{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.356 visninger | Oprettet:

Blodprøve - sløv unghest {{forumTopicSubject}}

Min unghest er ekstremt sløv 24-7. Får taget blodprøve i morgen, for jeg er helt sikker på, at noget er i udu.
Ville bare høre om nogen af jer har prøvet det samme, i så fald hvad viste blodprøven og hvordan blev det behandlet? Og hvor hurtigt blev hesten friskere?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blodprøve - sløv unghest
  • #1   11. aug 2020 Begrebet "unghest" kan jo i princippet dække over alt mellem 3 og 8 år smiley
    Hvis den er så ung at den stadig vokser, så kan det godt kræve en hel del energi. Hvis den ikke længere vokser, så kunne blodmangel eller bændelorm være en nærliggende tanke. Begge dele er jo ligesom til at fikse, så mon ikke det nok skal gå smiley


  • #2   11. aug 2020 MIn 9-års (så jo ikke i den forstand unghest, men jo stadig en relativt ung hest) har netop fået taget blodprøve da hun også var ret sløv.

    Hun havde let muskelnedbrydning, let leverskade, let blodmangel og så manglede hun zink og havde for meget kobber. Hun er startet på zink-, E-vitamin- og jern kur, og jeg kan allerede mærke tydelig forbedring. Der tages kontrolblodprøve af hende om et par uger for at se hvordan det ser ud smiley

    Min søsters 7-års vallak var blevet lettere ugidelig og stod konstant med pain face - han manglede zink og havde kritisk lav selen (32, allerede ved 70 er det kritisk), så dyrlægen kom og stak ham direkte med selen og så kom han på en E-vitamin kur (da der er en god andel organisk selen i) samt en zink kur, og hun har også nu kunne mærke en tydelig forbedring! Ham tages der også kontrolmåling af samtidig med min smiley


  • #3   11. aug 2020 Cecilie & co - tak for svar ?? Jeg er meget spændt på, hvad denne viser, for jeg er 100 på, at det ikke er vækst alene, da det har stået på i hvert fald siden foråret. Håber på et hurtigt svar og at det er noget, der let kan behandles. Dejligt at jeres heste begyndte at få det bedre med det samme smiley

  • #4   11. aug 2020 Min havde lidt lav blodprocent, zink- og selenmangel smiley
    Han fik en jern-kur, Selen-kur og Zink får han jævnligt da den stadig er i mangel.


  • #5   11. aug 2020 Tak for svar, SB. Har selv prøvet, at fodre ham op på mineraler og vitaminer siden jeg fik ham i Maj, men det har slet ikke hjulpet. Så nu vil jeg have et sikkert svar smiley

  • #6   12. aug 2020 Jeg vil også sige at jeg har haft blandet succes med visse produkter jeg har benyttet smiley

    Jern og Selen fungerede fint, men alm. zink-tilskud havde ikke særlig god effekt. Der havde Equiforce Foot faktisk bedre effekt.


  • #7   13. aug 2020 Min hest får ca. taget blodprøve hvert år, så han får det han skal have.

    Han var meget sløv i en periode, og der fik han taget blodprøver, det viste sig så at han fik for meget havre for energien i det var blevet lagret i hans muskler, og han kom ikke til at bruge alt energien fordi han fik for meget. Det gjorde så at han fik ømme muskler og derfor var sløv under ridning. Det tog noget tid før han var klar igen, da han ikke måtte rides i 1-2 uger.

    Han var også sløv i en periode sidste år, hvor jeg også fik taget blodprøver, og det viste sig så at han havde brug for en zink kur, som han fik fra dyrlægen. Efter han fik kuren var han hurtigt klar igen.


  • #8   14. aug 2020 Sara A - Tak for svar smiley Interessant det der med, at energifoderet faktisk kan have modsatte effekt og ophobe sig og gøre øm. Jeg skulle meget gerne få svar på prøverne i dag. Puha, jeg er utålmodig og nervøs altså

  • #9   18. aug 2020 Vendt om, burde man måske se på, hvilke mineraler man fodrer hesten med, og få den del optimeret, så man forebygger og sparer hesten for unødig lidelse.

    Her tænker jeg naturligvis ikke på noget, der kan købes i en lille spand og gives med et lille millimetermål til hver fodring. For det er kun brandslukning. Der er ikke noget der hedder en 'zink.kur' eller selenindsprøjtning. Det er symptombehandling, og lige så snart man tager det væk, så har man en mangelsituation igen, og det kan hesten ikke være tjent med.

    Vi skal snakke mineralanalyse af grovfoder og mineralindhold i kraftfoder. Ofte køber hesteejere i blinde wrap og hø, der er bjerget på ekstensive arealer og mineralfattige jorde, der ikke ser meget gødning eller næringsstoffer. Der er ogse forskel på kvaliteten af de mineraler, der tilsættes til kraftfoderet. Hesten har en meget bedre udnyttelse af de naturlige mineraler og vitaminer, der er i grovfoder og græs, end det de får i en granuleret form eller pulver eller piller.

    Tildeling af kraftfoder: Se på indholdet af mineraler. Selvom producenten anbefaler en lav udfodringsmængde, så er det forudsat, at hesten får dækket sine behov for mineraler og vitaminer gennem grovfoder med normalt til højt niveau af mineraler. Hvis du så har et grovfoder, hvor indholdet er lavt, så underforsynes hesten, og udfodringsmængden bør øges. Eller der skal tildeles ekstra mineraler ved siden af.

    Der er ikke noget, der hedder en kur, når det kommer til mineraler og vitaminer, især ikke når det gælder føl, plage og ungheste i vækst.


  • #10   18. aug 2020 Ann: Meget vel du ikke mener der er noget der hedder “zink-kur” og “selenindsprøjtning”, men der er årsager til at det er nyttige supplementer.
    F.eks. selenindsprøjtning er nyttig, når selen er lav - ja, man skal finde årsagen til at selen er lav, men du skal dælme også gøre noget ved det hurtigt, og der er det nyttigt at bruge en indsprøjtning. Min søsters pony havde en kritisk lav selen - så lav så dyrlægen aldrig har set det før, og laboratoriet kørte prøven igen for at se om det var en fejl. Han havde 32, kritisk lav selen er allerede ved 70.
    Dyrlægen kom og gav en selenindsprøjtning og ja, hesten er også sat på selenkur fordi han var så lavt nede, også selvom hans foder indeholder organisk selen. Når der er lavet en “lappeløsning” er der tid til at forbedre forholdene, og det er efterfølgende gjort, og kontrolblodprøve tages.

    Så jo, der er noget der hedder “selenindsprøjtning” og “zinkkur”, men jeg er enig med dig i, at det ikke er holdbart i længden, men på den korte bane er det nu nyttigt.

    Jeg tror næppe der er mange der tror en enkelt spand eller sprøjte et-eller-andet er et mirakelmiddel, de fleste har da forhåbentligt en dyrlæge med ind over, så der kan findes en årsag.


  • #11   18. aug 2020 Cecilie
    Det er også derfor jeg kalder det brandslukning. Symptombehandling er en kortsigtet løsning, og jeg mener stadig at ingen hest er tjent med den slags sparsommelighed.

    En blodprøve kan være fin nok, den fortæller noget om mineralindholdet i blodet på det tidspunkt prøven er udtaget. Men du ved ikke noget om, hvor længe tilstanden har været kritisk, og den fortæller ikke noget om konsekvenserne. Selenoptagelsen er stimuleret af tilgængeligheden af zink og e-vitamin. Så selvom selen vil være til stede som følge af en selenindsprøjtning, kan det være til meget lidt gavn, hvis zink og e-vitamin ikke er til stede.

    Det er derfor man er nødt til at være på forkant, og have styr på mineralforsyning og -balance i sine fodermidler. Og lade være med at lege med fodertilskud, man ikke ved, hvordan påvirker mineralmetabolismen.


  • #12   18. aug 2020 Jeg har desværre endnu ikke fået svar på prøverne, selvom jeg har rykket for den 7 gange (både telefonisk og mail), og fået at vide, at de er kommet, printet ud og givet videre til dyrlægen - som er blevet mindet om både i går og i dag, at ringe til mig. Det gider han bare åbenbart ikke. Jeg er ærligt talt stiktosset. I morgen er det en uge siden han fik taget prøverne smiley

  • #13   18. aug 2020 ShowjumpingDK
    Det er uacceptabelt. Hvis dyrlægeklinikken hår modtaget den, så få dem til at videresende den til dig. De har formentlig fået den analyseret hos Laboklin, og de prøvesvar er nemme at læse selv, der står norm på.


  • #14   18. aug 2020 Ann C - bad dem om tidligere i dag, at maile mig svarene i stedet, men de sagde "vi skal nok ringe, vi har ikke glemt dig" ?? det har de så åbenbart alligevel. Skrev så (igen) med hårdere ord, lidt i lukketid, at de skulle sende dem fordi jeg ikke regnede med at høre fra dem. Det har jeg så heller ikke. Tak for info omkring Laboklin ?? ellers må jeg se om jeg kan komme direkte i kontakt med laboratoriet

  • #16   19. aug 2020 Tak for jeres input og erfaringer allesammen! Efter megen mas fik jeg endelig svar i dag, og han har desværre forhøjet levertal på det ene, så altså en forgiftning smiley

  • #17   19. aug 2020 Åhhh nej. Så synes jeg det er endnu mere under al kritik at de har været så sløve ned at give dig svar resultaterne! Hvad skal der så ske nu?

  • #18   19. aug 2020 Desværre intet andet, end at vente på ny blodprøve om 2 uger smiley Så jeg har selv startet ham på marietidsel som har udrensende effekt på leveren (dyrlægen sagde det var ok at prøve), og kender en der har brugt det til sin forgiftede hest, og det alene hjalp den. Jeg kan ikke bare se passivt til i flere uger endnu, når nu jeg ved min hest er syg, så jeg vil selv prøve at hjælpe ham på vej det jeg kan.

Kommentér på:
Blodprøve - sløv unghest

Annonce