{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
786 visninger | Oprettet:

Gødning af fold, og løsning.. {{forumTopicSubject}}

Hej Hg bønder smiley
Jeg søger lidt feedback på det jeg har gjort, og mine tanker omkring løsninger på foldene og bedst muligt græs udnyttelse.

Jeg har oprindeligt haft 3 stk folde på over 2000kvm hver. I vinters delte jeg den ene op og lagde den sammen med vinterfolden da den ikke er stor nok synes jeg. Jeg fik lagt de to folde om (der blev brugt i vinters).
Da hestene kom hjem i Juli (de var væk i 3 mnd) kom de ind på den ene "halve" fold den første uge, så på den almindelige str fold (den har lidt meget ukrudt) en uge, og så på den almindelige (bedste fold) Da de kom på den bedste fold begyndte jeg samtidig at lade de græsse tre timer af vinter folden hver dag i en uge.
Jeg smed de så på den første (halve fold igen, men tog de væk efter to dage da de fik den spist for hurtigt ned (den er gammel) og den er jo kun halv.
Så jeg smed de tilbage på den største fold, og nu græsser de tre timer på den anden halvdel af den ene oprindelige fold.
Jeg har i dag nogle timer efter regnvejret (de sagde det først skulle regne torsdag eftermiddag igen, det begyndte dog at smådryppe lidt alligevel smiley ) gødet den halve lidt nedspiste fold (den er ikke helt nedbidt) og vil når de har græsset den anden halvdel ned, lægge de to halve sammen igen.
Jeg burde nok fra starten have startet med den største fold, og ladet de græsse ned de to halve samtidig (altså startet med tre timer af den nye, og ikke kun lade de gå en uge på den halve)

Hvad tænker I om det jeg har gjort?
Hvad gør du?
Hvad kan jeg måske gøre anderledes næste år?

Hvis der er penge til det vil jeg til efteråret omlægge den sidste halve + en hel fold så den er frisk og klar til næste år. smiley

Mvh TT der ikke synes det er bare bare at være "bonde" smiley


Kommentarer på:  Gødning af fold, og løsning..
  • #1   26. jul 2017 jeg har 5,5 hektar græs, 2/3 af den mark er hegnet fra så der kan laves hø på den.
    resten er lavet til mindre folde og løbegang. jeg har således 5 mindre græsfolde. de er lukket af om vinteren så de har ro, det store område ved skuret kan de være på, men det er trampet så meget op, at der ingen græs er.
    Jeg har ladet mine græsse alle 5 små folde ned, det vil sige fri adgang til en fold ad gangen, så de andre 4 har ro. og så har jeg fodret med hø ved siden af.
    jeg har ikke haft græs nok, så efter første slet hø, har jeg inddraget en del af marken til afgræsning (skal ikke have lavet lige så meget hø anden gang). når der er slået hø anden gang får de adgang til den store mark.
    jeg bruger ingen energi på at indgræsse ej heller på at flytte dem efter x antal timer, de har fuld adgang til en fold ad gangen og får samtidig hø. vi gøder mig bekendt kun en gang om året


  • #2   26. jul 2017 Okay smiley jeg kan ikke dele mere op ift afgræsning.. Jeg lurer på om det var et godt eller dårligt tidspunkt at gøde på...? smiley smiley

    Mvh TT


  • #3   26. jul 2017 Det der lange græs er ikke hestegræs, det trænger til at blive slået, jeg har kun 2 en hest og pony på ca. 1½ tdl. i starten havde jeg delt det op i 4 folde, der var så noget der blev alt for langt og ikke udnyttet, nu er det hele en stor fold og jeg slår det en gang hver sommer for ca. 3 uger siden, det ser pænt ud, og ukrudtet er væk, og hestene nyder at gå over det hele smiley

  • #4   26. jul 2017 Vi gøder aldrig vores afgræsnings arealer, bl.a. fordi det ikke er muligt, stejle bakker, og fordi jeg ønsker så næringsfattigt græs som muligt, da de går der 24/7/365. Det bliver af samme grund heller aldrig langt om.

    Slæt markerne, for gylle, da jeg som privat person, skal give en mindre formue for kunstgødning. Så jeg er heldig at få det fra naboen.

    Jeg vil nok hvis jeg var dig, lade dem græsse foldene ned, således at græsset var kort og grønt, i stedet for at lade dem gå på det lange og visne. Hvis de så kun kan holde de 2 af markerne nede, så benyt kun de 2, og slå evt. hø på den sidste. Selvom de arealmæssigt ikke lyder så store. Jeg har en stor fold på over 10.000 m2, som de altid går på, og den kan mine 3 snilt holde nede


  • #5   26. jul 2017 Dorthe - De græsser det jo også ned da det jo naturligvis ikke når at blive så højt igen. Men jeg gik forrige år og fodret med wrap ved siden af fordi jeg ikke havde nok græs, og den situation skal jeg ikke stå i, igen. (billedet er taget da de blev lukket ud på et nyt stykke for nogle uger siden)

    Peter - hestene er ikke skabt til at spise det kraftige græs de fleste folk laver smiley de er oprindelige steppedyr og skal småspise næringsfattigt hele tiden. Så jo mere næringsfattigt mit græs er, jo mindre skal jeg bekymre mig for overvægt og forfangenhed. Også kan jeg nemmere kontrollere vægten via krybben smiley

    Mvh TT


  • #6   26. jul 2017 Hvis du ønsker næringsfattigt græs, så bør du hverken gøde det, eller lægge det om.

    Men jeg vil give Peter ret, det lange halv visne som du viser på billedet, er der ikke ret meget næring i, og når du samtidig døjer med manglende energi, er der nok en sammenhæng der.

    Ja, Vi skal passe på, at give vores heste for godt noget græs (f.eks. ko-græs: rajgræs), men når vi samtidig forventer at vores heste skal yde noget med os på ryggen, skal de altså også have en vis mængde næring. Husk en hest kan godt være overvægtigt, og samtidig være underernæret, også når rytteren sætter hesten på yderligere smalkost, så kommer de bare i endnu mere underskud.

    Mit græs er meget næringsfattig, men mine får fuld vinterfoder året rundt, for at sikre at de får alle byggestenene. Ellers går de da helt ned i energi, og jeg kan ikke holde en sund hovkvalitet. Det var min måde at gøre det på, der er mange måder at gøre det på.



  • #7   26. jul 2017 Dorthe - dyrlægen er ind over mht manglende energi, og så ville jo det gælde alle heste, ikke kun en smiley
    Jeg ved at gødning jo øger krudtet i græsset,
    men jeg valgte at gøde den ene nedspiste da den skal lægges sammen med den der er ny sået. Så for at de ikke kun gider at spise den nye del så må jeg få den gamle til at være lidt mere attraktiv smiley
    Og da det er 6 år siden foldene blev lagt om skal der noget nyt i, også pga ukrudt..

    Mvh TT


Kommentér på:
Gødning af fold, og løsning..

Annonce