{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
815 visninger | Oprettet:

Leje af jord {{forumTopicSubject}}

Jeg går lidt med tanken om at forhøre bondemanden i byen, om han vil leje lidt af hans jord ud til mig, så jeg kan få hesten og en ven eller to hjem og gå. Men.. Det kræver jo lige lidt tanker, overvejelser og planlægning, og jeg kunne godt tænke mig at forhøre mig lidt hos andre først.

Hvad giver i, årligt pr hektar?
Hvad gav i for at få sået græs?
Hvad har det kostet jer at hegne ind og hvilket hegn?
Hvad koster det jer i strøm og vand på årsbasis?
Hvad med skur, skal man søge om tilladelse til det, og er det svært at få tilladelse til? Hvad er regler og love her?

Er der andre ting i tænker der er vigtigt at få med?


Stykket jeg har set mig lun på er lige knap 2 hektar ?? jeg har et drømmesenarie om noget vandrefold med græs året rundt.

Mit håb/min tanke i det her drømmesenarie er at kunne få bondemanden til at så græsset for mig, og at købe wrap igennem ham ?????? Han har i forvejen maskinerne til det - og laver i forvejen wrap som han sælger ud af.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Leje af jord
  • #1   2. jun 2019 Jeg giver 2000 kr/året for 1 tdl/0,5 ha - min rare bondemand såede det til med lavfruktan græs for mig gratis.
    Det blev sået som udlæg i hans korn, så jeg overtog først græsset om efteråret.

    Jeg har hegnet med træpæle og aluminiumstråd - her må du se på hvad du kan skaffe pæle og hegn hjem for - man plejer at kunne få rabat ved større mængder til at skulle hegne 2 ha som vandrefold.

    Jeg regner ikke på hvad jeg bruger af vand eller el til hestene - jeg betaler bare via vores fællesudgifter til hele ejendommen smiley Og nogle steder er fx vand meget dyrt, mens her hvor jeg bor er det billigt.

    Skur kommer du måske i problemer med - for det første kræver det at din landmand synes det er i orden. Og så skal du have fat i teknisk forvaltning i kommunen og høre hvad du må mht skur. De forskellige kommuner har forskellige krav. Og måske kan du ryge i problemer hvis det er “for tæt på” eller “for langt fra” huse - der er ikke altid logik i de der regler.

    Du skal nok også tænke mødding med ind i din økonomi - og skal du have et sted til dit udstyr, til foder og opbevaring af hø/wrap ? Hvad med at kunne tage hestene ind i dårligt vejr eller ved sygdom ?

    Lige sådan pengemæssigt tænker jeg :
    Hegn mellem 5-10.000 kr alt efter hvor meget vandrespor du vil lave.
    Skur til læ kan du nok gøre for ca 6-10.000 kr
    Stald/løsdrift stald mellem 50-120.000 kr

    Hvordan med at få trukket strøm og vand ?

    Mvh Charlotte


  • #2   2. jun 2019 Okay.

    Hvis bondemanden gerne vil lave en kontrakt til dig.
    Køb af pæle, hegn osv.
    Husk køb/lej et pælebor.

    Hvad har du af planer for udstyr, krybbefoder, grovfoder, strøelse?
    Få en tilladelse fra kommunens tekniske forvaltning - ikke mundtlig men på skrift - til skur, ridebane mv.
    Hvad vil du have af høhæk?
    Hvordan skal de få deres krybbefoder? Skal de bindes?
    Hvordan gør du med vand?
    Er der vandrør i nærheden??

    Jeg har set et smart stunt.
    Sæt en solid stolpe en passende sted.
    Sæt vandkop op.
    Forbind med haveslange til vandkop.
    Det er måske noget nemmere at installere end at trække rør hele vejen?


  • #3   3. jun 2019 Normalt siger man 1 hektar pr. hest. På den måde kan du lave foldskifte og mindske ormepresset på foldene. Så regn med det i forhold til antallet af heste. Forvent at det koster ca 3000-4000 kr. om året pr. hektar at leje jorden.
    Den billigste måde at lave hegn på, er at købe tæpperør ved en lokal tæppehandler. Der kan laves 2 stolper ud af 1 rør. De koster ikke ret meget. Brug solide træstolper i hjørnerne. Selve hegnet er jo en smagssag, om man er til det ene eller andet. Prisen er derefter. Du kan google priserne på hegnstråd.
    El-stød til hegnet: Hvis du ikke har adgang til strøm til hegnet, så køb et aggregat som kan tilsluttes et bilbatteri. Når batteriet så er ved at være brugt op, så kan du bare lade den op igen. Det vil være den billigste løsning. Man kan også godt købe aggregater med solceller, men de er dyre, og så er du afhængig af solskin om vinteren...
    Du kan godt bygge et godt skur til 10.000 kr. Få dog jordejers tilladelse først. Hvis arealet ligger langt fra andre huse, så er det nemt at søge byggetilladelse ved kommunen. Ligger det tæt på, så er der større krav.
    Vand på folden: Hvis der er langt til nærmeste vandforsyning, så kan du jo sætte tagrende på skuret og lede vandet i en palletank, som du så kan vande hestene fra. Ellers kan man købe en vandpose, som passer til en trillebør. Den er god om vinteren, når vandet fryser, så du ikke skal bære spande frem og tilbage.


  • #4   3. jun 2019 Hvad det koster at leje, kommer an på hvor meget jorden betyder for landmanden. Men hvis du ved hvad hektarstøtten er fra EU, så har du et godt forhandlings grundlag. Nærheden for dig, kan jo også betyde mere end at det måske er lidt dyrt. Lav en skriftlig kontrakt på hvor lang tid du har jordstykket, da det kan være surt show at komme i mål med drømmen og så blive sagt op efter 1 år eller 2.
    Skur kan klares med en container sat på en stak fliser i hvert hjørne. Så er den nem at komme til at fjerne igen. Priser og størrelser, finder du på bla. DBA og Guloggratis. Vælg den ikke for lille fra starten, da ekstra plads hurtigt kan komme dig til gode til foder og udstyr. Men det kræver landmandens tilladelse. Hegn og pæle er det mindste at betale dig fra. Find ud af det med vand og el inden du kommer alt for langt, da det altså er ret så væsentlige ting for overhovedet at komme i gang og hvad du gør, når det er frost i ugevis. Prisen på el er ikke det, der vælter dit buget, med mindre du er en elfråser i forvejen. Vandprisen svinger meget. Jeg har selv haft 5-6 heste der drak for ca 500 kr pr mrd, da vandprisen var på 85 kr pr kubikmeter. Men de fleste vandværker er ikke så dyre. Men som en forslår så køb en palletang og opsamle regnvandet fra skurtaget.
    Planlægning og atter planlægning gør det hele lidt lettere og får det til at flaske sig i længden. Vær hele tide på forkant og tænk ud af boksen, da det kan lette dit fremtidige arbejde. Men du skal nok påregne at bruge 40-50000 kr inden du er færdig. Måske mindre, det kommer an på hvor kreativ du selv er og hvor go hjælp du kan få til anlæg af det hele.


Kommentér på:
Leje af jord

Annonce