{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.396 visninger | Oprettet:

Hingsteplag bider {{forumTopicSubject}}

Hejsa derude!

Jeg har en hingsteplag på 1 år. Han napper og bider helt vildt, primært napper heldigvis...
Jeg skælder ud hver gang! Og han er udemærket klar over det ikke er godt, men det virker åbenbart ikke.

Jeg fået råd det lyder på, at bakke ham når han gør det, tage fat i hans mule, for det kan de ikke li. Og jeg synes bare ikke der er noget der virker og det er så frustrerende.
Jeg hverken slår eller dasker ham, for jeg hørt at for nogle har det gjort det værre

Vi laver horsemanship, da jeg har fået afvide det kunne hjælpe.

Nogle der har nogle fif??

Jeg har tænkt på om det der bid stop man kan få til heste der fx. Bider i dækkener om det kunne bruges eller??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hingsteplag bider
  • #2   17. jun 2019 Jeg vidste godt det handlede om dominans. Men jeg havde slet ikke skænket det med at nappe igen en tanke! Tak for det, det vil jeg forsøge mig med smiley

  • #3   17. jun 2019 Unge heste går igennem perioder hvor de skifter tænder, hvor de gerne vil bide i ting. Tænker måske at det klør eller føles lidt ubehageligt.
    Er det kun adfærdsmæssigt vil jeg ikke anbefale at tage kampen op. Jeg har selv en voksen hingst (16 år) der nappede RIGTIG meget da jeg fik ham for halvandet år siden, og jeg skældte ham også ud i starten. Han stoppede ikke med at bide, men skyndte sig væk da han havde bidt fordi han godt vidste at jeg ville "komme efter ham".
    Jeg ville i stedet undgå situationer hvor han kan bide. Måske jage ham helt væk, hvis i er i et lukket område, for det kan også meget hurtigt blive til en leg om hvem der kan komme til at bide. Og de vil gerne have opmærksomheden, så simpelthen bare at sende dem væk vil nægte dem den opmærksomhed.


  • #4   17. jun 2019 Jeg ville også nappe igen, da det er det den dominerende hest ville gøre.

    Jeg havde selv en som gjorde det, både ved mig når vi gik tur, men også ved de andre heste når vi red med andre, ved ikke om det var dominans for ham, eller bare sjovt, han stoppede aldrig helt, men var helt klar over at det ikke var ønsket, så han forsøgte som regel når jeg havde ryggen til, men kendte ham så godt at jeg kunne nå at sige "æjh" eller "Du gør det ikke" inden han bed, så gabte han i stedet, som om det hele tiden havde været planen smiley (ved godt heste ikke kan planlægge)


  • #5   17. jun 2019 Glemte at skrive:
    Jeg forsøgte mig med alle de gamle/nye råd, Smølfespark på mulen, klask på halsen, verbal skæld ud, syngende lusing med flad hånd på siden af mulen, intet hjalp.
    Så alt det stoppede jeg ret hurtigt med. smiley


  • #6   17. jun 2019 Frida N:
    Det er svært at undgå situationer hvor han vil bide, da det kommer i mange forskellige sammenhæng. jordarbejde, hovrensning mm.
    Jeg kan jo ikke bare lade være med at rense hove fordi han bider smiley

    Jeg tænker heller ikke at jagte ham er løsning, så har jeg bare en hest der render hver gang han får skældud

    men tak for dit input! smiley


  • #7   17. jun 2019 Maria
    Jeg ville heller ty til de gamle råd, da jeg synes nogle af dem virker voldsomme.
    tror jeg forsøger at nappe igen:)


  • #8   17. jun 2019 Jeg er altså ret sikker på vores heste er kvikke nok til at vide at de er heste og vi er mennesker. Og at der derfor ikke er et hierarki mellem os. Heste gør hvad der kan betale sig, hverken mere eller mindre.
    Så var det min ville jeg sige tydeligt nej (hvis den har lært hvad det betyder) og så gå når den opføre sig skidt. På den måde skulle den gerne lære at det rare/sjove stopper når den opføre sig forkert, og så vil den ret hurtigt holde op.

    Det burde virke, men heste er jo forskellige.


  • #10   18. jun 2019
    Heste ved godt vi ikke er mennesker. De prøver ikke at dominere os.

    Pander man en hest en, napper eller andet så lære hesten bare at forbinde en adfærd den udfører med noget ubehageligt, men tit så ender det bare med at hesten for afløb for sin frustration ved at gøre noget andet istedet. Da man kun har vist den hvad den ikke må, men ikke vist den hvad den gerne må gøre.

    Videoen her viser hvordan man kan aflære det, uden og klappe hesten en e.l smiley

    https://www.youtube.com/watch?v=r9L1bPO1bTE


  • #11   18. jun 2019 Lige en sprogteknisk ting.

    Dominans er et begreb som man pr definition kun bruger indenfor egen art.
    Hingsten ved sikkert godt, at du ikke er en hest.
    Ergo er det ikke dominans!

    Jeg er ikke vant til heste.
    Men kun til næsten alt andet med 4 ben.
    Mennesker og dyr gør det, som virker.
    Negativ opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed.
    Jeg tænker, at så længe hingsten ønsker menneskers opmærksomhed, vil de gøre det, som virker og giver opmærksomhed.
    Du kan lære den noget ønsket adfærd. Når hesten opdager at x adfærd giver ros, så er det sikkert sjovere at gøre det, end at gøre ballade.

    Bare husk at vælg et trick, der ikke er irriterende hos en voksen hund. Æh. Hest?
    Min hund har helt selv lært sig en trippende gang (hun er normalt ret lydløs, dether siger klakklak, hun sætter forpoters kløer først i gulvet) , logre lodret så halen larmer. Specielle "gjøf" bjæf lyd og hvis alt andet fejler: Løfte poterne, trække en hånd ned til hendes mave.
    Mega nuttet.
    Bare ikke ved solopgang, kl 4.30, kl 6.15 og igen nu, når målet er at jeg vil sove længe før nattevagt.


    profilbillede
  • #12   18. jun 2019 Autokorrekt lavede jeg er ikke vant til hingste om til - jeg er ikke vant til heste.
    Øhm.
    Sorry


  • #14   18. jun 2019 Nana E:
    planen er også at kastrere ham når vi er ovre alle de her insekter.
    Jeg træner i små bidder, da han ikke har tålmodighed til mere.

    han står med to voksne ifolede hopper, da desværre er den eneste mulighed da de to andre plage er hopper. Jeg har søgt og søgt efter en makker til ham, men der er ikke nogen der bider på. Og jeg har desværre ikke råd til en nr 2 hest.

    bideriet er både under træning, samt når man står og nusser ham på folden


  • #15   18. jun 2019 Lad ham lege med din hånd, og hvis han så forsøger at bide tager du fat op over- eller underlæbe og twister lidt. Det gør ikke decideret ondt, men er ret så ubehageligt (prøv evt. på dig selv). Vi har lært alle vores afkom ikke at bide via denne metode.
    Brug den ligeledes hvis han forsøger at bide ellers. Grunden til at jeg siger at du skal lade ham, er for at du er forberedt og hurtigere kan få fat. Når han slikker eller ikke bider klør du ham på halsen eller ved mankestykket og roser ham (ikke ved klap så vidt muligt). Ingen jeg har gjort det ved er nogensinde blevet hovedsky.


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #16   18. jun 2019 Når min hest har bidt, så har jeg sendt ham væk, ved at bruge mit kropssprog til at få ham til at bakke væk fra mig.

    Og hvis du ellers bruger godbidder, så ville jeg nok stoppe med det for en periode.


  • #17   18. jun 2019 Gemstone:

    Det er det jeg har gjort indtil videre, og det har ingen effekt haft smiley


  • #18   18. jun 2019 Ville du have råd til at låne en jævnaldrende vallak? Man kan jo låne og lave kontrakt på hvem der betaler udgifter. Tænker i dit tilfælde hvor det er en plag du skal låne, så ville det være fint at det kun var fodring du betalte og alt andet står ejer for. Mange sender deres føl og ungheste i børnehaver, frem til når de skal hjem og tilrides. Nu ved jeg hvad du har søgt, om det er en opstalder eller hvordan. Men det er jo evt en opstalder som du skal søge til en børnehave. .

  • #19   18. jun 2019 Miss Soffy:
    Jeg ville have råd til at betale fodring, men jeg har ikke set før der var nogen der låner deres plag ud.
    Jeg søgte/søger en opstalder.
    Men, jeg ved ikke om det bliver for bøvlet med at skulle til at låne når jeg overvejer kasteration efter insekt sæson smiley


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #20   18. jun 2019 Jeg tænker lidt, når du har bakket ham i den situation hvor han har bidt/nappet, hvordan har du gjort det?

    Når jeg har bakket min hest i den situation, så er han slet ikke i tvivl om at det har været forkert det han har gjort.


  • #21   18. jun 2019 Helle A:
    Han har lært at bakke ved hjælp af let ryst på tovet


  • #22   18. jun 2019 Følger lige med, har tit tænkt på, hvordan man bedst løser det, selvom jeg aldrig har haft en der gjorde det smiley

    Men angående foldmakker til ham, har du prøvet at søge en gratis? Altså at du ikke får noget for det (og dermed betaler du for foder) men at ejer betaler det, man nu ellers betaler som hestejer.


  • #23   18. jun 2019 Laura:
    Indtil videre har jeg bare haft søgt en opstalder, men har ikke tilbudt at dække nogle udgifter, da det ikke er mine folde, bare et sted jeg opstalder


  • #24   18. jun 2019 Okay smiley tænkte bare det kunne være en ide, mange sætter jo på sommergræs og skal måske på ferie og sådan. Men det kræver jo også, at du har tiden til at kigge efter den anden også smiley

  • #25   18. jun 2019 Lad den være på unghestefold med nogle andre jævnaldrende heste og også meget gerne en enkelt voksen hingst/vallak, indtil den skal tilrides, og hav så lidt kontakt som muligt. Heste er meget bedre til at opdrage hinanden, end mennesker er til at opdage heste. Hvis en 1 års hingst går med 2 ifolede hopper røvkeder den sig sandsynligvis, og bliver samtidigt ikke opdraget fordi de synes han er for gammel til at de gider have med ham at gøre.

    Hvis du absolut skal have ham i hænder, så sørg for at han hele tiden har respektfuld afstand til dig, og at det altid er dig der bestemmer hvis i skal være tættere på hinanden, ikke ham. Det er ikke nok at bakke hesten når den bider, for det "uartige" kommer allerede før den bider, nemlig der hvor den føler den kan tage friheder over for dig, og det kommer mere, nu mere hesten føler den kan gøre hvad den vil i dit personlige rum.


  • #26   18. jun 2019 Der må være noget på FB med nogen grupper, Hvor der er føl og ungheste børnehaver. Hvor folk annoncere eller søger....
    Det meget udbredt indenfor islænder verden at man sender sin hest afsted uanset om det en hoppe, vallak eller hingst i børnehave og først tager den hjem for at have den i hænder, klar til at tilride. Ik dermed ment at de ik får menneskelig kontakt og uden opsyn, for det er der skam.


  • #27   18. jun 2019 Jeg havde den lækreste hingst som jeg købte da han var 5 år sammen med hans makker Twister som var en stor shetlænder smiley Han kunne tumle min hingst og var fantastisk til det selvom der var stor størrelses forskel på 40-45 cm smiley Han var godt nok vallak men ekstrem legesyg, faktisk værre end min hingst Troja. De legede vildt og voldsomt på folden og ingen grimer gik i stykker overhovedet. Begge heste var så flinke i menneskelig hænder uden bøvl, selv min hingst som man skulle tro var en bly viol af en vallak. Legen mellem hestene gør rigtig meget og det deres natur. Kan de ik får afløb for deres natur, ja så er du næst på listen og får “legen” og i værste fald hvis den ik får afløb for dens natur, så kan det give andre adfærdsproblemer.

    profilbillede
  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #28   18. jun 2019 TS, der ville jeg så vælge at bruge et kraftig ryst i tovet så hesten for alvor finder ud af at han har gjort noget forkert. Giv ham så en lille tænkepause (jeg står lige og trækker vejret et par gange), og fortsæt så med det i var i gang med.

    Du har forsøgt at give finere hjælp, hesten fortsætter, så skal der en kraftigere indsats til.



  • #29   18. jun 2019 Min var på sommer græs på hingste fold, ved en avler jeg kender, det var super godt for ham og i en flok på 4 hingste har jeg følt mig mere tryg end på nogen anden fold, de havde det helt fantastisk sammen! Så det kan anbefales, bideriet fandt sted før og efter dette, så lige på det havde det ingen effekt...

  • #30   19. jun 2019 Undgå at stå i en position hvor det er nemt for ham at bide, eller så du kam holde øje med ham og flytte dig inden han gør noget smiley
    Jeg mener selvfølgelig ikke at du skal jagte ham væk og være aggressiv, men sende ham væk, bede ham om at gå, hvad du vil kalde det. For så fjerner du ham fra opmærksomheden han får når han napper. Hvis du kun gør det når han bider, eller endnu bedre; lige inden han gør det, vil han snarere koble at "rende sin vej" på bideadfærden og ikke på din adfærd (skældud). Du skal bare lade være med at ligge følelser i det smiley

    Men jeg vil skyde på at det er tænderne.


Kommentér på:
Hingsteplag bider

Annonce