{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.954 visninger | Oprettet:

Optimal sukker procent i græs {{forumTopicSubject}}

Jeg har skaffet mig et refraktometer til at måle sukkeret i vores græs og wrap, men har ikke ummedbart en god fornemmelse om hvad der er meget og hvad der er lidt sukker. Jeg har målt på 2 forskellige håndfulde græs fra vores eng fold, hvor procenten af sukker lå på ca 12% ved begge målinger. Ummedbart syntes jeg ikke det lyder voldsomt, men vil lige være sikker inden vi lukker vores heste der ud, og tænker at der nok er nogle kloge hoveder herinde som ved en del mere omkring det end mig smiley

Så ved hvilken % er der meget sukker i græsset?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Optimal sukker procent i græs
  • #1   7. aug 2019 Det skal helst være under 10% i hø.. Ved ikke med græs..

  • #2   7. aug 2019 Indholdet af fruktan i græs er styret af fotosyntesen. Så det er egentlig lidt ligegyldigt hvor i din mark du måler, så skal du alt andet end lige få det samme niveau på det samme tidspunkt på dagen.

    Højt sukkerindhold er ønskværdigt i en ensileringsproces, derfor slår man græsset om morgenen, hvor indholdet af fruktan er højest, qua fotosyntesen.

    Jeg kender ikke normen for indhold af sukker til fodring af heste, jeg er i tvivl om, om der er en? Så jeg følger med....


  • #3   7. aug 2019 Jeg er godt klar over at sukkeret bør være ens på hele folden, men lavede dobbeltbestemmelse for at være sikker på at jeg måler rigtigt smiley syntes bare der er så meget snak om sukker niveauet i græs og at det svinger alt efter vejr forholdene, men hvad der er for meget sukker ved jeg ikke helt præcist...

  • #4   7. aug 2019 Citerer lige min lærebog engang:

    "Indholet af sukker kan variere kraftigt gennem sæsonen. Ved nattefrost i foråret kan sukkerindholdet nå op over 25 pct. af tørstof, mens det laveste indhold nås i sensommeren med under 10 pct. I efteråret stiger indholdet af sukker svagt i takt med faldende temperaturer."



  • #5   7. aug 2019 Ann - øh nej. Man slår om morgen for at få den laveste sukkerprocent.

    Græsset laver sukker hele dagen, når solen skinner. Om natten gror græsset videre, hvis temperaturen er høj nok, til at vokse af bruges sukkeret, som er dannet dagen før. Dvs at om morgen vil græsset have den laveste sukkerprocent, og den højeste sidst på en solskinsdag.


  • #6   7. aug 2019 Dorthe C
    Ja, det er omvendt smiley

    Højt sukkerindhold er ønskværdigt i en ensileringsproces, derfor skal græsset ikke slås fra morgenen... Har vist været væk fra landbruget for længe smiley


  • #7   7. aug 2019
    Har du en hest følsom over for græs, eller som er overvægtig, så er det mest sikre og holde hesten væk fra det. Sukker indholdet i græsset svinger alt efter vind og vejr - det er det, der bestemmer indholdet.


  • #8   8. aug 2019 Krikken: det er jeg godt klar over, og det er ikke det jeg spørger om smiley

Kommentér på:
Optimal sukker procent i græs

Annonce