{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.056 visninger | Oprettet:

Næsen foran lod {{forumTopicSubject}}

Faldt lige over denne spændende artikel på Blue Berry Hill ((link fjernet)


"Tennis, golf og ridning foran lod

Hvad betyder det at ride med "næsen foran lod" og hvorfor er det nu så vigtigt ?

At ride hesten i en form, hvor næseryggen ALTID er placeret foran det lodrette plan, er en af de ting jeg, (i dag, i modsætning til tidligere), vægter højt i træning og undervisning. Jeg oplever at der er mere reglen end undtagelsen, at se heste på både spring og dressurbaner, med næseryggen placeret bag det lodrette plan og salgsbilleder/videoer, af selv helt unge heste, viser flere heste med næsen inde end omvendt. Jeg har også oplevet en springrytter på M niveau, som stillede sig totalt uforstående for HVORFOR det overhovedet var ”et issue” jeg gik op i? Jeg er ganske bevidst om at jeg selv tidligere indtog samme uforstående holdning, men i dag har jeg forstået vigtigheden af det, samt mærket den store forskel i sadlen og derfor er det blevet et element, som jeg holder stor fokus på.

I 1943, beskrev Major Wilhelm Museler i sin bog ”Reitlehre” problematikken omkring den fejlagtige formgivning/positionering af hestens hals. Han beskriver hvorledes hesten både taber gangen og mister lydighed på denne bekostning.
Ligeledes skriver han:” … Det forkerte Knæk i Halsen, undgaar aldrig den virkelige Rytters Øje og synes ham hæsligt.”

Udover ryttere, der med fuldt overlæg arbejder specifikt på at få hesten, momentvist, langt ind bag lodret, i løsgørelsens navn, møder jeg også ofte ryttere, der siger: ”Ja, min hest går en smule bag lodret, men det er kun fordi den ikke er så stærk endnu. Når den bliver stærkere, vil den kunne komme ud og bære sig med næsen i lodret, men så længe den arbejder godt og afslappet, gør det ikke noget at den går lidt bagved lod.”


Men det er jeg uenig i. Det gør noget, fordi mens den går dér, så øver den sig i et ufordelagtigt bevægelsesmønster og den får ikke trænet de muskler, der skal gøre den stærk nok til at holde næsen fremme OG holde ryggen oppe samtidigt. Når hestens hals afkortes og næseryggen kommer ind og derved ikke længere er foran eller direkte i en (imaginær) lodret streg mellem himmel og jord, så rejses ryggen kun fordi nakkebåndet (som hæfter på rygbåndet, hvor ryghvirvlerne sidder fast) overstrækkes og dermed trækker ryggen op som en flitsbue. Det er derfor det godt kan føles rart at ride med næsen inde, idet man jo netop mærker at ryggen kommer op. Problemet er dog at man i denne position ikke får trænet de halsmuskler der har til opgave at holde ryggen rejst og man vil derfor blive ved med at løbe ind i problemer med at ryggen forsvinder hvergang hesten slår en lille smule fra, eller får næsen lidt for langt frem. Hesten vågner ikke pludselig op en dag og tænker "NU kan jeg gå med næsen fremme" hvis ikke den har øvet sig i det undervejs.

Og derved kommer vi frem til min mærkværdige overskift.

Da jeg var yngre, spillede jeg rigtig meget tennis. Jeg var ganske effen og spillede på turnerings og mesterskabs niveau, samt trænede flere gange om ugen.. Jeg har været så heldig at have dygtige trænere, der lærte mig de rigtige sving og bevægelser næsten fra starten, selvom jeg dog også har fået tildraget til mig nogle uvaner undervejs smiley
Min første træner lærte mig énhånds-baghånd men da den næste træner kom til, overgik vi til tohånds-udgaven, da denne er stærkere og selvom jeg hele tiden kom til at slippe ketsjeren med venstre hånden og i en periode konstant endte med et slag der var midt imellem de 2, fik jeg da endelig fat i en ganske fornuftig 2 hånds baghånd til slut.


Efter godt og vel 15 år uden at have haft en tennis ketcher i hånden, har jeg netop haft fornøjelsen af næsten dagligt tennisspil på en uges ferie, og det er imponerende som kroppen husker! I starten gik det naturligvis noget rustent, (måske nettet var for højt) men efterhånden som ugen skred frem, begyndte boldene at makke bedre ret. Især beslutningen om IKKE at ”skovle” blot for at få bolden i spil, men det at jeg insisterede på at slå rigtige og ”flotte” slag, gav bonus mod slutningen af ugen hvor både arme og ben havde genfundet deres indbyrdes timing i slagene. Interessant, er det dog at hver eneste gang jeg bliver en lille smule presset, så skifter jeg helt ubevidst over til min oprindeligt indlærte énhåndsbaghånd, mens jeg sagtens kan holde mig til 2 hånds udgaven, så længe der er god tid til at læse bolden og time slaget.

Hvis man har prøvet at spille golf, så har man muligvis oplevet hvordan de uheldige vaner man indledningsvist har tillagt sig, er svære at komme af med, hvis man på et tidspunkt får mulighed for at modtage kvalificeret træning. Det er lettere at få sendt bolden ud på sin egen hjemmestrikkede facon end at skulle starte ”forfra” for at lære det rigtige sving. Forskellen er dog at man aldrig får lært at slå et ”rigtigt” slag og givetvist kommer i problemer senere i forløbet når kravene strammes og ens mangler synliggøres. Uanset hvilken sportsgren, dans eller anden fysisk udfoldelse man giver sig i kast med, er det sikkert muligt for de fleste, at genkende forløbet med kroppen der husker bestemt indlærte bevægelses mønstre og hvor svært det er at bryde disse vaner, når de først én gang er indøvet.


Da hestens muskler og nervebaner, i hukommelses henseende, ikke adskiller sig fra vores, ligger det ganske lige for, at konstatere at hestens krop, på samme måde som vores, genkender, husker og kopierer, bestemte bevægelsesmønstre.

Alle kan enes om, at det er lettere at lære nyt end at lære om, og dette udsagn understreger især vigtigheden af, at give sig tid til en god, korrekt og tålmodig uddannelse af unghesten. Hvis den første form unghesten lærer at bevæge sig i, er med næsen bagved det lodrette plan, så vil det være dén facon den bærer med sig i sin fremtidige ridekarriere.

Når man gennem viden om hestens fysiologi og indsigt i biomekanik, opdager at den muskulatur hesten skal aktivere, når den bevæger sig med næsen bagved det lodrette plan er ganske forskellig fra den muskulatur hesten skal anvende ved arbejde med næsen foran eller i det lodrette plan, så giver det anledning til at stoppe op og tænke efter. Det er ganske enkelt 2 forskellige måder for hesten at bevæge sig på, ligesom fodarbejdet, kropsholdningen og timingen er vidt forskellig i én eller to hånds baghånden, og med mindre man specifikt og målrettet træner på at ride hesten med næsen fremme, så sker det ikke pludseligt at hesten en dag er blevet ”stærk” og begynder at gå med næsen fremme. Den har ganske enkelt ikke øvet sig på det og har derfor ingen underbevidste muskelprocesser, eller muskelSTYRKE, den kan sætte ind med.

Muligvis, kan man frembringe noget der minder om den korrekte position, eller man kan vise enkelte skridt, men ligesom tennisspilleren, der i en krise situation vender tilbage til det oprindeligt indlærte slag, (indtil det nye bevægelsesmønster er 100 % konsolideret) vil hesten altid vende tilbage til den form og det muskelarbejde den har størst fysisk styrke og rutine i, hvilket vil sige med næsen bag det lodrette plan, såfremt det er der den tilbringer størstedelen af sin tid i den daglige træning."

Kunne ikke være mere enig. Bag-log-ridning er roden til (næsten) alt ondt og forstår ikke, hvorfor man har behov for det på ungheste. Det er så rungende vigtigt at hesten lærer det stræk ellers er samling umulig senere hen.
Er problemet ikke, at uerfarne, uvidende ridepiger rider deres heste til uden den fornødne hjælp fra en professionel?
I mine øjne er tilridning ikke noget alle kan gøre, men alligevel er det en opgave, mange påtager sig. For at spare penge? For at forme hesten selv?

Hvad synes I om artiklen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Næsen foran lod
  • #1   28. aug 2011 Super interessant læsning. I min verden er der aldrig en undskyldning for at ride bag lod, og hader sætningen "Den putter sig" bullshit man..
    Det med tilridning, så ses det jo desværre i dag, at de 'professionelle', netop ikke er så professionelle, når det kommer til anatomisk korrekt ridning. De er bare professionelle i moderne dressur, hvilket bestemt ikke er noget, der kommer hestene til gode.


  • #2   28. aug 2011 rigtig god artikel smiley http://hestegalleri.dk/grp_vis.aspx?GroupID=8316

  • #3   28. aug 2011 Haha Miza, ja lad os lave et valg xD

  • #4   28. aug 2011 De har sådan nogle gode artikler derinde, de er permanent bogmærket på min computer, så jeg altid kan finde dem smiley

    Det er dog et stykke tid siden jeg har læst den...

    Hvis jeg havde råd, så var jeg draget nord på for at blive BBH instruktør..


  • #5   28. aug 2011 Jeg syntes alle burde gennemgå en form for skole inden de måtte ride , eller bare skulle gennemføre et kursus, så man kunne lære det om hesten muskel opbygning. og hvad der er vigtigt når man begynder at samle tøjlerne op.

    jeg har altid redet hesten ved lod, men min nye hoppe er vant til at gå dybere, og inden jeg fik undervisning oplevede jeg faktisk den med at når jeg prøver at rette hende op i lod så stå hun fra.. vi øver pt ridning forand lod. og nej hvor er det en helt anden hest jeg har fået mig..



  • #6   28. aug 2011 Meget spændende læsning!

    Og enig med Veo! smiley

    Jeg er selv igang med at træne min unghest op igen, efter 1½ år stortset uden ridning grundet vægttab og dårligt knæ, og jeg skal da helt sikkert være endnu mere opmærksom end jeg allerede er!
    Lige pt. ligger mit fokus i muskelopbygning ved hjælp af udstrækning og bedre brug af bagparten, hvilket betyder at jeg opfordre ham til at gå med mulen i jorden i skridt og kort trav, og hovedet afslappet med næsen foran lod og så løse tøjler som muligt i arbejdstrav og galop. Derudover ligger min fokus meget på at han er glad og nyder det.
    Hesten er en helt anden. Den kalder på mig flere gange når jeg kommer ud til den, kommer altid hen til mig, åbner villigt munden når jeg vil have biddet ind, og syner glad og afslappet under rytter. Der er kommet gang på ham, og han har efterhånden bagparten under sig i alle tre gangarter, hvor han før tabte numsen når der skulle traves..
    Så jeg håber da at jeg kan gøre afslappet og "korrekt" ridning til en vane for ham, frem for at han skal spændes ind for at have hovedet lavere end stjernekiggerposition (sådan gik han meget i starten, da jeg købte ham).


  • #7   28. aug 2011 Jamen jeg kunne ikke være mere enig - jeg forstår ikke folk der rider hesten under lod, lige meget hvor ung el. gammel den er.
    Så når en tidligere toprytter skoler om, klapper jeg i mine hænder af begejstring. Vi havde arrangeret foredrag med Susan i vores rideklub for 14 dage siden og hun var tiden værd !
    Mage til kompetent og virkelig dedikeret foredragsholder skal man lede længe efter.

    For første gang igår var jeg ude og se stævne hvor jeg blev positivt OVERRASKET over dommer.
    Hun lagde også vægt på disse ting og de med anspændte heste, heste bag lod, heste der tabte ryggen osv. fik ikke nær så gode point/% som de der red afslappede heste, med aktiv bagpart, styrbar forpart, næsen for lod osv.

    Syntes ellers ikke de der rider afslappet og for lod bliver belønnet for det i ridningen normalt. Så skønt at der er mere og mere fokus på det smiley


  • #8   28. aug 2011 Susan Kjærgård er min gud smiley
    - og bliver det absolut ikke mindre af denne artikel.

    I mine øjne har hun så meget ret - og vil meget gerne se den/dem, der kan bevise det modsatte.


  • #9   28. aug 2011 Naja J

    Ork dem er der mange af, bare søg på Pia Munck, hun skal nok fortælle dig, hvor forkert Susan er på den smiley


  • #10   28. aug 2011 Jeg har såmænd diskuteret med Pia Munck smiley

    - men hun kan simpelthen ikke bevise sine synspunkter med videnskab - kun hendes egne holdninger. Det er lidt sjovt....


  • #11   28. aug 2011 MLC: Det er sku lige før jeg ikke ved om jeg skal grine eller græde efter at have læst et par sider om hendes mening og holdninger..

  • #12   28. aug 2011 Haha ja Pia lever sgu i sin egen lille bobbel. Har I set hendes hjemmeside? Så dum, har man sgu bare ikke lov til at være ;p

  • #13   28. aug 2011 Andrea Rostbøll Berthelsen

    Det er god læsning smiley
    Kan også godt lide hendes FB side og hun er også på HEST online smiley

    Veo

    Så så, nu ikke spydig, eller er du en af dem der er med på Andrew Mclean's hold? Eller måske en skovtur rytter med en tyk nordbagge, der bare er misundelig? Misundelse er jo en rigtig grim ting, skal du huske på...

    Og heste nyder jo at ride LDR de vrider jo mulen i nydelse, "uuuh" siger hesten "I lubs LDR!"
    At det så også kan være tegn på smerte, ja det springer vi så lige over og at der er flere huller i teorien end en schweizer ost, pyt med det smiley


  • #14   28. aug 2011 Veo: Jeg har lige været derinde, hvor jeg sad sådan lidt: "skulle du forestille at være voksen? Kom igen!"
    Jeg er enig i at heste skal ned og strække ud, men skuda ikke på den der LDR måde, som hun så fint døbte rollkur... Oo' Ned med nakken, strække ud og næsen godt foran lod eller helt nede ved jorden, er det jeg går ind for. smiley


  • #15   28. aug 2011 MCL: haha ja de kære heste elsker det jo ;D

  • #16   28. aug 2011 Pia Munck er simpelthen så aggressiv og kontrovers i sine holdninger, at man skal være naiv, blind eller dum, for at tro på det. Er simpelthen ved at flække af grin, når jeg i ny og næ besøger hendes side. De der paint-tegninger om "de to trekanter". Ejhahaha, det er morsomt stof!

    Men jeg er glad for, at den massive fokus på emnet endelig er nået dommerne. Hører flere og flere, der får hak for at have redet bag lod, men en sand ændring ville jo være, hvis AH skiftede holdning.
    Forstår ikke, han med respekt for sig selv, kan erklære sig enig med Pia Munck. Han er jo forbillede for SÅ mange.


  • #17   28. aug 2011 Jeg tror egentlig at LDR kunne have været noget godt, men Pia har enehændigt smadret det, da hun har set det som et skalkeskjul for, Rollkür (som jo forresten ikke eksistere o.O)
    Sådan som jeg forstod LDR, engang, var det netop at hesten skulle strække sig frem og runde halsen, altså ikke noget med at hesten skulle gå bag lod..

    Så jeg må indrømme jeg synes LDR godt kunne bruges i visse momenter (jo det synes jeg til en kort udstrækning af hesten, men vil pointere det er SLET ikke nærheden af det som der bliver redet i dag)..
    Nu, hvor det kun bliver forbundet med Anky, Pia og andre ryttere der ynder at ride sådan, så må jeg kaste håndklædet i ringet..
    Det kan jeg bare ikke støtte op omkring..
    Ikke når det skal være bruges som finpoleret keramik vase, men hvor vasen bare indeholder lort..
    Det ser fint ud, men i virkeligheden så er det, det ikke...

    Synes desuden det er lidt sjovt at Pia siger hun har, hvad 16 års erfaring med LDR..
    LDR opstod da vidst som træningsform omkring 2000, så vidt jeg har kunne snuse mig frem til og er først for alvor blevet adopteret af "toprytterene" og Pia selv indenfor de seneste år..
    Men det kan jo bare være mig der misforstår noget smiley


  • #18   28. aug 2011 Ja, på samme måde som, når man strækker hesten med en gulerod ned mellem forbenene, men ALDRIG i længere tid af gangen. For det er jo dér problemet er, når ryttere rider deres heste konsekvent i en overstrakt hoved-, hals-, rygposition.

    En anden spændende diskussion er også, om man overhovedet kan komme langt inden for den moderne dressur med "gammeldags" (=anatomisk korrekte) idealer for hestens bæring. Er idealet ikke blot blevet flotte forben og en krum hals i stedet for sænket bagpart og taktfasthed? Kan vi nogensinde komme væk fra det?
    Selv Phillippe Karls heste udviser taktfejl i piaffer og passager.

    Er idealet for korrekt ridning de billeder, der fremvises i artiklen? Heste der rides for bidløse hovedtøjer i evig remonteholdning. Hmm, det er ikke det, jeg vil, men det er ligsom blevet "det rigtige".
    Altså kan man ride engelsk dressur på et højt niveau uden taktfejl, bag-lod, halepisken etc etc?


  • #20   28. aug 2011 Handler det ikke også om, at toprytterne ikke nødvendigvis har sat sig ind i hestens biomekanik?
    At man i dressurens verden stoler fuldt og fast på, hvad der tidligere har haft succes og hvad dygtige ryttere, mener er rigtigt.
    At man er ligeglad med fordringern, men tillader sig nogle ting fordi man hedder noget fint.
    At kunnen er blevet lig med viden, og det derfor kun er dygtige ryttere, der må undervise.
    Min bedste underviser er min mor. Hun kan jo INTET selv, men hun ved hvad der er rigtigt fordi hun har brugt tid på at sætte sig ind i anatomisk korrekt ridning. Hvor jeg hører beridere undervise og rådgive i den HELT forkert retning.


  • #21   28. aug 2011
    Ja, man kan ride anatomisk dressur uden diverse fejl osv.
    Har fundet nogle personer med gode piaffe, ikke spjættende ben, fin løs kontakt og snuden foran lod jeg gerne vil se på og som rider på det niveau også. Ja, så der der andre fejl man kan påpege - men de efter min mening bedre og mere hestevenligt end Isabell Werth ( fantastisk video af hende i bedste roll kur stil fra 95 der ligger på youtube iøvrigt ).

    Og derudover - thumbs up til Susan for at sige sin mening men på en pæn og super måde smiley


  • #22   28. aug 2011 Faktisk så synes jeg ham der whats-his-face med Fuego er en dejlig rytter.. Håber han bliver kvalificeret til OL smiley
    Werth er jo min yndlingsaversion. Synes det er latterligt, man kan komme i betragtning til eliten, når ens heste stejler og bukker. Hvordan kan dommerne acceptere det i længden? Det er træk og hiv-ridning for ALLE pengenene.

    Men ja, Susan Kjærgård er en fantastisk retoriker. Hun var formidabel i et-eller-andet sportsprogram med Uffe Helgstrand. Han var grædefærdig til sidst. Hehe


  • #23   28. aug 2011
    Kan ikke lade være med at smide dette ind;
    http://www.youtube.com/watch?v=emstGni7Rmg&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=eIgMvhnwG9s

    Nå.. Skal ikke være så negativ, her er noget pænt!
    http://www.youtube.com/watch?v=8fvJBxV0zUk ( elsker iøvrigt også deres hjemmeside og at google nogle af hestene, så pæne billeder og ja... )
    http://www.youtube.com/watch?v=m3ftScq_bUs ( bare en sympatisk mand og lækker ridning, men ja fejl, men jeg er vidst farvet af hans sympati.. )
    http://www.youtube.com/watch?v=HXEcqyoi0dw
    http://www.youtube.com/watch?v=e_aO-KEouew&feature=feedf



  • #24   28. aug 2011 Ja, jeg har hørt at galop er bedst, når det er 4-taktet smiley
    Kunne ikke gennemføre de første, men kunne til gengæld ikke tage øjnene fra de sidste 4 smiley


  • #26   29. aug 2011 Emma & Fighter.....giver dig desværre ret.

    Dommerne (og forbundene) er nok de største syndere.

    Vi får ikke hestens ve og vel ind så længe dommerne giver højere procenter til de heste, der har taktfejl, bliver pillet i munden og går under lod.
    Indrømmer da, at det ved første øjekast ser flot ud, men ser man hestens krop og anatomi ind i det, bliver man sgu ked af det.


  • #27   29. aug 2011 ..Anna og Den Sorte Hingst .

    Nemlig smiley Lige præcis tror nemlig det kunne være godt, når hesten har gået der og samlet sig i længere tid og så lige bliver strukket..

    Strækker selv min hest ud efter ridning, det foregår så bare fra jorden og med en godbid, he he.


Kommentér på:
Næsen foran lod

Annonce