{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.135 visninger | Oprettet:

Helle A
Helle A
Tilmeldt:
7. sep 2011
Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182

Bliver det bedre? {{forumTopicSubject}}

For et år siden, købte jeg en 1-år vallak.
Han er nem nok og det er ikke fordi jeg ikke holder af ham, for det gør jeg smiley , men jeg føler der mangler noget. Han er ikke min nr 1.

Det jeg har brug for, det kan han ikke give mig, hvertfald ikke på nuværende tidspunkt.

Jeg har brug for en hest jeg kan hygge mig om, en der nyder f.eks at blive striglet eller masseret. Og det synes han simpelthen er for kedeligt smiley .

Han er i bevægelse på den ene eller anden måde nærmest konstant.

Jeg går hele tiden og håber at når hjernecellerne finder deres pladser, så kommer der mere ro på ham.

Så vær nu sød at fortælle, at det bliver bedre, og i må gerne lyve smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bliver det bedre?
  • #1   24. jul 2020 For mig lyder det til at han stresser over situationen. Han er heller ikke særlig gammel og kan derfor højst sandsynligt ikke koncentrere sig mere end måske omkring 10 minutter af gangen. Så selvom hygge, blive striglet eller massage ikke virker som krævende for os mennesker kan det godt være det for ham. Måske du kunne få lov at låne en anden hest der godt kan lide disse ting og derved få dine behov opfyldt? smiley Så kunne du ved siden af træne ham i det tempo der passer ham uden selv at blive små frustreret over at I ikke lige nu kan de ting, og at I så sammen i hans tempo kan arbejde med at kunne de ting på sigt smiley

  • #2   24. jul 2020 Det er helt normalt, at en 2-års ikke har lyst til at stå stille - hans hjerne er stadig under heftig ommøblering, og det bedste du kan gøre er at holde træningsintervallerne (ja, stå stille for at blive børstet er træning) så korte, at der kommer nogle succesoplevelser ud af det.
    Som Maria R foreslår, så ville jeg finde en anden musse at hygge med på staldgangen i længere tid, indtil din er mere færdigbagt i hovedet smiley

    Mine ungheste har altid syntes, at det var fint at blive børstet og hygget om - men helst ude på folden, hvor de kan gå, hvis det bliver for kedeligt. Det synes jeg er fair nok smiley


  • #3   24. jul 2020 Dit indlæg minder om Piet Hein.
    Den der tager spøg for spøg og alvor kun alvorligt, har i grunden fattet begge dele dårligt.

    Alvorligt spørgsmål eller finurlig undring.
    ...
    Hvis alvorligt - bliver det bedre?

    Selverkendelse på to ting.
    1) Hvad har du brug for?
    2) Hvad giver det dig, at holde denne hest.

    Hvis du ser efter, og finder et match, så får du ro i sjælen.
    Ellers skal i videre, evt hver for sig.

    Siger damen men en palomino gul 50% traver, som ledte efter en western redet paint eller quarter. Jeg fik kammerat og en hest, der kan hjælpe mig at koble af efter arbejde, og det var helt grundlæggende kernen.


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #4   24. jul 2020 Uha, han kan nok kun koncentrere sig i få minutter ad gangen ????

    Jeg træner netop af den grund ikke ret meget, for det skal være sjovt for os begge ??

    Han har ellers været nem t træne, hurtig fanget hvad han skulle. Nu træner vi ikke noget nyt, for der er han ikke for øjeblikket, så det eneste vi laver, er de ting han nåede at lære mens der stadig var nogen celler der fungerede ?? (ikke at han har lært ret meget??).

    Og så må jeg nok indrømme, at jeg ikke gider at hygge med andres heste, det jeg savner er at hygge med min egen??


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #5   24. jul 2020 Om han ændrer sig med alderen - tjaaa, min 22 årige vallak er stort set den samme som da jeg købte ham som 2-års - og heldigvis, for det var jo netop det jeg faldt for... smiley
    Dermed ikke sagt, at de ikke kan trænes/vænnes til ændret adfærd - men om du ender med den hygge-lomme hest, du ønsker er umuligt at gætte på.

    Håber det er OK jeg spørger: Hvorfor købte du netop ham... ?


  • #6   24. jul 2020 jeg har selv købt min hoppe som 1 års og min vallak som 2 års

    og jo det bliver meget bedre smiley

    jeg var ved at opgive dem begge da de var 3 år. her var de totalt umulige smiley smiley
    men her fandt jeg en westerntræner som bruger " de 7 lege"
    og så kom der gang i de små grå - både for hestene og mig
    Det hjalp mig rigtig meget. For det er noget træning som selv unge heste har noget ud af, og det fremmer samarbejdet imellem hest og rytter.

    måske det er der skal til for dig smiley


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #7   24. jul 2020 Dorte, det er i orden at du spørger.

    Om jeg kan svare er nok sværere.

    Nu har jeg faktisk brugt lang tid på at skrive og slette flere gange mens jeg tænkte.

    Og har egentlig fået nogen tanker på plads.

    Det jeg så i ham de første gange jeg besøgte ham, det er der stadig.

    Han er charmerende. Han er sjov. Han er fræk. Han er uforudsigelig, heldigvis for det meste på en god måde.

    Og når hjernecellerne falder på plads, så har jeg en fantastisk hest.


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #8   24. jul 2020 Dr. Who det er bare ikke så enkelt.

    Hvis han skal sælges, så er det enten for at jeg ikke skal have hest mere (af forskellige private årsager er dette ikke en mulighed) eller at jeg får min gammel pony tilbage.

    Jeg sælger ikke Princ for at købe en ny hest.

    Princ bliver nok ikke den store nussetrold, jeg tror såmænd heller ikke på at han vil se en idé i det med at stå stille på en staldgang, men så er det at jeg skal huske de grin han ellers giver mig, og som jeg havde glemt alt om smiley .


  • #9   25. jul 2020 Ofte kan man ikke ændre omgivelserne, men ofte kan man ændre sin reaktion på omgivelserne.

    Hvis du troede at du havde brug for en nusse prins, men fik dækket nogle ignorerede men vigtige behov ved at købe denne Prins - så bliver din oplevelse af hestehold bedre. Selv hvis hesten ikke "bedres".


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #10   25. jul 2020 Dr. Who, meget vigtigt, det er ikke Prins men Princ smiley smiley smiley

    Men ja, du har ret og der var også der jeg selv kom frem til.

    Der hjælper ikke at græde over spildt mælk, men jeg vil nyde de dråber som er tilbage i glasset (eller sådan noget lignende smiley )


  • #11   25. jul 2020 TS: tror at du skal tænke på din hest lidt ALA et lille barn smiley
    Han kan ikke koncentrere sig i længere tid, og vil hellere være en del af flokken - helt normal heste adfærd.

    Måske du skal "bruge" ham anderledes, gå ud og giv ham en godbid, klø ham lidt de gode steder, strigl ham lidt på folden, gå en lille tur.
    Når han blive ældre, så vil han sikkert ændre sig og kan se glæden i en god gnubbe tur.


  • #12   25. jul 2020 skær ned på hyggen. Hyg 5 min og giv ham så fri. Det koster knaster for sådan en ung fyr at stå stille og bare være til. smiley

    Det bliver bedre, hvis du ikke gør det til en dårlig oplevelse nu smiley


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #13   25. jul 2020
    Mange tak for jeres råd. Det er dog noget jeg allerede nu gør.


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #15   25. jul 2020 Det gode ved Princ, det er at flokken ikke trækker mere end at jeg gør. Han er ikke afhængig af andre heste, så at fjerne ham fra flokken eller stå alene i en stald, det har han aldrig haft problemer med.

    Det gør så også, at vi ikke kan bruge andre heste som støttepædagoger, for det er han ligeglad med smiley .

    I dag var der lidt mere ro over ham, så der var lige nogen ting han kunne få på plads i forbindelse med håndtering af ham smiley .

    Og det er så når vi får noget succesfulde oplevelser, at det er helt ligegyldigt at han så ikke har set dagens lys med andre ting smiley


  • #16   25. jul 2020 I må mødes på midten smiley
    Lave noget hvor han krudtet lidt af og bruger energi og så nusse og hygge bagefter smiley

    Han lader til at være en ung frisk fyr og helt normal.
    Jeg har to kræ, den ene er en kæmpe kælepotte og altid kontaktsøgende, den anden er ikke til timelange hyggestunder med mindre der er mad involveret. Det er nok for hende at lige hilse og udveksler en krammer, så er hun klar til at være hest igen. Det sjove er at hun altid kommer mig vrinskende i møde, så jeg har ikke indtryk af at hun ikke gider mig. Hun gider bare ikke alt for meget menneskepåfund. Da hun har ridehest var hun altid på og frisk på oplevelser. Det er hun også nu for hånd, men hun gider sgu kun hvis der sker noget eller vi skal plyndre hybenbuske eller lign. Hun står ikke stille for sjov smiley
    Måske er det sådan en fyr du har fået dig?


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #17   25. jul 2020 Malene, det er en meget rammende beskrivelse, han er dog også meget kontaktsøgende smiley

    Jeg er spændt på hvordan han vil blive som ridehest, tror dog at der skal ske noget, for ellers finder han selv på noget, ganske som han er i dag smiley


Kommentér på:
Bliver det bedre?

Annonce