”

  • #41   13. feb 2019 Jo mine står løse på staldgangen, af den simple grund jeg ikke magter de snore omkring hesten. De er i vejen.

    Og det har været ret hurtigt at lære mine at blive stående, f.eks tog det ca en halv time at lære Aslan det, da jeg fik ham.

    Og da jeg har hestene hjemme, så er der ingen som kan være generet af det.





  • #42   13. feb 2019 Nej okay, men alligevel hvorfor tror du at vi andre ikke Kan aflæse hestenssignaler ?

  • #43   13. feb 2019 Hvor er det jeg skriver at i ikke kan læse hesten signaler?

  • #46   13. feb 2019 Jeg spurgte jo netop, HVILKE signaler jeres heste bruger, til at kommunikere med ik???

    Altså må jeg jo alt andet lige, antage at i kan læse jeres heste, ellers giver spørgsmålet jo ikke rigtig mening vel?


  • #47   13. feb 2019 Sorry, vi 2 er vist ikke helt på bølgelængde

    Omg Relax lige en gang.
    Sorry jeg misforstod dit spørgsmål.

    Du får det bare til at lyde som om man aflæser hesten signaler anderledes når den er bundet i siderne end kun et tov .

    Kan så svare på dit spørgsmål smiley

    Min hest både bider, sparker og vender det hvide ud af øjnene når vi strigler/sadler op.
    Så ligegyldig hvor jeg står eller hvordan jeg binder min hest er hun ikke så svær at læse. smiley





  • #48   13. feb 2019 Sarkasme kan forekomme ;))

  • #49   13. feb 2019 Min hest bliver desværre nød til at stå bundet i Bagge sider da der hænger foder og hø uden på boksene. Men han er ikke bundet stramt, så han kan sagtens selv klø sig på benene og bringen. Jeg ligger mærke til om han ligger øre, hvis noget gør ondt, og om han pisker med halen. Så ligger jeg jo også mærke til hvis jeg strigler ham og han ligger sig hen mod min hånd fordi der klør eller fordi det er dejligt. Synes det fungere fint at have ham bundet i begge sider. smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #50   14. feb 2019 jeg læser hestenes signaler år automatik, gider ikke gøre omgang med heste til en raket videnskab.

    de heste jeg har redet, har givet signaler, men hvilke det kan jeg ikke svare på, for det er ikke noget jeg tænker over, det sker bare automatisk at jeg læser hesten..


  • #51   14. feb 2019 Katrine: Jeg kan også stille spørgsmålet meget konkret: Hvordan ved du om din hest gerne vil kløes på bagbenet, under maven eller på hoften, når den ikke kan pege med mulen, fordi den er bundet?

    Og grunden til jeg spørger, at det er noget mine bruger utroligt meget. Hverdag før og efter ridning, bliver mine gnubbet/let masseret over hele hesten, for at sikre at der ikke er nogle spændinger. I denne forbindelse kan mine heste, styre hvor de gerne vil gnubbes/masseres ved at pege med deres muler. Det benytter de i stor udstrækning. Det ville de ikke kunne gøre, hvis de var bundet i hver sin side af grimen.

    Altså, omhandler mit spørgsmål heller ikke denne gang, om og hvorfor din hest er bundet, det omhandler heller ikke om: du kan eller ikke kan læse din hest, og det omhandler heller ikke om, man læser sin hest anderledes, eller dårligere fordi hesten er bundet.

    Det handler om: hvordan kommunikere hesten information til dig.


  • #52   14. feb 2019 Ja, Amt, rigtig meget er noget man bare gør. Det samme er ridning, det er en følelse som er svær at beskrive. Jeg læser også bare mine heste i situationen, og reagere, men jo mere jeg bliver bevidst om hvad jeg får ind, jo mere jeg, skal vi kalde det, sætter ord på deres signaler. Jo lettere har jeg ved at videre give disse, og bruge dem bevidst til at op nå en større forståelse, end når det hele bare foregår, nærmest ubevidst.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #53   14. feb 2019 Dorthe: folk lægger vægt på at "interessere" sig og gå i dybden med forskellige ting. mit fokus ligger ved ridning en, da det er der min interesse ligger.

  • #54   14. feb 2019 Ja, din interesse er ridning - min er at forstå min hest.

    Derfor opretter jeg et emne om hvordan hesten kommunikere.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #55   14. feb 2019 Dorthe: med en hentydning om at man ikke forstår sin hest, hvis man ikke står og nærsturdere den hele tiden.. smiley

  • #56   14. feb 2019 Amt: Det har jeg da ved gud, ALDRIG skrevet, ment heller antydet NOGEN SOMHELST STEDER!!!!!!!!!


    At jeg har en stor interesse i at forstå mine heste, og derfor gerne vil diskutere emnet: "hvordan kommunikere din hest", betyder kun, at jeg gerne vil diskutere "hvordan kommunikere din hest" og ikke andet!!!!!

    At der kommer oplæg op om spring, tænker jeg da heller ikke, at ts, må synes jeg er en dårlig rytter, fordi jeg ikke springer. Jeg hopper bare over de indlæg, som ikke har min interesse.

    Vi er forskellige, og vi har heste af forskellige årsager. Vi gør alle det vi synes er bedst. Det er min grundlæggende tanke. At jeg ikke ville holde hest, som du gør, og du ikke vil holde hest jeg gør. Betyder jo bare vi er forskellige, ikke at den ene er bedre end den anden.

    Jeg har bare en interesse i hvordan hesten kommunikere med hos ryttere, længere er den ikke.


  • #57   14. feb 2019 TS: jeg må lige holde lidt med AMT her smiley

    DU undre dig over og stiller spørgsmålstegn ved at vores heste kommuniker "rigtigt" , når de nu ikke kan pege med mulen...

    Min hest "taler" fint selv om han står bundet. Lægger vægten mod hånden, hvis det er et særlig godt sted, eller flytter sig hvis et sted ikke er rart..


  • #58   14. feb 2019 Jeg tænker faktisk omvendt af dig - hvis hesten ligefrem er nødt til at udpege så tydeligt, hvad den vil, så læser man ikke sin hest ret godt, bundet eller ej.

    Hesten har masser af kropssprog og udtryk. Du kan sagtens "læse" den ved meget mindre signaler, lige fra udtrykket i øjnene, til at den flytter vægten imod eller væk fra dig.

    Jeg kan da sagtens se det hyggelige i at lade hesten dimse rundt under klargøring, men der er absolut intet behov for, at den er fri til nærmest at slå knude på dig selv for at kommunikere. Mindre kan gøre det.


  • #59   14. feb 2019 Karin: præcis, hvor er det jeg skriver, at hesten skal kommunikere på en rigtig måde?

    Jeg spørger jo netop, om hvordan hesten kommunikere, når den ikke kan gøre det som mine gør? - altså antager jeg, at der er andre måder at kommunikere på end hvad mine gør.



  • #60   14. feb 2019 AMT så enig, jeg rider også en hel del mere end jeg nusser med min hest.
    alt det nusseri og jordarbejde har jeg adlrig gået op i.
    kan godt lide at strigle min hest dog, men det er mere fordi den så bliver fin bagefter og ikke står med mudder langt oppe f benene.

    jeg har det med min hest som mig selv, kan godt lide at se præsentabel ud ligemeget hvor jeg skal hen.


  • #61   14. feb 2019 Michelle:

    Jeg kan godt se om mine heste, kan lide at blive kløet, der hvor jeg klør. Men jeg kan ikke se, at de faktisk hellere ville kløes undermaven, hvis ikke de peger. Det kan jeg først, når jeg når til maven, og ser at de reagere med større saglighed, når jeg klør dem på maven end på halsen.

    Så at hesten med det samme udpeger maven, om ønske klø-område, i stedet for jeg skal prøve mig frem, give bare mere mening hos os.

    Men dit svar gør mig nysgerrig. Hvordan ved du hvor hestens helst vil kløes netop den dag, vi snakke ikke de sædvanlige gode klø-steder. Hvis ikke kan pege. Hvilke signaler opfanger du. Har din hest et særligt blik, alt efter hvor på kroppen den gerne vil kløes?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #62   14. feb 2019 Dorthe: hvor stramt tror du at heste er bundet i kæder???

  • #63   14. feb 2019 Min den hvide står aldrig bundet i begge sider. Han står gerne bundet med en snor i den midterste ring under grimen, så kan han bedre se ud af døren, som han meget gerne vil. Sådan står han altid ved før ridning.
    Efter ridning har jeg næsten aldrig bundet ham.
    Og jeg må sige.. det er yderst sjælendt at min hest søger at blive kløet.
    Jeg kan ikke engang huske hvornår jeg sidst så ham dreje hovedet rundt og klø maven.

    Den sorte. Han står næsten altid bundet i begge sider. Han er utroligt nysgerrig og modsat den anden, kan han have svært ved at være i sig selv. Så stod han ikke bundet, så havde jeg en hest der fløj rundt i alle boksene og ud af døren rundt på gårdspladsen.
    Han kan trods opbindingen stadig godt dreje hovedet rundt og pege med mulen, hvor det klør. Modsat den hvide, så viser han tit at han gerne vil kløe.

    Jeg tænker det er meget individuelt fra hest til hest, hvor nødvendigt kløen er for dem.
    De kan måske ikke vise helt nøjagtigt som dine heste hvor det er det klør. Men de er stadig i stand til at dirigere dig i den retning kløen er. smiley


  • #64   14. feb 2019 Michelle: Det er der heller ikke noget i vejen med, og det er helt ok, at du gerne vil ride og ikke rigtig interessere dig for nusseri.

    Men hvorfor svare du så på en tråd om kommunikation fra hesten, når det ikke har din interesse? Jeg skriver jo heller ikke på alle opslag om spring, at det ikke interesser mig, at jeg heller vil ride dressur?


  • #66   14. feb 2019
    Lisette: efter som der er skrevet flere bøger om hestens måde at kommunikere på, så må der alligevel være nogle, som har fået en hvis sammenhæng i hestens signaler. Og har været i stand til at sætte ord på.



  • #68   14. feb 2019 og hvordan lære dine elever at læse hesten?

  • #70   14. feb 2019 At eleven bare selv skal fornemme hvad hesten mener? Ved at være nok sammen med hesten? eller?

  • #72   14. feb 2019 Dorthe hører det hun gerne selv vil, hun lytter ikke rigtigt til andre..

  • #73   14. feb 2019 Lisette: du skriver, at hestens signaler er forskellige fra dag til dag, og man derfor ikke kan skrive noget generelt.

    og da jeg ved du også har elever, så hvordan for du formidlet hvad hestens signaler betyder, når de ikke betyder det samme hver dag?


  • #74   14. feb 2019 Nikoline: jeg skriver et spørgsmål om hesten måde at kommunikere på.

    og ud fra dette spørgsmål får jeg tildelt en hel masse, hensigter, antydninger osv. som i mener jeg har...… bl.a. af dig. som jeg IKKE har.

    Der er ufatteligt få, som rent faktisk har svaret på mit spørgsmål, men utrolig mange som har brokket sig over de hensigter, som jeg ikke har.


  • #75   14. feb 2019 Hvordan ved du om din hest gerne vil kløes på bagbenet, under maven eller på hoften, når den ikke kan pege med mulen, fordi den er bundet?

    I svar #51.

    Det læser jeg som at min hest, fordi den er bundet, ikke kan pege, så derfor ikke kan kommuniker "rigtigt".

    Min er er jo ikke "fikseret" så den ikke kan røre sig, han kan sagtens flytte sig lidt rundt og dreje sig. (vores staldgang er smal, så jeg ønsker på ingen måde at han forsøger at vende smiley )


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #76   14. feb 2019 jeg kunne stadig godt tænke mig at vide, hvor stramt du, Dorthe tror at hestene er bundet, siden du mener at du ikke kan kommunikere optimalt, eller lige så tydeligt som dine..

  • #77   14. feb 2019 Karin : Hvis hesten er bundet i begge sider, kan den jo ikke dreje halsen rundt og nå lysken. så langt er vi vil enige.

    Men at du læser det som om, at jeg der ud af mener, at det er den eneste rigtige måde at kommunikere på. Betyder jo ikke nødvendigvis, at det også var det jeg mente. Kun at det var, hvad du troede jeg mente.

    og som jeg skrev. Hvis jeg mente, at det kun var den eneste måde at hesten kunne kommunikere på, hvorfor skulle jeg så spørger efter andre måder?

    Det korte af det lange er. At jeg IKKE mener, at hesten kun kan kommunikere på en rigtig måde, men at der er flere måde at kommunikere på. Og derfor spurgte jeg, hvordan jeres heste kommunikere?


  • #78   14. feb 2019 Dorthe, vi er enige langt hen ad vejen.

    Og kommunikation er en svær en, også mellem mennesker smiley (det er modtager, der bestemmer budskabet)

    Jeg synes da at der er mange der forklare, hvordan netop de kommunikere med deres hest, og at de så også skriver, hvorfor den er bundet, er vel sagen ligegyldig...


  • #79   14. feb 2019 Karin, fuldstændig korrekt. Det har hammerne lige gyldigt for mit spørgsmål, om hvorfor hesten er bundet.

    Ja, kommunikation er svær, men jeg er ikke enig i, at modtager bestemme budskabet. Modtager har et ansvar for, at det som modtageren tror afsender siger, er korrekt forstået. Og ikke bare konkludere, at egen fortolkning er korrekt. Især når der konkluderes noget andet, end der er direkte er skrevet.

    Og kommunikation med vores heste er endnu svære. og det er det emne jeg faktisk helst ville diskutere.


  • #81   14. feb 2019 Dorthe - så fordi jeg ikke mener, hesten behøver stå frit og kunne slå knude på dig selv, interesserer nusseri og hygge mig ikke. Ok så...

    Axel gik på pension i 2012-2013 og har stort set kun hygget indtil sin død. Lillehesten fik jeg i november 2017. Har redet hende sammenlagt måske en måned - det var ikke planlagt sådan, men sådan er det blevet. Jeg bruger faktisk temmeligt meget tid på at nusse og ikke ret meget på ridning.

    Du læser det folk skriver som fanden læser biblen. Du har en fiks ide om at heste der ikke står løst, ikke kan kommunikere så godt som dine heste... Det er fint at have den mening, men så lad dog være at lave en debattråd.


  • #82   14. feb 2019 Tak så enig!

  • #83   14. feb 2019 Michelle: jeg har efterhånden gentaget mig selv ret mange, jeg har IKKE lavet et opslag om at binde heller ikke binde sin hest. Hvor hulen bliver i ved med at bore i den detalje? Og hvorfor bliver i ved med at tillægge mig holdninger som jeg IKKE har?????

    Med alt respekt for jeres evne som tankelæser, så må jeg da være den som bedst ved, med hvilke hensigter jeg har skrevet i indlægget med.


    Jeg har spurgt om hvilke signaler hesten giver!!!!!!! Og hvis ikke i har en interessei det, så scrol da videre.



  • #84   14. feb 2019 Dorthe - siger du, efter selv at tankelæse dig frem til, at jeg åbenbart ikke burde deltage i tråden, fordi jeg ikke interesserer mig for nusseri men kun for ridning...

    Jeg har faktisk besvaret dit spørgsmål og givet eksempler. Men fordi jeg også skrev, at det ikke er nødvendigt, at den kan slå knude på dig selv under klargøring for at kunne kommunikere, interesserer jeg mig pludseligt kun for ridning... hvem er det lige, der prøver kræfter med tankelæsning?


  • #85   15. feb 2019 Nu bliver det godt nok lidt for dumt.. smiley
    Og ingen specielle jeg henviser til smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #86   15. feb 2019 og du bidrager super godt til det "for dumme" (smiley der græder af grin)

  • #87   15. feb 2019 Michelle - ja, du komme med nogle interessante kommentere om kommunikation, hvilket jeg også skrev. Som jeg så spurte yderligere ind til, for at få flere interessante iagttagelser. For så at få en spand lort i hovedet i stedet for.

    Det er beskyldninger over holdninger jeg GENTAGENDE, OG GENTAGENDE OG GENTAGENDE, gange har fortalt jeg ikke har. Hvis jeres eneste formål med at deltage i denne tråd, er at nedgøre mig, så er i jo nød til at opfinde nogle, for at have nogle, det er der self en hvis logik i. - men kunne i så ikke have oprette en anden tråd? Jeg ville faktisk rigtig gerne, have flere iagttagelser fra hestens måde at kommunikere på?


    Jeg er pisse, hamrende ligeglad med om og hvorfor i binder jeres heste. Min for udtagende holdninger er, at alle gør det bedste for deres heste, ud fra deres overbevisning.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #89   15. feb 2019 Lisette: hvor er jeg direkte udforskammet?? haha

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #91   15. feb 2019 Lisette: herre gud.. du er simpelthen så sjov...

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #93   15. feb 2019 Lisette: ja det ville jeg..

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #95   15. feb 2019 Lisette: hvad har mine børn med dette at gøre?? smiley



  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #97   15. feb 2019 Lisette: prøv at kom med noget bedre hvis du gerne vil ramme mig.. smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #99   15. feb 2019 Lisette: jamen forhelvede.. det er simpelthen for sjovt det her...

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #101   15. feb 2019 Lisette: Det må du gerne syntes. smiley

    det er bare et meget typisk træk at inddrage folks børn, og evne som forældre når man ikke ved hvad man skal sige..

    har du mere du gerne vil sige, så kom endelig med det smiley


  • #102   15. feb 2019 smiley smiley smiley

    Der er vist et par damer, der burde bindes lidt strammere smiley smiley smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #103   15. feb 2019 Dorthe: Sorry, for at dit emne kørte totalt af sporet.

  • #106   15. feb 2019 Amt: det gjorde du og andre betydelige længere oppe, så dette ændre ikke ret meget.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #107   15. feb 2019 Dorthe: det er op til dig... smiley

  • #108   15. feb 2019 Suk smiley
    Dorthe - Mine heste, især Tindur, kommunikerer også med at sukke eller prusten, og så kan jeg også se på deres øjne lidt "hvad han siger" smiley

    Mvh TT


  • #109   15. feb 2019 Amt, dejligt du kan stikke lidt til andre.
    Jeg læser dorthes beskeder pæcis i samme tonefald som dig.

    Og ved du hva, jeg havde gjort præcis det samme, jeg havde også grinet lige op i ansigtet på en der havde så dårlige argumenter.

    Jeg opfattede også dorthe som en "hvis hesten ikke er fri, så forstår du ikke din hest type"


  • #111   15. feb 2019 Dorthe har fået svar flere gange fra folk som rent faktisk fortæller hvilke signaler de opfanger fra deres heste, når de ikke kan dreje hele hovedet rundt.
    Det er virker bare som om hun ignorer de svar, som hun egentlig spørger efter.
    Det virker i stedet til at Dorthe har mere travlt med at forsvare sig mod de svar, som hun selv nævner hun ikke kan bruge til noget.

    Dorthe.. når der fx sætter sig en flue på hestens krop, så vil man opleve at hesten prøver at genere den væk, ved at bevæge den muskel, som dyret har sat sig på.
    Har dyret sat sig på lænden eller benene, vil du se hesten piske med halen eller trampe med benet.
    Heste har rigtig mange muligheder for at fjerne eller vise hvor der irritation på trods af at de ikke kan dreje hovedet rundt.
    Jeg tænker du ikke oplever det så meget, fordi din hest netop har muligheden for at dreje hovedet hele vejen rundt. smiley


  • #112   15. feb 2019 Jeg kan komme med et eksempel på min den hvide. Han fik sidste år en kedelig omgang mug på bagbenene.
    Han var stik tosset og hans måde at vise mig på hvor det generede var ved trampe meget hårdt med bagbenene. Han ville trække dem helt op under sig også kyle dem ned i jorden igen.
    Sådan viser han oftest når noget klør på bagbenene. smiley


  • #113   15. feb 2019 ISLH - ja jeg har fået flere gode svar, de er læst og taget ind, og nogle spurt yderligere ind til, hvilket nogle gange resulterede i at få møgfald retur.

    De er de beskyldninger:
    1 - I ikke kan læse jeres heste
    2 - at ikke kan læse jeres heste rigtigt
    3 - at hvis ikke hesten kan stå løs, så er i dårlige heste ejere
    4 - at hvis i ikke hesten er løs, så kan man ikke læse hesten
    5 - at jeg har en ide om at hesten skal stå løs
    6 - at hesten ikke kan kommunikere "rigtigt" hvis den er løs

    Jeg igen, og igen og igen, har skrevet er total forkerte, og som i alligevel igen, og igen og igen bliver ved med at hive frem gang på gang på gang. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, når i kan læse noget, som ikke står der, og bekræfte hinanden i at det er rigtigt, så er det jo svært at gøre noget.

    Den anden andel af dit svar, er faktisk præcis sådan nogle svar som jeg søgte, da jeg oprindeligt skrev oplægget. Så tak for det. smiley


  • #114   15. feb 2019 Dorthe: Jeg vil lige understrege at jeg absolut ikke tror at du mener andre mishandler deres heste fordi de står bundet.
    Jeg forstod godt din pointe i dit oplæg. smiley


Kommentér på:
interaktion med hesten

Annonce