{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  skarpt bid eller mildt bid hvad bruger i? og hvad fortrækker i til en stærk pony ?
  • #1   25. feb 2020 Nu er det jo ikke så meget bidet, men hånden der holder tøjlen, der ofte skaber problemer.

    Så jeg vil anbefale kvalificeret undervisning i første omgang, og så kan vi snakke bid bagefter.

    Med god undervisning kommer man langt.


  • #2   25. feb 2020 Hvis man sætter tyndere og tyndere bid på hesten, ender man jo med en ostestreng til sidst. Det handler ikke om tykkelsen på bidet, men mere om hvordan hånden holder i tøjlen. undervisning af en dygtig rytter, der også kan formidle sin viden, er vejen frem. Ikke et tyndere bid.

  • #3   25. feb 2020 Som de andre skriver er undervisning vejen frem, hvis du ikke allerede får det. Som udgangspunkt vil jeg mene, at med god træning kan de fleste heste fungere uden problemer på et to- eller tredelt bid. Ofte er problemet med "stærke" heste, at de er signalforvirrede. Derfor føler man, at man kan hive dem i munden til verdens ende, og de vil stadig intet høre. Det handler ganske enkelt om, at de ikke forstår signalet. Enten har de aldrig fået det korrekt indlært, eller også er de siden blevet udsat for mange modsatrettede signaler på én gang.

  • #4   25. feb 2020 Hvis du primært rider på biddet, så har du et problem.

    Lær at brug de andre hjælpere også.
    = god undervisning.

    Normalt bruger man så mildt et bid, som man kan håndtere hesten med.
    Men "et bid er ikke stærkere end hånden, der holder det" =man kan godt ride på et skarpt bid uden det er hårdt for hesten, hvis man er god til at bruge øvrige hjælpere


  • #5   25. feb 2020 Doktor Who
    Nemlig.
    Og det modsatte = man kan godt ride med et blødt bid, men ride med for hård hånd.
    Bidet/ tøjlen er et hjælpemiddel. Ikke et cykelstyr, jo mere du vil dreje, jo skarpere drejer du i styret. Tøjlen styres ved et vip i håndledet, ikke hele armen.
    Min ridelære sagde altid: En hest skal kunne rides med en sytråd.


  • #6   25. feb 2020
    Bid er stærkere end hånden der holder det - der er derfor bid med stangeffekt virker.

    Vælger man et stærkere bid, så langt hellere et bid med stangeffekt, end et bid med gageffekt. Og vælger man et med stangeffekt, så altid udelt mundstykke.


  • #7   26. feb 2020 Hvis jeg har en hest som er træls på bidet plejer jeg starte med at skifte den til sidepull, træne stopsignal og eftergift og halve parader til hudløshed og så langsomt omskole den på almindeligt 2 eller 3 delt muffebid efterfølgende.
    Jeg gider ikke ride rundt på en hest som giver min ømme fingre og som jeg ikke kan stole på at jeg kan få holdt på efter en god galop i skoven. Så det skal bare trænes med det samme.


  • #9   27. feb 2020 Det stærkeste bid jeg kan komme i tanke om, er nok et udelt stangbid med lange stænger og skumkæde, der får du noget trækkraft i form af vægtstangsprincippet.

    Ift. stangbid, så øger du styrken i biddet/trykket, jo længere stænger du har.

    I modsatte ende tænker jeg udelt muffebid?

    Altså, undervisning er een ting. Men hvis det er nødvendigt at blokere bremsen, er det også rart at have en. Jeg skal ingen steder udenfor en ridebane på min travhest uden et pelhambid med stænger der er lige så lange som mine underarme. Uanset hvor meget undervisning jeg køber eller har købt. Det er ikke fordi den er stærk, dum eller bliver bange. Eller fordi jeg ikke er stærk nok. Der skal bare være respons på mine signaler, og det er der ikke, hvis jeg har et almindeligt to- eller tredelt trensebid på og har brug for at stoppe (typen der rider stærkt).


  • #10   28. feb 2020 Et bid er kun så hårdt, som hånden, der holder det.

Kommentér på:
skarpt bid eller mildt bid hvad bruger i? og hvad fortrækker i til en stærk pony ?

Annonce