{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Fold og nye heste
  • #1   29. jun 2020 Ny hest på nabofold.

    Når de har snust til hinanden, lukker du førerhest ind til den nye.
    Når der er ro, tager du næste hest, igen fra toppen af rangorden. Osv.

    Gerne et sted hvor der er lækkert græs til at aflede og masser af plads til at undvige.


  • #2   29. jun 2020 Jeg sætter ny hest på folden og lader dem finde ud af det, vi har oplevet få gange at det ikke er gået som planlagt så her er de blevet adskilt igen og ny hest er sat på fold med en som ikke var efter den, ind til det er ro.

    Metoden med ny hest på nabo fold er jeg ikke begejstret for, da der er stor risiko for at de smider ben i hegnet og kommer til skade. Derfor hellere sætte dem alle sammen på stor fold evt. med mange hø bunker med god afstand eller en ny fold med god græs.


  • #3   29. jun 2020 jeg vil også helst lade dem klare det hele selv med det samme
    har selv en hoppe som gerne går i hegnet hvis der kommer ny hest på en anden fold. hun er totalt ligeglad med hegnet.
    så er det bedre at de kan mødes og klare den derfra end at der står et hegn imellem, og der er risiko for at en eller begge kommer til skade i hegnet
    har de en stor god fold med mad nok. så skal det nok gå


  • #4   29. jun 2020 Da jeg fik min hjem gik han 3 dage alene ved siden af resten af flokken. Der var ballade. Da de blev lukket sammen eskalerede balladen og det gik helt i hårdknude.

    Da jeg så flyttede ham gik han 3 uger alene ved siden af de andre uden noget bøvl og de blev alle 4 lukket sammen da de røg på døgn uden problemer og det er hurtigt blevet en rolig og harmonisk flok.

    Efter den første episode, vil jeg aldrig igen bare lukke min hest ud i en ny flok. Selvom det selvfølgelig også har noget at sige, hvilke heste der skal lukkes sammen..


  • #5   29. jun 2020 Vi plejede at lade den nye hest få folden hvorpå de skulle introduceres, således den kan lære hegn og fold at kende først. Når der er ro på, plejede vi at hente en af de andre og introducere og lade der falde ro på i nogle timer. Før de sidste fik lov at komme ned at hilse.

    Men der er også forskel på om de skal ind i en flok med 3 eller 30 andre heste. Og hvor meget fold pr. hest der er. Og hvordan hestene i flokken den skal ind i er af sind.


  • #6   29. jun 2020 Mange tak for jeres svar

    Grunden til jeg spurte var
    Jeg har lige flyttet min hest et nyt sted hen
    Og da lukkede vi min og En fjordhest sammen da han har gået med en før men den skulle dvs aflives
    Det gik osse rigtig fint, så lukkede vi en hest hest mere end og de fik hilst og der var kommet ro på igen
    Så blev de sidste to heste lukke ind og så gik det helt galt og min blev angrebet og sparket på ovs så jeg måtte træde ind og sige fra for og hjælpe ham smiley

    Nu er mit spørges mål
    Tror i man kan lukke dem sammen igen på et senere tidspunkt eller ville det give samme problem?


  • #7   29. jun 2020 Var det de to sidste som stod for slagsmålet, eller vendte de to andre heste os mod din?

    Man kan jo "introducere" dem langsomt for hinanden ved at vende dem til hinandens nærvær uden direkte kontakt. Være på ridebanen samtidig. Stå ved siden af hinanden og strigle. Gå/ride en tur med hestene. Ikke at de skal hen og snuse osv undervejs, men bare vende sig til at være omkring hinanden inden man giver dem frie tøjler.


  • #8   29. jun 2020 Ja det var de sidste to der lavede alt balladen også vendte de andre sig osse ?? pånær fjordhesten som han går med nu da vi adskidte dem

  • #9   29. jun 2020 Vi lader altid nye heste gå alene, men op af den flok de skal gå med. Det lidt forskelligt hvor længe de går sådan, det alt efter hvordan de enkelte heste opfører sig. Nogle gange går der 2 dage, andre gange nogle uger. Men så undgår vi os ballade, når de endelig bliver lukket sammen.

  • #10   29. jun 2020 Det er et godt spørgsmål, nogle vil man godt kunne andre ikke, jeg red en fjordhest som skulle ind i en løsdrift og gå, først gik det fint, men efter noget tid ville vallakkerne ikke lade hende være, de "bedækkede" hende på skift og kom op og toppes om hende og endte med at bide og sparke hende, samtidig med at de prøvede at hoppe på hende.
    Det var helt forfærdeligt, så hun kom på fold for sig, da der ikke var andre hun kunne lukkes sammen med. efter nogle dage prøvede vi igen, men hun var så bange for de andre, som på skift tæskede hende, at hun bare stod i et hjørne og rystede og flygtede når en anden hest nærmede sig. Hun kom aldrig ind i den flok, men kom på fold med nogle andre i stedet.

    Jeg tror meget at det kommer an på flokken, plads og måske tid. Jeg ville, om muligt, lade den gå med en eller to andre, hvor det går godt, så bytte så den går med de to andre og hvis det også går godt så prøve efter noget tid at lukke alle sammen, sammen igen. Held og lykke, jeg håber det lykkedes


  • #11   30. jun 2020 Vi har også bare ladet dem finde ud af det selv og så selvfølgelig holdt øje med dem indtil der kommer ro på flokken. Vi har dog taget vores shetlænder fra indtil det værste fjolleri er ovre for at skåne hende lidt. Pga hendes størelse er hun jo en del mere sårbar. Syntes dog også det kommer an på størelsen af folden. Er der ikke nok plads til at de kan give hinanden afstand så ville jeg nok ikke være ligeså hurtig med at lukke en ny hest derind

  • #12   30. jun 2020 Vi plejer bare at lukke den nye hest ind på folden.. Og så står vi og kigger indtil der er ro på.. Det tager ca 45 minutter alt efter hvilken hest det nu er.

  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 132
    #13   14. jul 2020 Heste kan være nogle banditter, når de får "fremmed " besøg i folden. En hesteflok på fold danner gruppe med en leder. Det kan somme tider hjælpe på roen at tage denne leder væk fra folden i et par uger. Evt. sætte den i hårdt arbejde. Men der må forventes at en "ny" hest får nogle knubs og skrammer i starten. Men en rask lille tvekamp, bagdel mod bagdel ser som regel mere dramatisk og farlig ud, end det er.

  • #14   14. jul 2020 Sidst min flyttede, der lukkede vi den bare ind på folden (15-18 heste i alt?). Jeg sørgede dog for at komme med den til middag, så der var mange lyse timer til at se hegnet. Den blev dog trukket ud på folden efter de andre, så der ikke blev ballade på løbegangen.

    Forrige gang i ny stald, var staldejer lidt bange for et par stride bananer på den tænkte fold, så min og en anden "ny" blev lukket på fold sammen nogle dage. Derefter skiftede hun mening og tog de to heste på en ny fold sammen med to andre "nye". Det var 3 unghingste og min gamle vallak. Alle tildelte tæsk kom først efter måneder, for den første hingst beskyttede min mod alle tæsk i starten.
    De andre gange vi flyttede fold på det sted, der smed vi bare min ind i flokken. Jeg tror dog vi tog den værste hest ud af flokken nogle timer samtidig.


Kommentér på:
Fold og nye heste

Annonce