{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.587 visninger | Oprettet:

Dominerende og hingstet vallak :/ {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Exit som man kan se på min profil fik jeg tilbage i december, fandt efterfølgende ud af han var låst i krydset og op af ryggen, det er nu blevet behandlet med en masse kiropraktor behandlinger. Dyrlægen var der igår og kunne erklære ham fysisk rast, han havde ikke brug for flere justeringer. Nok om det, mit problem er så at han er blevet meget dominerende eftersom han nu kan gøre alt uden at have ondt.
Han opfører sig lidt som en hingst, f.eks, går han rundt og lugter til afføring og skider oven i det, og det kan han virkelig gøre rigtig mange gange. Han er derudover blevet meget dominerende på folden, han styrer hele flokken, og har en hel bande hopper bag sig.
Han er blevet rigtig svær at styre på staldgangen, når jeg binder ham til boksen for at strigle går han bare selvom han kan mærke han er bundet, han er helt oppe og køre næsten hele tiden og vrinsker helt vildt, puster sig op og glemmer helt hvor jeg står.
Dyrlægen sagde til mig igår at jeg skulle have en med ud når jeg longere ham, for han kan være farlig for mig nogle gange.
Jeg overvejer kraftigt at få ham ud til Gitte Naldahl ((link fjernet) så han kan få en smule respekt for mennesker igen, for det er helt underligt at se ham sådan.
Denne adfærd er kommet inden for en uges tid, han er virkelig ikke til at styre når han kommer op i det røde felt smiley

Nogen som har stået med samme problem?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dominerende og hingstet vallak :/
  • #1   4. maj 2011
    Jeg tænker hormonproblemer...


  • #2   4. maj 2011 Ja tænker jeg også, men kan det komme bare sådan lige? smiley

  • #3   4. maj 2011 står desvære ikke i samme prblem men har en hingst smiley og han er nok blevet kastareret alt for sent og det har ulemper smiley men prøv sætte dig i respekt f.x når du står på stald gangen hav 2 træk snore i ham en i den hvor han er bundet og en du holder i hånden ... når han så går og ikke respekter at der er noget der holder ham så rykker du bagud altså beder ham om at bakke lidt kraftigt endtil han står der hvor du vil have ham til at stå... er der mere som du gerne vil have "råd" til så skriv endelig en pb

  • #4   4. maj 2011 Jeg har selv 2 med lidt markante træk, men dog ikke så slemt.

    Jeg har min 'gamle' vallak, Lance Calidos, som er bleveet vældig hoppeglad. Her for nylig var han begyndt på at være efter både de andre heste (almindeligt dominerende) men også efter mennesker, dog ikke mig. Men efter der kommet ro i flokken, da han er helt forelsket i den nye hoppe, så er han blevet sit gode jeg igen. Men han er stadig dominerende overfor de andre heste, og beskytter sin dam meget. Men lader da damens mor hente hend eind hver dag, uden problemer:)

    Så har jeg lige fået en ny, som jeg syntes hr virket noget hingstet. Jeg har lige for to sekunder side fundet ud af, at han også færst er kastereret for ca. 1 år siden, og han bliver 8 i år, så det er for nyligt;) Han er også hoppeglad, men så ikke meget mere end det. Så er han generelt lidt hestegal, og har et rigtig hingstevrinsk;)

    Men syntes det med Gitte Naldal lyder som en fornuftig idé:)


  • #5   4. maj 2011 min gamle hest som desværre døde i en tidlig alder var også meget hingstet (han havde dog været avlshingst til han blev 7) han kunne ikke se en plettet røv, uden at flejne..... men han var heldigvis også rigtigt godt opdraget siden han var helt lille
    ellers ville jeg heller ikke have kunnet styre ham, han lavede også bunker på folden og styrede rundt med alle og så kunne han ikke tåle at der var hopper på folden smiley syndtes det lyder som en god ide det du vil gøre smiley

    (link fjernet) 20:31:51

    (link fjernet) 20:31:51

    (link fjernet) 20:31:51

    (link fjernet) 20:31:51


  • #6   4. maj 2011 Beuty&Cassie smiley Team Damgård!<3 .
    Har prøvet at stille mig foran ham, men han går frem i mig selvom jeg presser ham tilbage og prøver at markere at der står jeg, synes det er en smule voldsomt, havde overvejet at tage en pisk med, og så ligge den på bringen af ham når han bare går, men tror ærlig talt han er ligeglad smiley
    Tror min er blevet kastreret for mange år siden, han var vallak da jeg havde ham i 2008, og der var han slet ikke hingstet, kun lidt uopdragen i starten, men det rettede vi hurtigt.

    Annika B • ACP • | Amatørfotograf
    Ja okay, ja synes også det kunne være en god ide med hende smiley


  • #7   4. maj 2011 (¯`»Teamspice«´¯) ....Og Lupann(AMP-Foto)
    Hehe, det er nu lidt sødt! smiley Men det er altid noget når de er velopdragne, og det synes jeg bestemt også Exit var, men puha, han er helt ustyrlig nu.
    Han viser sig også helt vildt på folden, med kæmpe gangarter, og kommer han ikke ud med de andre står han og bukker som sindsyg i boksen, og det har han aldrig gjort før, han kan slet ikke have jeg tager ham ind alene mere. Det havde han før aldrig nogen problemer med smiley Hmm!


  • #8   4. maj 2011 du må endelig ikke stille dig foran ham! lov mig det nej tag en dressur pisk med vis det er, også marker dit "teritorium" slå den mød din støvle så han bliver opmærksom og når han ikke høre efter så brug den igen på støvlen

  • #9   4. maj 2011 syndtes nu heller ikke han var spicelt "nuttet" på den måde, jo han så da sød ud med pletter o.s.v men man skulle hele tiden sætte sig i respekt over for ham (fordi han troede han var hingst)....og der var nogle dag hvor jeg ikke lige havde fået redet og sådan....så det ville han ikke finde sig i så da jeg var på vej ud på folden for at hente ham vente han bare røven til og sparkede så han var ved at ramme mig i hovedet(jeg kunne virelig læse skostørrelser)...og det var måske 5 dage hvor jeg ikke havde sat mig i respekt og været sammen med ham...
    Men det lyder mystisk med din at han lige pludselig er sådan...men du har ikke lavet nogle ændringer som at flytte stald eller nye foldkammerater o.s.v


  • #10   4. maj 2011 Det var egentlig mere efter at have prøvet alt at jeg stillede mig foran ham for at se om det hjalp med at få ham til at stå stille, men det gjorde det ikke. Jeg aner ikke hvad jeg gør, tror hvis jeg skal være helt ærlig at han flyver op i en spids hvis jeg slår pisken mos mine støvler, han er sinpelthen så hys for tiden, der skal ingenting til smiley

  • #11   4. maj 2011 (¯`»Teamspice«´¯) ....Og Lupann(AMP-Foto)
    Puha, ja det er bestemt ikke rart så smiley

    Altså jo han har fået to nyere foldkammerater, men ikke på samme tid, der er derimod blevet flyttet to hopper og en vallak fra stedet, men det reagerede han egentlig ikke på, for det er allerede nogle uger siden.
    Det er bare opstået pludseligt smiley


  • #12   4. maj 2011 hmm mærkeligt har du prøvet horsmanship med ham ?

  • #13   4. maj 2011 Beuty&Cassie smiley Team Damgård!<3 .
    Ja altså siden jeg fik ham har jeg kun udelukkende kunne lave jordtræning da han har været låst, og jeg skal stadig fortsætte med træningen fra jorden lidt endnu, men dyrlægen sagde jo netop til mig jeg ikke skulle longere ham alene da han kunne være farlig for mig. Hun spurgte derudover også om han var hoppet på hopper da jeg fortalte at han opførte sig hingstet, for hun kunne godt se han var blevet voldsom smiley


  • #14   4. maj 2011 Ved at min ikke havde fået lov at bestemme over de andre hos gamle ejer og så kom han hjem til os og kom til at bestemme det hele og blev dermed også mere "hingstet" fordi han fik mere selvtillid af at bestemme alt. det kunne måske være det?

  • #15   4. maj 2011 Men jeg kan sagtens have ham løs på banen og lave horsemanship med ham, men det hjælper ikke når han kommer op i det røde felt. Han er som sagt meget hingstet pt.

  • #16   4. maj 2011 (¯`»Teamspice«´¯) ....Og Lupann(AMP-Foto)
    Ja har tænkt det samme, nu går der ikke længe før han skal flyttes ud på sommergræs med 3 hopper og 2 andre vallakker han kender i forvejen. Håber lidt de hopper kan sætte ham på plads smiley


  • #17   4. maj 2011 han trænger vist til en røv fuld smiley

  • #18   4. maj 2011 Det kunne godt tyde på at han har fået lov at bestemme lidt for mere end han kan håntere det er måske bare en dejlig dominerene hoppe der skal til før han bliver normal igen smiley

  • #19   4. maj 2011 ja han trænger godt nok til at blive sat på plads, men synes lige meget hvad jeg gør så er han ligeglad, tror jeg må på med hingstekæden hvis han bliver ved med at være "ligeglad".

    Håber skam også det hjælper med en bestemt hoppe smiley


  • #20   4. maj 2011 Det lyder som en god ide smiley

  • #21   5. maj 2011 Man kan evt forsøge med et tilskud af 'Stroppy Gelding' der skulle lægge en dæmper på den hormonelle adfærd
    (svarer til 'Stroppy Mare' der gives til hopper med hormonelle forstyrrelser)
    Ashkim Urter har også et urtetilskud der kan gives til vallakker...prøv at google Ashkim


  • #22   5. maj 2011 Følger lige med søde =)

  • #23   5. maj 2011 Han får faktisk sådan noget urtemüsli. Men vil bestemt lige prøve og søge på det der Ashkim smiley

    Tak for hjælpen! smiley

    Ditte: Hehe, bare iorden søde


  • #24   5. maj 2011 Hvis du overvejer at skifte foder, så kan st. Hippolyt's Naturmüsli anbefales! smiley
    Det er havrefrit og naturligt, og hestene er virkelig glade for det:) Og det er ikke ligefre ophidsende;)

    Men hr fundet ud af hvorfor min fjordbolle dreng er lidt hingstet;)
    Han er fra juni 2003 og blev kasteret i maj 2010, så han fik jo lov at gå længe;)


  • #25   5. maj 2011 Annika B • ACP • | Amatørfotograf
    han får allerede naturmüsli fra st. hippolyt, og lucerne, så han får intet havre smiley


  • #26   5. maj 2011 Okay:) Det gør mine også, og de kører de super godt på:)

  • #27   5. maj 2011 ja synes jeg også Exit gør, tror det måske mere har med hans hormoner at gøre smiley

  • #28   5. maj 2011 Det kan være at nogle af hopper er i brunst smiley

  • #29   5. maj 2011 Han har bare aldrig reageret på hopper som var i brunst, og synes ikke rigtig der er nogen af hopperne som er i brunst pt.

  • #30   5. maj 2011 ja, det kan meget vle være..

  • #31   5. maj 2011 Jeg har næsten det samme problem med min, men er nu begyndt at træne med kapsun. I starten bare stop og frem signaler, så når jeg går så SKAL han bare med og når jeg stopper, ja så SKAL han også stoppe! Hvis ikke han gjorde det så blev han bakket lige med det samme! Det har allerede hjulpet, og nu er jeg så begyndt at longere ham, som jeg har været utrolig bange for ellers, da han er stukket af fra mig op til flere gange!
    Nu har jeg ikke lige læst de andres indlæg, men når du siger han kan være farlig, på hvilken måde mener du så?


  • #32   5. maj 2011 Det er faktisk meget det jeg træner, og det er han også rigtig god til smiley Men ja, det er en rigtig god øvelse smiley

    Jamen han kan når jeg vil longere ham finde på at stille sig sådan at han pludselig står med røven mod mig, eller står og stejler op af mig. Pludselig kan han tænde af, og fuldstændig overse mig, hvor jeg står. Han plrjer ellers at være rigtig god til at følge mig og stoppe når jeg gør og være meget lydhør, men ja, nu tror han pludselig han er hingst smiley


  • #33   7. maj 2011 Min har lidt hingstet adfærd, men heldigvis ikke mere end at jeg kan styre det.
    Min hest bedækker nogle gange og her er jeg er dog blevet anbefalet det produkt der hedder "naughty gelding" hvis det bliver værre. http://brogaarden.eu/Alle-varer.137.aspx?recordid137=31402


Kommentér på:
Dominerende og hingstet vallak :/

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce