{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.039 visninger | Oprettet:

Lidt forskellige spørgsmål ang adfærd {{forumTopicSubject}}

Der har været nogle ting med den nye hest som har undret mig lidt, håber I måske kan hjælpe med nogle svar.

1. Jeg ved ikke hvordan de har været vant til at blive fodret, men tror måske hun har været holdt lidt væk fra foderet. Når hun har spist stiller hun sig op af skillevæggen over mod Tatoo og hvis Tatoo nærmest bare rykker øret overimod hende, så ligger hun ørerne tilbage, hviner og sparker ud. Tatoo gør intet, men tænker jo, at det er hvis hun har været holdt væk fra maden. Har dog også overvejet om det kan være maven, mavesår eller lign?

2. Hun bliver lige pludselig meget træt, når hun har spist. Står og glipper med øjnene, hovedet synker længere og længere ned, men samtidig så ryster hendes forben, sådan ligesom hvis de er ved at knække sammen under hende. Har i oplevet det hos jeres eller andre heste? Har aldrig set en hest gøre sådan, når den er træt.

3. Hvis jeg skal strigle hende, så skal jeg binde hende på gangen, når jeg trækker hende ind. Det kan jeg ikke, får hun skal konsekvent ind og tisse, når hun kommer fra fold. Men jeg kan simpelthen ikke få hende ud af boksen igen! Hverken med mad, sliksten eller andet. Har nærmest hevet og slæbt, hun rykker sig ikke en meter. Hvordan får jeg bedst trænet det? Det er intet problem at strigle hende i boksen, men det bliver et problem hvis hun evt for kolik og skal ud at gå og når smeden kommer.

4. Hun står meget lavt og er meget blød i koderne bagtil. Hvad er det bedste tilskud til evt led, for de bliver jo belastet og det kan ikke undgås. Vil selvfølgelig også lige snakke med min smed om hvad han tænker, men hun er jo 16 år så tænker ikke det kan gøres meget smede mæssigt ved det nu.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt forskellige spørgsmål ang adfærd
  • #1   19. maj 2019 Svar på dine spørgsmål kan jeg ik helt svare på men adfærdsmæssigt kan de ændre sig når de har mavesår/irriteret Tarm, hvilket du nok må have ménte da hun er underernæret som måske også kan være en del af hendes problem.
    Fra at være fået fra stærkt underernæret og nu begynder at tag på, gør at optagelsen arbejder sindsyg hårdt som aldrig før ( som måske forklare hvorfor hun reagere sådan efter fodring, medmindre hun har mavesmerter efter fodring) og kan medføre kolik. Udover orm osv som jeg tror din dyrlæge har oplyst dig om smiley
    Mhs til hovstilling, så må smeden råde dig til hvad i skal gøre. Jeg forestiller mig at man kan kile hende stille og roligt op i sko, så hendes sener vænner sig stille og roligt til det, som smeden kan hen ad vejen ændre på hovstillingen som hoven vokser.


  • #2   19. maj 2019
    1 - skærm af ind til den anden hest, nogle heste er ikke gode til at have andre i nærheden når de spiser. Nogen reagere som din surt - andre som min reagere ved ikke og turde og spise hvis der står en nabo hest og glor.

    2 - det ville jeg lige spørge en dyrlæge og/eller flere foderuddannede om - det er ikke normalt. Jeg tænker om det kunne have noget og gøre med maven - og det foder der kommer ned i den.

    3 - sådan havde min det også da jeg lærte hende og kende. Hun stod i boksen og ville ikke med ud, lod jeg døren være åben gik hun ikke ud. Jeg brugte en månedstid hvor jeg gik og ordnede ting i stalden, imens stod boksdøren åben også rendte jeg og gav hende godbidder - i starten i krybben, efter hånden som hun ville snakke, så til hende. Og til sidst gad hun godt snakke og med ud af boksen.

    4 - Det gør min også og du kan ikke gøre noget ved det. Når hesten er færdigudvokset er det sådan det er. Min har spat - som jeg tænker nok hænger sammen med hvordan hun står i koderne og hvordan hendes hove er. Så hun får tilskud nu hvor hun har fået konstateret spat, men hvis den ellers er rask ville jeg ikke give noget.


  • #3   19. maj 2019 Krikken:

    At skærme af er desværre ikke en mulighed og vil være synd, da hun ellers nyder at de kan stå og nusse og sludre hen over lågen. Det tror jeg ikke rigtigt hun kunne der hvor hun boede før.

    Hvad tænker du på mht det med at hendes ben ryster, at foderet skulle have af indvirkning? Det skal lige siges det er sket 2 x eller sådan på den måned jeg har haft hende, så det er ikke konstant.

    Og ellers tak for svar til jer begge smiley


  • #4   19. maj 2019
    Det behøver ikke være foder, men kunne også være et anfald af en slags - narkolepsi kaldes det ved mennesker, jeg så på et tidspunkt en hest på facebook hvor dyrlægen havde givet den, den dom fordi den pludselig knækkede sammen/Faldt i søvn på stedet.

    Men hvis det kun sker efter foder, ville jeg tænke foderrelateret.

    Vdr. at lukke af, så behøver det ikke være en hel langside men bare ved krybben - der hvor min står er der spærret af ved krybben med brætter og resten af boksen er så tremmer. Så hestene kan se hinanden, men får fred ved maden.


  • #5   19. maj 2019 Har også tænkt på narkolepsi, men tænker bare at det ville være mere voldsomt så og at hun så rent faktisk ville knække sammen. Det vare lige 1 min tid og så er det egentlig væk igen.

    De står med 4-5 meters afstand imens de spiser og det er der intet problem, de holder sig rolige og fra hinanden. Krybberne sidder så de ikke kan skubbes tættere på hinanden. Det er først bagefter når hun har spist, at hun stiller sig hen til midtervæggen og opfører sig sådan.


  • #6   20. maj 2019 1. Du har ikke haft hende så længe, og du ved ikke hvordan hun før er blevet fodret. Min første tanke er, at har hun været holdt væk fra foderet af andre heste eller mennesker, vil jeg se det som en reaktion om beskyttelse. Hun ved, at hun har adgang til det foder der er i krybben, hun ved måske at før, ville de andre heste have det, eller at hun ikke har måttet få. Jeg tror også at heste ved, at de er i den tilstand, som hun har været. Jeg tror, hun vil have foderet for sig selv, at hun med sin adfærd, har brug for at fortælle, at de andre/anden, skal holde sig væk. Dét her er mit, og du får det ikke. Det lyder netop somom, ar de godt kan lide at nusse hinanden, når der ikke er krybbe foder tilstede.

    2. Det lyder ret unormalt, jeg er hverken dyrelæge eller andet, så vil ikke komme med noget hertil.
    Men, min tanke er lidt på: hvor mange daglige fodringer af krybbefoder får hun, og hvor meget?
    - hun har/er jo været meget afkræftet endnu, og hendes krop og system arbejder stadigvæk på højtryk. Kan det tænkes, at hun bruger meget energi på sine fodringer. At hun måske bliver afkræftet af at indtage, måske endda forsluger sig, æde for hurtigt og intensivt? Får hun en stor portion foder, skal det tygges, synkes, og ned i maven, nedbrydes, optages, og det kan fylde. Personligt, hvis jeg spiser for meget, bliver jeg oppustet, lette mavesmerter, har brug for ro og hvile oven på det hele - at hun derefter er træt og afkræftet, både fysisk og psykisk?
    Blot en tanke. smiley

    3. Er der foder i krybben når de kommer ind? Eller bliver de fodret lige efter indluk?
    - min tanke er, at hun måske har fundet ud at det er i boksen, jeg får foder. Det er i boksen der er noget godt - her er foder, hø, og strøelse, jeg er tryg i min egen bolig, her sker der ikke en masse, dét der er her, dét er mit, og her er godt.
    Måske du kan prøve at give hende hende foder, eller mash, eller noget når hun er på staldgangen. Tænker at det ikke er unormalt, at hun i hendes forfatning da hun kom, at hun er blevet glsd for boksen.

    4. 16 år, er ingen alder. En god smed kan fikse meget. Men giv det tid. For det tager tid. Ihvertfald min. 6 mdr.
    Har hun haft dårlig beskæring, og været flad og langtået, er det ikke unormalt at senerne er trukket, og at led mv er belastet. Jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige, om der er sket varig Skade, eller andet. Det har jeg hverken viden eller kompetencer til, men der kan ske meget, med en god smed og gode tilskud.
    Jeg tænker at smeden skal komme hver 8 uge, præcis, og som minimum. Følg smedens anvisning og anbefaling. Skal der sko på, så lad der komme sko på.
    Tilskud - der er tusind ting, der hjælper på tusind ting.
    Min første tanke er:
    Biotin - et produkt med min. 2000mg biotin. Gerne tilsat andet - methionin, threonin, cystin og lysin - det er aminosyrer, de er vigtige.
    Svovl, zink, kobber, mangan. Gerne i organisk form.
    Kieselgur kan også understøtte.
    En tilsætning der understøtter fordøjelsen og optagelsen. Har du alt dét i et biotin produkt, er du godt kørende.

    Et tilskud til led, sener mv. Min første tanke er, at se hende lidt som en gigt/spat-ramt hest.
    Find et produkt der indeholder: msm, glucosamin, hyaloronsyre og chondroitin.
    - der er mange produkter derude, men der ses større og bedre effekt, hvis de alle er samlet.
    Desuden findes der produkter der indeholder bosweillia/røgelse, som er et naturprodukt, med godt virkning.
    Ønsker du ikke, at tildele overstående, kan du kigge på: djævleklo, ingefær, grønlæbet musling, mv.
    Det er en jungle - det ved jeg.
    Du er velkommen til at skrive pb, så sender jeg dig gerne rundt, ikke kun rundt til mine egne produkter. Eller find krikkens Facebookside: Foderdata og brug hendes hjemmeside til at sammenligne produkter, indhold og pris.
    Det gør det lettere, mere overskueligt at finde produkter. Jeg bruger det selv, og jeg leder mine kunder til den også. Et godt værktøj. smiley


  • #7   20. maj 2019 Jeg tænker.

    Dyr, der har fået for lidt foder er ofte tilbøjelige til at vogte over deres ressourcer.
    Og når de øges i foder, så får de energi til at gå i forsvarsposition. = Når de tager på, viser de deres potentiale for grim adfærd.

    Den med at hun sitrer - hvad med at optage det og vise det til en person med forstand på det? Fx dyrlægen.

    Det med, at hun ikke vil ud af boksen.
    Er der noget derinde?
    Eller, kommer der noget derind?
    - Hvad med at smide en skovlfuld træsmuld på gulvet. Lade hende stå der. Tisse. Spise en håndfuld krybbefoder på gangen. Og så lukke hende i boks bagefter. Fej det våde smulder op. Det gør jo ikke noget at hun tisser på gangen. Og så træk hende ud til en tot hø senere.

    Og få smeden til at kommentere på hove


  • #8   20. maj 2019 Som svar på dit første spørgsmål, så har jeg haft med en pony at gøre, der hos tidligere ejer måtte slås for foderet.
    Han var møg sur når der blev foderet. Ørene lå helt ned, hovedet var højt og truende. Kom du for tæt på så bed han. Han nappede ikke bare, han bed simpelhen så hårdt at man kunne have store grimme hævede sår efter det.
    Min mor var så uheldig at komme for tæt på. Hun fik et uhyggeligt gult og blåt sår på halsen.

    Selvom han stod i sin egen boks skærmet af til sidemakkeren. Så forblev hans adfærd sådan.
    Du kunne ikke en gang gå forbi hans boks uden at han stak hovedet ud og truede med at bide.
    Man gjorde bedst i at holde sig væk fra ham, når der var mad krybben.

    Så snart maden var væk. Så var han en kærlig fyr, der gerne ville snakke og vrinskede efter en. smiley


    Der er ting i bagagen som følger med, selvom at de ikke længere står i den frygtelige situation, som vi må acceptere er der. smiley



  • #9   20. maj 2019 jeg ved fra den gang jeg gik til ridning - mange år siden - at flere af de heste på rideskolen faktisk gjorde det samme når det var foderingstid. det var næsten livsfarligt at gå i staldene når hestene kunne hører vognen. også imens de spiste.
    jeg har været sparket flere gange pga dette.
    men jeg kan ikke give dig en løsning på det. måske hun bare skal have noget ro og mere tid til at falde ned. en mdr er jo ikke lang tid.

    det med at hun gør det med at falde sammen. her ville jeg prøve at få optaget det på telefonen og så vise det til en dyrlæge.

    det med at hun ikke vil ud af voksen tænker jeg hænger sammen med tryghed. mange heste er tryghedsnarkomaner, og boksen er det sted de oftes er mest tryg ved. Og igen du har kun haft hende i en mdr så det skal nok komme.
    prøv at google de 7 lege. for tænker at det ville være en god ting for jer to. prøve at få et godt samarbejde til at fungere. samtidigt kan I lære hinanden bedre at kende.
    og når I kender hinanden ja så skal hun nok følge med dig

    og mine starter da også altid med at tisse i boksen når de kommer ind....
    så engang et program fra zoo i odense, og de havde også problemer med den ene nye hest. noget med at han ville kun tisse i halm. så han ville ikke tisse ude. så de endte med at lægge halm udenfor så han kunne tisse i det.

    Og 16 år er da ingen alder. mine to er da 18 smiley


  • #10   20. maj 2019 Jeg har overhovedet ikke læst nogle af de andre svar endnu, så måske jeg gentager noget..
    Men det høres ud som om hesten har et ems problem (sukkersyge) smiley
    Men prøv først at gøre det at skille de mere ad ved fordring (står længere væk fra hinanden) og se om det hjælper på den adfærd.. Men synes det er alarmerende med træthed, rysting og måske meget tisseri? Sådan har jo mennesker med sukkersyge det også.. smiley håber du finder ud af det, og at jeg bare maler fanden på væggen.. smiley

    Mvh TT


  • #11   20. maj 2019 Som sagt så er problemet ikke imens de spiser - men efter hun har spist. Sukkersyge tror jeg dog ikke det er, da det ikke er nogen af de symptomer jeg oplever, men holder det selvfølgelig i baghovedet. Tror nærmere det er tarmsystemet, som nævnt tidligere, der lige skal vænne sig til nye foder og højest sandsynligt flere gode stoffer. Pt. får hun 2 kg foder dagligt, 1 kg morgen og 1 kg aften. Kan godt være jeg skal prøve at give 1,5 kg dagligt i stedet. Hun tisser normalt, spiser normalt - ikke med lynets hast, normal afføring. Hun bliver bare træt, og så går det lige lidt og så er det væk igen. Tænker lige at give det lidt tid og fortsætter det kontakter jeg min dyrlæge, hun er trods alt stadig ny her hos mig og det er stadig en stor omvæltning, så vi tager tingene lige så stille og roligt. Og nej 16 år er absolut ingen alder, hun er frisk som en havørn - men det er en alder i forhold til at rette op på en dum benstilling.

    TAK for alle jeres svar, de bliver overvejet smiley


  • #12   21. maj 2019 Når fu nu selv nævner tarmsystemet, tænker jeg at du jo kan overveje, at give 2kg foder dagligt, og istedet for at tildele 1kg ekstra, kunne give et fiber tilskud. Med et indhold over 25% træstof/fiber? smiley
    - måske noget timothee, esparsette, høcobs, roepiller, fiberpellets, lucernepiller, etc.



Kommentér på:
Lidt forskellige spørgsmål ang adfærd

Annonce