{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.190 visninger | Oprettet:

nr. 2 hest hvornår? {{forumTopicSubject}}

Hvornår købte i nr. to?

Jeg har bob min pony vallak som jeg købte for 6 år siden. Han gik på pension for 3 år siden og er hyggepony nu, jeg har de sidste 4 år ønsket mig en hest nr. 2 men har bare ikke rigtig kunne se hvordan det skulle lade sig gøre, med økonomi osv.

Men nu er jeg flyttet med min kæreste et helt nyt sted langt fra mine venner og familie, selvfølgelig ser jeg dem men det er ikke sådan noget med jeg lige mødes med dem, og snakker over en kaffe da det ikke er muligt. så jeg går lidt og keder mig når jeg er hjemme..
Så har jeg kigget på part men priserne er 500 og opefter for 2-3 dage om ugen på en hest der ikke er andet end redet på tur, uden balance osv. hvor det derimod koster 700-1000 kr for opstaldning.

Jeg er færdig uddannet her 28. juni og jeg har job fra den 1/7, så jeg er sikker på at have et job fremadrettet når jeg er færdig på skolen. Når alle regninger er betalt har jeg 7000 til overs til opsparingen.

En hest som min søster har trænet og jeg har rådgivet hende med og har være med til at træne lidt, er blevet sat til salg i går for en pris jeg sagtens kan være med på. hesten er 7 år gammel og passer til det jeg søger i en hest. Så jeg overvejer kraftigt at købe ham, da jeg nu får det meget lettere økonomisk og vil få råd til to heste.
Min kæreste siger jeg skal gøre det fordi det er en rigtig god mulighed for mig. Men jeg er altid sådan en der tænker min. 10 gange over tingene, inden jeg gør noget da jeg aldrig ville kunne skille mig af med et dyr jeg holder af.

Udfra de sparsomme oplysninger i har ville i så købe en hest til?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  nr. 2 hest hvornår?
  • #1   11. jun 2019 Ja, jeg ville sagtens turde købe en hest mere.

  • #2   11. jun 2019 Hvis tiden, lysten og økonomien er der, så go for it smiley
    Men da jeg går ud fra at du er ung, må jeg også lige komme med en lille tanke. Man bruger normalt mange penge som ung, på at få etableret sit liv med bolig, børn og job. Nu har du job og tillykke med det. Men arbejdsmarkedet er meget omskifteligt, og det er efterhånden et særsyn at folk bliver ret mange år i den samme stilling. Det kommer selvfølgelig an på branchen. Så der skal være rigelig luft i budgettet til en periode med ledighed eller hvis der kommer børn. Der er mange som har måttet skille sig af med hesten igen af disse grunde.
    Jeg synes faktisk at de parter du nævner er utrolig billige. Man kan realistisk set ikke fodre en kat. 1 pony for ret meget under 1200 kr om måneden, hvis man skal indkøbe foderet. Så tænker at de opstaldningspriser du ser, er uden foder? Derudover kommer udgifter til smed, dyrlæge, udstyr, forsikring osv. Så prisen for at have hest løber hurtigt der op ad.
    Måske var part alligevel værd at overveje?


  • #3   11. jun 2019 Go for it girl! smiley smiley


  • #4   11. jun 2019 Gitte b - det du nævner er faktisk noget jeg alt sammen har tænkt over, jeg skal ud og sejle så jeg lever skattefrit, og har derved lettere end de fleste ved at spare op. Jeg har altid selv betalt for alt for min pony selv om jeg kun var 14 år gammel da jeg købte ham. Jeg har ingen forældre så der er ikke nogle der har kunne hjælpe mig med den slags.
    Børn er først 6-7-8 år ude i fremtiden fordi jeg skal videreuddannes om nogle år igen, hvis jeg altså overhoved skal have børn.

    Jeg har haft part de sidste 3 år hvor jeg har tilredet hesten og redet den op til kunne siddebevægelser såsom versade, men når man ikke får så meget som tak, så gider jeg ikke rigtigt at ride flere heste for utaknemlige ejere. Og jeg syntes lidt at mange er begyndt at tage penge for parter fordi ellers har man ikke råd til at have hest, man tænker ikke længere over at det faktisk er parten som gør man ikke har nød at tage ud til den daglig og derved parten der gør ejeren en tjenste og ikke omvendt... jeg har faktisk været ude og kigge på parter heroppe men der har ikke rigtigt været. noget endnu. 700 kr er uden foder, men 1000 kr med det hele. smed er kun en beskæring da den har stærke hove, og ellers er 1200 for 4 sko hver 6 nu heller ikke så galt. smiley


  • Scout
    Scout Tilmeldt:
    aug 2006

    Følgere: 35 Emner: 1 Svar: 447
    #5   11. jun 2019 Jeg tænker mest, at du skal overveje, hvis du skifter arbejde og pludselig skal være længere tid ude, om det så kan gå op med to heste. Hvem sejler du for?

  • #6   11. jun 2019 Det lyder som om, du godt kan få dig nr. 2 smiley

    Du skal dog tænke over, at forskel på part og egen hest også ligger i, hvem der har ansvaret og hvem der har udgifter til alt det uforudsete. Du ved naturligvis allerede nogle ting, eftersom du er hestejer, men to heste er ikke ens, og du kan være uheldig, at den nye kommer til at have nogle helbredsmæssige udfordringer.

    Som part bliver det de 500 kr om måneden.
    Som ejer bliver det 1000 i opstaldning + foder + smed + forsikring + fast dyrlæge + evt massage/kiropraktik osv osv + uforudset dyrlæge. Det bliver altså meget mere end dobbelt så dyrt og det vil medføre en række ekstra bekymringer hvis den bliver syg osv.

    Så på den front, er det svært at sammenligne. Dog er det self. helt fantastisk at have sin egen, så så længe man er klar på alt det ekstra der måske kan være, så helt klart ja til hest nr 2 smiley


  • #7   11. jun 2019 scout - scandlines så kommer i land hverdag og sover. smiley

  • #8   11. jun 2019 Jeg havde lige set på budgettet igen.
    Hvis du kommer i land i DK hver nat, så tror jeg ikke helt på, at det er skattefri?

    Har du anden gæld?
    Har I brug for bil, flytte væk fra studiebolig mv?

    Lav et budget for hestehold.
    Hvis du lander langt under 3500 kr pr måned, så se om du har glemt noget...
    Har du kontanter til at købe hest for og betale indtil din løn går ind??

    ...
    Hvis det føles rigtigt, logisk tankegang ikke kan afsløre noget skrigende dumt - så gør det.
    Worst case - du kan sælge hesten om et år


  • #9   11. jun 2019 Personligt havde jeg ventet, men det er fordi jeg hæfter mig ved dette:

    1. Du sejler
    2. Skal videreuddannes om nogle år igen
    3. Flyttet langt fra mine venner og familie

    Så det er klart nogle ting jeg ville se på først, er du sikker på du kommer i land hver 2 dage, og hvordan ser dit skema ud om nogle mdr. jeg ville personligt lige komme ind i mit arbejde først - og så se om ½år hvordan ser skemaet ud hvordan ser fremtiden ud med dette arbejde ect. Du skriver jo også du skal på noget mere skole ect. hvad så der imens og hvad med efter, får du så måske andre arbejdsopgaver ? Bliver du så pludselig sendt ud i 1-2uger ect.

    Du skriver også du er flyttet nyt sted hen, hvem kan så hjælpe med hesten hvis du pludselig har brug for det i henhold til arbejde/uddannelse ect. og har du tiden til at få ordenligt glæde af en rideheste HER og NU! Eller ville du måske endda får endnu større glæde ved at vente. Jeg kender det 100% savnet og det med at parter 'nogle gange kan virke meget dyre' men hvorfor ikke så gå mere all in, på at finde en god part hvor du får tak for det arbejde du laver med hesten smiley Og der kan man jo netop springe fra hvis livet tager én drejning så er man ikke bundet af en hest, som man korrekt kan sælge men aldrig ved om det tager 1-10mdr. og selve sorgen i at skulle opgive drømmen om den hest man lige var blevet så glad for.

    Du virker til at tænke godt over tingen, så jeg er sikker på du mærker godt efter i maven og tænker alt igennem. Her var blot nogle ting jeg lige hæftede mig ved. Alt held og lykke.


  • #10   11. jun 2019 Jeg havde gjort det. Nogle gange er livet altså for kort til at tænke "jamen hvad nu hvis...."
    For ja, du kan miste dit job, din kæreste og dig kan gå fra hinanden, du kan blive gravid og pludselig mangle tiden igen, du kan blive syg, man ved aldrig. Men hvad nu hvis du ikke gør? Den tid der er gået godt, kommer ikke skidt tilbage, og du lyder til at have fin tid og råd til begge heste smiley


  • #11   11. jun 2019 Ballonfisken, er HELT enig.

    Vi kan vente og vente os selv til døde. Livet er sgu lige nu, og det skal leves nu. Man ved alligevel ikke, hvordan det ser ud om 10 år.... bare om 1 år?


  • #12   11. jun 2019 Jeg har ingen gæld, vi er to om at dele husleje og mad. Jeg arbejde på et danskflaget skib, så derfor har jeg dis-løn uanset. Jeg får kørselsfradrag for 145 km om dagen. Vi har beregnet det således at jeg har 13.000 ubetalt hver måned, jeg skal betale husleje og mad og lidt andre regninger så som forsikring(engang om året), fagforening osv. når alt, også min ponys regninger plus penge til hans dyrlægekonto er betalt, så har jeg 7000 kr til opsparingen. Da vi har madbudget brugere vi kun 1000 kr. per mand til mad og guf hver måned. og jeg har fri kost når jeg sejler så det er fint.
    Hesten kan jeg betale på min opsparing også har jeg yderligere 5000 kr til udstyr når hesten er købt smiley Ud over det har jeg endnu en opsparing hvor ting som dyrlæge osv kan bruges.

    Men jeg tager helt sikkert alle jeres råd til mig og med i mine overvejelser. smiley jeg siger tak til jer der har taget jer tid til at svare på mit indlæg smiley


  • #13   11. jun 2019 Go for it! Hvis din drømme hest er til salg netop nu og du har råd til det, så skal du gøre det, det er så træls at ærge sig bag efter!


  • #14   11. jun 2019 nemt nok: gør det dog

    har selv to heste, og det var en nem beslutning at købe nr 2


    profilbillede
  • #15   13. jun 2019 Der er selvfølgelig mange ting man skal tænke over, som de andre skriver. Men vi har også kun et liv og hvis man hele tiden siger "hvad nu hvis" så bliver man også ved med at sætte en stopper for sig selv. Spring ud i det, hvis DIN mavefornemmelse siger at du godt kan. Du ved heller intet om det hvis ikke du prøver det. Og worst case så må du ende med at sælge hesten, hvis ikke det går... men jeg synes bare ikke man får noget ud af at begrænse sig selv hvis det sagtens kan lade sig gøre smiley

    Bare MIN mening


Kommentér på:
nr. 2 hest hvornår?

Annonce