{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.417 visninger | Oprettet:

Spiserørsforstoppelse {{forumTopicSubject}}

Hej alle..

Jeg var næsten sikker på at min ene hoppe var ved at stå af i går smiley
Havde lige fodret dyrene med deres krybbefoder, som de har fået i halvandet år nu. Hoppen er desværre meget forslugen, så derfor var hun hurtigt færdig med sit foder. 30 sek. efter begynder hun at hoste ret kraftigt. Efter et par minutter begynder der at komme voldsomme mængder slim/foder ud af næsebor og mund, som jeg prøver at tørre væk. Så begyndte hun at hoste så kraftigt at hun lignede en der var ved at falde om. Går fuldstændig i panik og tænkte "hvad fanden sker der her", for troede ikke hun kunne få vejret. Jeg ringede selvfølgelig til min dyrlæge med det samme og hun var helt sikker på, at det var spiserørsforstoppelse. Jeg gik med det samme i gang med at "massere" hendes hals for at prøve på at få det til at passere, ind til Dr. Dyr kom.
Heldigvis passerede det kort tid efter og hun er okay igen smiley

Er der nogen der har set spiserørsforstoppelse før? Jeg blev så forskrækket over hvor voldsomt det var smiley
Ville I opbløde foderet med vand for at få hende til at spise langsommere?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spiserørsforstoppelse
  • #1   21. jun 2019 Min har også haft det på grund af et stykke plastik i halsen. Vi lod efter anbefaling fra dyrlæge hende gå i en halv time og så havde hun selv klaret det. Men det er simpelthen en ubehagelig oplevelse.
    Og derfor er der noget foder jeg ikke vil give hende simpelthen af risiko for en ny forstoppelse.

    Men jeg ville anbefale dig at lægge en sten eller lign ned i hendes krybbe så hun er tvunget til at arbejde for at få føden og ikke bare kan spise det hele i en mundfuld. smiley


  • #2   21. jun 2019 Jeg har aldrig set en spiserørsforstoppelse.
    Men hvis du lægger en gammel kanonkugle, eller en marksten i samme størrelse ned i hendes krybbe, så skal hun "gå en runde med hovedet" for at spise den mad hun før kunne inhalere.
    Dvs hun KAN ikke spise så hurtigt mere.

    Hvis forslugenhed var årsagen, har du effektivt forhindret nye tilfælde.


  • #3   21. jun 2019 jeg har selv haft en hest med det.

    der lagde jeg en stor sten ned i hendes krybbe som hun skulle skubbe rundt med for at få sit fodre


  • #4   21. jun 2019 Jeg har oplevet det en del gange efterhånden.

    min nuværende hest får fx ikke lucerne af den grund, fordi det sætter sig i klumper når han spiser for hurtigt.


    det ser voldsomt ud Ja, man plejer at sige vent 30 min inden dyrlæge kald da de fleste går i sig selv i det tidsrum.

    stil en spand vand på gulvet til hesten og massér halsen i nedadgående retning ved spiserøret.

    og ja blød mad er altid en god idé efterfølgende, men ikke nødvendigt medmindre hesten har haft det siddende i længere tid smiley


  • #5   21. jun 2019 Tusind tak for svar!

    Hun får kun Gastriz Zero lige nu, men om vinteren får hun sin mad opblødt med varmt vand og ekstra esparsette da hun nemlig æder så hurtigt.
    Vil helt klart prøve det med stenen i krybben! smiley


  • #6   21. jun 2019 Jeg oplevede det som barn at mine bedsteforældres nabo, som lukkede sine heste på boks og imens de vadede ned gennem længen for at komme til sine bokse, så snubbede den ene hest en sukkerroe på vejen. Det endte jo med at stort stykke satte sig fast i spiserøret og det stod ud med brunt snot overalt i boksen mens hest panikagtigt prøvede at hoste det fri. Dyrlægen kom ud og stak en slange i næsen og fyldte vand på, så det kom fri. Glemmer aldrig den oplevelse som lille pige på 6 år.

  • #7   21. jun 2019 #6

    Øv, øv, øv. Kan godt forstå du ikke glemmer den oplevelse. Tror heller ikke jeg glemmer det i nærmeste fremtid smiley


  • #8   21. jun 2019 Jeg har også oplevet det for mange år siden - jeg troede også at jeg skulle se heste dø for øjnene af mig smiley
    Det var (naturligvis) en aften, og jeg hang i røret til dyrlægen - og lige som han kom ind ad stalddøren, gylpede hun en klat foder op, og så havde hun det godt igen. Det blev dyrt!

    Jeg fik samme råd som de fleste andre har givet: en sten i krybben. Og så giver jeg i øvrigt aldrig mere krybbefoder, uden at de først har fået stråfoder.


  • #9   21. jun 2019 Jeg har set det en del gange, på min venindes gamle hest, han spiste ikker hurtigt, men var luftsluger, så pga. kraftige muskler i underhalsen, var der ikke meget plads for foderet at komme ned, han kunne både få det af krybbefoder men også af hø, vi masserede underhalsen til det kom igennem og sørgede for at han fik masser af væske, derfor blev hans foder blødt op i rigeligt vand.
    Men når nu det er fordi hun er forslugen, ville jeg ligge en saltsten i krybben, frem for en marksten smiley
    det gjorde jeg ved min eget, på et tidspunkt fordi han spiste hurtigt.


  • #10   21. jun 2019 Min tidligere lånehest har tendens til det. Jeg fik hende til låns sidste sommer. Hun plejer at få roepiller i sin mad, men fordi jeg synes det blev så klamt om sommeren med fluer i stalden, så fik hun det ikke. Hendes anden mad bestod af Suregrow, så man tænker, hvor meget man lige kan få galt i halsen af det. Men det kunne hun. 3 uger efter jeg fik hende hjem, så stod hun med spiserørsforstoppelse. Det var SÅ ubehageligt. Har aldrig set noget ligende. Jeg mistede min gamle til kolik, så jeg var helt ude af den, men fik gået rundt med hende, masseret halsen og ringet efter dyrlæge med mega dårlig forbindelse. Da hun jo lige var flyttet, havde vi ingen fast, så startede med at ringe til min veninde der er dyrlæge, men hun var 2 timer væk. Så jeg måtte have fat i først en vagtlæge, men de ville ikke komme, fordi de ikke kendte os. Nr to vagtlæge kom indenfor 30 min efter jeg fik fat i ham og han fik hurtigt løsnet det op med slange gennem næsen.

    Efter det, har jeg kun givet hende foder med vand i. Nu ahr jeg dog lige leveret hende tilbage, men der får hun også opblødt foder smiley


  • #11   21. jun 2019 #10

    Det var også min første tanke da dyrlægen sagde forstoppelse. Hendes fodermængde pr gang svarer til en lille håndfuld. Men det kan så godt lade sig gøre når man er grådig..
    Havde helt samme reaktion som dig. Var 100 på at hun ville falde død om. Er glad for at min dyrlæge tog telefonen med det samme smiley At de ikke vil komme ud, er ikke det svar man ønsker når man er i panik!
    Har også overvejet at opbløde hendes foder, det er bare besværligt når det ikke altid er at jeg kommer hos hende hver dag. Men måske det er løsningen fremadrettet..


  • #12   21. jun 2019 Jeg har set en hoppe forsluge sig i noget halm engang. Sådan virkelig forsluge sig.
    Det er mange år siden. Men hun var stresset efter flytning og da hun kom ind i stalden, fik hun ikke tygget halmen godt nok.

    Det syn står stadigvæk brændt på mine nethinder.
    Der var ikke tale om foder og slim ud af næsten. Blodet stod udover hele boksen og det var vanvittigt at se på. Det er sådan et syn, som man ikke glemmer. Her måtte vi naturligvis ringe til dyrlægen - og som jeg husker det skulle vi alligevel, da vi havde en meget dårlig pony af noget forgiftning i stalden (pony overlevede indtil sidste sommer).

    Men man skal ikke spøge med det, og jeg har vanvittig respekt for det - især efter sidste forår:
    Vores gamle pony og hendes makker (begge desværre aflivede af 2 foskellige årsager) gik på et engstykke et stykke vej. På en eller anden måde, så havde ponyen fået tygget foderet HELT galt.
    Jeg fandt hende ikke selv, men hun havde fået spiserørsforstoppelse, og det var gået i lungerne. Hun var så dårlig, at dyrlægen ikke engang synes det var, at hun skulle trækkes hjem. Så hun blev lagt til at sove på stedet.

    Spiserørsforstoppelse kan være særdeles grimt. De kan få hostet det ned i lungerne og en rideveninde, der uddannede sig til dyrlæge har engang fortalte mig:
    Jeg vil til enhver tid hellere ud til en gang kolik end en spiserørsforstoppelse.

    Jeg forstår hvorfor. De kan hoste det ned i lungerne og den efterfølgende lungeebetændelse, kan så tage livet af dem. Det var derfor vores gamle pony blev aflivet.


  • #13   21. jun 2019 #12

    Ej hvor skrækkeligt. Vidste godt at det var skidt, men ikke så skidt som da jeg så det. Det gør mig ondt at høre at I måtte aflive smiley
    Har aldrig set det før og stod helt alene med det og både hesten og jeg var i fuld panik, så er virkelig glad for at min dyrlæge hjalp mig. Det var så væmmeligt at se. Håber ikke det sker igen.. Men er ret glad for at jeg var der så jeg opdagede det, ellers var det ikke blevet opdaget før tidlig morgen.


  • #14   21. jun 2019 Det er altid upraktisk med det opblødte der. Jeg ved at hestens ejer laver små bokse med roepiller til flere dage, men jeg synes hurtigt det bliver for gammelt på den måde.

    Jeg var heldig at jeg bare lejer stald med to veninder, så om sommeren købte jeg speedibeet der kunne opblødes lyn hurtigt. Om vinteren kunne jeg godt lade det stå natten over.
    Jeg ved ikke om det kan hjælpe hvis du bare hælder vand over det almindelige foder den får lige inden servering?


  • #15   21. jun 2019 Hej jeg har en araber der får det dyrlægen anbefalede at han får opblødt mad altså vand i foder til det er blødt op så det får han nu og har ikke haft det siden så kan varmt anbefales det virker mit står i blød Ca 20 min

  • #17   22. jun 2019 Jeg var tæt på at miste Tindur til spiserørsforstoppelse, han havde sat græs fast. Jeg har aldrig før set og hørt en hest der græd! Jeg har mange gange (desværre) hørt heste der har klynket i smerte, men ALDRIG grædt. Det var forfærdeligt at stå i, og dyrlægen var meget tæt på at opgive og få ham indlagt som sidste forsøg smiley men heldigvis fik hun den op. Det var først bagefter det var overstået hvor jeg blev klar over hvor slemt det var, at jeg var utrolig tæt på at miste ham smiley smiley smiley
    Håber jeg ALDRIG nogensinde kommer til at stå i den situation igen.

    Mvh TT


  • #18   25. jun 2019 #14

    Har afprøvet de sidste par dage at hælde lidt vand i foderet og det ser ud til at virke fint for hende smiley
    Heldigvis vil staldejer gerne hjælpe med foderet, så det er meget rart smiley


  • #19   25. jun 2019 #16

    Det kunne også være en mulighed. Tak! smiley
    Ja, puha!


  • #20   25. jun 2019 #17

    Det er også væmmeligt. Hendes øjne løb også i vand og hun kiggede på mig som om hun tænkte "hjælp mig". Godt din dyrlæge kunne hjælpe Tindur smiley
    Blev også nervøs da hun hostede en enkelt gang i går. Diskuterede længe med mig selv om jeg lige skulle blive og kigge på hende smiley


  • #21   25. jun 2019 Ja det sidder i en i ret lang tid efterfølgende smiley

    Mvh TT


  • #22   25. jun 2019 Jeg har lige fået min nye hest hjem igår smiley
    Da jeg skulle fodre ham (vitaminer og en lucerneblanding) tyggede han vildt mærkeligt på det. Jeg blev så nervøs at jeg tog det fra ham igen, for at hælde vand i. Det skyldes nok bare, at han synes det smager meget mærkeligt fordi han er vant til korn smiley han gad nemlig ikke spise det. Men kender godt det, med at det sidder i en.


  • Elisabeth H
    Elisabeth H Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 4 Svar: 29
    #23   28. jun 2019 Vi har en meget madglad hest, som nogle gange har forslugt sig. Det er grimt at se på at en hest der prøver at kaste op, hvad den ikke kan. Hun blev scannet og alt var i orden. Svært at spise og følge med i al ting omkring sig på samme tid, når man er ung. Hun tog simpelt hen for meget mad i munden på en gang og glemte at tygge det. Vi er kommet ud at det ved at flytte krybben ret langt ned, så hun næsten spiste på jorden, som også er naturligt for hesten. Problemet har løst sig ved, mere korrekt spisning, noget mad i starten med vand i, og da hun begyndte at puste bobler i maden (lege) gik vi gradvis tilbage til normalt foder. Det tog ca ½ år, og det har virket hos os. Hun er stadig unghest og fjollet, men leger ikke mere med maden og krybben sidder i normal højde.

Kommentér på:
Spiserørsforstoppelse

Annonce