{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.847 visninger | Oprettet:

At slå hesten, uden grund... {{forumTopicSubject}}

Hej derude...

Vil lige høre jer hvordan i ser på det med at slå andres heste? Hvis de fx bider ud efter jer eller lignende?

Grunden er nemlig at jeg selv har en hoppe som er lidt en enspænder... Hun er ikke bedste venner med alle og har det med tit at have ørene tilbage uden at være sur, det kan man nemlig så på hendes "ansigts udtryk" hvornår hun er sur og hvornår hun ikke er. Nå, men mit problem er jo somsagt at hun tit har ørene tilbage - specielt når der sker noget rundt om hende (ikke når nogen strigler hende osv., men når folk hele tiden går forbi osv.), men også når folk går forbi hende ligger hun ørene tilbage og ser lidt sur ud, men helt uden at gøre noget... Tit tror folk bare at hun vil bide og slår ud efter hende hvilket har resulteret i at hun nu er lettere hovedsky og hun trækker hovedet væk når jeg giver hovedtøj på fordi hun simpelthen er bange for at der kommer noget eller nogen og slår ud efter hende eller slår hende...

Hvad syntes i om dette? Både med at slå eller slå ud efter hesten fordi den ser ud til at være sur når man går forbi? Og det skal lige siges at hun ALDRIG har bidt efter folk...

Eller hvad med ting som at straffe hesten fordi man går forbi med en trillebør med hø, halm, wrap eller bare går forbi med foderspande og hesten bider ud efter høet, halmen, wrappen osv.? Dette er vel noget 100% naturligt at hesten prøver at spise noget mad der kommer forbi den? Ude ved os er der desværre bare folk der slår ud efter hestene eller slår dem hvis de prøver at få noget af maden eller kommer til at hive tingene af trillebøren fordi de gerne vil have det.

Hvad syntes i om dette? Er det ikke helt naturligt at hesten prøver at spise forbigående foder o.lign?

Jeg syntes ihvertfald ikke at det er iorden og syntes det er meget trist at jeg nu skal til at genoprette tillid til at man kan gøre div ting i hovedet på min hoppe.. smiley

Det sidste der skete var at der var en der gik forbi med en trillebør godt læsset med halm som min hoppe strækker sig frem og prøver at få fat i, da han så går forbi kører han ned i et hul så halmen vælter af, og min hoppe prøver stadig ihærdigt at få fat i halmen. Personen får så halmen op på trillebøren igen hvor min hoppe stadig står og strækker sig for at nå halmen idet han går videre, så stiller han trillebøren fra sig og klapper hende en ordentlig en lige på mulen, og det skal lige siges at min hoppe ikke engang kunne nå halmen smiley

Heldigvis så min far det og han fik godt nok sagt noget til personen... Det værste er bare at jeg længe har været bange for at de har slået hende når jeg ikke har været der fordi hun tit er ekstra sur når de går forbi, men hun gør dem ikke noget, men det kan jeg da godt forstå at hun er så sur på dem når de er sådan over for hende smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At slå hesten, uden grund...
  • #1   27. dec 2010 Min holdning er sådan, at man, SLET IKKE skal slå en hest. Om det så er med eller uden grund!

  • #2   27. dec 2010 jeg havde blevet tosset hvis nogen slog min hest, på grund af de ting du skriver, jeg havde sagt noget til folk, hvis jeg så det, og forstod de det ikke, ville jeg hver gang jeg gik forbi dem slå ud after dem, så de selv kunne mærke hvordan det var, at få en hver gang der gik nogen forbi

  • #3   27. dec 2010 det er da bestemt ikke i orden, ville blive tosset hvis det var min.. har du mulighed for at lukke ind til hende?
    • Team Natural Horse • Mulle •, vil nu ikke helt give dig ret, min har fået en på snotten en gang i snart 9 år og det var for nyligt da han satte hans gebis i min arm, det vil jeg ikke finde mig i, men ellers kunne jeg ikke drømme om at slå min eller andres heste.. smiley


  • #4   27. dec 2010 Man skal ikke slå andres heste, hvis den ingen ting har gjort.
    Hvis den har ørerne tilbage er den ikke darlig, den viser bare lad mig nu være osv..

    Min hoppe er utrolig glad for mennesker og er ALTID der hvor der er mennesker, hun elsker specielt også foder og vil gøre alt for at få det, så når der ligger en trillebør med wrap, bliver min veninde nød til at lægge et dækken over fordi hun kan nå den (min hest står hos min veninde i en løsdrift).
    Og fordi hun brøver at nappe ud efter det, er hun jo ikke ond eller gør andre noget.
    Hun bliver ogs lidt muggen når hun ikke får den godbid hun selv syntes hun fortjener når vi øver tricks, så lægger hun ørerne tilbage, men er ikke sur eller noget hun er bare lidt mobset og syntes jeg er tarvelig;P

    Så kan slet ikke havde når folk skal slå eller daske ud mod en hest, jeg syntes personligt så de bare skal holde sig væk fra den hest, og hvis det så er på folden, syntes jeg det er okay at man lige tager fat i grimen og trækker hesten stille og roligt til side.

    Men jeg syntes du skal sætte en skilt op på boks døren hvor der endten står. lad hesten være eller, hun er ikke sur når hun har ørerne tilbage(:


  • #5   27. dec 2010 Tanja L
    jeg havde bidt igen ikke slået den, gør ved den hvad den gør ved dig, det er lige som små børn, der skal prøve grænser af....


  • #6   27. dec 2010 tænkte jeg ikke lige på, han stod og havde massør smiley han har ikke gjort det siden:)

  • #7   27. dec 2010 Jeg vil sige det sådan at kommer en ejer aaf en hest til mig og siger jeg skal knalde til den hvis den gør sådan og sådan, jamen så er man måske nok nødt til det, da det kan være de har problemer med den, hvis den en gang får lov til noget...

    Eksempelvis var jeg til dyrskue sidste år, hvor min islænder stod ved siden af en hoppe... Der var jeg ved islænderen en halv times tid, og så kom hoppens ejer og spurgte om den havde gjort mig eller hesten noget, hvilket den ikke havde gjort. Så sagde først pigen og senere hendes far også, at hvis den bed SKULLE jeg give den et lille klask over mulen. I starten mente jeg det var synd, og skubbede den bare væk fra mig når den forsøgte, men da jeg dagen efter stod op til at se ponyen bidt fast i halsen på min islænder så blodet flød, så skal jeg ellers lige love for jeg lærte at høre efter, og gav den et lille klask... Dog slap den ikke, så kom ejeren, og knaldede den en ordentlig en så den slap, og derefter bandt vi ekstra tove mellem dem, så de ikke kunne komme i kontakt med hinanden...
    Ejeren fortalte så senere at sådan plejede det at gå ved dyrskue, med mindre hoppen blev sat på plads..


  • #8   27. dec 2010 R.I.P self skal man gører det med det samme, det er som børn, de forstår det da heller ikke hvis det ikke sker med det samme

  • #9   27. dec 2010 Det er ikke som sådan fordi hun gør det i boksen, der vælger hun for det meste selv at trække hovedet ind når der kommer nogen smiley

    Men det er ikke altid fordi hun ligger ørene tilbage som om at hun bare vil være i fred, men også tit når hun er nysgerrig og stikker hovedet frem for at snakke med folk, som om at ørene vender den forkerte vej smiley
    Og desværre tolker folk det som om at hun altid er skide sur og vil bide efter folk smiley


  • #10   27. dec 2010 Jeg har personligt den holdning at man bare ikke slår andres heste!! Og den er bare blevet stærkere efter en episode med min springlære, som mente at det var ok at slå/sparke min hest, fordi hun ikke ville over en trippelbar.

    MEN jeg har da "dasket" til andres heste - udelukkende kun hvis de har bidt eller sparket mig. Hvis det bare er fordi de står med ørerne tilbage når man går forbi dem, er jeg lidt ligeglad, for har rimelig hurtige reflekser. Når jeg går forbi en "sur" hest, stopper jeg altid op og snakker til/med den, så den lærer at jeg ikke vil den noget ondt på nogen måde.

    Mht. foderspande og trillebører osv. er det sådan, at på min efterskole SKAL vi forbi andre heste for at komme til min egen boks. Mange gange stikker hestene selvfølgelig hovedet ned, og så puffer jeg (blidt) til deres muler eller siger "nej!"



  • #11   27. dec 2010 INGEN skal slå min pony, uanset grund. Desværre ved jeg at det sker når jeg ikke er hjemme, selvom jeg har givet udtryk for at det ikke skal ske!

  • #12   27. dec 2010 Jeg har det sådan at man slet ikke slår en hest overhovedet!
    en hest er et klog og smart dyr. og hvis hesten først vælger at se sig grimt på mennesker så er det meget svært at få bygget tillid op igen.
    det er bedre at hæve stemmen og sige NEJ! end at slå/dappe til dem. Jeg tænker lidt sådan hvis man slår hesten så har den vel ogs lov til at sparke mennesket? det ville jeg hvertfald hvis der var en som slog mig så slår jeg da bare igen. det er vigtigt at man ikke bare tænker "jamen det er jo bare et dyr, jeg har jo magten" fordi det har man ikke helt selv i sidste ende..
    men jeg ville have blevet rigtig godt og grundig sur hvis der var nogen som slog ud efter mine heste, bare fordi de udviser deres sande natur smiley


  • #13   27. dec 2010 de få et klap af mig hvis de bider (I DET DE BIDER)
    men nå den prøver at nå høet og sådan er det uberettet!

    men bør kun straffe en hest hvis den gør noget som kan skade mennesker.

    HUSK på folden at hvis hesten "opdrager" på hinanden få de jo også et klap nå de fx bider, spaker m.m. de forstå ikk fy fy smiley
    men det skal også falde i det sek den gør det...

    for mig lyder det lidt som min ponyvallak på den første sted jeg havde ham. han belv slået i hoved med en pisk på folden nå han fx ville havde en gullerød som folk fodret andre heste med (man giver bare ikk godbider på folden 0-o)
    han var meget stalsur og ja bare sur...

    det hjalp UTROLIGT meget at flytte ham til et andet sted hvor der var mere or, mere plas og bedre forhold smiley


    det kan være din hoppe ikke bryder sig om staldmilijøet og du måske skulle overveje en anden stald smiley


  • #14   27. dec 2010 Min mening er flyt. ingen ved deres fulde 5 skal daske til andres heste.
    Man opdrager ikke andres heste, uden de beder om man hjælper med det.

    Derimod bider hesten fat i en, eller skal folk håndtere den ud og ind af stald, så må man acceptere at de måske irettesætter ens hest anderledes end man selv lige gør og tackler situationer anderledes. Men men men hvis holdningen i stalden er man slår andres heste når man passere, fordi man føler de truer eller andet, så ville jeg tage det op på et staldmøde, og var udfaldet ikke ok efter dette møde, ville jeg klart finde et hyggeligere sted, hvor stemningen var bedre, ikke mindst for hesten skyld. ikke fair overfor den.


  • #15   27. dec 2010 •Sarah¤Dharma - If you dont try you never know •: Vil ikke mene man skal slå sin hest, selvom de gør det på folden. Din hest ved udemærket at du ikke er en hest. Så man må sætte sig i respekt på andre måder smiley

  • #16   27. dec 2010 MEN det der med et højlydt nej, er det altså sjældent en hest reagerer på - så skal du evt. tage et fast skridt frem mod den, og gentage nej'et før den reagerer.
    Det er hvad jeg oplever når jeg forsøger med stemmen - her forstærker jeg det også med det faste skridt, når det så virker - så det er altså LANGT FRA hver gang nej'et fungerer, uden man skal gentage sig en million gange.


  • #17   27. dec 2010 R.I.P skrev du til mig???
    jeg ville bide den hvis den bed mig osv


  • #19   27. dec 2010 Semine & Pretty - True friendship never ends! :
    en hest forstå meget bedre et hurtigt klap på skuldren end alt andet. dette er også kun hvis den udviser "farlig" adfærd og selvf. aldrig i hoved...

    man bør heller ikke opdrage andres heste smiley
    jeg har kun klasket min pony engang da han bed. han forstod det hurtigt og gjorde det aldrig igen..

    nå du har et så stort dyr som fx skal omgås små børn er det vigtigt de ikke udviser sådanne adfærd.

    og desuden er det sådan de opdrager henanden smiley
    jeg siger ikke man skal være ond, og husk et menneske kan ALDRIG stå en hest så hårt som hesten bider..

    jeg er meget modstander at man er ond over for heste/andre dyr især nå de er forsvarsløse.. men nå min lille bror på 9 skal omgås dem så skal de ik sparke eller bide...


  • #20   27. dec 2010 Ja det er sgu ikke for fedt, men som sagt skriv et skilt og forklar det(:

  • #21   27. dec 2010 R.I.P Gamle smiley !! > ALTID RØK <

    ved ikke om det var til mig du skrev men nu svarer jeg lige. smiley
    for år tilbage havde jeg en araber hoppe. hun var skide utilregnelig. hun gjorde overhovedet ikke som jeg ville have hende til. og jeg stressede op. hvis jeg kunne ogs godt finde på at dappe hende over mulen hvis hun gjorde noget. men det fandt jeg ud af at det hjælper INTET vi misforstod jo bare hinanden. husk på at det aldrig er hestens skyld at den er som den er men ejerns. så jeg ville hvertfal flytte hesten til et andet sted hvor folk ikke behandler den som den bliver nu smiley
    den dag i dag. har jeg kun søde heste. de bider/sparker ikke. fordi vi forstår hinanden og sætter os ind i hinandens tanker. men hvis der endelig hang en hest i armen af mig ville jeg selvfølgelig dappe den af reaktion smiley


  • #22   27. dec 2010 kan slet ikke forstå du skriver man ikke kan nå og bide den, før det er forsent, for det kan man da godt....
    men hvis man opdrager sin hest godt så ville den heller ikke ha de nykker


  • #23   27. dec 2010 Jeg vil aldrig slå andres heste! - Det vil jeg kalde at krydse en linje, og pludselig tage del i en opdragelse, som egentligt kun bør udføres af ejeren, sæt man giver to forskellige signaler. Den arme hest der bliver udsat for dette, bliver jo snot forvirret i hovedet.

    Men vil da indrømme at jeg har dasket til Arthur, en af de få gange han har bidt mig. - Jeg er ikke hans personlige bidedyr! Ligesom jeg heller ikke er hans. Kunne ikke finde på at bide ham! smiley

    Noget som jeg har bemærket i flere stalde, er fodermesteren der giver hesten en på mulen med foderskovlen fordi den bliver ivrig efter at få sin mad. - Jeg kan simpelthen ikke fordrage det.

    Hvis jeg nogensinde ser nogen slå Arthur, så har jeg da ikke i sinde at lade personen "gå fri," jeg vil gerne vide grunden til dette. Om jeg dernæst vil erklærer mig enig, eller uenig ved jeg ikke. Men bryder mig ikke om at andre har behov for at opdrage på andres heste! smiley


  • #24   27. dec 2010 indlæring af dårlige vaner:

    hvis heste fx skraber på boksbøren og man fx råber af dem få at få den til at holde op. så lære heste at "nå jeg gør sådan her så få jeg opmærksomhed"
    det er grunden til MANGE dårlige vaner hos heste. derfor skal man lade de heste være og lade ejern om at opdrage dem.

    ^hvorfor man helst skal lade andres heste være


    smiley


  • #25   27. dec 2010 Forstår godt du bliver sur, jeg var dælme også blevet stik-tosset hvis nogen havde slået min hest!!
    Mener bestemt ikke det er iorden at slå andres heste, og mener slet ikke andre skal begynde at opdrage på ens hest, tit kender andre personer jo ikke den evt. grund til at hesten gør som den gør, og som du skriver risikere du nu desværre at få en hovedsky hest, hvor er det trist, og kan bare være så svært at få pillet ud af den igen : (
    Synes som Cecilie Bisgaard Sloth B skriver, at det var en god ide med et oplysnings skilt om at hesten ikke er sur, har selv haft en hest som din desværre er der rigtig mange der tror at løsningen er at slå, det viser bare mangel på hesteforståelse er min mening.


  • #26   27. dec 2010 MAN SLÅR IK HESTE!!!! Hvis det var mig havde jeg nok spurgt om hvad der lige forgår inde i deres hoveder for man slår ikk en hest! Og så ville jeg be dem om at holde sig væk fra min hest! For man kan altså ik bare gå og slå heste!

  • #28   27. dec 2010 bryder mig ikke om uvidende folk der behandler heste på den måde du beskriver. de burde ikke have lov at færdes blandt så æddelt og direkte dyr som hesten.
    hvis en hest er sur skuldtes det ofte at folk har "mishandlet" hesten - hvis man kan sige det sådan....

    har mødt mange sure og nervøse heste som er blevet stemplet og nu bare bliver slået hist og her. plejer ofte at gå hen og snakke med dem - trods det at de lægger øre og vrænger mule, men står man først og nusser den gør den intet.... ved ikke om det er noget jeg bare kan eller om andre også gør dette. any way dem folk som regel går i en stor bue udenom - søger jeg... for at vise det ikke er alle der er slemme smiley


  • #29   28. dec 2010 Det med hesten strækker sig ud efter foderet er jo 100% naturligt og det gør alle heste i den stald jeg er i, så intet problem der smiley

    Min holdning er hvis hesten står og ser sur ud uden at den bider ud efter mig, gør jeg ingenting, jeg ignorrer den bare. Hvis hesten bider ud efter mig og jeg hverken har foder eller noget så hæver jeg stemmen. Hvis der er en hest der bider mig så lige så snart den bider giver jeg den et dask( LÆS: dask) på mulen, sådan så det er timet, så når den bider mig gør det "ondt" på den smiley


  • #30   28. dec 2010 Synes ikke det er fair at slå andres heste, medmindre det er nødvendigt - hvis du selv er i fare. Hvis den bare står og ser sur ud, må man gå en bue forbi den.

    Men heste er altså ikke bløddyr! Hvis en af mine heste gør noget de IKKE skal, så får de én over mulen - og hvis de enten sparker eller bider efter mig i boksen (ingen af dem har NOGENSINDE gjort noget alvorlitgt, kun truet hvis man f.eks. har lagt tæppe på dem) så sparker jeg dem. Ikke voldsomt, men så de kan mærke det. De må nødt til at have respekt for rytteren, ellers er de for store og farlige at omgås.

    De kan tæåle det, og hvis du ikke gør noget overdrevet voldspræget, så glemmer de det igen smiley Sådan er heste, det er dumme dyr - og de husker ikke at du for fem minutter siden gav dem et lille klask over mulen fordi de tiggede smiley


  • #31   28. dec 2010 Til trådstarter - så var jeg flyttet på stedet.

  • #32   28. dec 2010 det ville jeg nok også gøre...

  • #33   28. dec 2010 jeg syntes det er dybt forkert at slå hesten i det helt taget. vi er klogere end hesten derfor ved vi også der er andre måder at gøre tingene på, end at slå den.

  • #34   28. dec 2010 Min holdning er at man aldrig må slå en hest, medmindre man står i en farlig situation.

    Man skal deraf ikke slå i vrede, men i ganske almindelig opdragelse - en hest må ALDRIG bide, sparke eller udvise manglende respekt for sit menneske. Det er nogle virkeligt farlige situationer, hvor hesten meget overlagt dominerer sit menneske. Det er selvfølgelig meget ubehageligt og væmmeligt at slå sin hest, men det er sikkerheden der er førstepriotet.

    For mit eget vedkommende skal man som leder også udvise respekt for sin hest, ved at udvise fuldstændig ro bagefter, så der ikke hersker mistillid, men derimod klare retningslinjer for hvad man må og ikke må - en forvirret hest er ej heller en glad hest. En undertrykt hest er heller ikke en glad hest - på lige fod med mennesker vil undertrykkelse på baggrund af f.eks. vold også medfører at hesten aldrig kan vise sit mod og sin ynde under nogle omstændigheder, da den er hæmmet af frygt.

    Det kan selvfølgelig ske at hesten bliver bange og løber fra en, men havde hesten haft den tillid til at man aldrig ville føre den til noget ondt, var den heller ikke løbet. En vild flok flygter heller ikke, hvis føreren ikke har sagt det.

    En anden ting er selvfølgelig hvis hesten påføres ubehag - kan da godt forstå at en hest vælger at hoppe og danse for at få rytteren af, hvis vedkommende har pisket sin hest eller brugt meget voldsomme hjælpere - hesten er et selvstændigt dyr, der frem for alt passer på sig selv og det skal man selvfølgelig ikke tage fra den!

    Man skal selvfølgelig vurdere en hver situation! Hvis en hest f.eks. har fået øje på noget spændende villle jeg aldrig slå hesten, fordi den for et øjeblik var uopmærksom på mig og tovet, men måske rasle med tovet eller bede den bakke et skridt.

    Derimod hvis hesten prøver at løbe væk fra en, eller endog løbe en ned, hvis der f.eks. ligger en bunke hø - er det en potentiel farlig situation - og det må ikke tilades. Hesten skal respektere tovet og det forudgående arbejde man har lagt i at hesten skal lytte på forskellige signaler, når den bliver ført. Derfor er det også vigtigt at det forudgående arbejde indlæres på en måde, så hesten får lyst til at følge og lytte til sit menneske.

    Hvis man så slår hesten i totalt ubegrundede situationer, som hesten der strækker sig efter halm - ja, så kan jeg da godt forstå at hesten bliver forkræmt, forvirret og måske tilmed aggresiv. Hvor i al videnskab skulle hesten vide fra hvor den må og ikke må spise mad, der placeres lige foran den?

    Hvis en hest nogle gange straffes for at spise sin mad og andre gange ikke, ved den jo ikke hvor forskellen ligger. I dette eksempel ville jeg bare tage i tovet og flytte hesten væk fra maden .- denne føring skal den selvfølgelig afinde sig med. Men at slå hesten for at følge sit instinkt - det begriber jeg ikke.

    //Natasja


  • #35   28. dec 2010 Synes bestemt ikke dette er iorden. Hvis man er nervøs for hesten skal bide og ikke ved, hvad man skal gøre, bør man tage fat i ejer af hesten og snakke om dette...

    Jeg har et lidt anderledes problem. Min hest står helt nede i enden af stalden, og skal jeg noget med ham, skal jeg forbi "føre" hesten i flokken.
    Mit problem er så at denne hest abselut ikke kan lide min hest, hvilket den også viser ved at angribe min hest, hvergang vi pasere... Dette har resulteret i jeg flere gange er blevet mast op i boksene, da min hest jo bliver bange og trækker over i mig, eller løber. Det hjælper heller ikke, hvis jeg går på den anden side, da det så bare er mig der bliver bidt...

    Hvad gør man lige her, ja jeg må ærligt sige jeg forsvare mig selv og hesten. Da det ikke har hjulpet og snakke med ejer af hesten.


  • #36   28. dec 2010 Man skal ikke slå en hest (eller i det hele taget straffe den), fordi den for det første ikke engang kan forstå straf, og derfor bare får en dårlig oplevelse ud af det, og for det andet gør det jo ondt på hesten, og den vil blive hovedsky og "sur" - fordi den er bange for, at den vil få én på knolden.

    Lad være med at slå en hest. - også selvom den bider, der er ALTID en grund til, at en hest gør noget. - hvorfor ellers gøre det?


  • #37   28. dec 2010 Ditte: Er det ikke muligt at lukke ind til "førerhesten" imens I går fobi?
    Ellers kunne du jo evt. foreslå nogen, at I kunne bytte boks, så du kan stå tættere på udgangen? smiley


  • #38   28. dec 2010 Ane:
    Nej det er ikke muligt at lukke ind til den, og hun vil ike bytte boks heller desværre .


  • #39   28. dec 2010 Kan hesten, der vil bide nå jer, hvis I går helt ovre i den anden side?
    - Ellers ved jeg sørme ikke, hvad man kan gøre...


  • #40   28. dec 2010 ja det er nemlig det han kan, da staldgangen ikke er ret stor =/
    Har overvejet meget at flytte ham til anden stald, men dete ville jeg bare være ked af og skulle til .


  • #41   28. dec 2010 Hmm... Pokkers.
    Du tror ikke der er andre, der vil bytte boks?


  • #42   28. dec 2010 se det kunne jo være en ide jo smiley det havde jeg ikke lie tænkt på, Tak smiley

  • #43   28. dec 2010 Det var da så lidt. smiley

  • #45   28. dec 2010 Problemet er bare, at heste ikke kan FORSTÅ straf. Selvom den falder lige når hesten udfører den uønskede adfærd.

  • #47   28. dec 2010 Ja, men når hesten bider, har den en grund til det. Den bider dig jo ikke bare sådan... Altså hvis du f.eks. har en hest, der får spændt sin gjord - og så bider. Det kan blive opfattet som om, at hesten er uartig/dum/fræk, men i virkeligheden handler det faktisk om, at hesten prøver at befri sig selv fra et pres (fra gjorden) som den finder ubehageligt. Hvis den så får et dask over mulen eller et slag på halsen, så tænker den ikke nødvendigvis "Nårh, så er det nok fordi jeg bed... Det må jeg jo ikke." Den begynder i stedet at forbinde det, at gjorden bliver spændt - både med, at den strammer, og måske endda gnaver, men nu også med at få et dask over mulen. - Det er jo ikke rart...
    Og så kan hesten begynde at blive utryg - både overfor den, der har slået den - men måske også bare overfor sadlen...

    Det er der jo ikke noget ved...


  • #51   28. dec 2010 Hvis hesten har ubehag, kan den jo ikke bare sige det til dig. Den bliver nødt til at vise det. Og det gør den også - inden den bider. Det er bare ikke ret mange mennesker, der kan tolke de små tegn, som hesten selvfølgelig starter med at sende. Når hestens små signaler bliver "ignoreret" og smerten bliver uudholdelig for den, bliver den jo nødt til ligesom at sige "Hallo, det gør faktisk ondt det der!" - og den eneste måde den rigtig kan vise det, er jo ved at bide (eller "pumpe maven op" eller slå med forbenet, gå væk og lign.) Hvis hesten bliver slået for at vise, at den har ondt... Hvad katten skal den så stille op?

    - Jeg kan selvfølgelig godt se det sikkerhedsmæssige i det, men jeg mener stadig, at man da så bestemt ikke skal straffe hesten for at vise, at der er noget galt?


  • #52   28. dec 2010 Ja, men det er altså videnskabeligt bevist.

  • #53   28. dec 2010 Jeg ville gå amok hvis nogen slog min hest!! Hvis den havde bidt en, ville jeg nok ikke blive så sur, hvis hun havde råbt af den.. Eller måske givet den et lille dask på mulen, for det SKAL den ikke, og hvis min hest havde bidt en anden hest havde den jo fået dobbelt så hårdt tilbage. Men som din, at den ikke gør noget, er uacceptabelt!! Det er på ingen måde okay! - Synes du skal gå til en der er på stedet/ejer stedet, og fortælle hvad der foregår, og du ikke vil finde dig i det overhovedet! Det de gør, resultere i, at du får en sky hest, og at den bliver bange for at du røre den i hovedet til sidst! Det er på ingen måde okay!

    - Hvis din hest vil have noget hø, eller hvad de går forbi med, er det SLET HELLER ikke okay!!!! Hvad tænker de mennesker dog på?? Ejjj hvor kan jeg bare blive sur over sådan noget!!:/


  • #54   28. dec 2010 * *Team Sadelløs Ane & Superfignen* * (og flere &#61514;)
    Staf som i 'fy fy skamme' forstår de ikke, men i en situation, hvor hesten optræder til fare for sine mennesker, bliver det nødt til at få konsekvenser for hesten. En lynhurtig reaktion på hestens uønskede og i disse tilfælde farlige typer adfærd, vil lære hesten at det har en konsekvens at forholde sig sådan – ligesom at man aldrig rør en varm kogeplade, fordi man en gang har erfaret at det var en meget dårlig idé.

    Visse typer adfærd må aldrig forekomme i samværet med mennesker og det må stoppes meget prompte – personligt, er dette ikke et spørgsmål om træning, men om at det er meget farligt at omgås heste, der opfører sig sådan.

    Selvsagt skal man ikke tæve en ængstelig unghest – den er jo bare ung og uvidende, men retningslinjerne (som tidl. nævnt) skal være meget meget klare fra start, og hvis det bliver nødvendigt må man tale med store bogstaver – men KUN hvis det vurderes at være nødvendigt.

    En hest har selvfølgelig en grund til alting. Derfor skal man heller ikke straffe en hest der for eksempel er bange, eller måske reagerer voldsomt i forbindelse med indlæring af en ny øvelse. Derimod skal heste, der er til fare via aggressiv eller dominerende adfærd vide at de handler forkert!

    Dominerende og respektløse heste er meget farlige heste og det kan, uden at overdrive, få meget alvorlige konsekvenser, hvis de ikke opdrages og lærer at omgås sine mennesker rigtigt. En hest, der ikke er klar over hvad den må, nogle gange må og ikke må andre gange er psykisk meget disharmonisk og i mine øjne ikke glad.

    På samme måde er en tryg hest, en hest der kender sin plads, over for sine mennesker såvel som i floksammenhæng og ikke vakler og famler sig frem, for at gætte hvad der rigtigt.

    //Natasja


  • #55   28. dec 2010 Stald Bjerregaard:
    Lige præcis. smiley


  • #58   28. dec 2010 Natasha: Delvis enig. Jeg er enig i, at det kan være farligt vis heste stejler, sparker osv. Men for at denne adfærd af vejen bør man - i stedet for at straffe/irettesætte hesten vise den, hvornår den gør det rigtige. - Da hesten jo som sagt ikke forstår straffen. Derimod husker den meget tydeligt, hvornår den blev bekræftet i at gøre noget.
    Hvis min hest f.eks. stejler og jeg løber væk eller smider træktovet - så er det, at jeg flyttede mig en rigtig stor belønning for hesten. Og derfor vil hesten - næste gang den oplever det, der før fik den til at stejle - igen stejle, fordi det jo virkede sidste gang, og fik presset til at forsvinde.
    Hvis jeg derimod, når hesten landede, roste den, fjernede det, der i første omgang fik den til at steje el. lign. vil den forbinde det at stå ved siden af mig med noget rart, og på den måde har jeg formindsket sandsynligheden for, at hesten vil stejle igen. smiley


  • #60   28. dec 2010 !De sejeste fjordbasser!: Det er jo derfor vi bliver nødt til at være konsekvente, og altid mene det samme om noget bestemt. På den måde forvirrer vi jo ikke vores heste.
    - Og er det ikke meningen, at hestene skal kunne forstå os? Hvordan skulle vi da ellers kunne samarbejde med dem? smiley


  • #62   28. dec 2010 Igen enig med * Stald Bjerregaard*

  • #63   28. dec 2010 De sejeste fjordbasser: Dette: hvordan vil i lige have at de heste skal kunne forstå os mennesker? ved nogle må man gerne bide, sparke, møve osv... og ved andre må man ikke?

    smiley


  • #65   28. dec 2010 Ja, det er rigtigt. Man kan jo selvfølgelig ikke bestemme, hvad andre gør ved ens hest. Men så må man sørge for, at man selv er meget konsekvent, forudsigelig, venlig og rimelig overfor sin hest. Så man får så lidt stress/forvirring som det er muligt.
    Og så må man bede de andre om ikke at opdrage på ens hest. smiley


  • #66   28. dec 2010 * *Team Sadelløs Ane & Superfignen* * - forstår din tankegang og synes at det udtrykker en omgang med heste, der er rolig, velovervejet og fornuftig. Jeg mener dog at det er meget vigtigt at forhindre og stoppe enhver form for dominerende optræden med det samme - i mine øjne, skal hesten tydeligt forstå at den type adfærd ikke er i orden.

    Hvis man lader hesten gøre sig dominerende ved eksempelvis at lade den stejle eller lade den løbe frem i tovet, har man jo for så vidt midlertidigt tilladt den dominerende - og meget farlige adfærd. Jeg ser dog pointen idet, at hesten skal lære at det ikke giver udbytte for den, med den type adfærd, hvilket, som du siger, formodentligt vil nedsætte risikoen.

    For mig, er det dog vigtigt at det ikke er noget den skal lære, det skal den erfare. Ved al anden type indlæring er jeg enig, men når mennesker potentielt kan blive slået ihjel eller invalideret, bliver min holdning en anden.

    * Stald Bjerregaard *
    I eksemplet med kogepladen: et menneske lærer at når man rør ved kogepladen, brænder man sig, fordi den er varm. En hest (hvis den fandt på at røre ved en kogeplade......) ville bare gøre erfaringen og om at hov på kogepladen er lig med stort ubehag. Derved vil hesten aldrig finde ud af årsagen (kogepladen er varm).

    Har måske udtrykt mig forkert.. Hesten skelner ikke mellem rigtigt og forkert, men hvad der skal til for den bedste tilværelse. Når en hest eksempel prøver at sparke sin ejer, som 'straffer' den, er min erfaring at hesten associerer 'straffen', med den adfærd, der er mest udtalt - altså en aggresiv følelse hos hesten, der udmunder i spark.

    Den vil aldrig finde ud af at det er forkert at sparke sin ejer, men derimod at det var ubehageligt at sparke sin ejer og at det er hensigsmæssigt for den at undgå det i fremtiden, hvis timingen for korrigationen var korrekt.

    Derfor kender hesten ikke forskel på rigtigt/forkert, men derimod godt/dårligt i form af hvad der er nyttefuldt eller ikke-nyttefuldt for den. På lige fod med at en hest der viger for en shcenkel ikke kender årsagen, men at den gør det fordi at det ellers vil skabe problemer, i form af at rytteren vil træne øvelsen igen - og så bliver det besværligt for hesten.

    På samme måde kan det derfor være nyttefuldt at lære hesten at der bare er nogle typer adfærd, der skaber besværligheder for den.

    //Natasja


  • #67   28. dec 2010 Natasha: Jeg er enig i, at det selvfølgelig ikke skal være farligt at omgås heste. Det er jo klart. smiley
    Jeg forstår bare ikke, hvorfor hestene ikke bare bare må lære, at de ikke får noget ud af, eksempelsvis at stejle, og at det er meget rarere at blive nede på jorden ved siden af mig, men at den absolut skal erfare, at det er ubehageligt/i nogle tilfælde smertefuldt at udføre denne form for adfærd? smiley


  • #69   28. dec 2010 Natasha: Det, du har skrevet til Stald Bjerregaard. Jeg vil sige, at du bestemt er inde på noget af det helt rigtige. Du har helt fat i den rigitge ende. smiley Men hesten erfarer ikke, hvad der skabte besværligheder for den, men derimod, hvad der gjode presset mindre / fjernede presset / resulterede i, at den fik en godbid. Så hesten husker, hvad der "gjorde det rarere for den" og ikke, hvad der gjorde det værre for den. smiley

  • #70   29. dec 2010 * *Team Sadelløs Ane & Superfignen* * - Forstår ikke helt... smiley En hest reagerer jo på et pres, men belønnes med ro, som i ridning, eller som hvis man trækker i hesten grime, den går frem - og tovet løsnes.

    Derfor finder hesten jo også ud af at den skal reagerer enten passivt/aktivt ved pres. Aktivt i form af eksempelvis: schenkeltryk = frem eller måske skift af vægt på sædeben = volteskift. Eller passivt i form af paradehjælp = stop (stilstand), eller dask = stop af den mest udtalte adfærd.

    Der er hukommelsen vel for så vidt sammenbundet af et direkte link melllem signal/adfærd eller omvendt.

    //Natasja


  • #71   30. dec 2010 Det har du ret i. Alle dine eksempler - undtagen ét. smiley Det med det der dask. Det passer ikke, for hesten forbinder ikke det dask med, at den skal stoppe med at gøre noget. Den mærker bare dasket, som lægger et pres i et halvt sekund - og så forsvinder igen. Der fjerner man jo faktisk presset i form af, at dasket jo holder op med at være. - Og på dén måde starter du jo med at lægge et pres i det der halve sekund - for så at fjerne det igen, og derved belønner du jo faktisk hesten, og 'fortæller' den, at det den gjorde idét dasket holdt op med at være, var rigitgt.

    Ane.


  • #72   30. dec 2010 Ane - Ja, det er vel rigtigt.. Men dasket vil dog med stor sandsynlighed stoppe adfærden smiley Man står bare med et problem, hvis det ikke hjælper, i tilfælde af at man ikke vil stå og daske til hesten, til adfærden ophører, ligesom med piskebrug.

  • #73   30. dec 2010 Detter forstår jeg ikke: "Man står bare med et problem, hvis det ikke hjælper, i tilfælde af at man ikke vil stå og daske til hesten, til adfærden ophører, ligesom med piskebrug."
    smiley


  • #74   30. dec 2010 Også en dårlig formulering. Altså hvis en hest for eksempel skal gå fremad, bruger de fleste signalet således at signalet først fjernes igen, når kommandoen er udført. Hvis man giver signal 'frem', uden resultat, og derfor beslutter at bruge pisken til hjælp, kan man ikke holde presset med pisken, hvis hesten ej heller lytter på den. Ligesom hvis man står med en hest der skraber og giver den et enkelt dask på skulderen, og der ikke forekommer en reaktion - så har man et problem, hvis man ikke vil daske og daske .. smiley

  • #75   30. dec 2010 Ja, så har man et problem. smiley
    Men ved eksemplet med pisken - der er pointen vel at "tappe" hesten på numsen? Altså at datte til den med enden af pisken sådan; dat, dat, dat, dat... indtil hesten går frem? smiley
    Hvis hesten skraber er det en konfliktadfærd, og der må man vel forsøge at finde årsagen til denne og fjerne årsagen i stedet for symptomet. Ellers ville jeg forstærke hesten når den holdt op, i stedet for at daske den på skulderen. smiley


Kommentér på:
At slå hesten, uden grund...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce