{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.701 visninger | Oprettet:

Arvæv hos en hest - Skal jeg, skal jeg ik? {{forumTopicSubject}}

Hej alle!
Jeg har lige brug for jeres viden og jeres mening smiley

Jeg har kigget lidt på en rigtig lækker dressur hingst.
Den er utrolig billig, så meget hest for pengene!
Men... Den har sættet fast i en stævneboks, så den i dag har arvæv på 2 af sine ben.
Sælger skriver at den ikke er smertepåvirket, og at det muligvis kan opereres væk.
Derfor sælges den som projekthest til utrolige billige penge.

Er der nogen af her der har erfaring med det? Og synes i det er en chance værd at tage?

Tak på forhånd! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Arvæv hos en hest - Skal jeg, skal jeg ik?
  • #1   23. aug 2019 Red alert red alert red alert....

    Der er ALDRIG nogen som forærer guld væk - ALDRIG.

    Alle de ting du skriver får mig til at blive nervøs - hvorfor skulle operer for noget som ikke generer hesten ? Hvorfor sælge som “utrolig billig projekthest” ifht formodet kvalitet, hvis den ikke er generet af et eller andet ?

    Alt i det skriger, at nogle skal snydes - og det er næppe sælger smiley

    Man kan godt købe projektheste, få god kvalitet til billige penge - men det kræver at det fx kan være et håndteringsproblemer, en kategori 3 Rgt-fejl eller andet tydeligt man som køber kan vurdere at man kan leve med risikoen/rette op på håndteringen.

    Her sælges hesten på at den super billig ifht kvalitet, at den ikke er smerteplaget, og ikke generet af noget arvæv......så hvorfor ønske at sælge billigt ?

    Hvis du vil tage chancen, så få din dyrlæge til at kigge på den - via skærmen kan man ikke vurdere en “ikke smertevoldende, mulig operationskrævende arvæv” smiley


    Mvh Charlotte


  • #2   23. aug 2019 De skriver at den sælges som hygge/skovturs/projekt hest, og at de selv rider den normalt. Men overvejer også at få dyrlæge til at tjekke den, tænker det koster omkring 2000kr. Men hvis jeg kan få en fin hest til 20.000kr istedet for at købe en til 50.000kr. Det er bare også en skam at bruge 2000kr på en hest, hvis dyrlægen ikke siger god for den. Er bare lidt splittet, hvis man nu er heldig og få en så fin hest til billige penge. Men ville i tage chancen og bruge 2000kr på dyrlæge til en hest som måske ikke er noget vær?

  • #3   23. aug 2019 Du kan ringe til din dyrlæge, få et hurtigt råd, få overblik over om det er det værd, eller om alarmerne blinker for meget.
    Det koster ikke noget.

    Hvis arvævet ikke generer er det meningsløst at tale om operation.
    Du fjerner arvæv og der dannes nyt. Der er absolut ingen garanti for, at det er pænere efter OP.

    Hvis det generer, kan man overveje OP. Men det, der generer vil næppe være et par gram arvæv, men de skader der skabte arvævet.

    ...
    Hvad sker der, hvis hesten ikke holder?
    Er du frisk på at få ham skudt?
    Eller??

    Hvad mener du med "at han rides normalt af dem nu"?
    Underforstået, hvad laver han, hvor længe siden skaden har han været velfungerende ridehest?
    Hvis han rides normalt, forventes at holde, hvorfor ikke bare beholde den?
    Hvorfor vil de sælge en god hest til få penge??

    ...
    Pointen er.
    Hvis du har lave nok krav til en ridehest, så kan du sagtens finde en hest, der ikke har været skadet. Jeg gav 25.000 kr for min, sund og rask, pæn at se på, ufattelig godmodig - men ikke helt aldersvarende uddannet, deraf prisen.
    Er du tilfreds med selv at ride en hest op, så kan du sagtens finde en anden, sund hest til samme penge. Især hvis du er tilfreds med at den er lidt lav, osv.

    Hvis skaden ikke havde anden betydning, hvorfor pokker så sælge til 25.000 kr?
    Du kan sagtens købe ham her - hvis du er afklaret med, hvad du gør hvis han ikke holder.


  • #4   23. aug 2019 Er du sikker på, det bare er synligt arvæv og ikke egentlige skader på benene?
    Tænker at overfladisk arvæv (oftest) blot er en skønhedsfejl, der ikke gør en dyr kvalitetshest til en billig projekthest.
    Har kendt en del heste med ar efter hegnsskader, der måske nok har været grimme, men som har været helt uden betydning for brug. De heste er ikke blevet solgt som billige projekter/skovturshest e.l.

    Så jeg ville være temmeligt skeptisk... er hesten sund og rask og arvævet ikke et problem, ville hesten ikke være sat ned i pris.

    Du skal i hvert fald gøre op med dig selv, hvor meget du har råd til at miste. Hvis du har råd til at miste hestens pris + evt dyrlæge, så kan du købe den og glædes over hvis den holder til brug, så har du fået rigtig meget hest til få penge.
    - men hvis du tror, du vil ærgre dig eller blive skuffet, hvis det ender med aflivning (eller en hest der ikke kan rides) så lad være.

    Det er et sats at tage og ud fra hvad udskriver, ville jeg være kritisk indstillet.


  • #5   24. aug 2019 Som doc who skriver kan man starte med bare at ringe og snakke med dyrlægen, og få et råd over telefonen, men ellers skal du se et dyrlæge/handelstjek til 2000 kr for en sikkerhed for dig og din pengepung. Kasseres hesten i handelstjek har du sparet 20.000 kr og kun brugt 2000 kr.

    MEN hesten sælges som hygge-/skovturshest til en billig penge - og hvis det er hygge og noget skovtur du vil ride, så er det formentlig en glimrende hest til prisen, hvis der følger udstyr med, og den ellers er sød og rar at ride på.
    Og så ville jeg få hesten tjekket af dyrlæge i et handelstjek, for at lige få den gået igennem mht at den ellers er sund og rask, men bare ikke kan bruges som andet end hygge og skovtur.

    Drømmer du om at købe en lækker hest meget billig, som projekthest, ride den op og den bliver fantastisk......så ville også få dyrlægen ud for at tjekke hesten. Hvis den har siddet fast så kan den meget nemt være skæv i bæknet, have aflaststet og slidt sig selv skæv, så det reelt ikke er arvævet som er problemet efter skaden, men alt det andet ballade i kroppen, som skaden har skabt.

    Når jeg får handelsundersøgt en hest, så tager jeg en snak med min dyrlæge om hvad jeg ønsker i fremtiden af hesten, og udfra det giver dyrlægen en vurdering af om hesten ville kunne leve op til den fremtid.
    Så det er ikke dyrlægen som kasserer hesten - men dyrlægen som rådgiver om det er en god ide med den hest og min fremtidsplaner fremover.

    Jeg har fx haft en 2 års plag i handelstjek, og der blev jeg af dyrlægen gjort opmærksom på en drejning af hoven, som jeg ikke lige selv havde spottet. Hesten fik derfor en anmærkning, som gjorde at jeg fravalgte at købe den.
    Ejeren blev noget fortørnet, fordi hendes egen smed og dyrlæge havde sagt hesten ingen problemer havde til almindelig ridebrug - og det har de såmænd helt ret i...... Problemet var sådan set, at jeg har redet to heste op til hhv A og B hest i dressur, og det er ikke almindeligt brug.
    Så hesten og jeg matchede ikke - men den er såmænd en fin hest, og blev hurtigt efter solgt til prisen til en almindelig rytter med almindelig ambitioner.

    Dernæst så er al hestehandel et sats - du kan købe en hest til en million, og den brækker benet på fold næste dag.

    Mvh Charlotte


  • #6   25. aug 2019 Jeg ville tænke mig RIGTIG godt om - Jeg købte selv for år tilbage en ung hest på 4 år med "ubetydeligt arvæv" på et bagben - jeg var 15 år gammel og uden hestekyndige forældre, så da dyrlægen også smed den direkte gennem handelsundersøgelsen med kun kosmetisk anmærkning, jamen så købte vi da ham smiley Min egen dyrlæge har senere udtalt, at hun aldrig ville have ladet ham gå gennem handelsundersøgelsen...

    Og havde et helvedes bøvl med kroppen, fordi benet viste sig ikke at fungere 100%, og det satte sig især i hans læn og ryg - efterhånden blev skaden værre, til sidst røg den i scanning og røntgen, også fordi arvævet ændrede sig, blev mere hårdt, så mere væskefyldt, ja det var bare mystisk. Vi behandlede med alt muligt crap. Det viste sig, senen havde været delvist skåret over derinde og var vokset sammen med arvævet, så han havde svært ved at få koden "klappet frem" igen, når den havde været bøjet efter et skridt - den sene virkede simpelthen ikke ordentligt.

    Vi endte med at aflive min højt elskede hest knap 5 år efter, vi havde købt ham... efter ALT var prøvet, og han ikke engang kunne holde til blot at være pensioneret på fold. 9 år gammel. Det var så trist, han var virkeligt mit et og alt og hele familiens øjesten.

    Så jeg ville være noget mistænkelig ved det smiley Hans så sådan ud - men det er vist hen mod der, hvor det begyndte rigtigt at lave bøvl + som du kan se har han nok lige været scannet, når han er klippet lidt smiley


    profilbillede
  • #7   25. aug 2019 Skal lige siges, at min hest havde problemer i kroppen - men at han ellers fungerede som ridehest uden haltheder/andet de første 2-3 år smiley

  • #8   26. aug 2019 Hvis du vælger eventuelt at få den igennem handelsundersøgelse med scanning eller røntgen af de ben så plejer man jo også at aftale at hvis den går igennem betaler køber og hvis den ikke går igennem betaler sælger. på den måde kommer du kun af med penge hvis den går igennem og så har man jo alligevel tænkt sig at købe. plus så har du undersøgt den fuldt ud for de ben så du ikke får en overraskelse senere hen

Kommentér på:
Arvæv hos en hest - Skal jeg, skal jeg ik?

Annonce