{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
758 visninger | Oprettet:

Foder - spiserørsforstoppelse {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har en hest, der af en eller anden grund får spiserørsforstoppelse af noget bestemt foder ( små piller). Men så kom jeg til at tænke på, hvad I andre fodrer med til heste med den tendens. Pillefoder i store eller små piller, musli, opblødt mad, mash eller hvad I nu har valgt. Så byd gerne ind smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder - spiserørsforstoppelse
  • #1   24. jul 2019 Vores får ikke særlig meget, eller den ene får mere end den anden:

    - en håndfuld horselux easy, müsli udgaven
    - salvimin vitaminer for dosis
    - dagligdags elektrolytter (eller hverdags eller hvad der står

    Den anden får det samme men 2 håndfulde horselux og så får han linocrunch 400 g er et gæt

    Så vitaminerne er det mindste, men lucernen i foderet skulle give mere tyggetid. Det er så ikke pillefoder, pga lucernen.

    Ham den ene, der får linocrunch sætter i den grad gang i spyt-produktionen når han spiser, jeg må simpelthen tømme krybben for spyt efter han har spist (fodrer i rejse-krybbe)
    Den anden lidt mindre

    Men kan du evt tjekke det? Jeg kan forestille mig at var der ikke så meget spyt, ville piller osv nemt komme til at give forstoppelse, men det er KUN en ide jeg lige fik, det er hverken baseret på forskning eller andet, kun lommefilosofi.


  • #2   24. jul 2019 Har nemlig også overvejet hvilket form for foder, der lettest giver forstoppelsen. Men indtil videre så putter jeg lidt vand i foderet, så det ikke er helt tørt og har heldigvis indtil nu kun oplevet forstoppelsen ved et bestemt foder smiley

  • #3   24. jul 2019 Rigtig god ide med vandet, måske hvis hesten viser tegn på at være grådig og “sluger” maden, kan man lægge en rengjort sten (stor selvfølgelig) i krybben, dette forlænger også “tyggetiden” eller den får lidt sværere ved at sluge det.

    Jeg håber du kan klare dig med andet foder og lidt fugt, det spiserørsforstoppelse skulle være noget grimt noget!


  • #4   24. jul 2019 tænker at jo mere tørt foderet er jo større risiko
    jeg har aldrig prøvet det, men er meget hys når jeg foder med lucerne og foderpiller, så her blander jeg vand i det.
    nu elsker mine altså "suppe" så det er ikke noget problem


  • #5   24. jul 2019 Han er heldigvis ikke typen, der sluger maden. Han tager det stille og roligt. Men helt små piller er åbenbart umuligt smiley

  • #7   25. jul 2019 Tak for svar. Synes det er en jungle smiley

Kommentér på:
Foder - spiserørsforstoppelse

Annonce