{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.927 visninger | Oprettet:

Sløv unghest {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Sagen er den at jeg for 3-4 uger siden købte den her helt fantastiske 6 års westfaler vallak, på 175 cm.
kun redet knap 3 måneder nu.
Men han er simpelthen så træt, og han tager ikke rigtig på, som jeg egentlig gerne ville have han skulle.
Han blev i går (onsdag) tjekket for orm, som sagde nul.
samt han fik taget blodprøve, og alt er som det skal være..

nu har jeg prøvet at give ham selskab på folden, i håb om det måske kunne være kedsomhed (han går på alene fold, da han ikke kan med den ene vallak, så indtil de bliver delt op, går han med sig selv)
Han er begyndt at blive trappet op, så han kan få wrap.
han går på græs døgnets 24 timer.
får både morgen og aftensmad.
samt sine vitaminer og mineraler.

Mash og olie er ikke en mulighed her da det er prøvet og han vil ikke spise det..


Hvad søren kan man ellers gøre, skal jeg bare se tiden an? eller skal jeg tænke i helt andre baner.

obs... det skal siges han biver motioneret 2 dage, og får 2 dages fri.

Til sidst et lille billede af smuksakken.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sløv unghest
  • #1   25. aug 2016 Hvad giver du den nu af foder og hvor meget?

  • #2   25. aug 2016 Er han vant til af gå på græs 24/7?

  • #3   25. aug 2016 Jeg kan ikke huske hvad fodret hedder faktisk, det er med i bokslejen, og har aldrig været et problem.

    Men hvor han stod hos tidligere ejer, var han ude på døgnfold om sommeren, på græs også.
    Men han har været 2 måneder i ridning inden jeg købte ham, hvor han har været på fold 4-5 timer, og derefter i boks.
    +Men kan det virkelig betyde så meget, når det "kun" r 2 måneder.?


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #4   25. aug 2016 Ja jeg er jo stor fan af Horsepro Elite og fiberpiller, det er nemt at dosere og er meget billigere end mange muslie produkter, lav på sukker og stivelse

    Huld styres med fiberpillerne, de er ikke tilsat vitaminer og mineraler så de rykker ikke ved den øvrige foderplan.

    Fiber pillerne kan udfodres med 500 gr. Per måltid uden at skulle i vand men det er også rigeligt for de fleste.

    En anden ting så skifter de pels nu og det gør at de bliver lidt slappe, du kan give den nogen b-vitaminer til at hjælpe.


  • #5   25. aug 2016 Okay, jeg må ind og læse lidt om det.
    Jeg havde overvejet en b-vitamin kur, så jeg kunne sige, det er prøvet. jeg er os bare bange for om han overhoved gider røre det. han vil helst ikke røre maden, hvis der er noget andet i end det der plejer smiley


  • #6   25. aug 2016 Hvordan viser trætheden sig? Hvis det er fordi han helst kun vil gå langsomt så er det et typisk tegn på låst skulder.

  • #7   25. aug 2016 Jamen jeg syntes det er svært at sige, men man kan bare se i hans øjne at han nogen dage er træt.
    Han er generalt ikke særlig fremadgående, han har heller ikke nogen balance, og jeg er derfor inde på at ´det er derfor han ikke er så fremadgående, for det bliver bedre.
    Han næsten lige blevet tjekket i gennem af dyrelægen ved handelsundersøgelse, samt af min egen massør/kiropraktor, uden der er fundet noget.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #8   25. aug 2016 Køb noget i flydende form feks den fra Blue Horse det er sirup agtigt har ikke mødt nogen endnu der ikke kunne lide det smiley

  • #9   25. aug 2016 Jeg må kigge på det så smiley

  • #10   25. aug 2016 Nu ved jeg jo ikke hvor meget/hvor længe du rider, og hvad du forlanger, men når hesten er så uerfaren, ville det nok være en god ide at ride den én dag og give den fri den næste, så musklerne kan nå at restituere.
    Døgnfold i bragende sommervarme virker heller ikke ligefrem befordrende på energien. Og endelig kan den blive lidt sej í betrækket af ar fælde, for det gør de jo nu, så en B-vitiaminkur er nok ikke så tosset en ide.


  • #11   25. aug 2016 Jeg rider opvarmning på 10-15 min i skridt. 10-15 min trav med overgange og skridt pauser.
    1 volte galop på hver side.
    forlanger ikke andet end at han skal gå frem for ben og sæde.
    så det er ikke den hårdeste ridning. og han bliver redet, som skrevet her i beskeden den ene dag, og dagen efter bliver han enten skridtet for lange tøjler på banen, eller jeg går/skridter en tur på ham.
    så pt, nej så syntes jeg ikke ligefrem han laver det helt store.

    Han har skygge på folden, som han faktisk står i rigtig mange af de varme timer. jeg har ikke mulighed for at stille ham på boks i de varmeste timer, så havde jeg nemlig gjort det. og det samme med boks og natten er heller ikke en mulighed.


  • #12   25. aug 2016 hvis han står alene kan han være deprimeret og trist, hvilket ikke hjælper på energi.
    hvis han står meget i skyggen uden mad, skal han måske ha' en Wrap balle at spise af der.
    da det er fældnings tid er det en rigtig god idé med en ekstra slat vitaminer i fodret (feks. Marshall force) og som nævnt b vitamin tilskud.


  • #13   25. aug 2016 Min den anden hoppe er sat ud til ham der ude nu her, for lidt selskab.
    Han får wrap morgen og aften, men han får ikke en hel Balle der ud. Han er kun ved at blive trappet op i det, da han ikke er vant til det.
    Han står kun i skyggen, dage som i dag hvor det er varmt. Ellers går han faktisk på hele græsfolden når han er der, og vejret er overkommeligt.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #14   25. aug 2016 Tror du skal væbne dig med tålmod, han skal nok finde energien igen smiley

  • #15   25. aug 2016 Okay. Men man bliver bare bekymret.
    Os fordi jeg havde egentlig håbet Dyrelægen havde fundet noget et eller andet enten orm eller i blodprøven, så man kunne behandle derfra, men omvendt er jeg da glad for at have en hest der bare er tip top i orden i blodprøver og det hele smiley


  • #16   25. aug 2016 måske er det bare en langsom hest?

  • #17   25. aug 2016 Vent og se tiden an, nogle ungheste er bare lidt dvaske i starten. Var min også, jeg brugte så sporere da hun var rimelig schenkeldøv, og en pisk. Slet ikke noget hårdt eller overdrevent, men bare til hun begyndte at svare frem osv. Pisken kunne jeg dappe hende lidt med lige foran bagbenet, ved maven, da hun reagerede bedre der. Og sporerne brugte jeg kun i en kort periode.
    Den dag idag rider jeg aldrig med sporer og kun en dressurpisk for at få bagparten bedre med, energien fejler ingenting længere.

    Det kom også bedre da jeg begyndte at springe, så var det som om hun vågnede lidt op smiley


  • #18   25. aug 2016 Min 6 års har de sidste to år han har været redet blevet slap nu her.. Så får han en b-vitamin kur og bliver redet frem, også når man skridter varm og af, så tempoet generelt kommer lidt op - og så finder han selv energien igen, men det sker her år her i starten af efteråret smiley

  • #20   26. aug 2016 Det kan godt være, at du ikke synes du "forlanger noget" i ridningen - men er hesten så lidt redet, og har så dårlig balance, så er det jo for den "rigtig meget" og "rigtigt hårdt" arbejde.
    Samtidig lyder det til, at det har været sat i arbejde op til salg, så er blevet flyttet rundt en del på den konto.
    Og så med døgnfold og formentlig pelsskifte - så ville de fleste urutinerede unge heste blive "lidt sløve".

    Nu er det værste man kan lærer en ung hest, er at det er hårdt og u-sjovt at være ridehest.
    Så da mine heste var unge, og stadig den dag i dag, at de viser de er trætte fysisk eller psykisk, ja så får de ekstra fridage, og så laver vi alt muligt andet arbejde end dressur på banen. Lange skridtture i skoven, cavaletti arbejde, få lov til at låne en stubmark, gå tur med hesten i snor og hyg jer.

    Så er der nogle der er bange for, at så bliver de jo aldrig rutinerede og stærke - men hesten bliver jo stadig styrket af at gå tur i skoven, får en bedre balance af at gå i et ujævnt terræn end på en flad ridebane ect. Fri gangarter og øgninger trænes ekstremt godt på de unge ud af en lige grusvej smiley
    Og der er intet så godt for humøret hos hest og rytter at man griner sammen og har det sjovt sammen - jeg kan næste mærke mine heste grine, når vi tager en frisk fræser i galop op af den lokale grusbakke smiley

    Nu har du fået ham tjekket af dyrlæge og kiropraktor - super godt. Så jeg ville begynde at give B-vit, og så ville jeg tage ham ind fra døgnfold. Jeg ville give nogle ekstra fridage, og så ville jeg lave "hygge-arbejde" 2 gange om ugen, dressur på banen i 30 min 2 gange om ugen, og så fri resten af tiden.

    Mvh Charlotte


  • #21   26. aug 2016 I vinteren 14-15 omkring jul, faldt Tindur sin energi.. Han blev ligesom du beskriver.. Og det var tæt på 5 mnd efter vi startede tilridningen. Dengang fik han hø ad libitum og vit/min udregnet efter høets næringsindhold. Han fik en kur med St.Hyppolit Micro Vital som skulle genoprette evt ubalance og løse problemet (et meget dyrt produkt) men nope... Jeg valgte så efter nogle måneder at sætte ham på fuldfoder (Horselux Easy) og så kom energien tilbage smiley efter dette har jeg lært at ikke alle fungerer på kun vit/min som overvægtige. Han behøvede noget med mere energi så han kunne forbrænde.. Egentlig meget naturligt.. Så måske et foderskift..? smiley
    Ikke alle fungerer på hvilket som helst foder. smiley

    Mvh TT


  • #22   26. aug 2016 Vi havde lidt det sammen problem da vi købte vores unghest.
    Vi havde rigtig god succes med en Microvital kur fra st. hippolyt.. for så er man sikker på at alle vitale depoter er opdateret. Derefter skal ridningen indrettes til han kap. dvs jo flere nye ting han skal lære, jo mere træt vil han blive.
    vores kunne gå på terræn bane i timevis uden at blive træt, men 15-20 minutter på en dressurbane, så kunne han ikke magte mere. så det drejer lige så meget om de indtryk den skal lære/forstå der gør den træt. ikke kun kondition.


  • #23   26. aug 2016 På det tidspunkt var der intet psykisk trættende i træningen hos os smiley

    Mvh TT


  • #24   26. aug 2016 de sætter pels lige nu. Så sæt arbejdsopgaverne ned til et minimum, og hold øje med at den får hvilet sig nok hver dag og er nede og ligge og sove... smiley

  • #27   3. sep 2016 Jeg købte min 5 års for 4 måneder siden, en dejlig holstener på 1,77 smiley
    Figge er også en lidt træt type og med så store heste som vi nu har, kræver det virkelig noget at få dem drevet frem hvis de ikke arbejder mere end højst nødvendigt.
    For mig hjalp det at give ham noget foder speciel egnet til ungheste, det får han altid efter træning sammen med vitaminer og elektrolytter. Derudover longerer jeg ham som minimum én gang i ugen, da det er nemmere at drive på fra jorden og så forsøger jeg at komme i skoven så ofte som muligt. Så kort sagt, det rigtige foder og en varieret træning har ført til succes her smiley

    Håber du finder noget der virker for jer, kender selv den frustrerende følelse når man føler alt er prøvet.


  • #28   3. sep 2016 Det går heldigvis MEGET bedre nu!
    3 dage i træk har han motioneret, 2 dages ridning og 1 dag i longe! I dag skulle han have fri, men selvom de her dage med motionering, så var han ikke træt i dag. Som i overhoved'
    Træningen er varierende, jeg sætter ham ned til at få 2-3 fridage i ugen, og resten af dagene er det blandet mellem ridning, longe og gå ture.
    Så må jeg se hvordan det kommer til at gå, ellers prøver jeg bare noget andet.
    Han skal heldigvis snart ind fra døgnfold, så jeg håber os på at boksen om natten kan holde energi niveauet oppe hos ham smiley


Kommentér på:
Sløv unghest

Annonce