16. jul 2010 Følger: 78 Følgere: 155 Heste: 3 Emner: 172 Svar: 1.036
Brug af skelet efter aflivning {{forumTopicSubject}}
Jeg skal have aflivet en hest og vil gerne beholde skelettet.
Jeg kan intet finde om hvordan man skal gøre disse ting og har hørt man både kan koge skelettet og grave det ned.
Er der nogen her inde der kan hjælpe med nærmere informationer?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Tag fat i Susan Kjærgaard der har Blueberryhill, hun har karniet fra en af hendes heste
Det er en dyr omgang så vidt jeg ved - og kræver man kender den rette så og sige, processen er også lang.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Der er en gruppe der hedder
Alle os der går på jagt ny
Jægere laver regelmæssigt trofæer.
Måske ikke af en hel hest, men der er sikkert nogen der ved hvordan
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 139 Svar: 1.699
her er faktisk en som har fået et skelet fra en i NY, so led i en udstilling på naturama i svendborg
maj 2006
Følger: 38 Følgere: 69 Heste: 2 Emner: 98 Svar: 1.123
Nu ligger han i en papkasse, og kommer frem og hjælper mig med anatomi????
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.773
Derefter skal det ligge i en Bio-tex opløsning, ved ca. 20-30° og cirkulation øverst i vandet, vandet skal skiftes ca. en gang om ugen og dette step tager ca. et år.
det er for at fjerne resterne og fedtet fra knoglerne, man kan enten med trykluft eller piberensere rense alle huller for sener og nerver.
Får man ikke trukket alt fedt ud af knoglerne vil de begynde at lugte, især hvis de opbevares lunt, og/ eller får sollys, fedtet vil så blive flydende og begynde at trække ud og det stinker!!!!
Herefter skal det i brintoverilte opløsning i ca. 2-4 uger.
og så, efter godt et år, har du et færdigt resultat.
Jeg Kontaktede en konservator, som var meget villig til at dele ud af sin viden og fortalt hvordan jeg skulle gøre, det var dog kun kraniet.
Det var et kæmpe arbejde, jeg smadrede 4-5 plastkasser pga. Bio-tex, det er også i sig selv dyrt i de mængder og så er det tungt arbejde at skifte vandet ud, samtidig må man ikke udsætte knoglerne for hurtige temperaturskift så vil de revne, det er noget omstændigt hvis man vil have et godt resultat.
Han fortalte mig også at den måde jægerne laver trofæer på ikke kan sammenlignes, da de kun lige bruger pandeskal med gevir, og ofre gør de det på den hurtige måde, hvor man ikke får trukket fedtet ud.
Jeg gav op efter 5-6 måneder og kørte ned til konservatoren som så lavede det færdigt.
For kraniet ville det have kostet 2800 fra ende til anden, men jeg slap noget billigere, ved selv at have gjort det meste af arbejdet.
Men jeg ville kontakte en konservator og tage en snak om pris, brug osv.
Held og lykke og god arbejdslyst hvis du selv kaster dig ud i det, kan sige så meget at, til at starte med er det ret klamt, men når man for 3 gang får sprøjtet hjerne i hovedet går sartheden lidt af en
jul 2013
Følger: 26 Følgere: 94 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 597
som nogle andre skriver kan du risikere det bliver skørt ved kogning og ved at grave det ned kan du risikere at mangle knogler lige pludselig.
mange bruger myrer eller melorme også, men melorme kan finde på at spise af selve knoglen også så det er en chance og ved myrer risikere du at nogle hapser knoglerne fordi de ligger frit fremme
pøj pøj med det
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 98 Heste: 5 Emner: 25 Svar: 706
Hvis du så skal have tingene til at forblive hvide og ikke lugte, kræver det en behandling af Brintoverilte blanding
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
Brug af skelet efter aflivning