{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.103 visninger | Oprettet:

Strøelse igen igen {{forumTopicSubject}}

Jeg ved ikke helt hvornår hestene kommer ind igen om natten, for min skyld haster det ikke, men jeg ved at jeg vil have noget andet strøelse denne gang. Så lidt forberedelse må der til.

Sidste vinter stod min hest på træpiller og det fungerede bare ikke godt for mig. Det virkede som om min bund altid var den mørkeste og klammeste, selvom jeg brugte længst tid på at muge og havde den tykkeste bund. De andre i stalden er meget tyndere end jeg har set før. Den fungerede først hen af maj/juni, da luften kunne tørre den godt.
Min lille hest sviner klart mere end han gør på halm. På halm lå lortene pænt, men på træpiller bliver de fleste spredt. Samtidig er lortene små, så en del af kuglerne falder faktisk igennem en almindelig spånegreb, hvis de er lidt flade smiley
Halm er desværre ikke nemt, fordi det ikke findes i stalden. Noget i sække er at foretrække.

Jeg har tidligere god erfaring med tørv, men jeg ved ikke om det er godt når lortene er så svære at samle op.
Spåner er absolut en hade-strøelse fra min side. De føles hurtigt klamme, sidder overalt i hårene og er svære at fjerne fra hårene. Det kan lige gå hvis de er blandet i noget.
Rapspiller er en bekendt lige begyndt at bruge, det ser spændende ud.
Easy-strø kom på tale i dag, men jeg kan ikke finde ud af hvor meget man skal bruge, hvis man ikke bruger pille-versionen, men den der hedder easy-strø. Umiddelbart er det ret dyrt.

Hvad skal man bruge? Hvad er i glade for? Jeg vil helst ikke have noget hvor der skal fyldes på for tit (på træpiller har jeg givet 1 sæk hver 10-14. dag) og det skal kunne tåle ikke at blive muget en dag.
Alternativt: Hvor finder man en spånegreb med mindre mellemrum mellem tænderne?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Strøelse igen igen
  • #1   4. aug 2019 Granulerede halmpiller. Eller bare halmpiller...

    https://www.dlg.dk/p/Str%C3%B8else-Svin/Halmpiller-granuleret-fin---palle-45-stk/240104

    https://www.dlg.dk/p/Str%C3%B8else-Detail/Halmpiller-10-mm---palle-65-stk/237472

    Easy Strø er jeg også tilhænger af.

    Personligt er jeg dog tilhænger af halm i dybstrøelse, det giver nemlig rodemateriale og hesten mulighed for at supplere sin ration med træstof smiley


  • #2   4. aug 2019 Jeg er også meget glad for halm. Det er bare vildt besværligt, når det ikke findes i stalden og der ikke er plads til det i ordentlige mængder smiley

    Hvordan er halmpiller i forhold til træpiller? Fastere, blødere? Hvor meget bund laver du?


  • #3   4. aug 2019 Hvis du synes de andre i staldens bunde er pænere/ser bedre ud, hvorfor så ikke spørge dem og så bruge det samme? smiley

  • #4   4. aug 2019 Maria: Alle bruger træpiller. Jeg kan ikke lide så tynd en bund som de andre bruger. Det er også som om min bette hest vader mere rundt med sine lorte og de fleste andre i stalden er usædvanlig renlige.

  • #5   4. aug 2019
    Kunne du måske tage et billed af bunden og før/efter så kan man evt. hjælpe og se hvad der går galt? Jeg har oplevet heste være et svin, men de heste kræver så bare fx 2 sække om ugen, istedet for en sæk.
    Fx Jydske heste, de løfter ikke benene når de går rundt, så de torpedere alt i boksen inkl. at sprede lorten i atomer og jokke den op ned til betonet. Men min erfaring er, at det fungere, hvis man har tålmodighed og fylder nok ind, ofte nok - så kan de efter 1-2 måneder faktisk holdes pæne, selvom deres forbrug af træpiller er 2 sække om ugen mod andre der bruger 1 sæk fx.

    Der udover, så bliver træpille bunde mørkebune efterhånden. Det er kun hvis man har en meget renlig hest, at den forbliver helt lys - men så er ulempen så, at det kan begynde og støve.

    Tørv bryder jeg mig ikke om, fordi det er meget mørkt, så har man et svin af en hest, kan man ikke finde noget som helst i den. Så hvis jeg skal bruge tørv, blander jeg træpiller i for at lysne.


  • #6   5. aug 2019 Hvad med træsmulder?
    Det er træpiller, som ikke er presset til piller.

    Det støver i starten, så skal vandes ved opstart.
    Men, hvis problemet grundlæggende er, at din hest træder hestepærer ud i små klumper, gør smulder strukturen det måske en hel del nemmere at få sorteret skidt fra.

    Og så skal du måske have en ny greb, uanset hvad.


  • #9   5. aug 2019 Charlotte - hvorfor vil du have træpiller i bunden? Det er helt unødvendigt.

    Vores står på hamp, det fungerer super. Træpiller har vi også prøvet. Det var ok, men vi blev aldrig rigtigt glade for det, bl.a. fordi de renlige heste ikke rigtigt kunne få trådt pillerne ud og de mindre renlige var svære at få en god bund ved.

    På hamp bruger min fars bokssvin ca 2sække ugentligt, både Axel og Lillehesten har været mere renlige og brugt ca en sæk ugentligt.




  • #11   5. aug 2019 Jeg bruger træpille og har gjort det i flere år.

    Som opstart bruger jeg ca 1 ps pr kvm, og efterfylder med en poser hver 3 dag. Her om sommeren bruger jeg ikke så mange piller.
    Der tages klatter og tis-plet dagligt, da min hest er noget af er rodehovde. Jeg er meget omhyggelig når jeg muger, og jævner altid bunden ud.

    Jeg skifter lidt imellem om jeg vander pille eller ej.


  • #12   5. aug 2019 hvad med pileflis? det nemt, ikke tungt, tager klatter hver dag, og ca en gang om ugen(efter behov), en ny børefuld flis ind. det suger godt, bunden skal ikke vendes.. er bunden MEGET våd, har jeg taget lidt af det aller vådeste, men ellers ikke rørt bunden ud over at fjerne klatter

  • #13   5. aug 2019 Halmpiller suger bedre end træpiller, og de udvider sig jo også når de får fugt, men jeg er ikke klar over hvor meget du skal bruge pr m2, jeg vil nok bare råde dig til at prøve dig frem smiley

    Og så ville jeg nok bruge både halmpiller og easy-strø, for så får du noget tungt i bunden til at suge og så noget let ovenpå, der kan flyttes med som den går rundt i boksen smiley


  • #14   5. aug 2019 Pilestrøelse har vi også brugt et par vintre. Det fungerede rigtig godt, men kvaliteten var MEGET svingende, så noget var lækkert og støvfrit, og andre sække var stort set smulder og sindssygt støvet. Havde det alt sammen været som de gode sække var vi helt klart fortsat med det.

  • #15   14. aug 2019 Smukfest angreb lige lidt hårdere på tiden end normalt smiley

    Krikken: Jeg har desværre ingen før/efter-billeder. Jeg har ikke engang nogen hvor man kan se bunden. Jeg ved ikke om det er fordi min bund har været tykkere, og dermed udskiftningen mindre, at bunden har været mørk.

    Doktor Who: Han træder dem ikke som sådan ud, men mere bare går ind i dem. Jeg ønsker mig også en anden greb, men jeg ved ikke hvor jeg finder en der er smallere mellem tænderne. Jeg har overvejet at opfinde noget med ståltråd på tværs, men det føles besværligt.

    Charlotte A: Det lyder ikke helt som et materiale for mig, sådan at lave 2-lags bund.

    Lisette S: Jeg har absolut taget tissepletter, når jeg har kunnet finde dem. Og finder jeg noget vådt i bunden, så har jeg fjernet det hele. Og det har været frygteligt besværligt. Jeg har aldrig selv startet boksene, så jeg ved ikke hvad der har været fra start. En af grundene til at jeg har kunnet nøjes med så lidt, er at jeg har jævnet hver dag, jeg har ladet "luftfugtige" træpillesmulder tørre i kanten af boksen og så brugt det til at udjævne der hvor jeg har fjernet tispletter. Det har været helt tørt og ofte samlet sig selv langs kanten og været ubrugt. Spild af god bund smiley En hest på 90 cm tisser bare ikke helt så mange liter som en på 160 cm, og boksene er små. I princippet ser min boks fin og tør ud, den har bare kostet meget tid og virker ujævn og er svær at muge. I maj/juni cirkulerede jeg indholdet, hvor det fugtige blev lagt til tørre op af kanten, det helt våde røg ud og det tørre smidt ind på midten. Det fungerede ok, men kun med sommerluft gennem stalden.

    Michelle W: Hvad har hamp for en struktur og hvordan holder du bunden som ren hamp?

    Karin J: Hvor lang tid bruger du? Det lyder jo nemt, og tæt på det jeg gør. Det tager bare tid for mig.

    dolly: Hvor store stykker er flisen i? Og hvordan håndterer du det? I bigbags eller små sække? Umiddelbart lyder flis og små lorte som en skidt kombi.

    Ann C: Hvorfor noget tungt i bunden? Er det for at hesten ikke skal flytte på det, men lade fugten blive der hvor den har lagt det?

    Jeg ved ikke helt om det er fordi hesten er så lille kombineret med måden han går i boksen på, men det er bare som om bunden bliver utrolig ujævn, uanset hvor godt jeg forsøger at udjævne den. Jeg synes jeg har forsøgt både at flytte på det stampede og det ustampede, fordele nye piller jævnt og at lægge dem i hullerne. Jeg har forsøgte flere ting og den bliver bare skæv med underlige huller rundt omkring.


  • #16   14. aug 2019 Hønen - smider en ordentlig stak ind (som ved al opstart), herefter fjernes klatter dagligt og strøes efter en gang eller to om ugen. Der dannes ret hurtigt en fast bund/Madras. Ved behov fjernes lidt af det våde.
    Det er jo stort set samme princip uanset om man bruger spåner, hamp, pil osv.
    De'or er lidt en gris og bruger ca 2 sække ugentligt, de andre vi har haft bruger ca 1.


  • #17   14. aug 2019 Michelle: Jeg har været vant til halm hele mit hesteliv og er først kommet på den "alternative bølge" efter jeg flyttede til den store by for 5 år siden smiley Da jeg var med til at bruge tørv første gang, der lod vi det ikke lave en fast bund, men lagde det våde til tørre et andet sted og løsnede bunden i boksen efter behov. Ved træpiller har jeg både set nogle lave fast bund og andre en mere løs bund.

  • #18   14. aug 2019
    Hamp holder jeg som træpiller - jeg bruger dog ikke ren hamp, men fylder det på træpillebund ind imellem for at give noget "fluff". Uanset om det er halmpiller, hamp, træpiller, smuld, tørv, spåner e.l så muger jeg det ens.

    Men det er ret standard at en bund, uanset hvilken bliver mørkt med tiden - medmindre man har en renlig hest, eller at man propper masser af ny strøelse på ofte ( fx topheste der står i en kæmpe fancy nystrøet spåneboks med spåner op om ørene nærmest ).


  • #19   11. sep 2019 Så fik jeg startet boksen. De kommer ind i det slemme regnvejr nu, fordi en af dem ikke reagerer så godt på det. Det blev lidt en lyn-shoppetur, fordi der pludselig var udsigt til at hans flok kom mere ind end de andre.

    Jeg endte med easystrø, men om jeg holder ved det, kommer meget an på hvordan det er at muge og hvordan forbruget er. Økonomisk set, så skal jeg ikke bruge mere end 1 sæk pr måned før det er en dyrere løsning smiley jeg brugte lige knap 1,5 sæk til at starte.
    Jeg havde egentlig tænkt at halmpiller så måtte blive næste plan, hvis jeg ikke er tilfreds, men den plan er jeg lidt ved at skrotte igen. Jeg har åbenbart en hest der VIL smage på ny bund og easystrø ser ud til at smage meget bedre end træpiller. Han tog i hvert fald både mundfuld nummer to og tre smiley med snittet halm er det kun dyrt, men i pilleform kan jo blive farligt. Træpillerne kom næsten ligeså hurtigt ud som ind, dengang han smagte på dem.


    profilbillede
  • #20   11. sep 2019 vi købte flisen i bigbags, og ca en gang om ugen smed vi noget nyt over i boksen, og ellers fjernede vi kun klatter til dagligt. 4 bigbags holdte ca 2-3 måneder, til 6 heste

Kommentér på:
Strøelse igen igen

Annonce