{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
800 visninger | Oprettet:

Do's and dont's ved bid - videoguide {{forumTopicSubject}}


Jeg har overvejet og lave en videoguide omkring bid.
( jeg ved godt Hestemund har lavet nogle ).

I forhold til funktionen af bid, hvad de forskellige udformninger gør, do's and don'ts med bid, hvilket bid til hvilken hest, tips og tricks til forskellige ting med bid. Samt beskrivelse af myter omkring bid, passer de eller ej.

Men er det noget der kunne have interesse eller er det ligegyldigt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Do's and dont's ved bid - videoguide
  • #1   1. mar 2020 Det ville være interessant, hvis den er baseret på fakta, gode kilder og udtagelser fra mennesker med relevant faglig baggrund.
    Hvis det bare er baseret på din, som privat persons, egne holdninger og erfaringer, er det ikke umildbart noget jeg ville kunne bruge. Da jeg jo selv har mine egne erfaringer, som måske taler imod dine. Der skal være noget substans.


  • #2   1. mar 2020 Jeg synes det ville være interessant.
    Dog som Celina skriver, baseret på gode kilder.
    Jeg kan slet ikke finde rundt i alle de bid der findes, og så synes jeg, at der er mange der enten er meget i lod bed eller meget for. Så det kunne da være interessant med et nuanceret billede af forskellige typer bid, hvad de er gode til og mindre godt til.


  • #3   1. mar 2020 Baseret på fakta ja - i den form med hvordan bid fungere, hvor de ligger pres, hvad de gør i munden/når der tages i tøjlen. Det findes der bla. røntgenbilleder af.
    Dvs. hvordan fungere fx tre delt vs. to delt i munden, hvad gør fullcheek, hvad gør et baucher osv.

    Er det mine egne erfaringer/meninger, vil det blive sagt ;). Hvis det er i forhold til hvilket bid jeg selv synes, duer til hvad.


  • #4   1. mar 2020 Ja tak, jeg er interesseret smiley har endnu ikke fundet det ultimative bid til Sokka som hun jubler over. Jeg synes også det ville være interesant med egen erfaring, for kilde er én ting, men folks egen erfaring tæller også hos mig.

  • #5   1. mar 2020
    Lige i forhold til bid iøvrigt, så er der ikke lavet særligt mange studier med bid.

    Da hestemunde jo er forskellige, vil forskellige bid ligge forskelligt og heste dermed trives forskelligt med forskellige bid.

    Men funktionen af biddene ændres ikke - den er ens.

    Jeg kan dog nok desværre ikke fremskaffe noget bevis på at fx nogle tre delte, kan være ret hårde ( ikke hårde som stangeffekt ) - hvis midterstykke er for bredt. Det er der ikke lige lavet studier i, da det afhænger af mundens anatomi smiley


  • #6   1. mar 2020 umedbart nej. Syntes der er massere af artikler og videoer på nettet allerede, hvor det formidles af folk med en relevant baggrund. Jeg kender dig ikke, din baggrund/viden, din måde at træne på ect, ect så for mig ville din troværdighed være lidt tvivlende. Så det kommer meget an på hvordan det formidles og dens omfang.

  • #7   1. mar 2020 Umiddelbart giver de videoer som hestemund.dk har lagt op, og hendes bog, bag om bidet, mig den viden jeg har brug for.

    Så det vil ikke være relevant for mig. Og især ikke, hvis det er din holdning vil være det bærende element.

    Men hvis du kan støve noget nyt faglig banebrydende viden op, som der ikke florere 7 artikler om i forvejen på nettet, med forskning som baggrund, ville jeg finde det interessant.


  • #8   1. mar 2020 Jeg synes, emnet er enormt relevant! smiley

    Men jeg ville ikke personligt se videoerne, og det udelukkende fordi du ikke er en fagperson - og intet ondt om det! smiley Bare for at svare på dit spørgsmål fra en anden vinkel smiley

    Jeg lytter ikke ret meget til enkeltpersoner - selvfølgelig er det rart at høre erfaringer - men ellers støtter jeg mig udelukkende til dyrlæge, berider, fys/ostepat/kiropraktor, smed o.l., simpelthen fordi jeg synes, det er en jungle på nettet, og rigtig mange udtaler sig om noget, de ikke har belæg for eller har videre forstand om (hermed IKKE sagt dette om dig i denne situation, men at man generelt på nettet tit ser folk taler over evne) smiley og jeg ser tit videoer/gode råd, hvor jeg direkte ved, at det er forkert. Og så bliver man bare enormt kritisk smiley Derfor går jeg altid direkte til de relevante fagfolk ud fra min situation, og allerhelst nogle, der kender hesten, eller som jeg ved er gode smiley


  • #9   1. mar 2020
    Hestemund.dk har nemlig lavet nogle gode video guides. Jeg har forsøgt og udbrede dem, men det er ikke rigtigt lykkedes - og det synes jeg er synd, for der er meget god viden i.
    Men mit hoved tænkte så alternative tanker over det med at de ikke er så kendte, samtidig med at jeg synes der mangler nogle videoer - der mangler nogle temaer og ting der ikke er taget op.

    Jeg kan dog sagtens forstå at sådan en som Christina ikke vil arbejde gratis/ligge gratis viden ud i massevis. Fordi hun lever af at ordne tænder og lave bidtilpasninger.

    Jeg kan også sagtens forstå det mht. den kritiske sans, at tingene skal komme fra fagfolk og nogen ikke vil finde det interessant - sådan tænker jeg selv, hvis jeg ser en video ( selvom fagfolk også sagtens kan være forkert på den ) Men der er desværre bare så meget misinformation omkring bid, at jeg gerne vil tage emnet op, selvom jeg ikke er uddannet i tænder eller andet i den stil.

    Men det virker til at der er interesse for emnet med en tilbagemelding jeg har fået de steder det er slået op, så jeg brygger videre på idéen og forsætter på min indsamling af bid :).


  • #10   1. mar 2020 Jeg er stadig interesseret da en hestemund er så vidt forskellig fra hest til hest. Som sagt går jeg ikke kun op i kilder men også folks egen viden og erfaring. Så jeg vil følge spændt med smiley smiley krikken synes det er fedt at du har den tid og overskud til hoppe ud i det “projekt” smiley

  • #11   1. mar 2020
    Jeg gad mega godt have et hestekranie til formålet, men det koster lige 2000 kr i 3D print og Herning er lige rundt om hjørnet, så det er der mine penge ryger hen i denne omgang smiley

    Mit hoved er fyldt med idéer - jeg har gang i mange ting smiley Det er synd du ikke har facebook, du går glip af dem ;).

    Men jeg er fx ved at samle ind til en "bidbank" - det kræver mange bid, mange forskellige og mange i mange forskellige mål. Så det kræver noget. Ligesom jeg gerne vil samle sammen af forskellige slags trenser, næsebånd, Fenwick maske, keramiske ting og ting i det hele taget til afprøvning/lån, i kombination med bidbanken.


  • #12   1. mar 2020 Ha ha jeg er på FB og har liket dit opslag idag smiley smiley var nødt til at få FB konto for at bruge messenger da manden var afsted knap en måned sidste år på Grønland (røvdyrt at tale i tlf sammen) så messenger var redningen og fin forbindelse smiley smiley
    Apropo faldt jeg over et kranie til 1000kr for godt en måned siden. Hvis jeg falder over et billigt så kontakter jeg dig, vidste ikke du søgte ... tager hatten af for din energi du vil lægge i det, synes det er fedt smiley


  • #13   1. mar 2020
    Gør endelig det! Jeg fik tilbudt et shetlænder kranie til 1000 kr, men det var på et tidspunkt med manglende penge og nu står der så Herning på budgettet så det er op ad bakke smiley


  • #14   1. mar 2020 For hvem laver vil du lave bid-video?

    Hvis du gør det for andre - hm, der er nok mange andre, der har skrevet det samme. Optaget det samme. Og af varierende kvalitet.
    Jeg ved ikke, om du har noget nyskabende at sige.

    Men!
    I min branche er der 15 min undervisning næsten alle hverdage, hvor folk skiftes til at fremlægge.
    Dels er det sundt og inspirerende for os læger at se hinandens oplæg.
    Det kan måske være alkoholisme hos patienter med medicinske sygdomme den ene dag, et sjældent genetisk syndrom næste dag, så lidt psykiatri om depression, så lige information om opdatering af antibiotika instruks og så...

    Men,
    Det vigtigste er, at den mest effektive metode til selv at lære noget teori, er at sætte sig ind i det mhp at undervise andre.
    Det er et konkret mål = motivation.
    Når du er klar til at lære fra dig, så har du selv forstået det.


  • #15   1. mar 2020 Aftale - jeg holder øje med markedet

  • #16   1. mar 2020
    " Hvis du gør det for andre - hm, der er nok mange andre, der har skrevet det samme. Optaget det samme. Og af varierende kvalitet.
    Jeg ved ikke, om du har noget nyskabende at sige. "

    Nøh, det har jeg sikkert ikke - men hey, der holdes jævnligt foredrag, laves artikler, indlæg og andet på de sociale medier, i fjernsyn, aviser og andet om de samme ting, som har været skrevet om i mange år.

    Hvorfor? Tjo, fordi det stadig ikke er nået ud til alle og stadig er relevant og skrive/snakke om. Der er masser af ting i blade, på sociale medier og fjernsynet der snakkes om igen og igen :).
    Inden for mit fag snakkes/skrives der om hygiejne, dokumentation og mange andre ting ( ikke kun i mit fag men også i medierne ). Er det noget nyskabende? Næ, men det er stadig relevant.


  • #18   2. mar 2020 kunne nok være godt for dem der bruger bid


Kommentér på:
Do's and dont's ved bid - videoguide

Annonce