{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.073 visninger | Oprettet:

Pris og blup tal i forhold til alder og reelle færdigheder {{forumTopicSubject}}



Hej og tak
for alle svar på min forespørgsel om at prisfastsætte en hest.
Jeg oplever som køber, at der i dag tales meget om hestens potentiale i henhold til gener og blup tal.
Der mener jeg man måske også, at man kan brænde sig.

Den hest jeg nu påtænker at købe er 8 år, men reelt kun redet i 3 mdr efter tilridning grundet folning? Så dens færdigheder nu, svarer til en rå 5-6 årig som er lettilredet. Den har allerede töltanlægget og jeg ku få den i langsom tölt, men kun i korte momenter pga. musklerne skal opbygges. Den er 140 i stg. sort (ingen fanzy farver at ´trække prisen op på). Efter sigende et bluptal på over 100. Hvad tænker i, den skal koste?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pris og blup tal i forhold til alder og reelle færdigheder
  • #1   26. maj 2020 Blup tal ved jeg intet om, så det kan jeg ikke forholde mig til. Men selvfølgelig skal pris både afhænge af hestens kapacitet men også uddannelses niveau. Da jeg ikke er meget inde i islænder priser tør jeg ikke prissætte hesten smiley Men jeg ville se hvad heste i samme alder, med samme kapacitet - men som er alderssvarende uddannet ligger på. Også nok lave et afslag på 20.000kr pga den ikke er alderssvarende uddannet smiley

  • #2   26. maj 2020 Hej Susanne
    Det er en svær størrelse med priser på heste. Det er jo sælger der sætter en pris. Det fleste gør det ud fra efterspørgsel på deres produkt. Det er jo sådan set et estimat som bærer eller brister.
    Har de heste du kigger på ikke prissat af sælger? For så kan du jo reelt byde det DU synes den er værd og hvis sælger er enig har du gjort en god handel smiley
    Alternativt tænker jeg du skal kigge efter hest i en salgsstald/kommission, der er det folk med ‘fingeren på pulsen’ der prissætter eller i hvertfald har en god ide om hvad de kan sælge hesten for.
    Det lyder som om du er ‘bange’ for at give for meget og der skal man nok gøre op med sig selv hvad og hvor meget man vil betale for.
    Hvis heste med højt Blup er dyrere uanset hvilke nuværende egenskaber de har og du er ligeglad med Blup så ville jeg da bare gå udenom det. Det er måske mest interessant i avlsøjemed?




  • #3   26. maj 2020 Der er to deltagere i en handel, og en god handel gør både køber og sælger glad smiley

    Det som nok er vigtigst, når man køber hest uanset race er, at man finder ud af hvad det er man skal have, hvad man vil blive glad for.

    Er du opkøber med fremtidig salg for øje, så skal du selvfølgelig kigge på afstamning og talent - du skal jo købe et produkt som du hurtigt ved lidt ridning kan tjene nogle hurtige penge på, og man tjener de bedste penge på at sælge “fremtidig super talentfuld hest udfra afstamning” , fordi de færreste heste bliver nogensinde fremtidens super talent i almindelige rytteres varetægt smiley
    Men hvis den almindelig rytter hopper på, at det skal koste ekstra penge fordi “måske” bliver den fremtidens supertalentfulde ridehest, så skulle man da være et fjols som sælger ikke at tjene lidt ekstra smiley

    Du sider allerede nu som køber, og tænker ; det kan godt være at den har blup/afstamning/farve/ditdytdat, mennnnn du synes den er for dyr - jamen så er den jo for dyr for dig ifht hvad du synes du vil give for “fremtidens talent” smiley Så enten begynder du at lege “Låsby Svendsen” og købslå om dyret, eller også siger du bare til sælger : held og lykke med fremtidigt salg til en anden køber smiley

    Det skal så også siges, at lige meget hvilket dyr du køber, så skal der nok stå nogle og tænke “hvad har hun da tænkt på, da hun gav penge for det kræ” smiley
    Så det vigtigste i en hestehandel er, at DU er vanvittig glad for den hest du har købt, du elsker dens farve, eller blup, eller afstamning, eller pris, eller temperament eller...... og forhåbentlig elsker du den som ridehest lige meget de andre ting smiley

    En af mine veninder har en stor modbydelig satan af et møgkræ ! Men hun ELSKER det krapyl - og så holder jeg da min kæft om hvad jeg synes om møgbunken, så længe den ikke smadre hende total når den “taber” hende. ( det er en køn hest med flot springafstamning)

    En anden veninde har givet penge for en gammel hest.....men den er verdens rareste, og passer lige til det hun skal bruge ham til nemlig hyggelige ture i skoven. Jeg kunne ikke bruge ham, men han er perfekt til min veninde, som også lige har børn ect at skulle tage sig af.

    Så det du vil give penge for, eller synes er for dyrt, er for andre måske den perfekte hest til den perfekt pris, eller også noget de aldrig vil bruge penge på smiley

    Mvh Charlotte


  • #4   27. maj 2020 Hvis du vil avle kan du ikke brænde dig på det. Dog skal du være meget obs på de lige har lavet deres blup system om så mange heste har fået ny blup. Personligt vil jeg siger man skal over en blup på 110 hvis det skal have en værdimæssig betydning. 100 er en normal gennemsnits hest ude fra fine gener.

    Lige præcis islænder er steget voldsomt meget i pris så du får ikke det samme for dine penge nu som du gjorde for 5 år tilbage. Et skud i tågen er at hesten er sat til omkring 30.000 kr. Kan det passe?

    Sidst jeg kiggede på islænder skulle jeg have 40.000 op af lommen hvis man ønsker en stabil og gangsat hest sammentidig med en god vilje.

    Og hvis i ikke i forvejen er opmærksom på det så har en vilje overmiddel ikke noget at gøre med hvor hurtigt hesten løber. Det er taget ud fra hvor nem hesten er at ride, om den er arbejdsvillig samt dens håndtering.
    Med andre ord vil en hest over middel altså være en hest der er let at ride for signaler samt at det er en hest der gerne vil arbejde når man Beder den om det.
    Men rigtig mange private sælgere har fuldstændig misforstået det hvordan man fastsætter hestens vilje.


  • #5   27. maj 2020 Det kommer helt an på hestens bevægelse, og også dens sind, hvad den skal koste. Har den gennemsnitlig bevægelse og er uerfaren/vågen i sindet, ville jeg tænkte omkring 25-30.000. Har den over middel bevægelse kommer den hurtigt op på 40-50.000, og mere hvis den er rigtigt god. Er sindet godt, trækker det også op.
    Blup har kun betydning for avl, så hvis man ikke skal avle, giver det ikke mening at købe en med høj blup. Hvor meget over 100 er bluppen? Eks. 102 er helt gennemsnitlig blup, og bør ikke trække prisen op overhovedet, men er bluppen over 110 trækker det lidt op, og over 115 trækker det meget op.


  • Karen H
    Karen H Tilmeldt:
    mar 2020

    Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 35
    #6   27. maj 2020 Prøver sælger at forsvare prisen med blub på en ridehest, med mindre den er sat til salg som ridehest/avlsdyr - så ville jeg vende om.

    Ellers er hesten det værd nogen vil give for den. En 8 års hoppe er det ikke unormalt at den ikke er nået langt i uddannelse, hvis den har trukket et føl eller 2. Har den fantastiske bevægelser og du sidder fantastisk, så gør andre nok også og hesten stiger i værdi - jeg ville skyde på 40 tusind, med mindre der er “noget andet galt” smiley


  • #7   27. maj 2020 Istedet for at spørge tilfældige mennesker på internettet som måske ikke alle ved særligt meget om hverken racen eller markedet, så skulle du tage at kontakte nogle salgsstalde eller stutterier som du har tiltro til og høre deres mening istedet.
    Ideelt set skal du få en professionel til at prøve hesten for en mere præcis vurdering af hestens værdi.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   27. maj 2020 Det er i og for sig, ligegyldigt hvad alle andre syntes at en hest bør koste. I sidste ende er der en til at bestemme prisen, og det er sælger.

    Er hesten for dyr til dit budget, så er det bare ikke den rigtige hest for dig. smiley


  • #9   28. maj 2020 35.000-40.000

    Så vidt jeg har forstået er et blup tal over 100 rimelig fornuftigt og islændere er ret populære for tiden, så priserne er deroppeaf.


Kommentér på:
Pris og blup tal i forhold til alder og reelle færdigheder

Annonce