{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
752 visninger | Oprettet:

Ændring i adfærd {{forumTopicSubject}}

Jeg har en lille undren omkring min hest. Normalt ville jeg se på hvad der kunne være sket, for at skabe den pludselige ændring i adfærd, men det er desværre sket mens jeg har været væk i 5 uger og kun set hesten 3 gange undervejs. På en af mine besøgsdage tænkte jeg ved at adfærden var ændret, men det kunne jo være et enkeltstående tilfælde.

Det er som om han er blevet mere rolig, men ikke på den gode måde. Han er ikke helt så nysgerrig eller snuser rundt med sit nuttede ansigt på. Han står bare og er der. Han tigger stadig, har stadig sine uvaner på staldgangen hvor han tripper rundt og løber stadig lidt når han trækkes med, men det virker mere som vane end hans ellers friske ivrige sind. Andre ville nok ikke se forskellen, men det gør jeg.
Derudover står han nærmest og støvsuger når han får muligheden. Normalt har han spist hø og gået tur med mulen i højde med skulderspidsen, men nu er mulen helt nede ved koderne. Han trækker færre strå af hø ud af hans pose og sænker hovedet helt og tygger på dem. På tur går han med snuden helt i jorden (selvom der ikke er græs). I trav løfter han dog hovedet lidt, men virker lidt modvillig.

Jeg forstår ikke helt hvad der er sket. Jeg har ikke set sådan en ændring før.
De eneste forandringer jeg kan se er:
- Han har flyttet boks, væk fra hans foldmakker og gode ven (pga. af logistik med hingste/hopper). Der er dog mindre uro fra folk der.
- Det er blevet forår. Han fælder dog ikke rigtigt endnu. Foråret præger dog nok de 3 unge hingste han går på fold med.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ændring i adfærd
  • #1   3. mar 2019 Hvornår er der sidst blevet tjekket tænder? smiley

  • #2   3. mar 2019 Det er længe siden. Jeg har godt nok tænkt tanken, men jeg synes han tygger som normalt. Jeg har ikke set den reaktion på tandproblemer før.

  • #4   3. mar 2019 Du skriver at han går med unge hingste. smiley I en flok vil hiarkiet ændre sig hvis man har unge heste, (især hingste) da de jo vokser forskelligt og har forskellig hormon balance. Det kan være han har haft en plads i flokken som han har haft det rigtig godt med, men pga de andre hingste, så har han mistet sin plads, og er rigtig ked af det, og har også måske i den forbindelse også fået nogle knubs.. Det at en hest går med hovedet sænket er nødvendigvis intet galt i, men det er din følelse omkring det der gør at jeg tænker ovenstående.. smiley

    Mvh TT


  • #5   4. mar 2019 morkaren: Det kan være jeg skal prøve selv at tjekke igennem(så godt jeg kan) om han er øm nogle steder. Rygtet siger at en af hingstene også har hoppet på ham.... Den er vidst blevet kastreret i dag.

    TT: Men mulen helt nede ved koderne føles bare meget voldsomt, når han ikke plejer at gå sådan. Især fordi når han er alene plejer han at gå lidt ekstra rejst.

    Han er godt nok eneste vallak og 30-40 cm lavere end de andre, men i og med at han er 16 og de andre 3-4 år, så burde han lede flokken - men får lidt ekstra knubs simpelthen på grund af størrelsen.


  • #6   4. mar 2019 Ikke når han ikke er hingst! Det er den sterkeste psykisk og fysisk der bestemmer, men en kønsmoden hingst vil automatisk tage over en vallak på et tidspunkt, medmindre hingsten er meget mildt og underdanig af temperament. smiley

    Mvh TT


  • #7   4. mar 2019 Så lærte jeg også noget nyt i dag smiley

    Efter 1-2 uger med den lidt anderledes adfærd, så virker han rimelig almindelig i dag. Han står ikke så akavet og er helt anderledes at trække med. Jeg tilskriver det ømhed.
    Den ene har været ude af flokken i dag, så jeg må se om det påvirker ham i morgen.


  • #8   4. mar 2019 Håber I hvert fald han har det godt både fysisk og psykisk fremover smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Ændring i adfærd

Annonce