{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
901 visninger | Oprettet:

Spiserørsforstoppelse? {{forumTopicSubject}}

Haaalløj...
Igår aftes fik min hest endnu engang en omgang spiserørsforstoppelse, og kastede slim op og snottede gevaldigt..

Kom i tanke om, om det kunne være generelt for meget mad, da hun også lige er kommet på nyt græs.

- Det er sket før, dog havde vi dyrlæge på dengang og der blev hun skyllet igennem med olie og vand. det forsøgte vi med denne gang, men hun ville ikke røre det..

Hvor mange af jer har prøvet det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spiserørsforstoppelse?
  • #1   20. apr 2018 Dyrlægen kom vel også i går?

  • #2   20. apr 2018 Tindur fik spiserørsforstoppelse for 4-5 år siden, kort efter græs sæsonen var startet. De bliver for ivrige og kaster sig over græsset og glemmer at tygge det godt nok. Jeg var meget tæt på at miste ham, og havde hun ikke klaret at skylle det løs på det sidste forsøg så havde han skulle blive kørt på hospitalet. Han var tæt på at dø.

    Mvh TT


  • #3   20. apr 2018 Min hest fik for et års tid siden fat i nogle foderposer som ikke var sat forsvarligt langt nok væk. Det har gjort at hun fik et lille stykke plastik ned i halsen, hvilket resulterede i da hun spiste hendes kraftfoder at hun fik en spiserørsforstoppelse.

    Så der skal ved nogle heste ikke næsten ingenting til før de får en forstoppelse. Og som jeg har hørt at hvis de først har haft den en gang er sandsynligheden for at det sker igen forholdsvis stor. Derfor fodre jeg blandt andet kun med musliverisonen af mit foder, da pilleversionen skal blødes op hvis de får over en hvis mængde pga. risiko for spiserørsforstoppelse.

    Jeg var så heldig min selv klarede det og ikke behøvede dyrlægens hjælp.


  • #4   20. apr 2018 min klarede det selv igår, og slimen kom op! - så nej dyrlægen kom ikke, da jeg jo som sagt havde styr på hende efter første gang det skete.

    Dejligt at der er flere, jeg kan dele erfaringer med. Jeg tror måske også at hun simpelhen har fået for meget græs og er lidt for ivirig efter det!


  • #5   20. apr 2018 Jeg har prøvet med vores shetlænder at hun fik spiserørsforstoppelse 2 gange. Vi fandt ud af at hun slugte sine vitaminpiller der var i godbidstørrelse. Vi er derfor blevet super påpasselige med størrelsen og hårdheden af godbidder og vitaminer. Det skal siges at de vitaminpiller var sygt hårde o.0

    Det er det der er godt ved, når dyrlægen får det op og ud i forhold til ned i maven... så kan man se årsagen. Det kunne vi ikke 1. gang.


  • #6   20. apr 2018 En af mine gamle heste fik det jævnligt på et tidspunkt for mange år siden. Dyrlægen kaldte hende en ædedolk og vi lagde derfor nogle sten i hendes krybbe så ik hun ku sluge maden.
    Nogle af gangene klarede jeg det selv ved at jeg masserede hende på halsen og gav hende vandslange i munden og skylle så det løsnede sig i halsen. Det var noget dyrlægen lærte mig.


  • #7   22. apr 2018 Jeg plejer heller ikke få dyrlæge til min - har haft ringet en enkelt gang efter dyrlæge, men der fik den det selv løsnet inden dyrlægen kom og var frisk, da dyrlæge ankom. Der skal ikke ske for meget rundt om min , når den spiser, for så glemmer den at koncentrere sig om maden og så går det galt for den. Man skal også være over den, hvis den får andet hø end den plejer, for så kan den også begynde at spise i et tempo den ikke selv kan følge med i

  • #8   22. apr 2018 Jeg har temmelig meget respekt for spiserørsforstoppelse.
    Man kan jo naturligvis være heldig, at hesten kan løsne det selv - og det er fedt, når det sker. Engang for mange år siden var jeg vidne til det skete, da en hest var stresset da den ankom og ikke fik tygget sit halm i boksen godt nok. Resultatet var en meget forskrækket hest, blod udover det hele - vi måtte vaske boksen ret grundigt ned bagefter og naturligvis vagtdyrlæge.
    Hesten kom sig og havde faktisk flere spiserørsforstoppelser i den tid, hvor den stod hos os. Desværre.

    Så let slap vores gamle pony ikke for 14 dage siden. Hun havde efterhånden fået dårlige tænder og fik ikke tygget wrappen godt nok, så hun fik reddet sig en spiserørsforstoppelse. Værre var, at hun i forsøget på at hjælpe sig selv - man går jo naturligvis i panik, når mad sidder fast i halsen - havde fået noget mad ned i lungerne og en begyndende infektion. Det klarede hun altså ikke. Så i en alder af 30 år måtte hun desværre sige farvel.


  • #9   23. apr 2018 Kia - Det er jeg utrolig ked af at høre! smiley ja det er bestemt ikke noget at spøge med! Som sagt var jeg tæt på at miste Tindur smiley

    Mvh TT


  • #10   25. apr 2018 Jeg kender en dyrlæge, der er mere bekymret, når nogen ringer med en spiserørsforstoppelse akut, end hvis det er kolik. Det er en, som jeg har kendt i rigtig, rigtig mange år - faktisk lærte hun mig at ride. Hun sagde nemlig, at spiserørsforstoppelse, hvor det går i lungerne, som vi oplevede her for at sige det pænt har en elendig prognose.

    Nu var jeg der desværre ikke selv, da det gik stærkt.
    Fra min mor fandt hende og til hun havde fået fred gik der under en time. Det hårdeste var næsten, at min hest (ham på min profil) mistede sin bedste ven. Men det er aldrig rart at sige farvel til nogen, som du har kendt i 16 år.


Kommentér på:
Spiserørsforstoppelse?

Annonce