{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.150 visninger | Oprettet:

Rideskoleheste sundere i løsdrift {{forumTopicSubject}}

Jeg faldt her til morgen over denne artikel fra ridehesten.com:

https://www.ridehesten.com/nyheder/elevheste-bliver-mere-sunde-i-losdrift/75762

Jeg synes ikke jeg hører om så meget forskning omkring heste, så det er interessant at læse om denne undersøgelse, og hvordan vi kan holde vores heste sunde.

Og interessant at 25-32% af elevhestene var overvægtige. Som rideskole burde man jo sikre sig at hestene er i perfekt stand, da de jo tjener på dem.

Hvad tænker I om sådan en undersøgelse?
Og hvor mange rideskoler i Danmark har egentlig elevheste i løsdrift?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rideskoleheste sundere i løsdrift
  • #1   20. jul 2020 Det passer fint med mine erfaringer som ridelærer.
    Jeg arbejder lige nu på en rideskole hvor hestene går i løsdrift året rundt.


  • #2   20. jul 2020 Jeg er endnu ikke stødt på en islænderrideskole, hvor hestene IKKE gik i løsdrift. Så for mig er det helt normalt - og giver god mening smiley

  • #3   20. jul 2020 Det lyder ok. Jeg forstår godt at en del af dem er overvægtige. Det er garanteret normalt med nøjsomme heste som rideskoleheste, især eftersom en del er ponyer. Og så er der vel grænser for hvor meget motion der er i begynderhold. Set ud fra det, så virker 30% rimeligt. Sidst der var stævne her, var jeg overrasket over mængden af tykke(/fede) ponyer. Det er så længe siden jeg har set nogle så tykke på de opstaldningssteder jeg har været (der har været tykke, men ikke blævrende). Selvfølgelig er overvægt ikke optimalt, men skal jeg sammenligne med ponyer til et D-stævne, så er 30% overvægtige heste altså ikke højt.

    Her står rideskolehestene i løsdrift. De er inde en lille time alle dage og så er de inde mens der er undervisning (kommer ind 45-60 minutter før). Der står de fleste i spiltov og nogle få i boks. Det betyder også at 5 dage i ugen bliver de håndteret 2 gange ved ind/udluk, og de sidste dage 1 gang. Derudover er der partryttere og undervisere. De trives super fint og der er opmærksomhed på problemer. Nogle er til den tynde side, de får mere wrap og foder end de andre, og andre er på konstant slankekur. Ligesom alle andre heste.
    Min hest går sammen med elevhestene og der er ingen tvivl om at elevhestene får lige så meget, hvis ikke mere, opmærksomhed spredt ud på ugen end min hest gør. Der er flere personer til at studse over ændret adfærd, hvor min "bare" bliver håndteret (selvfølgelig siger nogle til hvis hesten er skidt).


  • #4   20. jul 2020 Jeg læste den også og sendte den straks til min veninde som arbejder på rideskole smiley

    Jeg synes dog ikke så godt om den del, hvor hestenes "skader" (skrammer) skyldes udstyret, det burde passe, især når de går med det så længe og med forskellige ryttere.
    Men så er jeg rigtig glad for at min veninde passer godt på elev hestene hvor hun er, de får dyrlæge, smed, tandlæge, fys og andre behandlere når det er nødvendigt, de bliver passet godt på smiley


  • #5   20. jul 2020 Rideskoleheste blir vel overfodret med lækkerier hver eftermiddag/aften og dermed også større risiko for overvægt. Selvom man forbød godbidder til hestene, vil der nok alligevel snige sig adskillige indebords, fra elevryttere, der ikke forstår sagens alvor.

    Det må så stadig være tilladt med spildetov i Sverige, for gad godt ha set den gruppe delt op i spildetov vs. boks for, at se om det er mere usundt med spildetov end boks. Hvilket jeg helt sikker tror det er.
    Jeg kan ihverfald se forskellen på min gammelhyp på 24, der går i løsdrift og har gjort det i 9 år nu, i forhold til da hun var bokshest. Da var hun meget reserveret. Det er hun ikke helt så meget mere.


  • #6   21. jul 2020 Sunshine. Det kan skam fikses ret nemt, bare ved at stille en sæk høpiller frem og fortælle eleverne at det er de godbidder hesten må få. Så de ikke bliver proppet med sukkerfyldte hestebolcher og lyst brød.
    en anden ting jeg har fundet meget effektiv er at forklare eleverne en god grund til at man ikke vil have at de giver hestene alt muligt hjemmefra. Fx. hesten har meget dårlige tænder, og hårde godbidder kan flække en tand, eller hvidt brød kan give forstoppelse som hesten kan bliver meget meget syg af osv. De giver hesten godbidder for at være søde ved den, så hvis de får en god grund til at det ikke er godt for hesten så er de fleste gode til at lytte og endda påminde hinanden.


Kommentér på:
Rideskoleheste sundere i løsdrift

Annonce