{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.267 visninger | Oprettet:

Tandlæge til bidløs hest? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Jeg har et spørgsmål jeg har tænkt over; skal heste, som ikke rider med bid, have tandlæge lige så ofte som heste, som rider med bid?

Jeg tænker at bidet må slide en del, så hvis man ikke gør, sker der vel ikke så mange skader? smiley

Hvad mener I??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tandlæge til bidløs hest?
  • #1   2. apr 2020 Bid ligger jo ikke på tænderne, men mellemrummet i mellem. Hestes tænder gror, uanset om de blevet redet eller ej. Så svaret er - Ja, de skal have tandlæge ligeså ofte som almindelige heste på bid.

  • #2   2. apr 2020 Biddet skulle nu nødig ligefrem slide på tænderne - det ligger på ladderne, som er en tandløs del.

    Så selvfølgelig skal hesten have tandlæge lige så tit om den går bidløs eller med bid.

    Mvh Charlotte


  • #3   2. apr 2020 Tænderne har stor indflydelse på hvordan hesten optager sit foder. Så ja tænderne skal efterses lige så ofte.

  • #4   2. apr 2020 Tak for svarene. Jeg ved selvfølgelig godt at biddet ikke ligger på tænderne, jeg undrede mig bare, da mine egne heste sled tænderne meget mere da jeg red med bid smiley

  • #5   2. apr 2020 Hvis de slider tænderne meget mere ved bidridning, så vil jeg påstå, der er noget galt med bidet - enten accepten af det, brugen eller udformning/størrelse.

  • #7   2. apr 2020 Bidløse heste har større risiko for skader inde i kinderne hvis de har tandspidser, fordi man lægger mere press der, især med harkamore, men også med sidepull. Derudover har optømningen intet med tandpleje at gøre. Man bruger tandlæge for at forebygge smertefulde tandlidelser og skævheder i tandsættet som giver hesten spændinger i kroppen. Bid gør igen forskel. Om hesten bliver redet gør ingen forskel.
    Alle heste uanset brug skal have årligt tandtjek. Nogle skal have halvårligt.
    Det er vigtigt for deres sundhed og velfærd.


  • #8   2. apr 2020 Biddet skal ikke slide på tænderne, og kan desuden kun være i kontakt med de første kindtænder. Den kan ikke slide hverken fortænder eller nogen af de inderste kindtænder, da de sidder langt bag mundvigene, helt op til under hestens øje. Prøv at nærstudere et hestekranie, så skulle det gerne give sig selv.

  • #9   2. apr 2020 Alle har mere eller mindre skrevet præcis samme kommentar.. Læser man ikke inden man svarer eller?! smiley

  • #10   2. apr 2020 Hvis en hest som rider med bid oftere skal have tandlæge end en hest der rider uden, så er det pga. bidet ikke passer hesten.
    Nærmest alle heste har brug for at få tjekket deres tænder mindst 1 gang om året, da de ikke slider deres tænder på samme måde hvis de ikke går ude nærmest hele døgnet smiley


  • #11   2. apr 2020 Ja det er det samme. Mine har altid fået årligt - både da de gik med bid og som bidløse smiley

  • #12   3. apr 2020 Ja, heste der rides uden bid skal have ordnet tænder lige så ofte.

    Et bid skal IKKE ligge på tænderne, så biddet har ingen indvirkning på tændernes slid.

    Hesten har samme risiko for caries, kroge, bølgebid, foderpakninger, betændelse osv lige meget om den går med eller uden bid under ridning


  • #13   10. apr 2020 Bare lige for at nævne min oplevelse, det har så samtidig noget at gøre med at min hest er en ældre dame, men viser vigtigheden I at få tjekket tænderne, for alle heste.

    Min gamle pige fik et voldsomt "sygdomsforløb" tilbage i 2018, hvor hun simpelthen tabte sig 100 kg på en uge! Og hun fik MASSERE af mad, nærmest alt det hun kunne spise, men hun tabte sig stadig. Carmen har altid fået årligt kontrol, men på lige under et år var det blevet så slemt med hendes tænder, at hun ikke længere kunne kværne maden så hun kunne optage næringsstofferne, simpelt fordi hun havde så ondt!
    Carmen udviste ingen tegn på at have ondt, men dyrlægen kom ud og vi prøvede at rette tænderne, det var gået helt galt med dem, hun har fået bølgebid, tandspidser og utroligt mange foder pakninger. Egen dyrlæge kunne desværre ikke hjælpe nok, og Carmen blev sendt til Hestetandklinikken i Ringsted, hvor hun endte med at få hevet 2 tænder ud, fordi foder pakningerne simpelthen havde ødelagt dem, og var begyndt at rådne oppe i hendes tandkød.
    Hun har været igennem endnu en omgang december sidste år, her holdt hun dog op med at spise wrap og rent faktisk viste at noget var galt, så dyrlæge ud igen og en tur til hestetandklinikken igen, endnu en tand er røget, denne gang med langt mere kontrol på hendes tænder end sidst. Carmen får nu tandkontrol hvert halve år for at holde hendes bisser pæne, så hun stadig kan holde sig et dejligt og godt liv. Hun er yderst glad og tilfreds, selv med 3 manglende bisser!

    Bare husk på hvor vigtigt det er, bidløs eller ej, Carmen har været bidløs i 8-9 år, og det gik hurtigt galt. Så bare en note til alle hvis man skulle være i tvivl, pas nu på jeres søde heste, ligesom vi får tandlæge hvert år, skal de også ??


Kommentér på:
Tandlæge til bidløs hest?

Annonce