{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Maximal sabino vs cremello
  • #1   30. jan 2020 En cremello har cremegen og en sabino er bare et "broget" gen til tilfører hvid, uanset hvilken farve hesten ellers har smiley Du kan have en max sabino som er sort som grundfarve - så genotypen vil være sort max sabino, som jeg ikke lige ved hvad hedder i "kode" for så meget er jeg ikke inde i det smiley
    Cremello er ikke hvid btw. Så der er også som regel en synlig forskel smiley

    Edit: Så vidt jeg ved hører sabino egentlig ind under W-generne som bare er en boostergen der bestemmer hvor meget hvid hesten skal have på kroppen og i hvilken form. Somebody correct me if I'm wrong!


  • #2   31. jan 2020 Cremello er en farve som kommer af homozygous creme på rød base. Det er en blegning af den farve hesten er. Cremello giver altid blå øjne, og en ensfarvet jævn lys cremefarvet pels med lys hud. De findes i mange nuancer, fra mere gulig farve til helt hvid.
    Cremegenet er et ufuldstændigt gen. Dvs det har forskellig fænotype ud fra om den er heterozygous eller homozygous. En heterozygous creme på rød giver palomino.

    Max sabino er sabino1 i homozygous form, Sb1/Sb1. Det er en mutation på KIT-genet. Der findes mange KIT-mutationer udover sabino1, som er alle roan-gener og alle 27 W'r. Derudover er tobiano en mutation som sidder tæt op ad KIT-genet, som derfor også påvirker dets funktion.
    De har alle det til fælles, at de enten selv giver hvide pletter/mønstre eller booster dem.

    Sabino1 er et af dem som selv giver hvide aftegn. Det er ligesom creme, et ufuldstændigt gen. Dvs i heterozygous form, kan det udtrykkes som alt fra bare en blis eller en sok, hvor i homozygous vil det ofte være som max sabino.
    - Hvor den altså er blevet til én stor plet, hvor den stadig har sin grundfarve under. Som Frida skriver, kan max sabino ske på alle grundfarver. Derudover kan de have både brune og blå øjne.


  • #3   31. jan 2020 Super god forklaring Celina smiley Jeg har ikke ret godt styr på genotyperne, men kan nogenlunde kende fænotyperne så det er vel en start haha smiley

  • #4   31. jan 2020 Tak! smiley Haha, jeg havde meeega svært ved at lære alle de der aftegns-gener.. Stadig meget info jeg mangler at lære.

    Genotyperne synes jeg kommer ok nemt, hvis bare man lærer grundprincipperne i det, så man kan læse hvad der er recessive og dominant. Du må endelig spørge hvis du vil vide noget! smiley


  • #5   31. jan 2020 Ja, der er helt vildt meget at gå i gang med smiley Jeg er også med i equine color genetics på facebook og det er godt nok noget avanceret synes jeg, det er ikke ret tit jeg faktisk fatter hvad de skriver smiley
    Tak, det skal jeg nok - måske holder jeg dig op på det i weekenden smiley


  • #6   31. jan 2020 Cremello er ikke hvid, nærmest flødefarvet og kan ha guldskær, som Celina skriver.
    Min Cremmelo havde hvide sokker. De var bare ikke nemme, at se.


  • #7   1. feb 2020 For at svare på spørgsmålet "hvordan ser jeg forskel?", så er svaret, at nogengange kan man ikke se forskel. Hvis du har en hvid hest med lyserød hud, så må du først og fremmest se, om den har blå eller brune øjne. Hvis de er brune er den 100% sikkert ikke cremello. Dermed ikke sagt, at den så er sabino, for den kan også være en anden KIT-mutation i maximal form.
    Har den blå øjne, så kig meget nøje efter små pletter fra hesten oprindelige farve. Da max sabino er en stor plet, er det muligt, at kunne finde små "leftovers", som pletten ikke har dækket. Det kan være et par små mørke pletter om øjnene, på bringen el.
    Er man stadig usikker og ikke kender farven på hestens forældre, så må man teste den.

    Og så for at modargumentere, at cremello altid er mere gulig/creme i farven end max sabino, så her er to billeder som viser, at forskellige faktorer kan spille ind, så det faktisk ER umuligt at se på pelsfarven, om den er det ene eller andet.

    Billede 1 er cremello


    profilbillede
  • #8   1. feb 2020 Og så max sabino1:

    profilbillede
  • #9   1. feb 2020 Tak for svar alle sammen! Det var interesant læsning. Nu har jeg vist fået styr på det smiley

  • #10   1. feb 2020 Udseendesmæssigt er det relativt nemme at se forskel på, hvis man ved hvad man skal kigge efter.
    En max sabino har sorte plamager på huden, selvom pelsen er hvid. Det har en cremello aldrig. Derudover giver max sabino i sig selv ikke blå øjne - Der skal spille et andet gen ind. En max sabino er desuden hvid, hvor en cremello er meget lys creme, der kan varierer fra "hvid", til hvad der minder om en meget lys palomino.

    Her er eksempler på en max sabino TWH hingst, hvor den mørke hud ses tydeligt:

    Ørene og ved øjet:
    www.facebook.com/JosefsWalkawayFarm/photos/a.211622792182477/1125418364136244
    På tissegøjen:
    www.facebook.com/JosefsWalkawayFarm/photos/a.211622792182477/1125419160802831
    På bringen og skulderen:
    www.facebook.com/JosefsWalkawayFarm/photos/a.674439012567517/2665356503475748


Kommentér på:
Maximal sabino vs cremello

Annonce