{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.327 visninger | Oprettet:

Lær din hest at være alene....???? {{forumTopicSubject}}

Jeg har fornyligt købt en hest, som jeg har kendt i et længere stykke tid.
Jeg valgte at flytte ham, og det er egentlig gået ganske fint på folden, men lige så snart jeg tager ham ind stresser han fuldstændig op og kan næsten ikke falde til ro. Lige pt trækker jeg en lille selvskabspony ind samtidigt så han ikke står alene i stalden, men jeg kan stadig se på ham at han ikke helt kan finde roen. Han står ok roligt når selvskabsponyen er inde sammen med ham.
Jeg vil så gerne kunne trække ham ind og han kan stå alene uden at stresse helt ud, og er selvfølgelig villig til at gøre hvad det kræver også selv om det kommer til at tage tid, jeg ved bare ikke hvor jeg skal starte da det aldrig har været et problem.
Har i nogle gode råd og teknikker????


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lær din hest at være alene....????
  • #1   4. jul 2019 Du fortsætter med selskab - han lyder til at være okey bare den er der, og så længe han ikke er panisk så er det fint.
    Evt øve med at du tager dem begge to ind, for at fodre i hver deres boks, og så lukker dem ud igen - bare lige ind og ud i 10 min uden at hesten skal noget.
    Lav noget andet i et stykke tid, og øve så igen at tage dem ind, og så strigle eller hvad du gerne vil.

    Tager du selskabponien ind først ? Eller hest ind alene først ?

    For hvis du fx tager pony ind først, når hesten om måske 10-14 dage er faldet fint til ro med at blive taget i d med pony - ja så bryd rutinen og tag hest ind først. Så bliver han måske urolig i starten, men igen væn ham til i det små, atHan kan stole på kammeraten kommer.

    Du kan også øve at tage hesten ud fra folden og gå ved folden, således at han er i hånd, men beroliget af at de andre er der. Udvid turene nårhan er tryg, fornemmer du uro så afbryd at gå længere.

    Han lyder ikke til at være helt forfærdelig seperationsangst, og har da forhåbentligt kun en snert af det pga nyt sted/nye hestevenner.

    Hele tiden tænker små bidder, og sørge for at hesten er rimelig tryg før du går videre.

    Mvh Charlotte


  • #2   4. jul 2019 Seperationsangst er en pain in the ass, tager evigheder og træne og komme væk fra - men det kan godt gøres. Problemet er, at hvis man en dag lige vil tage en smutvej og ikke gider træningen man har gang i mht. seperationsangsten - så taber man det på gulvet.

    Hvis din hest kun kan gå 3 meter væk fra leddet, uden og blive nervøs - så er det der du starter. Trækker 3 meter væk, spiser måske noget græs, får en godbid, laver et trick hesten kan - et eller andet positivt også tilbage på folden.

    En uge efter kan du måske komme 8 meter væk fra folden. Pointen er, at du skal blive inde for den ramme hvor hesten er tryg. Bryder du ud af det og skider på det en dag, fordi nu vil du altså lige noget andet - så lære du bare hesten, at det ER farligt og være alene. Hver gang hesten stresser og bliver nervøs, så bekræfter du den bare i, at det er farligt og være alene.

    Det kan godt være det tager 2 uger eller mere, før i kan komme ind i stalden og være der i 10 minutter uden din hest bliver nervøs - men sådan er det.

    Sammenlign det lidt med børn - man ligger ikke et spædbarn til at sove palle alene fra de er helt små, lader dem heller ikke være helt alene hjemme - men vænner dem gradvist til at sove selv, i et andet rum - for så at ende ud med et barn, der kan sove alene, i et rum for sig selv og være alene hjemme.


  • #3   5. jul 2019 Den måde Krikken anbefaler/fortæller om, er den mest heste venlige måde at gøre det på! smiley men hvis man ikke kan/har tid/tålmodighed til denne træning, så kan man også bruge decensibilisering. Dvs at du tager hesten ind alene, den stresser op og hopper rundt. Man roser/giver godbid og slipper den først ud når den er faldt til ro, (behøver kun at være i et øjeblik hvor den er stille) og gentager. Så lærer hesten på den hårde måde at den kommer tilbage/den anden hest kommer tilbage. Jeg bruger decensibilisering på min(han tåler ikke at hans makker forlader ham) da han er ALT for stresset bare jeg går med hesten ind i laden. Så at skulle træne dette med ham ville ikke være muligt hvis jeg skulle få trænet min hest. smiley

    Mvh TT


  • #5   6. jul 2019 #3.
    Du mener vel, at din teknik hedder flooding.
    Nr 2 anvender desensibilisering.


  • #7   6. jul 2019 Hm.
    Ja. Tjae.
    Men normalt bruger man desensibilisering til at beskrive, at man udsætter person/dyr for et stimuli, som er indenfor grænsen for, hvad man kan håndtere.
    Og så trapper man op.
    Flooding er, når man udsætter person/dyr for et stimuli, der er over grænsen. Angst eller lignende følelse bliver udløst.
    Men, når der ikke sker mere vil den initielle følelse af fx angst ikke fortsætte. Først vil den være ret intens - men så sker der ikke mere, angsten fader ud. Når man opdager, at der ikke er fx angst på den anden side, lærer man lynhurtigt at håndtere det stimuli.

    Flooding er meget effektiv, hvis korrekt udført.
    Forkert udført gør man problemet meget stærkere.


  • #8   6. jul 2019 Dr Who - Det eneste jeg kan sige til "min" metode, er at han bliver bedre og stresser mindre og mindre. Decensibilisering er når man udsætter de for stress i en given situation og lærer de at der ikke sker det de frygter ved at udsætte de for det. Også opdager de at det de frygter ikke sker.. smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Lær din hest at være alene....????

Annonce