{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.527 visninger | Oprettet:

Vallak, "ondt" i penis stregen! Erfaring {{forumTopicSubject}}

Hej Allesammen.

Jeg har i dag fundet ud af at in dejlige 5 års vallak her inflamation eller arvæv i sædstregen, so gør at han har ondt i venstre bagben, og ikk er eget for at løfte bagben.

Grunden er højst sandsynlig at han blev kasteret hos Per Thybo i en alder af 2 år.

Jeg har haft ham i 3 uger og har haft kiopraktor til ham idag, som opdagede, det.

Dette betyder at han skal opreret så han kan blive smertefri:-)

Er der nogen der har erfaring med dette?

Mvh Maria


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vallak, "ondt" i penis stregen! Erfaring
  • #2   16. jun 2012 Tror nu ikke alderen har noget med det at gøre. Vi har lige kastreret vores på ca. 13 mdr smiley

  • #3   16. jun 2012 Okay, det lyder da godt nok ikke så rart at høre! Håber ikke at han er påvirket af det bagefter.. Jep, min har også problemer med sidebevægelser, han KAN IKKE træde bagbenene i tyngdepunktet.
    Han er den roligste og rareste 5 års heste jeg nogensinde har ødt, taget i betragtning af at han ikke har været voldsomt meget i hænder!
    Men alligevel både sparkede og stejlede han da kiopraktor tog fat i sædstrengen... Var meget overrasket over hans voldsomme reaktion...

    Håber godt nok at mickey holder længe!!!

    Hvor gammel blev din hest?


  • #4   16. jun 2012 nej alderen har ikke noget med det at gøre dirrekte. Men som 2 års er det sværre at kastrere en 2 års, da den har noget større sten.

    Problemet er nok at det skete hos Thybo (hestehandler), og det nok ikke altid foregår på korrekt vis...


  • #5   16. jun 2012 Vil så liiiige pointere at Per thybo nok er den hestegalleri jeg har hørt allermest godt om, og syns ikke det er fair at give ham skylden for noget en dyrlæge har stået for

  • #6   16. jun 2012 Nej nej, jeg siger bare at det er gjort hos thybo, ikke at det er ham der har gjort det, men har før høst at han betaler dyrlæger 500kr sort for at gøre det, og så bliver det gjort men de står op...

    jeg ved selvfølgelig ikke om der er hold i det, det er bare noget jeg har hørt...


  • #8   16. jun 2012 For ganske kort tid siden var der et afsnit af bonderøven hvor det blev gjort på marken?
    Tror faktisk kun at jeg har hørt om at hestene har fået det gjort stående...


  • #10   16. jun 2012 Okay, jeg ved ikke nopget om katrationer, siger bare hvad jeg fik afvide at kiopraktor.

    Øv, han blev da godt nok ikke særlig gammel RIP


  • #11   16. jun 2012 Der er forskel fra dyrlæge til dyrlæge

    Har både oplevet en stående kasteration og en med fuld bedøvelse (liggende)

    Fordelen med en stående kasteration er at hesten ikke skal have så meget bedøvelse og derved er der mindre chance for at den får hjertestop.
    Den liggende Kasteration kræver at man ved (Meget præsist) hvor meget hesten vejer.

    Det var hvad jeg fik forklaret.

    Desværre kan jeg ikke hjælpe med din hests problem


  • #12   16. jun 2012 Ja som de andre siger er det noget der skal opereres ud. Havde en pony der engang havde det. Men han kom helt fint over det og er en rigtig go på springbanen smiley
    Hvis det bliver opdaget i rette tide, er det hurtigt overstået. Når såret er helet og hesten ikke er øm mere, kan man genoptage ridningen smiley

    Men ja, skynd dig at få ringet til dyrlægen så det kan blive opereret, så han kan få det godt igen. smiley håber det bedste for ham smiley


  • #13   16. jun 2012 Jo tak:-)
    Dejligt at høre at det gik godt med din hest:-)
    Ja, har også tænkt mig at kontakte dyrlægen på mandag og så skal han afsted hurtigst muligt..
    For at det ikke skal være løgn, er han også skæv i nakke og ryg, men ikke noget der ikke kan rettes:-)

    Uh, håber bare han får det godt igen- hurtigt... det gør bare så ondt at vide at han har ondt og er bevægelseshæmmet...


  • #14   16. jun 2012 Jeg ved præcis hvordan du har det. Og det er ikke en rar følelse. smiley
    Men bare det bliver opdaget i rette tid så ska det nok gå smiley det er helt almindeligt at "drenge" får sådan noget. Det kan komme af flere forskellige ting og ikke kun på grund af en formodet dårlig håndtering af kasteration smiley

    Bare sørg for at overholde den efterfølgende pinicillin/antibiotika kur. Så går det rimeligt hurtigt smiley tror det tog omkring 14 dage til 3 uger før min var helt frisk igen og såret var helet. Så det går relativt hurtigt smiley


  • #15   16. jun 2012 Okay, mange tak for opmundringen!!!
    Ved jo ikke om det eropdaget i tide, da jeg kun har haft ham i 3 uger, og hvis det har noget med kastrationen at gøre, så er det jo 3 år siden!!!

    Men han er ikke særlig urent gående, jeg kunne ikke se det, heller ikke min veninde og en dyrlæge, men kioprator sagde at han ikke gik rent..


  • #16   16. jun 2012 kan måske godt være jeg spørger dumt, men har aldrig haft en vallak før nu, men øh hvor sidder sædstrengen? smiley

  • #17   16. jun 2012 Ved penis skaftet:-)

  • #18   16. jun 2012 altså når den er "rullet ud"? smiley

  • #19   16. jun 2012 ved det faktisk ikke præcist, da jeg ikke rigtig kunne se det, da han stejlede og sparkede, så jeg havde nok at gøre i at holde styr på forparten:-(

  • #20   16. jun 2012 ok, ville bare lige tjekke min basse smiley

  • Laila S
    Laila S Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 2
    #21   17. jun 2012 Min hingst blev kasteret som 5 års og fik sædstrængsbetændelse. han var på iv behandling i 1 uge og penecillin mener det var i 2 uger efterfølgende. Men det blev også opdaget hurtigt ca 1 mdr efter indgrebet. Han er blevet redet fra 1 marts 11 og i nov gik han LA så det behøver altså ikke at genere hesten yderligere efte behandling. Afhængig af hvor angrebet hesten er.


  • Laila S
    Laila S Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 2
    #22   17. jun 2012 Hvis du kun har haft ham i 3 uger, så send han tilbage. Der er garanti på hesten.


  • #23   17. jun 2012 er det en kiropraktor som har diagnosticeret ham??? Du skal have en dyrlæge ud og kigge.. Jeg har ingen erfaring med det, men hvis ikke kiropraktoren også er dyrlæge uddannet, så må de ikke diagnosticere..

  • #24   17. jun 2012 Sædstrengen løber fra testikel og ind i bugen gennem et lille hul i lyskekanalen. Hvis denne vokser forkert eller sætter sig fast efter kastrationen, kan der komme et træk i strengen, hvilket gør meget ondt på hestene. Nu ved jeg ikke hvor du kommer fra i verden, men ved at Hørsholm er rigtig gode til den slags!


  • #25   17. jun 2012 Desuden foretrækker de fleste dyrlæger stående kastrationer, med mindre der er komplikationer, da man her kan nøjes med let sedation og lokalbedøvelse. Narkose på heste øger jo risikoen under operationen.

  • #26   17. jun 2012 Har for 3 uger siden haft besøg af kiropraktor, til min lille pony dreng. Der blev sagt at der var sædstrengs arvæv. Han kom under kniven i fredags, og ja det var rigtig meget arvæv, 10 cm i hver side, plus der var muskel masse der sad fast. Det blev opdaget af en kiropraktor,, han blev opereret af en dyrlæge, så syns bestemt det er godt at hun fandt det, ellers var det ALDRIG blevet opdaget. Der er ikk mange dyrlæger det helt ved hvor man skal mærke efter det.

  • #27   17. jun 2012 okay..godt du opdaget det..sidder her og bliver lidt nervøs på min egen hest vegne. Var han bare øm og viste halthed eller kan der være andre symtomer..lad os høre smiley

    Jeg var med på sidelinen ved en hanels undersøgelse. Det var sSøren fra Frijsenbor dyr hospital, som er KANON til disse undersøgelser. Og han nævnte også hvorfor han fumlet så meneg eftre "noget" mellem benene på vallaken. Der er en del dyrlæger som ikke har taget det hele med eller laver fejl...så hesten måske forsat er klaphingst ol. Og at man ikke får det hele med ud, så det danner mere arvæv og kan give problemer...evt som dette?

    Så jeg har længe overvejet at få min tjekker med blodprøve..da han svinger meget i sit humør og virker meget hingstet..? han blev kastereset som 9 mdr. ved ikke af hvem? men meget tidligt synes jeg. Det var dyrlægens egen vurdering fordi han var mehet HINGST som lille og har en atityder der kan virke dominerend..men det håber jeg er pga ejers omgang ikke pga mangelfuld kastaration??

    hvordan opførter jers heste sig... udover at bide smerten i sig. Var der virkelig ikke nogle små daglig gøren heste hadet eller væmmes ved.


  • #28   17. jun 2012 Hej Annika T

    Det er ikke nødvendigvis fordi katationen ikke er gjort ordenligt, men fordi det opstår arvæv når sået gror sammen.

    Min vallak er super sød i daglig omgang, men han er bestemt ikke glad for at løfte højre forben (det er ventre bagben der er påvirket af arvævet), samt bagbemn. Når jeg løfter hans højre forben, drejer han ligesom ventre bagben ud ad. Desuden går han med hans bagben meget tæt på hinanden når han traver- næsten så han slår/sparker sig selv.

    Da kiopraktor tog fat i sædstrengen reagerede han ved at sparke og stejle, hvilket er MEGET ULIG ham, da han normalt er meget forsigtig og rolig omkring mennesker- så jeg blev MEGET overrasket over hans reaktion... Jeg ringer til hestehospital i morgen og finder ud af hvad jeg gør derfra:-)


Kommentér på:
Vallak, "ondt" i penis stregen! Erfaring

Annonce