{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.144 visninger | Oprettet:

Egen hest {{forumTopicSubject}}

Hej jeg er en pige på 12 år der har gået til ridning i 3 år to gange om ugen. Vores nabo har en hoppe som mig og min søster altid må ride på så vi er begyndt at ride (næsten) hver dag.

Ude på rideskolen er der en smukkeste mest livlige hest i verden. Både mig og min søster har redet på den og vi er helt forelskede.

Vi tænker meget på at købe ham for han bliver mere og mere stresset på rideskolen og da han er en meget sensitiv hest gør det ham forvirret at den ene begynder efter den anden river ham i munden osv.

Min storesøster er 16 og har redet i 10 år og har et fantastisk sæde og balance. Vi vil begge to gerne videre fra rideskolen og har brug for en grund til at stå op hver morgen.

Men vores forældre kommer så overhovedet ikke til at hjælpe os som i på ingen måde. De har ikke forstand på heste og kommer aldrig ud på rideskolen (vi tager bussen ud til rideskolen) selv ikke til stævner. Det betyder også bare at vi er vant til at gøre alt selv.

Men så er der alt det andet ...vil rideskolen sælge ham handelsundersøgelse..penge er egtenlig ikke noget problem storesøster har et job og vores forældre vil gerne betale lidt og han går uden sko.

Vil gerne vide hvad er jeres erfaring med at købe hest? Hvordan klarer i dagligdagen? Hvor meget koster det for jer? Og tror i den her plan er tilstrækkelig for et andet levende væsen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Egen hest
  • #1   22. apr 2020 Jeg er 37 år, vokset op på en gård, læge, begyndte at ride da jeg var 9 år og... Selvom jeg er voksen, klog og alt det andet - så har jeg også selverkendelse nok til at vide, at jeg indimellem har brug for at spørge en ven om et råd, eller have noget praktisk hjælp.
    - Hvem hjælper jer, hvis I er i tvivl om såebehandling, noget med beskæring, spørgsmål om udstyr, problemer med træning osv??
    At have hest er livslang læring, alle har spørgsmål.

    Det er dyrt at have hest.
    En ting er at købe en hest. Det er den billigste del.
    Hvis man har alle udgifter med, så koster det et par tusinde kroner pr måned. Kan I tjene de penge?
    Jeg giver 2500 kr Inkl adgang til ridehal, foder osv. Så er der undervisning, smed, vaccination osv. (selvom han går uden sko nu, kan han få brug for det om et par måneder). Alt Inkl koster min hest ca 3500 kr pr måned.
    Kan I skaffe penge til dyrlægen, hvis dyret bliver akut syg?

    Alternativet kunne måske være, at din søster og du har part på ham begge to.
    Så prøver i noget, der minder om at have hest, og kan prøve det af.


  • #2   22. apr 2020 Da jeg var 14-15 år gammel lagde jeg et årsbudget for udgifter til en hest. Dernæst fik jeg et arbejde hvor jeg kunne tjene de penge hjem. Jeg havde lagt et månedligt beløb af til dyrlæge, forsikring (jeg sygeforsikrer altid mine heste uanset deres alder og gøremål. Jeg vil være sikker på at kunne betale uforudsete dyrlægeregninger.), foder, opstaldning osv. Smed var ret heldigt i mit tilfælde, for hun skulle hun have beskåret hove 2-3 gange om året. Men ellers havde jeg lagt et budget så jeg kunne se hvad jeg ca. skulle tjene om året for at have råd.
    Sørg ALTID for at have ekstra penge at ligge til siden, og husk at I også skal have penge til jer selv udover hesten. Selvom man ikke behøver meget, så er det alligevel surt ikke at have råd til at tage med veninderne på café. smiley

    Mine heste har altid stået i fuldpas, fordi jeg indtilvidere har studeret ved siden af. Så hvis jeg har en lang skoledag, er det vigtigt at jeg ikke behøver at tage derned.
    Lige nu har jeg faktisk købt en 1 års hoppe (islænder), som jeg kommer til at betale 800 kr. om måneden for i opstaldning. Hun kommer til at stå udenfor døgnet rundt. Her er der inkluderet vitaminer/mineraler, økologisk wrap og der sås med økologisk græs og der er ridebane og en kæmpe skov på stedet. Det er vigtigt at I sætter jer ind i hestens behov og sørger for at stå et sted der passer til jeres hest. Det kan ende med at blive dyrt, men det er vigtigt for hestens trivsel. Jeg køber noget tilskud ved siden af fra VetCur, som hun skal have ekstra udover vitaminer/mineraler, men det er for at sikre at hendes mave osv. får de bedste betingelser. Jeg kommer til at give 150 kr ekstra de første to måneder og 50 kr. efterfølgende. Derudover er der smed, men jeg har ingen anelse om hvor tit hun skal have smed endnu. Men det er 250/300 pr. gang. Så har jeg udgifter til forsikring som er ca. lidt mere end 200 om måneden og jeg ligger hver måned penge af til dyrlægeregninger. Hesten skal have vaccine én gang om året samt ormekur to gange om året, så de skal også lægges i de årlige udgifter. smiley

    Jeg synes I skal sætte jer ned og kigge efter opstaldningsmuligheder i området - er det noget I er villige til at betale og er stederne gode for hesten? Hvad med smed? Hvem kan I bruge og hvad koster han? Hvor tit? Har I råd til evt. at få sko på hesten hvis det er nødvendigt? Skal I have undervisning på ham ved siden af? I så fald - hvilke gode undervisere er der i området? Find ud af hvilket foder han skal have, hvad er hans behov? Selv kan jeg anbefale at kigge på VetCur, Dangro eller Nordic Horse. Er din søster villig til at betale det meste til hesten uden at du gør det? Eller bliver det surt i længden for hende? smiley


  • #3   22. apr 2020 Hej Asta smiley
    Jeg synes I lyder til at være superheldige at I må ride naboens hest hver dag. Det er da en rigtig skøn mulighed og hvor må det være hyggeligt at have en søster at dele sin hestetosserier og drømme med smiley
    Jeg fornemmer at I har nogle gode og kærlige tanker omkring ansvaret for et levende væsen, men også at I er alene om at dele jeres hobby/hesteglæde.

    Ud fra dit skriv ville jeg gøre følgende:
    Nyde at kunne ride ved naboen. Måske kan I lære noget fra han/hende omkring privat hestehold? Hvad kræver det egentlig og hvad koster det egentligt?
    Så kan I jo senere tage op jeres drøm op til overvejelse igen smiley





  • #4   22. apr 2020 Jeg har lige købt hest og jeg har allerede lagt til side/brugt knap 8500 i start penge på handelsundersøgelse, smed, staldinventar/småudstyr, tandtjek, massage, foder/tilskud, staldleje..

    At købe hesten var ikke det store problem, det er bare at spare penge sammen og købe. Det er alle de faste udgifter og "ny hest" udgifter der tømmer kontoen og det er dyrt.

    Jeg er endnu ikke 100% sikker på hvad jeg kommer til at bruge om måneden på at have hest, det ved jeg først når han kommer hjem, men den udregning jeg har lavet, ligger på ca. 4000 om måneden for det hele og det er kun fordi at jeg kan stå billigt. Det er uden udstyr og undervisning. En hest spiser ikke kun penge, den spiser også tid. Og meget af det.

    Jeg ved godt at det er surt når man gerne vil have sin egen og gerne vil videre fra rideskole, men i er så heldige at naboen har en hest i må ride.. Nyd det!

    Jeg har redet siden jeg var 3 år gammel og har brændende ønsket mig min egen hest lige siden. Jeg bliver 30 i år og først nu kan min økonomi klare at have egen hest.


  • #5   22. apr 2020 Jeg har hest og står billigt. Min hest har et budget der hedder 2281 kr om måneden. Så er der hver måned lagt af til boks, sko, tandlæge, mad, wrap, spåner. Han står på døgnfold i sommerhalvåret og i boks i vinterhalvåret.
    Jeg har en datter på 4 måneder og er alligevel i stalden hver evig eneste dag. Også på de dage hvor jeg ikke gider. Eller de dage jeg er syg. Det er krævende. Men fantastisk.


  • #6   22. apr 2020 Det billigste ved, at købe en hest er, at betale for den. Nu bliver det først rigtig dyrt og hver mrd. Som andre skriver, sæt jer ned og regn ud hvad de faste udgifter koster. Jeg vil gætte på det bliver ca 3000 - 3500 kr HVER mrd når det hele er regnet ud og divideret med 12 mrd.
    Der til skal i ligge start gebyr /transport til stævner og ride tøj til jer begge, da i begge er i voksealderen og vokser ud af det i har. Der kan man selvf finde meget godt brugt, noget, der ikke engang er brugt. Det gælder også udstyr til hesten. Mange køber ind i vildskab og får det aldrig brugt og så kan man gøre rigtig gode handler. På den måde kan man spare rigtig mange penge.
    Du kan også få et fritidsjob, så du kan hjælpe med, at betale for de faste udgifter, da det ellers vil være mere din søsters hest end din, hvis ikke du bidrager. Det kommer til, at skævvride jeres forhold på sigt ellers.
    Men i skal også vide, at tøj til skole og fester kan blive en by i Rusland, da hesten vil "spise" alle jeres penge.
    Men hvis i er varme på ideen og har pengene, så klø på.
    Held og lykke.


  • #8   23. apr 2020 Jeg kan sagtens følge jer i at I gerne vil videre fra rideskole, men videre til hvad, har i planer om at få privat undervisning?
    Eller er det tanken om at rede den her skønne hest og give den et bedre hjem?

    Jeg vil sige at så længe i begge er under 18 og ikke har forældre opbakning (du skriver at de ikke kan/Vil hjælpe med noget som helst og ingen interesse har i det) Så skal i ikke købe egen hest, for hvem skal tage beslutningen om hvorvidt hesten fejler noget dyrlæge krævende, hvad hvis den en dag brækker benet, hvem tager den svære beslutning. eller hvis du kommer ud til den og den står med tarmslyng, spiserørsforstoppelse eller andet alvorligt, hvordan håndterer i det, hvem hjælper i de situationer hvor i ikke er gamle nok eller erfarne nok?
    Ved I hvordan man opdager forskellige sygdomme, smerter osv. hvordan forskellige ting skal behandles osv.
    Jeg har haft hest i 28 år og jeg lærer stadig og kommer stadig ud for ting jeg ikke ved hvad er og må have hjælp fra andre. hvem får i hjælp fra?

    Hvis jeg var jer, så ville jeg nyde at have lov til at ride på naboens hest, og så nyde rideskolehesten når i er der, man kan ikke altid det man vil og man kan ikke rede alle heste, måske i kan kigge på det igen når din søster bliver 18.

    Lige nu har jeg part på den skønneste hest, men jeg vil også bare så gerne have egen hest igen, jeg har altid haft hest, ind til for 2,5 år siden hvor jeg var nødt til at aflive ham og ikke havde råd til at købe ny hest, så selvom jeg brændende vil have min egen, er jeg nødt til at nøjes med part og vente på at jeg får muligheden for selv at have hest igen og det er mega svært at vente især når man føler at man har fundet den hest man gerne vil have.

    Så mit råd er vel egentlig, vent med at købe egen hest.


  • #10   23. apr 2020 #9.
    Jeg fraråder ikke at købe / sælge.

    Men jeg tilråder at man tænker på både fordele og ulemper.
    Herunder er største udfordring måske om der er støtte nok. Altså, har man folk man kan spørge ved tvivl og diverse spørgsmål.
    Og så klassikeren, budget.

    Kan man skaffe hjælp og penge, så vælg selv derefter hvad der er det rigtige.


  • #11   23. apr 2020 Er enig med Lisette.

  • #12   23. apr 2020 Håber ikke folk forstod min kommentar som at jeg fraråder det. Jeg gjorde det jo selv i den alder og havde ikke hjælp fra mine forældre. De er begge bange for heste og havde bestemt ikke økonomi til at holde hest. smiley
    Jeg ville egentlig bare give nogle råd og overvejelser med på vejen. Det er i min verden sundt at prøve - man udvikler sig rigtig meget og får en del ansvar, som jeg mener er sundt at prøve. smiley


  • #13   23. apr 2020
    det er skønt at have egen hest!
    men det kommer med en masse ansvar, også økonomisk.
    Man plejer at sige, at hvis man har for mange penge og for få bekymringer, skal man bare købe en hest...

    Og man er virkelig nødt til at tænke tingene fornuftigt igennem.
    hvor skal hesten stå?
    jeg kan anbefale at I opstalder på en rideskole/ridecenter eller anden stald med ridebane og flere aktive ryttere. for det er bare sjovere og nemmere at have have nogen at ride med og få hjælp fra.
    Det kan hurtigt blive træls at være alene i en stald og ingen steder have at ride. især om vinteren, hvor alt er mørkt og vådt/mudret.
    Og så skal stalden også passe til hesten! nogle heste trives ikke i boks, andre ikke i løsdrift.
    det kan godt betale sig ikke at være alt for nærig med opstaldnings-sted. billigst ikke nødvendigvis godt nok!

    Hvad skal den have at spise?
    det er vigtigt at man sætter sig ind i heste-fodring. der er store individuelle forskelle på hvad heste skal have at spise. Man kan ikke fodre en fuldblod som en islænder og omvendt.

    Sko/beskæring?
    man kan ikke regne med at bare fordi den går uden sko nu, så bliver det også sådan i fremtiden. det kommer også an på hvor og hvor meget man rider. og hestens behov kan ændre sig.

    Dyrlæge?
    tandrasp, vaccination og ormekur er faste udgifter. men der kommer altid mere til. forsøg at sætte jer ind i de mest almindelige sygedomme. FX muk, ringorm, regn-eksem, sommer-eksem, mindre sår/skammer, halt-heder, forfangenhed, kolik.

    Forældre-opbakning?
    Når i er under 18 år, så er i nødt til at have jeres forældre med på det. juridisk er de nødt til at være ejer af hesten. så læg en plan sammen med dem.

    økonomi?
    som de andre også siger, så er købet af hesten, en af de mindste ting.
    hvis det kun lige akkurat kan løbe rundt med de absolut billigste løsninger, så har i ikke råd.
    der er nødt til at være noget luft, ellers kan det hurtigt gå galt.
    det er jo ikke ret sjovt, ikke at kunne ride på hesten, fordi dens hove er så slidte at den er nødt til at få sko på, men i har ikke råd..
    og heller ikke hvis hesten får ondt i ryggen af at gå med en dårlig sadel.
    hvad hvis hesten har brug for mere mad end budgettet tillader?
    for ikke at snakke om ekstra dyrlæge-regninger....
    og det er en rigtig god ide at få rideundervisning (man bliver aldrig færdig med lære at ride)

    Men med alt det sagt, så er der ikke noget som sin egen hest!
    Held og lykke med jeres heste-drømme!



  • #14   23. apr 2020 Jeg fraråder heller ikke at købe hest.. Men jeg ved også hvordan almindelige teenagere ofte tænker. Det er ikke fordi at de er dumme, de har ofte bare ikke den erfaring man har som voksen. Og det er jo klart. Men tror man har styr på det hele i den alder, men man har mest ikke styr på ret meget. Fordi man ikke er så gammel.

    Jeg bider mest mærke i "Der er ingen forældre opbakning" og "penge er ikke et problem, da min søster har et job". Det er muligt at det job kan betale hesten, men med tanker på hvad man tjener under 18 og samtidig har skole etc, så synes jeg mere at folk bare prøver at fortælle hvor dyrt det rent faktisk er at holde hest. Og hvor meget tid en hest æder.

    Hvis der er penge og tid til hesten, så køb da bare en hest. Jeg knuselsker min hest og jeg er meget lykkelig. Men han har spist hele min opsparing smiley


  • #15   23. apr 2020 Det kommer også virkelig an på hvilket område man bor i ift. opstaldsningspriser osv. Nu har jeg selv været vildt heldig og bo i områder hvor jeg har kunnet få opstaldning til 700 kr. den gang med hø ad libitum og pasning flere gange om dagen.

    Det sted jeg har fundet nu får jeg MED vitaminer, opsyn flere gange om dagen og økologisk wrap ad libitum samt økologisk græs på foldene = 800 kr. på unghestefolden. smiley Det kommer selvfølgelig op i 1200 når hun er blevet 3, men det er stadig billigt ift. hvad jeg hører jer andre kan komme af med. Her er der i øvrigt skov lige op af grunden samt ridebane og roundpen og en stald at trække ind i. smiley


  • #17   24. apr 2020 hvis dine forældre ikke er indover så skal i ikke købe en hest. før i er over 18 år . det er ikke kun nok med om pengene er nok men da er utrolig meget der skal klares og gøres ...

    https://www.uanvendelig.dk/koeb-af-hest/


Kommentér på:
Egen hest

Annonce