{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.583 visninger | Oprettet:

Frem i næsen og undgå taktfejl? {{forumTopicSubject}}

Jeg søger lidt råd angående min dejlige fuldblodshoppe på 11 år. Jeg har haft hende i 5 år, og vi har lært alt vi kan sammen, da jeg kun havde redet et år da jeg købte hende.

Hun fik føl i 2007, og før det red vi LC klasser til lave procenter. Efter føllet tog seriøsiteten til og med lidt hjælp fra en dygtig rytter og diverse undervisere kom vi i 2008 gennem klasserne og sluttede året med at debutere i LA1 til 62%. Kort inden det havde hun fået ny sadel, som selvfølgelig var godkendt og prøvet på af sadelmager (Michael Brodie).

Herefter begyndte det at gå ned af bakke. Alt var galt, og ingen kunne løse problemet. Tandlæge gav hende en ordentlig omgang og der kom en kiropraktor ud. Ingenting hjalp og til sidst kunne jeg kun ride bidløs hvis jeg ikke ønskede at hun rendte rundt med sænket ryg og kunne finde på at stejle.

Så fik jeg en anden kiropraktor ud i september 2009. (Rikke Andersen) og min stakkels hest var skæv i ryggen pga sadlen som var for smal til hende. Det var gået i nakken og i bagparten, hele kroppen var altså skæv.

Så stod den på genoptræning fra jorden. Hun fik 2 måneder fri, og så begyndte longering, bomtræning og trækketure. Sidst i februar fik jeg endelig fundet en sadel som kiropraktoren kunne godkende. Så begyndte ridningen igen. Skridtede hele marts måned og begyndte at trave hen mod slutningen. Ingen problemer, og ryggen havde det fint. Vi travede kun meget lidt med løse tøjler så mærkede intet til de nuværende problemer.

Men problemet er nu, efter den lange baggrundshistorie , at når jeg tager kontakt til Artesia i tøjlen så foretager hun hvad jeg vil kalde frivillig roll-kur i traven. Jeg kan så slippe tøjlen og hun bliver der, kan måske få hende til at gå en smule frem i snuden men stadig ofte 10 cm bag lod. I galoppen går hun på højre volte over lod og på højre lige så meget bag lod som i traven. Hun har desuden fået en vane med at takte forkert og evt springe an på forbenene hvis jeg ikke rider meget fremad i traven på venstre volte især i svingene.

Jeg har aldrig døjet med det før, hun er vant til at blive redet på lod og gerne lige foran lod, så jeg fatter ikke lige hvor den ide kommer fra. Min umiddelbare tanke er at det er for at passe på sin ryg og nakke, men også fordi det er mindre hårdt for hende, så hun spare på kræfterne på den måde, men ved ikke om jeg er helt galt på den.

Hvad ville i gøre i situationen, hvordan ville i lokke hesten frem i næsen, skide være med hun går dybt, hun skal nok komme op i nakken når hun bliver stærkere, men har det ikke godt med at hun går bag lod.

Det blev lidt langt, håber der er nogen der kom igennem, og har nogle gode råd


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Frem i næsen og undgå taktfejl?
  • #1   9. maj 2010 Har du bid på nu? smiley

  • #2   9. maj 2010 evt en del longetræning kun med kapsun på.. bomtræning, overgange.. træning i naturen

  • #3   9. maj 2010 tine:
    det er da ligegyldigt om den har bid på eller ej.. den skal stadig lærer at gå rigtigt, også med bid, hvis man er stævnerytter


  • #4   9. maj 2010 Jeg ville anbefale en massør, som skal gå hende igennem. Det med at de går bag lod osv. kan være fordi nakke/halsmusklerne ikke er helt "oppe" endnu. Det kan massage gøre meget ved smiley

  • #5   9. maj 2010 hvordan er hun i longering?
    dette ville jo være en god måde at få hende til at sænke halsen - UDEN indspændigstøjler - og derved indlærer hende at sænke halsen giver pauser

    for at opmundre til at komme frem med næsen ville jeg ride bidløst - da hesten så ikke har noget direkte smertemiddel der kunne forhindre den i at søge frem
    - også selvom du, som du skriver, rider for lange tøjler


  • #6   9. maj 2010 Den har jo lært at den skal bøje nakken ligemeget hvad når den skal rides.
    Og nu bliver den redet uden at den har styrke til det den plejede før. Så den prøver at opfylde de 'krav' du stiller til den, ved at bøje nakken fordi at det plejer den, men den har ikke styrke til at holde næsen oppe, og derfor går den bag lod.

    Jeg ville foreslå at du rider hende hovedsageligt med lidt længere tøjler, som du selv sagde, og så lade hende gå lidt ned og slappe af og komme ordentlig op i ryggen, så den langsomt får bygget sine muskler op igen.

    Og først når den er klar (tidligst efter 2-3 mdr. i regelmæssig ridning) kan du begynde at samle lidt op på hende igen og se om det ikke har hjulpet.
    Jeg ville i hvertfald tro at den simpelthen ikke har styrken til det, efter hvad du fortæller har den jo været ude af træning i et stykke tid ? smiley

    Held og lykke, håber det kommer til at gå godt (:


  • #7   9. maj 2010 Hun går med bid nu, og vil helst blive ved med dette, hun ligger sig på samme måde og til tider mere bag lod på bidløs. I longen går hun momentvist rejst og momentvis med næsen i jorden. Men hun gider bare ikke det longehalløj efter 2 måneders jordtræning.

  • #8   9. maj 2010 Janni:
    Jeg spørger kun om biddet, fordi det var beskrevet som at problemet først opstod igen, da ridningen begyndte med sadel (og bid igen?).
    Jeg er enig i, at problemet skal løses, men det er da utrolig relevant at vide, om det KUN opstår når den har bid i munden eller også uden (synes du ikke?). Løsningen behøver ikke at være at ride uden bid, men måske skal man droppe kontakten til det, indtil musklerne er der til at hesten kan søge frem til det.


  • #9   9. maj 2010 Jeg ville få noget absolut kompetent undervisning af en person, der virkelig ved hvad vedkommende har med at gøre. En, der har redet noget mere end bare LA-klasser...

    Når det så er sagt, såville jeg ikke bekymre mig så meget over, at hesten i starten af genoptræningen "gemmer" sig lidt bag biddet, og derved kommer bag lod. Jeg ville forsøge at støtte den op og møde den der, hvor den nu engang naturligt og frivilligt placerer sig, og på en stabil kontakt.. Langsomt vil jeg så forsøge at ride den længere i halsen for sæde og schenkel, altså lige som ride halsen ud af kroppen og derved få næseryggen frem til lod. Det vil nok tage nogle måneder inden den er helt i vinkel al afhængigt af hestens form, psyke og eksteriør.

    Men som først skrevet - søg noget rofessionelt hjælp og vær kritisk i dit valg.

    Held og lykke.


  • #10   9. maj 2010 Tinne: Jeg tror du skal vente med at have kontakt til hendes mund, til hun selv søger mere frem mod biddet. Hun har formentlig mistet mange muskler i al den tid uden ridning, også selvom det ikke kan ses umiddelbart.

  • #11   9. maj 2010 k a:
    Vi skriver modsætningsfyldte råd, og det synes jeg er meget interessant smiley
    Hvorfor møde hesten dér, hvor det netop ikke er sundt for den at gå? Man risikerer vel at den flytter sig yderligere for tøjlen (ind mod bringen), samt at forhindre den i selv at finde den "rigtige" plads.


  • #12   9. maj 2010 tine:
    jo det er det da.. men når hun skriver at hun rider med lange tøjler, så kan biddet ikke alene have skylden..



  • #13   9. maj 2010
    Tænker om hun er blevet kigget på af en tandlæge? Kan være en ulvetand eller andet der sidder og genere? smiley

    Men udover det, så ville jeg ride uden kontakt - så det ikke er dig der skal møde hesten med bidet men omvendt. Da det lyder til hun på et eller andet punkt har fået en "mistillid" til bidet - hvis det ikke er noget med tænderne.


  • #14   9. maj 2010 jannI:
    Det kan det da sagtens, hvis det f.eks. ikke passer hesten smiley Det er altså meget normalt, selvom det ikke er tilfældet her.


  • #15   9. maj 2010 krikken:
    Den går på samme måde uden bid smiley (og så har hun haft tandlæge ifølge det første indlæg..)


  • #16   9. maj 2010 tine H: Ja, det gør vi smiley

    Heste er bygget meget forskelligt i forhold til halsansøtning, nakkens længde og smidighed, ganaschefrihed, naturlig hvælving osv. Derfor vil de også have forskellige naturlig foretrukne holdninger.

    Dermed mener jeg ikke, at det er målet, at hesten skal gå bag lod, hvis det er dens foretrukne. Jeg mener bare, at man skal støtte den i dens eget udgansgpunkt og derfra arbejde på at styrke den til at bære sig tilstrækkeligt til at næseryggen kan komme frem til lodret og gerne en smule foran, og således hjælpe den genne ridningen til at opnå en bedre form.

    Hesten skal ikke gerne "flytte sig for tøjlen ind mod bringen", så er der noget galt med den helt grundlæggende fremadridning.


  • #17   9. maj 2010 Helt enig med K.A.
    Heste er jo forskelligt bygget. Nogle vil gerne toppe op i nakke og ind med næse mens andre det modsatte, alt efter eksteriør.
    Ville gøre som K.A.
    Når du får den redet ud med næsen, får du først rigtig fat i musklerne i ryg/bagpart. Det er nok lidt hårdt for hesten pt....


  • #18   9. maj 2010 Krikken: Som sagt er hun gennemgået af tandlæge og dyrlæge i munden.

    Jeg tror også hun har fået mistillid til bidet, da jeg tror hun forbinder bidet med de tidligere smerter i ryggen. Lige nu rider jeg på den måde at jeg starter op med kontakt og så gør jeg kontakten mindre og mindre indtil tøjlen hænger, hvilket hænger sammen med at hun krøller mere sammen jo længere tid jeg rider.


  • #19   9. maj 2010 kA: Egentlig kan jeg godt se pointen i det du skriver, det virker jo logisk nok. Men hold da op folk kigger når jeg rider rundt med hendes hoved mellem forbenene. Og bryder mig bestemt heller ikke om det, med alt man læser og hører, vil jo kun hende det bedste.

  • #20   9. maj 2010
    Jeg havde så valgt den "model" som jeg nævner med slet ingen kontakt, andet end til stop - sådan så hun får et klart billed af hvad det er tøjlen er for noget, at den kun bruges til stop og at presses slippes hvis hun stopper.


  • #21   9. maj 2010 k A

    Er enig med dig der smiley

    Min ligger sig også bag lod, men det bekymre mig ikke, så længe han bærer sig selv som han skal, når muskler og det hele er ved at være på plads igen, vil hesten naturligt søge frem til lod/foran lod smiley

    Rider både støvsuger ridning og "samlet" på forskellige dage, i starten vil jeg da anbefale støvsuger ridning, altså frie tøjler, så hun kan placere sig som hun vil, der ville jeg kun fokusere på muskler og balance smiley


  • #22   9. maj 2010 MLC: Hun må ikke gå støvsugerridning i den forstand med hovedet i jorden, hun har en naturlig tendens til at overbelaste sine forben så kiropraktoren vil ikke have hun går med snotten i sandet.

  • #23   9. maj 2010 Ja ja folk kigger og hvad så? :-))

    Jeg havde valgt at tilbyde hende en stabil og rolig støtte, som hun altid kan være tryg ved. Jeg havde valgt at være vedholdende i mit forsøg på at skabe kontakt, så hesten får tro på min hånd og dermed biddet, så den har lyst til at strække sig med frem i takt med fremadridning og en øget styrke til at bære sig. Det kan tage lang tid...

    Min hvide trakehner, der har en kort hals, stor hvælving og meget smidig nakke, var som ung meget svær at få frem foran lodlinjen, da det ikke var hans naturlige form. Det har taget lang tid at få lov at ride ham derud, hvor han fx er på billederne på stranden. Han har dog aldrig været bange for biddet omend han var meget meget let i hånden de første år.


  • #24   10. maj 2010 Nej hun skal nbemig heller ikke helt ned smiley Det er ikke det jeg forstår ved støvesuger ridning smiley

    Men bare at hun får balance i kroppen via halsen, men kan godt se,hvis kioprakteren siger det...

    Hvad med bom træning så, der bliver hun nød til at aktivere bagparten, for at få balancen? Især hvis det er forskellige højder osv smiley


  • #25   10. maj 2010 Enig med k A - det er også den måde jeg ville takle problemet på...

  • #26   11. maj 2010 Hvis du overvejer undervisning, synes jeg bestemt du skal komme ud på FRI hvis du har mulighed for det. For hold da op Pernille vil kunne hjælpe dig meget o:

  • #27   11. maj 2010 Ditte: Har ikke råd til at betale ridehuskort og alt muligt desværre. For undervisning nu, men kun hver 14. dag da jeg simpelthen ikke har penge til mere.

  • #28   11. maj 2010 Du skal ikke betale kort ovre på FRI, blot 425 kr. for 4x60 min. undervisning :).

  • #29   11. maj 2010 Okay, ved du om de køre noget med en prøvetime? Men man skal vel også være medlem af klubben

  • #30   11. maj 2010 Ja, det gør de, jeg fik i hvert fald en prøvetime.
    Hvor vidt du skal være medlem eller ej, ved jeg ikke, men hvis du skal er det jo kun de sidste 1- 1½ måned inden sommerferien du skal betale for i første omgang og det er maks 100 kr. eller sådan noget.


  • #31   11. maj 2010 Okay, kunne være jeg skulle komme forbi og kigge, og måske aftale en prøvetime ;D

  • #32   11. maj 2010 Synes jeg du skal, Pernille kan med garanti hjælpe dig :).
    - vi knokler virkelig når vi rider ved hende xb .

    Hun underviser i maj om tirsdag fra kl. 18.30-21.30, mener jeg :). jeg rider fra 20.30-21.30.


Kommentér på:
Frem i næsen og undgå taktfejl?

Annonce