{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
657 visninger | Oprettet:

Sukkerindhold i græs på nuværende tidspunkt. {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Jeg har idag fået mine heste hjem og den ene er vant til græs ( gået på græs hele vinteren) men hoppen er ikke vant til græs( har gået på jordfold).

Jeg har gammelt græs på marken, ikke lagt om i 13 år. Og virker ikke som om der er meget krudt idet.
Jeg har ikke mulighed for at sætte dem på jordfold, da mine øvrige marker bugner med massere af græs.

Mine spørgsmål er følgende og håber I vil give jeres besyv med :0)

Men hvor meget skal jeg passe på hoppen?
Er der meget sukker i græsset nu eller er det først om 1 mdr tid?



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sukkerindhold i græs på nuværende tidspunkt.
  • #1   30. mar 2020 Inde på FB er jeg med i grupper, med folk som har EMS heste og forfangne heste - og der er problemer allerede nu pga kolde nætter og varme dage.

    Mvh Charlotte


  • #2   30. mar 2020 De har ikke været forfangene nogen af dem, men overvejer om jeg skal give hoppen mundkurv på for at mindske hendes indtag.

  • #3   30. mar 2020 Better safe than sorry. Så hvis du er i tvivl er det nok best at passe ekstra på. Du kan altid fjerne mundkurven igen

  • #4   30. mar 2020 Sukker i græsset er græssets frostvæske for ikke at fryse ned. Jeg plejer, at lukke delvis på fold med fyldte maver og så kun i 1 time første dag. Udvid tiden med 30 min pr dag i 4-5 dage før du lukker helt ud på græs. Hvis ikke du har mulighed for det, så lav en mindre fold på den store fold, så du kan bestemme hvor meget græs de har adgang til og bliv ved med, at fodre som normalt, indtil du lukker helt op.

  • #5   30. mar 2020 Hvormeget græs er der på marken.

    Selvom sukker indholdet er højere, men hvis hestene skal græsse i 2 timer for at få et kg græs. Vil hesten få mindre sukker, end hvad hesten bliver lukket på græs, med en lavere sukkerprocent, men kan æde 7 kg græs i timen.

    Mine går på græs hver eneste dag året rundt, og jeg har (7-9-13) aldrig oplever problemer.

    Men jeg også har tilpasset mit græs (ukrudt) hestene. Og ikke tilpasset hestene til græsset.


  • #6   30. mar 2020 Der er ikke ret meget græs på marken, der er nok mere ukrudt end græs og det står absolut ikke langt og tæt.
    Den blev brugt som vintermark for 10 år siden og er ikke sået om.

    Stykket de går på pt er ca. 27x28 meter.


  • #7   30. mar 2020 Invester i et refraktometer smiley . Den fortæller dig hvor meget sukker der er i dit græs på maks 2 min (kommer an på hvor meget du fumler smiley ) . Testede lige her til aften hvor mit sagde 5% f.eks.

  • #8   30. mar 2020 Det lyder da mega smart Louise, hvor kan det købes?

  • #9   30. mar 2020 Husker det ikke, men jeg vil vædde min hat på Google kan fortælle dig det smiley . Det bliver ofte brugt at folk der laver vin f.eks.

  • #10   31. mar 2020 Fra min lærerbog fra landbrugsskolen:

    "Indholet af sukker (fruktan) kan variere kraftigt gennem sæsonen. Ved nattefrost i foråret kan sukkerindholdet nå op over 25 pct. af tørstof, mens det laveste indhold nås i sensommeren med under 10 pct. I efteråret stiger indholdet af sukker svagt i takt med faldende temperaturer."

    Nogle græssorter mere end andre. Jo ældre en græsmark er, jo færre af de græssorter der er sået ud fra start er der tilbage. Så det der er tilbage efter ti år, er nok ingenting. Der er nok kun noget enårigt rapgræs og måske lidt timote, foruden bladukrudt. Timote laver lidt sukker, men har en god smagbarhed, den bruges derfor ofte i afgræsningsblandinger. Enårigt rapgræs er ukrudt, det ser grønt ud, har et højt fruktanindhold, og står på alle de marker hvor ponyer bliver fede og forfangne.

    Som Louise J skriver, så er den bedste måde du kan finde ud af det ved at måle det. Hvis du da kan bruge den oplysning til noget...

    Men optimalt, læg den omtalte græsmark om. Hvis du har mange store, bare pletter, så så i.


  • #11   31. mar 2020 Jeg ved godt jeg ikke fortæller dig, hvad du skal gøre, men jeg håber jeg giver dig noget viden du kan bruge til at træffe en beslutning.

    For lige at uddybe, hvorfor jeg mener omlægning af græsmarken, er at du får nogle græssorter ind, som rent faktisk har en fodringsværdi (protein og NDF), og ikke bare bidrager med sukker.


Kommentér på:
Sukkerindhold i græs på nuværende tidspunkt.

Annonce