{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
718 visninger | Oprettet:

Halm til strøelse {{forumTopicSubject}}

Sidste år brugte jeg 5 bigballer halm. Og jeg døjede en del med, at der var ret vådt i boksen (løsdrift) især i våde perioder. Sidste år havde jeg gylden flot lækkert halm.

I går er min boks ALTID helt tør, selvom jeg kun strør halm hver 14. Dag. Også selvom vi har fået en masse regn, er boksen tør. Men i år har jeg grå/brunt halv kedeligt halm. Og har kun brugt en halv balle endtil nu.

Jeg har lader mig fortælle, at det skyldes at når halmen har fået vand på marken inden presning, så suger halmen bedre, end det halm som ikke har set en dråbe..

Jeg synes bare at forskellen er ekstrem stor i min boks - men fedt at boksen er så tør, og det er ret billigt også. Så det er ikke er problem, men et gode i år.

Har i oplevet det samme, med halmen i år kontra sidste år? Eller er der bare tilfældigt, er forskellen er så ekstrem hos mig i år.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halm til strøelse
  • #1   2. nov 2019 jeg bruger byghalm, og det ligner sig selv.
    dog er der mere sukker i det i år så den første nye balle spiste de faktisk i løbet af 3 uger - og jeg puttede bare mere og mere ind, og alligevel tømte de boksen for halm hver dag.
    de står i en stor boks



  • #2   2. nov 2019 Mine spiser også halmen, men de tømmer ikke boksen hver nat. Jeg har stadig ret meget græs, og det foretrækker de.

  • #3   2. nov 2019 Det er fuldstændig rigtigt - halm der ser mørkt ud og har fået vand suger markant bedre end gyldent, helt tørt og smuldrende halm. Vores halm suger bestemt også bedre - og så har jeg en pose træpiller i bunden til at suge det væreste tis, for at spare på halm og holde boksen ren og tør i løbet af natten smiley

  • #4   2. nov 2019 halmen fra sidste år var generelt skør. men du kommer selv med forklaringen fugt er godt smiley det var der ikke meget af sidste år, selvom halmen så lys og lækker ud. Jeg arbejde i landbruget sidste år og kunne tydeligt se forskel på hvilke der kom ind. men man må jo bruge hvad man har smiley

  • #5   6. nov 2019 Ja, det er nemlig rigtigt. Sidste år var halmen så tørt som aldrig før, og det var elendigt strøelse. I år ser det ud til, at det halm der ser mest træls ud, er det bedste.

    Det skyldes, at regnen nedbryder lignin/træstof i stråene, og dermed ser det ud til, at halmen suger bedre. Det samme forklarer den større ædelyst til gråt og kedeligt udseende halm. Mindre lignin, bedre smag smiley


Kommentér på:
Halm til strøelse

Annonce