{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.137 visninger | Oprettet:

slå hø med le {{forumTopicSubject}}

Jeg har en lille fold på Ca 800m2 som jeg ikke bruger, så har leget lidt med tanken om at lave hø på den, men da det langt fra kan betale sig at få nogle ud og gøre det, tænkte jeg at gøre det selv, enten med en le eller hvis man kan en buskryder.
Er der nogle her inde der har gjort lignende og kan komme med råd for og imod.
Planen er at opbevare det løst i en ekstra boks jeg har, hvor jeg ville ligge paller i bunden.
Hvornår skal jeg evt tage første slæt og hvor længe skal det ligge og tøre, vil vende det 1 gang dagligt med håndkraft.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  slå hø med le
  • #1   22. maj 2019 Se evt Bonderøven. Ved han har gjort det før smiley

  • #2   22. maj 2019 En le er billig. En slibesten til høtyv er billig.
    En høtyv og trillebør er billig.

    Hø skal slås.
    Tørres 1-2 dage.
    Vendes.
    Tørre lidt mere.

    Men, løst hø fylder enormt meget, hvis man fravælger at presse det. Selvom der er tale om relativt få kilo, er jeg i tvivl om du kan have det i en boks.
    Og du skal for din egen skyld se nogle videoer på YouTube eller få en til at vise dig korrekt teknik. Ellers bruger du for mange kræfter på det, og bliver ekstra øm.

    -Jeg ville nok tænke, at det ikke kan betale sig.
    Men, der er ingen vej skade ved at prøve.


  • #3   22. maj 2019 Jeg har også en lade det kan ligge, så opbevaring er ikke et problem. Kunne man bruge en buskryder med kniv til at skære det? Det er langt hurtigere og nemmere end le tænker jeg.

  • #4   22. maj 2019 Le er hurtigt nok, larmer mindre.
    Jeg tror faktisk, at le er hurtigst.

    Buskrydderen tåler det bare bedre, hvis du rammer en sten...
    Leen kræver et minimum af teknik.


  • #5   22. maj 2019
    Min far gjorde det et år på et lille græsstykke til mig - det er møg hårdt og det tager tid.
    Jeg tror det blev vendt 2-3 gange. Der blev ikke særligt meget ud af det, da det tørrede ind.
    Men ponyen var fan - men okay der var også meget kløver i ;).

    Det støvede dog ret hurtigt, trods det blev opbevaret tørt.



    profilbillede
  • #6   22. maj 2019 Det kræve en del teknik at slå med le, og det er vigtigt at den er skarp.

    En buskrydder lægger ikke græsset lige så pænt som en le. Det er hårdt arbejde at slå med le, men hvad du har alt at vinde.
    Vær dog OBS at det skal være godt tørt, inden at du lægger det ind.


    God arbejdslyst.


  • #7   22. maj 2019 Du skal bruge en le og du skal tage 1. slæt ultimo juni/primo juli, for at have høj nok tørstof til det kan nå at tørre.

    Det skal tørre en uge på skær og vendes dagligt, alt efter, hvor meget ukrudt. Jo mere bladukrudt, jo længere tid tager det at tørre. Når du synes det er tørt nok, skal du lade det ligge en dag mere. I tørvejr, naturligvis.

    God ide, at lægge det på paller, så er du også sikker på rotterne kan komme rundt i det.

    Jeg gad nok ikke makke med det. Men hvis man synes det er et romantisk projekt, og ikke har bedre at tage sig til, så god arbejdslyst.


  • #8   22. maj 2019
    God ide, at lægge det på paller, så er du også sikker på rotterne kan komme rundt i det

    Hæhæ!


  • #9   22. maj 2019 God ide med pallerne så du få luftet det fra neden også smiley det kan sagtens lade sig gøre men det tager lidt tid før du finder rytmen og skal slibe kniven undervejs så den er konstant skarp. Forbered dig på ømhed i ryg og arme, for du bruger lige pludselig andre muskler end normalt smiley taler af egen erfaring da jeg i sin tid slog brændenælder ned for at tørre dem smiley det var også et hit hos hestene smiley

  • #10   22. maj 2019 PS - brug handsker hvis det er et åndsvagt håndtag der sidder på leen. Du får nemt vabler af det, men også pga sveden i hænderne. Bare et godt råd smiley

  • #11   23. maj 2019 Ikke om jeg ville bruge en buskrydder til det. Leen er det eneste rigtige værktøj. Som så meget andet, så handler det om at lade leen arbejde for sig og udnytte værktøjet. Det må ikke være tungt arbejde, andet end at det er uvant for musklerne.

Kommentér på:
slå hø med le

Annonce