{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.823 visninger | Oprettet:

STATUS - hvordan ser dine folde ud? {{forumTopicSubject}}

Jeg får det så skidt af at kigge på min ponys mudrede ben... hun har haft muk i år, men det fik jeg under kontrol, ved at bekæmpe mudder med arme og ben, trillebør, grus og gummimåtter og vaske ben og smøre og tørre i ét væk. Nu har mudderet desværre bare bredt sig endnu mere, så mine løsninger ikke rigtig længere har effekt. Øøøøøøøv. smiley <\3
Hun har nu osse fået sur stråle.

Jeg ved ikke, om det bare ER sådan, det er, når himlen hælder vand i hovedet af os uden stop for tiden? Det bliver jo bare ved og ved ig ved. Hvordan er status hos jer? Er I osse ved at flå hpret af knolden af mudderhad og muk-skræk?

Frustrerede hestemor-hilsner smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  STATUS - hvordan ser dine folde ud?
  • #1   27. feb 2020 Ingen muk hos vores Heste men mudret folde har vi. På pensionist foldene er godt 2 ud 3 folde noget lort. Den sidste fold ligger højt og tør, foderpladsen er guld værd med knust beton og det fungere smiley

  • #2   27. feb 2020 Mine folde er tørre og græsbelagte. Der er en lille smugle mudder lige uden foran løsdriften, men jeg kan bunde i mine træsko.

    Så ingen problemer her.


  • #3   27. feb 2020 Min løsdrift er meget mudret foran og der er blank vand på folden, men heldigvis tørre det på 14 dage.... hvis ellers det holder tørt så længe smiley
    Men der er stadig meget græs de mangler, at træde op smiley
    Heldigvis ingen muk endnu.


  • #4   27. feb 2020 Vi har ingen problemer her, heldigvis. Markerne er drænet og selvom det er særligt slemt i år er det meste tørt og højtliggende. Er der hvor der er vand er der nærmest en sø. Jorden er leret og mættet så vandet er bare ovenpå dvs bæsterne kan gå rundt i ‘søen’. Selvfølgelig er der lidt optrådt ved led osv, men ikke decideret tykt mudder. Så vi priser os lykkelige og føler med dem der døjer.
    Til gengæld er vores sti ned til skoven (som går langs en å) megatræls. Der synker hestehovene ned når vi rider. Det har vi aldrig oplevet før og jeg overvejer da at vi skal gjort noget ved det. For det kunne tyde på at det våde vejr er noget vi måske skal vænne os til bliver mere reglen en undtagelsen smiley smiley


  • #5   27. feb 2020 Rigtig meget mudder hos os.. den ene fold er tør fra midten og op, men den anden er et stort plørehul..

    Der er flere der døjer med muk..


  • #6   27. feb 2020 Vi har lange og smalle folde, hvor hestene går enkeltvis. Der er mudret ved leddene, men 10-15 m nede er foldene helt fine og med græs, så der kan de stå tørt - så heldigvis ikke så slemt her.

  • #7   27. feb 2020 Vi har mudder ved vores led og wrapskur. Om wrapskuret er der heavy Mats, men problemet er, at der er mudder rundt om dem. Så pt bliver der smidt en stor balle ud på græsset og så må de spise derfra. Vi har heldigvis godt med plads, men desværre er jorden ikke den bedst drænede. Vores heste har kun mudder op til koderne, eller en masse mudderpletter efter at have løbet rundt i det. Heldigvis ingen muk smiley på billedet kan man lidt fornemme at det er vådt, men ikke dyb mudder.

    profilbillede
  • #8   27. feb 2020 Vi har også kun en smule lige ved lågen - ellers græsfold, som er fugtig, men ikke mudret smiley

    Meen tror mange af dem, der står på jordfolde er ved at drukne i mudder nu smiley Øv! Og det værste er jo næsten, hvis skidtet så fryser, for så er foldene nærmest livsfarlige.


  • #9   27. feb 2020 Uha, vi har også rigeligt af mudder - ikke i forhold til andre, der er mudder op ad alle 4 ben, når drengene kommer ind. Jeg er SÅ træt af det

  • #10   27. feb 2020 Mudder, mudder oooog atter mudder. Heldigvis er det "kun" dybt ved læskuret og det ene af vores 3 led (ved et andet led er det sådan semi dybt), men selvom det de fleste steder ikke når kronranden, er det mere end rigeligt til at hestene kan skøjte rundt og få lavet nogle dumme ting i deres led..

  • #11   27. feb 2020
    Der er mudder, men ikke knædybt. Vel kode dybt nogle steder - forrest på folden.
    Hvis de går ned på den bagerste halvdel, hvor jeg har placeret grovfoderet, så synker de ikke i.

    Hvis jeg stod med en hest og den gik på fold et sted med knædybt mudder eller bare en stor suppedas, hvor de ikke kunne gå nogen steder uden de sank i, så lukkede jeg ikke dyret ud og fandt nok et andet opstaldningssted enten samme vinter eller næste vinter.
    Det gider jeg bare ikke.

    Min står også inde i blæst og regnvejr - hun gider ikke være ude. Så hun har haft 3 inde dage den sidste uge tror jeg. Men det hjælper tilgengæld også tror jeg, på at hun ikke får surstråle problemer - det samme med at foldtiden ikke er 10 timer.


  • #12   28. feb 2020 jeg vil nok købe gummisko til hesten. og bare vask to gangen om ugen. det kan os give muk hvis hesten for meget vand på hovene og hvis man vil vaske ben hverdag
    så skal hesten hove være tør (:


  • #13   28. feb 2020 Mudder og atter mudder smiley

    Der hvor min hest bor, er det ler jord - suk - vandet har svært ved at komme væk - så mudder og vand på folden.

    Men han skal alt så ud, så det er lidt en afvejning af fordele og ulemper.

    Men når dyret så også har rullet sig - ja så bliver jeg sgu lidt træt - det er næsten ikke til at få det ski... ler af smiley

    Forår nu, TAK!!!


  • #14   28. feb 2020 Suk er også ejer af “god lerjord” smiley

    Jeg har to folde - en sommerfold på 1 ha og en vinterfold på 1 tdl. I år har jeg haft brugt sommerfolden for at aflaste vinterfolden - men har måtte “opgive” vinterfolden og ladet hestene pløje den op.
    Selvom min vinterfold er skrånende og derfor er rimelig til at vande af, så har dette ikke kunnet lade sig gøre længe pga vandet ingen steder har at forsvinde hen smiley
    Så ca 2/3 af folden er optrådt mudder/jord, 1/3 har stadig lidt græs - men når jeg går på græsset svupper vandet op under mig, og så kan man gætte sig til hvad der sker når hestene går og græsset smiley
    Ved leddet og læskurene er der lagt muddermåtter, ikke at man længere kan se det, men det gør da at hestene ikke synker i mudder derude.
    Så selvom det hele er pløjet op og er vådt, så kan hestene nøjes med mudder på hovene.

    Så trods mudder har jeg ikke problemer med muk, til gengæld har to af hestene tynde såler pga mudret sliber hovene.
    Så normalt ville jeg lade hestene gå så meget på fold så muligt, men nu er de kun ude 8 timer dagligt, og lover de storm og regn får de lov til at komme ind efter et par timer. Så kan de stå tørt i boks med træpillesmuld, så hovene kan tørre op.

    Men jeg skal ikke klage - bor tæt ved Gudenåen og kan se hvor utrolige oversvømmelser der er, for dem som bor langs åen.

    Mvh Charlotte


    profilbillede
  • #17   28. feb 2020 Nana E - hvordan har i muddersikret, hvis man må spørge? smiley

  • #19   28. feb 2020 Nana E - tak fordi du tog dig tid til at svare smiley Vi skal bygge stald næste år, så det er virkelig rart med lidt inspiration til muddersikring smiley

  • #20   29. feb 2020 De folde hvor min hest er opstaldet er FULDSTÆNDIG smadret, min hest har mudder helt op af benene, på maven og i halen. Det er et helvede at få ham helt ren, og oftest bliver han ikke helt ren. Når man også går derud er mudderet helt op til kanten på nogle høje gummistøvler, og tid sidder man også fuldstændig fast derude, der har været flere gange hvor jeg har faldet fordi jeg ikke kunne komme fri smiley

  • #21   3. mar 2020 sådan her så folden ud i januar. Nu er der så en anelse mere mudret lige oppe ved ledet, men resten af folden er tør.

    profilbillede
  • #22   4. mar 2020 Sara, det lyder SÅ nedern ... -.-' Også mega svært, når det ikke er ens eget sted - så kan man sige, hvad man ønsker sig og så bare håbe på at ejeren af stedet gør noget. Det kan være rigtig hårdt. <\3

  • #24   5. mar 2020 Min hest er lige flyttet til lerjord - og det er bare forræderisk at gå på. Super super glat - men der er nu ikke ret meget mere mudder, end op til hans koder. Hvis han altså tager de rigtige genvej. Der er dog nogenlunde bagerst på folden, og det forreste omkring ledet er støbt og hævet fra resten af folden, så det skal jeg ikke tænke så meget over. Billedet er fra bagerst på hans fold.
    Min part har en del mere mudder på foldene. Specielt omkring ledet og i skråningerne er det voldsomt.

    Har dog ikke umiddelbart problemer med hove eller ben på nogen af dem smiley

    Alt i alt: Jeg glæder mig til at det stopper med at være så vådt smiley


    profilbillede
  • #25   5. mar 2020 Og partens fold - de er et par unge hingste, så en masse leg og løben rundt har desværre pløjet foldene op smiley
    Tilgengæld er det ikke synderligt glat, modsat mig egen hests.


    profilbillede
  • #27   5. mar 2020 Nana: Det er det smiley

  • #28   5. mar 2020 Nana E
    Pelsen er som alle andre. De to har endda meget forskellig type vinterpels. Amber (store) har en meget tæt kort vinterpels, med lange dækhår, og Citrine (lille) er generelt über pjusket. Lange dækhår, lang underuld - Bare lang det hele smiley
    Jeg tror måske det er farven og så lyset der falder lidt specielt pga. træerne.


  • #29   6. mar 2020 Mine folde er kun mudrede ved leddene og så går de ude til de ik gider mere så kan de komme ind og spise hø i gen grund til de står og venter ved leddet ??

  • #30   6. mar 2020 Vores folde har stået med 1,40 m dybt vand på det laveste sted.
    Nu er vandet heldigvis ved at synke.
    Alt er et stort mudderbad af 20-30 mudder.
    Men ingen har tabt sko, haft mug eller sur stråle ????
    Sørg for at tilføre ekstra magnesium og zink og rigtig foder. Så undgår du det.
    Jeg skyller kun mine hestes ben hver anden dag. Mudderet må gerne sidde på benene til det er tørt og bliver børstet af.
    Og så er deres bokse altid tørre og med tyk bund.
    Har 12 heste og ingen problemer !
    Men ja græsfolde !!!?? Bliver det nok ikke meget til her i sommer ??


Kommentér på:
STATUS - hvordan ser dine folde ud?

Annonce