{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.681 visninger | Oprettet:

Start med at ride igen og måske egen hest? {{forumTopicSubject}}

Hej alle??
Jeg er 29år og har ikke redet i 10+ år..
Jeg har nu mulighederne for at begynde igen og tankerne går med at eje min egen en dag..
Mit spørgsmål går nu på hvad vil være godt og fornuftigt at gøre herfra?
Og hvilket niveau skal min måske kommende hest være på? Ung og vi begge vokser sammen eller en med masser af erfaring som jeg lære af? Frygter en god hest vil gå til spilde på mig?? som det er nu tænker jeg ikke stævner, men vil gerne nå længere end dengang jeg red og få den selvtillid på hesteryg jeg ikke fik dengang..
Hold jer endelig ikke tilbage med helt ærligt feedback! Vil gerne rigtigt og godt fra start.. Tak!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Start med at ride igen og måske egen hest?
  • #2   10. apr 2020 Jeg ville finde en hest på en 7, 8, 9 år, som har rutinen og er godt redet, men ikke nødvendigvis på højst niveau, så i kan vokse sammen som du siger. 10 år uden hest og ridning er længe, så jeg vil absolut ikke anbefale at starte ud med en ung, rå hest. Måske starte ud med part, så kan du lige så stille finde ud af, om det faktisk også ER noget du har lyst til igen og finde ud af hvor du står som rytter nu. Er du modig, forsigtig, hvad niveau er du selv på og hvad du ønsker i en hest.

• #3   10. apr 2020 Køb en erfaren, reddet hest, som er rolig af sind og til at arbejde med. En ung hest kan være skønt, og det var godt for mig og min rideangst, fordi jeg kunne sige, at det ikke var fordi den var dum, men fordi den var ung og en baby, og skulle lære tingene først. Men sådan er det jo ikke for alle. Og hvis det er 10+ år siden, at du sidst har reddet, så ville jeg gå med en erfaren, "ældre" hest smiley

• #4   10. apr 2020 Hvor er i søde, tusind tak for jeres svar smiley
    Jeg har kigget på lidt sider med part men syns de fleste ønsker en erfaren rytter som gør det ret svært! Og ved ikke om at starte på rideskolehest vil kunne gi mig nok inden egen hest..

Den type hest i beskriver som i vil anbefale til sådan en som mig, hvilke pris klasse vil den ligge i? Og en specifik race i måske tænker?

• #5   10. apr 2020 Hvis i begge er glade og har det sjovt, er der ingen der går til spilde på noget. Konkurrencer og resultater er ikke alt. smiley . Så det synes jeg ikke du skal bekymre dig om.

• #6   10. apr 2020 Start med en halvpart.
    Lær af den + af ejer. Få trænet dine ridemuskler op igen.
    Find ud af, hvad du vil.
    Skift evt part.

Og så giv dig god tid med at finde Hesten.

• #7   10. apr 2020 hvis ikke du kan finde en part syntes jeg at rideskole kan være et godt sted ellers at starte. Der kunne du måske gå et par måneder indtil du er kommet ind i rutinen ved hest igen. Nu ved jeg ikke hvor du bor henne af, men min oplevelse af rideskoler er at de ofte er af lidt bedre kvalitet når man kommer lidt væk fra de store byer og holdene derved er lidt mindre og der er mere tid til en.

Og som de andre siger er det nok bedst at finde en hest som er rimelig solid og kan sin grundridning. en grøn hest og en grøn rytter giver blå mærker! Derudover er det også vigtigt at være bevidst om hvad man vil med hesten. Er det dressur, spring, turridning eller noget helt tredje. For alle heste er ikke nødvendigvis godt egnet til det hele.

• #8   10. apr 2020 Ida H's idé er faktisk rigtig god, altså at starte på en rideskole, og få trænet sig selv op igen. Så kan du altid få part, når du er i form igen, og har lidt mere at tilbyde smiley Og så finder du måske også mere ud af, hvad det er for en type hest du kunne have lyst til at købe smiley

Men jeg fik slet ikke spurgt: hvad var årsagen til, at du stoppede i sin tid?

• #9   10. apr 2020 Jeg har ikke redet (fast) de sidste 5 år på grund af 2 børn. Jeg har købt en unghest. Dumdristigt? Måske .. Men jeg ville ikke være foruden ham.

• #10   10. apr 2020 Jeg stoppede fordi vi flyttede ret meget og så flyttede vi til byen.. at få min egen hest kunne aldrig blive en realitet og så var det langt at cykle.. nu jeg flyttet på landet med heste i vores baghave, forhave og hvor jeg arbejder har jeg mulighed for opstaldning smiley

jeg er klart til dressur og skovture.. har ellers sagt jeg aldrig skulle støtte det om rideskole heste, men er nok den eneste måde jeg kan få frisket det hele op igen.. smiley

• #11   11. apr 2020 Koldblodsracer har næsten 99% af gangene et rigtig rolig og tålmodigt sind.. Min søster har lige købt en, hun er 30, har ikke redet siden hun var 7. Men de kan være tunge at ride dressur på, men er rigtig gode til skovture.. Så det handler om hvad man er til og hvilke forventninger man har. Jeg ville også gå efter en vallak, da hopper ofte har sin egen mening og i brunst kan være rigtig stride.

• #12   11. apr 2020 rideskoler er ikke alle dårlige. Min lokale rideskole behandler deres heste som var de privat eget. De står på store folde om dagen og blev kun redet en elle to timer om dagen. Modsat den jeg gik på på amager, inden vi flyttede, hvor hestene kun kom på fold én gang om ugen og stod helt alene. De red også i hvert fald 3 timer om dagen og blev kun passet af meget unge piger, der nok ikke altid vidste hvad de lavede altid. Så det er vel bare om at finde en god en, hvor hestene faktisk bliver passet ordenligt.

• Tilde H
    Tilde H Tilmeldt:
    maj 2019

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 14
    #14   17. apr 2020 Hej Line
    Det lyder på dig som om du meget gerne vil igang med at ride på en yngre hest du kan have i flere år, hvis jeg var dig vil jeg formentlig købe en meget uddannet hest på omkring de 7 år, som er rolig i sindet og cool med nye steder, ting osv. som du både kan lære af, men også arbejde videre med, og så ligeså snart du køber den starte på noget undervisning så i kan komme godt fra start.
    Hvis du slet ikke har haft kontakt til heste i 10 år, burde du formentlig starte på en rideskole og derefter købe hest smiley

• Mai  H
    Mai H Tilmeldt:
    maj 2017

Følger: 1 Svar: 1
    #15   17. apr 2020 Jeg har stået i sammen situation som dig smiley
    Jeg havde ikke redet i en 8-9 år. Og efter mange Overvejelser, købte jeg den sødeste oldenborg hoppe på 13år.

Hun har det dejligste temperament. Hende og jeg har fået et meget tæt bånd.
    Selv min datter på 4 år rider på hende. (Hvor vi går ved siden af self) og står så pænt når børnene nusser om hende.

Både hende og jeg var lidt rustne. Da tidligere ejer ikke have redet hende noget tid. Men brugt rigtig meget tid på at træne hende fra jorden. Men der har aldrig været noget.

Hun har eks. Stået stille i 6mdr. Pga. Jeg har været syg. Og så sent som i sidste uge kunne jeg sætte mig op, og genoptage ridningen som vant. ????

Jeg kan klart anbefale en oldenborg. Jeg selv kiggede efter en vallak, dengang. Det er jeg vokset op med. De har et skønt temperament.

Hvis du er til en mindre race, kan jeg anbefale en islænder eller fjordhest. ??

• #16   17. apr 2020 Jeg tænker du skal finde en god og velredet hest på 8-10 år, den er stadig ung nok til at du kan have glæde af den i mange år. Men stadig ikke så ung at den vil kræve for meget af dig smiley Også få en underviser til at hjælpe dig igang når du får din hest hjem.

• #17   17. apr 2020 Start med, at gøre op med dig selv hvor mange penge du vil bruge hver mrd på projekt hest. Gør op med, om du har lyst til IKKE at komme på ferie hver sommer. Ikke alle har mulighed for begge dele. Find ud af hvordan du vil ha opstaldet og hvad det koster. Alle de andre udgifter som smed og vaccine. Hvad koster det på din egn?
    Indkøbet af hesten er det billigste.
    Som andre skriver, så har du nu mulighed for, at finde en part og se hvor langt din lyst til, at blive hesteejer rækker. Det giver også et unikt indblik i at være hesteejer, uden at være det.

• #18   17. apr 2020 Tak for jeres mange gode input og meninger.. er klart noget jeg vil tage med mig smiley hvad bruger i om mdr på hest hvis jeg må spørge?

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    okt 2019

Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 1
    #19   17. apr 2020 Hej Line.

Vores situation ligner rigtig meget hinanden. Om end jeg er noget ældre, end du er (53 år) og om end, at det var 35 år siden, at jeg havde redet (mere eller mindre - jeg havde part i ét år for 8 år siden). Jeg havde aldrig ejet mine egen hest.

Jeg fandt hurtigt frem til, at jeg ville købe en P.R.E., (spansk hest, Pura Raza Espanola) fordi de har et fantastisk godt hoved. De er lærenemme, arbejdsvillige, modige og helt igennem en hest, der dedikerer sig til sin ejer og altid gør sit bedste, for at please (det kan man sige ret generelt om P.R.E.-hesten).

Jeg kiggede i Danmark og jeg kiggede i Spanien, og jeg var vildt meget i tvivl om, om jeg skulle have en veluddannet hest eller en forholdsvis rå. Jeg er/var jo selv ret "rå" ovenpå SÅ mange års ridepause.

Jeg fandt en P.R.E. vallak i DK for 2 måneder siden. Det var kærlighed ved første blik. Jeg havde 100% tillid til ham, da jeg mødte ham (og 110% i dag). Han fandt sig i, at jeg bumpede lidt rundt, da jeg prøvede ham, og det er først nu, at jeg er ved at komme i form og har fået styr på bumperiet og balancen.

Han er 7 år men ridemæssigt er han som en ung hest, da han ikke har været redet ret meget. Han havde lige lært galopanspring og lidt sidebevægelser. Og præcis som du skriver, så er vi igang med at vokse sammen. Vi får undervisning 1-2 gange om ugen, og vi vokser helt vildt i øjeblikket.

Jeg er SÅ lykkelig for, at jeg købte en "rå" hest så vi netop kan uddanne os sammen. Dels fordi, der ikke er meget udfordring i at købe en "færdig" hest, og dels fordi, at der ikke er meget idé i, at hesten kan en masse fine øvelser, når jeg ikke selv kan dedm. Nu lærer vi dem sammen, og jeg elsker det!

Når det er sagt, så havde jeg nok ikke turde at købe så rå en hest, hvis det ikke havde været en P.R.E.

Nu gav jeg dig lige en lidt anden vinkel end de øvrige på tråden. Jeg håber, at du finder den helt rette hest til DIG ??

• #20   18. apr 2020 Jeg gir 550 kr kun for løsdrift pr hest. Jeg har 2. Dertil skal jeg ligge alt foder som hø, halm og det, der skal i kryppen. Den ene er gammel og kræver virkelig meget foder og den anden kan leve på en sten. Men ink kosttilskud koster det nok ca 1600 - 1800 kr pr mrd. Dertil kommer smed, dyrlæge og andre behandlere.
    Jeg skaffer så alt selv, da jeg er alene på stedet. Kan kun lade sig gøre for mig, fordi min kæreste er meget behjælpelig med, at slæbe.

Hvis du kræver fine faciliteter så regne med 2500 kr og op ad, alt efter hvor du bor.

Kommentér på:
Start med at ride igen og måske egen hest?

Annonce