{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
407 visninger | Oprettet:

Lille pony i lejet trailer {{forumTopicSubject}}

Jeg får brug for at transportere min shetlænder flere gange det næste stykke tid, men jeg aner ikke hvordan jeg skal få den sat fast inde i traileren. Normalt har jeg stablet småballer af halm eller hø foran, så den ikke kan gå under bommen.
Nu er der to faktorer der har ændret sig: Det er en lejet trailer (i stedet for lån over længere tid hjemmefra) og jeg har ikke adgang til små baller.

Hvad søren gør man så? Jeg har overvejet at finde en plade og sætte fast med spændebånd, men det er gået op for mig, at spændebånd ikke kan sættes på kryds, fordi der ikke er øjer i gulvet.
Den trailer jeg kommer til at leje de fleste gange har sadelrum foran, men der er nok afstand mellem skillevæg og sadelrum, til at hesten vil kunne gå under bommen og klemme sig igennem der.

Jeg har brug for lidt kreative øjne. Andre lå have prøvet det samme, nu hvor små baller ikke er helt så udbredte mere.

Kommentarer på:  Lille pony i lejet trailer
  • #1   21. jan Tage indmaden ud og lade den stå frit (eller bundet)? Eller finde en ponytrailer at leje?

• #2   21. jan Min veninde har minishettere og kører med dem i en stor trailer, hun binder dem ved bagbummen, heste står gerne mod køreretningen, så det giver fint mening.
    Og ellers står de løs.

• #3   21. jan Du kan ligge et stykke tungt gulvtæppe over forbunden. Det kan de ikke bare lige gå igennem. Det fungere rigtig godt i praksis, vi bruger det til
    Føl.

Og så binde ponyen lidt stramt, dog med noget der kan knække hvis uheldet er ude.

• #4   21. jan Jeg bandt altid min lille 3'er i 2 sider. Så kunne han godt gå lidt fremad, men ikke helt under bommen og slet ikke vende sig rundt.

Småballer kan godt være farligt, da de let kan vælte smiley

• #5   21. jan Lisette: Jeg vil være bange for døren. Den hest er klog, når det gælder ting den IKKE må lære...

Maria: Bakker hun dem op? Hvad med opbremsninger?

Ingemann: Det var smart! Og løser også udfordringen med at jeg gerne vil gå op sammen med hesten og kunne komme ud igen.

Ballon fisken: Jeg synes bare hurtigt man kommer til at tvinge hovedet op, hvis det skal være stramt nok. Jeg har god erfaring med baller, men de kunne kiles fast i traileren. Hvis de væltede, så ville hesten være kommet slemt til skade længe før de væltede.

• #6   21. jan Min pony bliver trukket almindeligt op og bundet ved hoved også et langt træk tov der bliver bundet ved bag bommen så han ikke kan gå frem smiley

• #7   21. jan Den behøver ikke bindes så stramt for at det fungerer. De må gerne kunne gå lidt frem, bare ikke vende sig smiley

• #8   21. jan Nej hun trækker dem op og vender rundt, man kan jo rykke midtervægen, hvis pony er for stor til at vende sig uden.
    Opbremsninger, det burde virkelig ikke været et problem lige meget hvordan den står, Så bremser du for hårdt!
    Og problemet er vel det samme om den står forlæns eller baglæns, den har lettere ved at holde balancen når den står mod køreretningen, hvis du ligger mærke til det, så læner de fleste heste sig bagud under transport, det kan afhjælpes ved at de står mod køreretningen, hvilket man også ser i de fleste små lastbiler.

• #9   21. jan Team Nordhuset: Det var også en rimelig enkel løsning. Hesten har godt nok en tendens til at blive filtret ind i snore, men plejer at tage det meget roligt.

Ballonfisken: Jeg er ikke så bange for at den vender sig, mere at den kommer frem foran bommen og hen mod døren.

Maria. Selvfølgelig er opbremsninger ikke et problem normalt. Men ved en katastrofeopbremsning tager forbommen vel noget af presset? Hvad så når hesten er parkeret omvendt?
    Jeg er heller ikke så vild med at lege lykkehjul med hestens trailerevner, for vi øver stadig. At skulle op, vende rundt, få skillevæg på plads, sætte bom på og lukke rampe føles som meget. Det er slemt nok at jeg også skal lukke en bagbom, for det skulle jeg ikke i den sidste trailer. Problemerne opstår hvis jeg går ud før der er lukket bag til.
    For slet ikke at tale om at åbne rampen for en hest som kan gå under bommen og ud på den. Det sker nok ikke i praksis, men jeg er ikke glad for tanken.

• #10   22. jan Men ved så lille pony, hjælper forbommen jo stadig ikke?
    Anyway så håber jeg du finder en god løsning smiley

• #11   22. jan Hvis den kan gå under forbommen, vil forbommen ikke forhindre hesten i at ramme forenden af traileren?

Hvis man laver en katastrofe opbremsning med en stor hest, så kommer hesten sikkert svært til skade når den rammer bommen - ligesom mennesker uden sikkerhedssele kommer svært til skade, når de rammer instrumentbrættet.
    Bom, trailerens væg - begge dele lyder som en kilde til skader.

Og sådan er det jo.
    Du kan køre forsigtigt, og satse på at du derved undgår uheld.
    Heste har ikke sikkerhedsseler, airbags eller anden beskyttelse, der kan deaccelerere dem under et uheld.

• #12   22. jan Jeg forestiller mig, at en hest der tager fra med kroppen mod en væg, kommer ud af det med færre skader en en der tager fra i en tynd nylonrem.

Baller har lige så meget været brugt i stedet for bom, men nu har jeg ikke baller, eller mulighed for at skrue plader fast.

• #13   22. jan Og hesten kan flyve længere før den rammer forenden, hvis den er bundet til bagenden.

Men det korte af det lange er at der er MANGE årsager til jeg ikke er tryg ved at binde hesten bagud, selvom den nok står bedre.

• #14   25. jan Jeg fik desværre afprøvet to teknikker i dag. Jeg havde så vældig købt gulvtæpper, 50x800 cm for 100 kr, så det passede med to baner og lidt ekstra. Men dyret ville IKKE i trailer... Så for overhovedet at komme af sted, blev han trukket op på rampen, vendt om, bakket ind og så kørte vi. Jeg gad ikke det pjat.

Jeg fik ham så bundet lidt for løst, så da han skulle ud igen og øverste gardin var åbnet, så rejste han sig op, med forbenene på bagbommen smiley kræ. Det er svært at binde så lille en hest stramt, for den skal jo heller ikke stå med hovedet som en giraf, fordi snoren skal være kort.
    På vej hjem, kom den med besvær den rigtige vej op i traileren, og der fungerede gulvtæpperne fint.

Så alt i alt: Baglæns er en fin nødløsning, men jeg tror ikke jeg bliver rigtig glad for det i almindelig trailer. Jeg har under alle omstændigheder fået fornyet mine krav til trailerens indmad smiley Men jeg beholder det nok som trick, hvis den skal være på tværs igen.

Kommentér på:
Lille pony i lejet trailer

x