{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opbevaring af hø på træpiller
  • #1   30. aug 2020 Hønet eller haybar er at fortrække. Men der er bestemt også ulemper ved hønet, både på tænderne og for nakken.
    Haybar er en god løsning, men enkelte heste kan også godt finde ud af at høet ligger i et hjørne, uden de kvadre det rundt i hele boksen.


  • #2   30. aug 2020 Jeg har tre halv-palle-rammer på en halvpalle. Har fået svejset en metalramme som jeg har net på og så et "låg" på toppen af fire brædder, der lukkes foran på kassen, for at min hest ikke bare hiver nettet op af kassen. Min hest spræder sit hø i hele boksen, hvis det ikke er under/i net

  • #3   30. aug 2020 Jeg har prøvet lidt forskelligt. Lige nu har jeg hø-poser. Dem hvor der bare er et stort hul i en pose. Det ryger stadig på jorden, men er ikke spredt over alt. Og så har jeg flere gange arbejdet med fint hønet til "reserve-hø". Hesten gider det ikke, men det er fint hvis jeg ikke vil give meget mere og den skal have adgang til stråfoder ibde i længere tid.
    Jeg har også brugt en murerbalje med sten i bunden. I sidste stald fungerede det framragende med næsten ingen spild, men det dur ikke i den stald vi står i nu. Hø over alt...

    Jeg foretrækker løsningen med balje, men det betyder noget hvor den står og hvordan boksen ser ud. Og desværre vil min hest nødigt spise hø der har rørt ved bunden efter han kom på træpiller (og siden halmpiller). Den fik en ordentlig forskrækkelse da den flyttede stald, stressspiste og tog en ordentlig bid af træpillerne - det var ikke lækkert smiley


  • #4   30. aug 2020 Min på halmpiller tager al sit hø op af haybaren og smider det rundt i boksen. Hun har knap en meter forrest i boksen, hvor der ikke er halmpillebund, og her får hun høet. Så slipper hun for at spise bunden, når hun spiser det sidste hø, og så slipper hun for mange af de nakkespændinger, der tit opstår hos heste med hø i hønet. Det fungerer fint her.

  • #5   30. aug 2020 Jeg bruger haybar.. han hiver alligevel lidt ud og så taber han lidt her og der, men der er minimalt spild hos mig.. foretrækker at bruge haybar, da hesten står i mere naturlig spiseposition og ikke vrider i nakken for at komme til høet..

  • #6   30. aug 2020 Min står i en blanding af træpiller og spåner så det er forfærdeligt når høet ender i bunden.

    Jeg har sat en høkasse(bare en firkantet kasse i træ) ind i boksen og så har jeg afvejet høet. Så hun får nok til hele natten, men ikke nok til hun begynder at kaste det omkring.

    Og så fordi jeg har en torsk af en hest er den beklædt med gulvtæppe, da hun havde været i kambolage med den allerede en uge efter den kom ind ??


    profilbillede
  • #7   30. aug 2020 Net har jeg måtte opgive - de flåes i stykker ASAP.

    En kasse i en hjørne fungerer nogenlunde hos to af hestene, den sidste er som vanlig et svin med sit hø.

    Jeg har forsøgt med haybar - fungerer heller ikke. Så nu tager jeg de grove/dyre midler i brug, og har købt en slowfeeder som denne. Når de kommer ind så må vi se om han kan styre sig med den - og virker den godt, ja så får de to andre også sådan en.

    Mvh Charlotte


    profilbillede
  • #8   1. sep 2020 Én af mine elsker at hive sin wrap ind midt i boksen - hvorefter han tisser i det, og så gider han naturligvis ikke at æde det smiley Da jeg blev træt af at kassere wrap, hængte jeg et stort hønet op til ham. Det funker! Jeg har talt med massøren om, hvorvidt det kan give ham nogle skader (for egentlig er jeg slet ikke tilhænger af, at han er tvunget til at hive hver mundfuld ud), men hun mener ikke at det giver så mange gener for ham som når han skal undvære stråfoder hele natten fordi han har tisset i det.

    De andre har en murerbalje, som er boltet fast i et hjørne af boksen.


  • #9   2. sep 2020 Tak for svar allesammen smiley

Kommentér på:
Opbevaring af hø på træpiller

Annonce