{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.488 visninger | Oprettet:

Hjælp, til pt mit livs sværeste beslutning {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg faldet af min hest for 1,9 år siden, brækkede bækken, var indlagt, og kunne derfor ikke ride i lidt over et halvt år, jeg begyndte så småt at skridte igen på nogle ture, men kunne hurtigt mærke at jeg skulle stoppe, jeg kæmper r*ven ud af bukserne for mit elskede hjertebarn har det godt, og jo mere hun står på fold, jo mere "trist" virker hun.

Jeg begyndte at tage hende med i hallen hvor hun kunne få lov til at løbe lidt, vi lavede jordarbejde, vi gik kortere ture, og løssprang, i starten virkede hun til at få humøret op, men begyndte at dale. Jeg blev stædig og var overbevist om jeg bare pylrede efter flere samtaler med min læge, jeg fik at vide det var dissideret farligt når jeg red hende, hvilket jeg egentlig blev ret ked af at høre, jeg kunne jo godt fornemme noget var galt, men var overbevist om at det "bare" var fordi jeg havde mistet min balance og rytmen, så jeg stoppede med at ride igen, da jeg ikke ville skade hverken hesten eller mig selv, eller for den sags skyld andre.

Jeg har siden jeg blev udskrevet fra sygehuset gået til fysioterapi behandling, 2-4 gange i ugen, i foråret kommer jeg til en udvidet lænde-/rygundersøgelse som blinker med mange røde lamper og de sender resultaterne til min læge med henblik på at jeg skal til scanning eller en speciallæge, jeg diskuterer længe med de to læger, og bliver henvist til en scanning, der er intet galt med min ryg (de havde henvist til en scanning af min ryg, selvom at fokus var omring lænd og bækken), jeg falder så om på mit arbejde og bliver sendt hjem da mine symptomer er de samme som en diskusprolaps, men da vi ved det ikke er det bliver jeg sygemeldt og må ikke andet end at ligge i sengen, lige inden jeg falder om er hesten flyttet på sommergræs hos en jeg kender super godt, og hende og min far passer hesten, hun er/bliver mere "trist" for hver dag der går.

Jeg skifter læge og vi finder ud af, at jeg har betændelse i mit bækkenled, og min iskiasnærve er i klemme, jeg er henvist til en reumatolog, jeg har fået, af hvad de kalder, en hurtig tid, den 12.01.2021, for at få lagt blokader mm., jeg kan ikke holde til at gå særlig meget, er dog kommet på arbejde igen, men med MANGE skåneforhold, er meget taknemmelig for min chef!.

Hesten er nu rykket fra sommergræs, og har stået nuværende sted siden slut august, jeg kommer ud til hesten, men jeg er SÅ afkræftet i kroppen, mine muskler er "forsvundet", mine ben har svært ved at holde mig oppe, og smerterne fra bækkenområdet fylder meget og har strukket sig til ryg, skuldre, hoved, ben og er begyndt at stække sig ud i armene, jeg går stadig til fysioterapi, har lige afsluttet en måned forløb med vakuumterapi og får centreret trykbølgebehandlind omkring problemet og ned langs det højre ben hvor iskiasnærven løber.

Jeg var til firmafest lørdag aften, på de premisser at jeg havde en blød stol med en tyk blød pude og mulighed for at gå for mig selv mm. jeg hverken drak, dansede igennem, eller deltog i aktiviteter der ville belaste mig, alligevel efter jeg har siddet i ca 20min, rejser jeg mig op og går hen til min kæreste og søster, hvor jeg står og snakker, 3 min efter ryster mine ben og jeg falder sammen et splitsekund efter.

Jeg tør ikke længere, gå for langt med hesten (jeg kan i forvejen ik gå mere end et par hundrede meter) jeg kan ikke løsspringe hende, medmindre der er andre, jeg har hende ikke løs i ridehuset da jeg ik tør at være der alene med hende, hvis jeg nu skulle falde sammen.

Den sidste halve måned har jeg longeret hende nogle gange og skridtet hende to gange, 2. gang jeg skridtede lagde hun an til at stejle, så tør heller ikke skridte hende længere, da jeg ved jeg flyver af h til hvis hun laver det mindste.

Hun KEDER sig som en sindssyg, hun bliver så glad hver gang hun ser mig, men så snart hun finder ud af vi ikke skal noget, eller hvad vi skal bliver hun "trist" og umotiveret, hun bliver umotiveret af at gå på fold, og jeg har SÅ svært ved at holde motivationen oppe, jeg hader at se min elskede lille pige være så "ked af det", ked af ikke at blive redet.

Jeg har købt hende på kontrakt hvori der står, at hvis jeg ikke ønsker at have hende mere, eller ikke kan holde hende mere, så SKAL hun aflives.

Hun er uddannet til psg, og har gået en del stævner gennem årene, hun fyldte 16 i marts, men jeg tør snart ik tage ud til hende alene, tør ik tage hende ud fra folden, for sæt jeg nu falder sammen og der ik er en til at hjælpe, så står jeg med en forskrækket, sensitiv hoppe, og mig liggende på jorden.

Hun fejler jo ikke noget og har svært ved vælge at sige farvel, for hun betyder meget for mig, og vil ikke sige farvel, jeg er "bange" for at udlåne hende, da hun er som hun er, og med alle de skrækhistorier der er om udlån, samt hvis låner ligepludselig ud af det blå, trods kontrakt, ikke kan have hesten og jeg står med en høj uforudset regning til evt dyrlæge.

Jeg er bonusmor til to, hvor den ældste er 4, og så har vi 2 hunde der også kræver deres, alt sammen lægger et kæmpe præs på mig fysisk, men godt nok også psykisk.

Undskylder mit lange indlæg, men vil så gerne at nogle med et mere klart syn end jeg selv kunne hjælpe med at finde ud af hvad jeg skal stille op.

Tusind mange kram til jer der har læst, giver jer tid til at svare og hjælpe, lille fortvivlede og oprørte mig


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp, til pt mit livs sværeste beslutning
  • #1   15. sep 2020 Måske en part kan være løsningen for dig? Du har en dygtig hest, som kan lære en op comming rytter en masse og du kan stadig være med på sidelinjen, det du magter.
    Held og lykke med helbredet.


  • #2   15. sep 2020 Har godt overvejet en part, ku være jeg skulle undersøge det noget nærmere, tak

  • #3   15. sep 2020 Hvis du står et stort sted, kender du måske nogen, der kan hjælpe med, at ride din hest, til du finder en part du klikker med og som hesten også kan li. Evt slå en seddel op, at du søger en part. Ellers er der jo Hestegalleri, Facebook, DBA og Guloggratis. Den lokale købmand eller brugs. smiley


  • #4   15. sep 2020 Jeg vil også foreslå at finde en god part smiley

  • #5   15. sep 2020 Jeg tænker vi prøver partforsøget en gang mere

  • #6   15. sep 2020 Puha, sikke et forløb. Først og fremmest et kæmpe kram til dig - hvor må det være hårdt at stå i. Jeg synes også at en evt fuldpart for en længere periode lyder som en god løsning - så kan du stadig tage ud til hesten i det omfang, som du kan holde til. Men mærk efter om det giver dig noget positivt - kan du finde glæde ved at en anden får glæde af hesten - og vil det fjerne din dårlige samvittighed? smiley

  • #7   15. sep 2020 1) Go bedring!
    2) Du har været langvarig syg - god bedring - men du kan jo ikke ride hesten i nær fremtid.

    Hvis hesten ikke trives som foldbums, så duer den løsning jo ikke.
    Ikke krævende arbejde er - som jeg forstår dig - ikke nok til at tilfredsstille hesten.
    Udlån er du utryg ved.
    Salg er i modstrid med kontrakten - og jeg respekterer at du holder en aftale +du havde sikkert en grund til at lave den aftale. Bare hold fast i ikke at sælge.
    Så er der aflivning eller part tilbage.
    Nu ved jeg ikke, hvorfor du fik/købte netop denne hest eller hvorfor den ikke må sælges.
    Hvis hesten er udadreagerende, kunne det kræve forsigtighed at finde en part.
    Men, hvis du er fysisk svækket, så pas godt på dig selv, hvis det er en varm hest.


  • #8   15. sep 2020 Udlån eller en part - og tag dig den tid, det tager at finde en, du kender, som har tid og som du er tryg ved.

    Normalt ikke løsninger, jeg selv ville vælge, men i dit tilfælde, tror jeg, det ville være en rigtig god løsning.

    Hvor må det være hårdt. Alt det bedste til dig og hest - det er ikke en nem situation smiley Men er sikker på, du kan få meget glæde af at sidde på sidelinjen af part/låner og heppe med, indtil du selv måske kan komme op igen smiley Så kan du følge hesten og glæde dig over, at den kommer igang igen + en anden rytter kan få fornøjelse af den smiley Skulle der ske mig noget, så er det klart den løsning, jeg hælder til, ELLER hvis du har økonomien til det, så ville jeg overveje at sende den i ridning ved en berider, du kender/har tillid til, hvor du kan komme og hygge/klappe, når du har lyst smiley


  • #9   15. sep 2020 Jeg er også på idéen om en part - og de findes.
    Jeg havde selv part på en, hvor den eneste grund til jeg ikke fik den alle 7 dage i ugen, var min egen økonomi. Jeg overtog alle faste udgifter der svarede til det antal dage i måneden hesten var min (smed/foder/opstaldning). Jeg havde dog haft almindelig part på et par dage i ugen før det.
    Jeg har også haft en anden fuldpart hvor jeg betalte halv opstaldning. Hesten var til salg og ejer havde førsteret hvis hun var hjemme i weekenden.

    Som håb for fremtiden med heste, så overvej køresport. Måske det kan være løsningen? Måske ikke nu, eller med den hest. Hvis man er villig til at køre efter det, så kan man ofte komme med som hjælper/groom ved andre der kører.

    Alle gode tanker herfra og god bedring/udredning.


  • #10   16. sep 2020 Jeg jeg synes aflivning er helt ånssvagt med en helt rask hest, så bør udlån eller part.
    Er der chance for, du kommer tilbage i sadlen?

    En ting er kontrakten, men det var nok med henblik på, at du ikke blev ukampdygtig.
    Så jeg synes lidt den kontrakt er ude, fordi jeg ikke vil aflive en rask hest.

    Og hold nu kæft en om gang du har været i gennem og ER igennem!
    Jeg håber du kommer tilbage.

    Jeg har stået i stald med en. der blev sparket af hendes hest, hun brækkede hoften.
    Hendes udsigter var 1 år til hun ku ride igen, men hun har til hest efter 4 måneder, mener jeg.
    Hun er en lille pige i go form, gætter på det hjalp.

    Jeg har gået 1 måned med brud på foden/ankel, og jeg er ved at være træt af det smiley smiley smiley

    Så håber virkelig for dig, at du blir lavet og kommer tilbage smiley


  • #11   16. sep 2020 jeg vil finde en part som kan have hesten som sin egen på det sted du mener hesten skal stå

    og så du kan komme og gå som du vil og besøge hesten


  • #12   16. sep 2020 Sorte slyngel.
    Citat "En ting er kontrakten, men det var nok med henblik på, at du ikke blev ukampdygtig.
    Så jeg synes lidt den kontrakt er ude, fordi jeg ikke vil aflive en rask hest."

    -Jo. Kontrakten var netop med henblik på, at der skete noget, så man ikke kunne blive ved med at have denne hest. Kontrakten tager ikke hensyn til årsagen, om det er nyt job i Sibirien, sygdom hos menneske, tab af indtægt eller bare skifte af interesser. Kontrakten tager hensyn til hestens videre skæbne.
    - Så, hvis man ved overtagelse af hesten fandt grund til at acceptere denne klausul, så jo, aftalen skal holdes selv om man fx bliver syg.

    Men, man kunne fx spørge gamle ejer, om der er ideer til alternativer. Men, som udgangspunkt må klausulen ift hestens tarv gælde.


  • #13   16. sep 2020 Der er ingen ide i, at undeskrive en kontrakt, hvis man ikke har tænkt sig, at overholde den. Kontrakter er til for, at de skal overholdes. Ellers er der ingen mening i at indgå dem.
    Forrige ejer ville ikke ha solgt hesten til TS hvis ikke der var indgået denne kontrakt.
    Et ord er bindende. Mundtlig som skriftlig, selvom det mundtlige kan være svært, at bevise. Og Forrige ejer er i sin gode ret til, at sagsøge TS, hvis ikke hun overholder kontrakten. Om hun gør det, er ikke til, at vide.
    Men jeg er helt enig i, at TS skal overholde kontrakten. Aflive selvom hesten er sund og rask, hvis hun ikke finder en go part eller vælger udlån, som jeg godt forstår hun værger sig ved, da man ikke har helt samme kontrol med sin hest ved udlån, som med part.


  • #14   16. sep 2020 Aller først; Puha en omgang! Jeg håber de finder ud af at få dig på højkant igen! God bedring !

    Mht hesten, jeg ville vælge at have den stående et sted med fuldpas og så få fuldpart til den, om du så skal have flere ud for at finde den rigtige, så vil du prise dig lykkelig over at din hest er glad og bliver brugt, nu hvor hun ikke trives som fold bums.


  • #15   16. sep 2020 Dr Who.
    Det ændrer stadig ikke min personlige mening.
    Det er hvad jeg mener, ikke hvad der faktisk er korrekt.
    For jeg synes ikke man ska aflive raske heste, der er bare andre muligheder.
    Så ved jeg ikke hvem, der faktisk ville holde fast i, at aflive en rask hest, men det er ikke en helt rask beslutning, mener jeg.
    Min gamle hest aflivede jeg heller ikke, fordi hun ikke ku være ridehest mere, hun var rask nok, til at få 6 år på en fold, indtil hun fik det så skidt, at det var tid.
    Altid om det var en overvejelse, at aflive hende som rask - med eller uden klausul.


  • #16   16. sep 2020 Men - Sorte Slyngel.
    Hvis du og jeg stod og skulle gøre en handel, og jeg vidste om dig at du sådan set gerne kunne sige ja til en given betingelse - men når det kom til stykket, så ville du ikke overholde aftalen, men følge dit eget hoved - så ville jeg gerne vide den slags FØR handlen, for så kunne jeg jo lade være med at handle.
    Enten er en aftale en aftale - eller også er der ingen aftale.
    (undtagen er, hvis noget væsentligt har ændret sig, og så kunne man jo bare tale om det)

    Hvis du ikke ville aflive, hvis du ikke kunne beholde hesten, så skulle det siges højt FØR købet.
    Jeg har ingen anelse om, hvorfor den klausul er der - men siden køber og sælger var enige da nuværende ejer købte hesten, antager jeg at klausulen er velbegrundet....


  • #17   17. sep 2020 Dr Who.
    Jeg ville prøve at løse det på anden måde inden.
    For jeg ville nok gerne beholde min hest, hvis det ellers var muligt.
    Og er det ikke muligt, ville jeg nok kontakte sælger først, selv der må der være fornuft.
    Men uanset det udfald, ville jeg ikke aflive, jeg vil ikke slå et andet væsen ihjel jeg holder af, pga en kontrakt, hvis der ikke er andet.
    Du må jo heller ikke gi aktiv dødshjælp, det er skrevet uden at gi dyr menneskelige egenskaber.
    Så uanset hvad, for du mig ikke til, at slå en ikke ældre hest ihjel, som ellers fungere 100%.
    Jeg vil gøre hvad jeg ka for, at løse det uden kontraktbrud.
    Og så ville det ikke være første gang, en kontrakt ville blive brudt.
    Dette er ene og alene fordi der er et raskt dyr indblandet, at jeg ville handle sån.
    Men, jeg ville ALDRIG selv handle hest sån, netop fordi jeg ved, at jeg ikke vil aflive en frisk hest.
    Så derfor ka jeg præcis godt ha den holdning, hvad end DU synes om det eller ej.

    Og netop, vi ved ikke hvorfor den klausul er lavet.
    Men hvis det ikke var fordi TS selv var i tvivl, ville hun ikke ha lavet dette opslag.
    Så derfor tænker jeg, at hun søger løsninger.


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 211
    #18   17. sep 2020 Er jeg den eneste der undrer mig over, at en 15-årig PSG uddannet hoppe med OK papirer sælges med klausul mod videresalg/krav om aflivning - og i øvrigt ikke har stævneresultater siden -16?

    Ikke at det har relevans for TS's dilemma, udelukkende i forhold til den afledte dialog vedr. aflivning af raske heste....


  • #19   17. sep 2020 Hej alle,
    Jeg har på ingen måde tænkt mig at overskride kontrakten, den ballade det også kan gi har jeg heller ikke nok kræfter til at kunne klare, og så går jeg meget ind for at overholde kontrakter.

    Jeg ved der er en chance for jeg kan komme i sadlen igen, hvornår er der ingen der ved, men det er hverken i 2020 eller 2021, hvad der sker i 2022, ved jeg ikke noget om endnu, men kæmper hvad jeg kan for savner vores samarbejde, og den glæde vi ellers har med hinanden, når energien er i top.

    Havde jeg vidst at jeg ville få det som jeg har det lige nu, havde jeg ikke købt hende, til trods for vores gode kemi, men nu er hun under mine vinger, og har aldrig kunne få mig til at aflive en sund og rask hest, og vil gøre ALT hvad der står i min magt for at hun skal have det godt, om det så betyder der er en anden der skal holde hende igang og holde hendes humør oppe, jeg er bare synder knust over at jeg ik engang kan tage hende ud fra folden alene i frygt for at jeg falder sammen og ik kan komme op igen, og det er der bare ik nogen som helst, hverken mennesker eller dyr der er tjent med.

    Og der kan jeg ikke se ud over min egen næsetip for min kærlighed til hende for at finde ud af om det er mest synd at lade hende gå og være foldbums som hun er så ked af, eller om det faktisk ville være mest "rigtigt" at aflive en sund og rask hest, som jeg slet ik kan forestille mig.

    Jeg er givet mig i kast med at finde 1-2 parter, hun er en særlig pige og kræver dén eller dé rigtige ryttere, og selvom jeg lægger ALLE kortene på bordet, og "parten" så siger det har de prøvet for og de lever op til krav mm. Så når de sidder på hende bliver de alligevel skræmt og springer fra, og det slider, jeg kæmper stadig, har lige haft en ude at prøve hende i dag, det virkede super godt, var meget positivt overrasket, men har en mavefornemmelse pt der siger hun springer fra, fordi hun kom med et lille buk da hun snublede og blev bange, det er småting, og hvis hun tøver der er hun bare ik den rigtige, så har mange blandede følelser og enormt mange knuder i maven over alt det her.


  • #20   18. sep 2020 Kære TS
    Hvis din hest ikke finder en part og blir mere og mere deprimeret og trist, så er det jo ikke længere tale om en sund og rask hest. Ikke for at du SKAL aflive, men sundhed handler ikke kun om fysik, men altså også om psyken. En trist hest er ikke en sund og rask hest.
    Hvis jeg skulle finde part til en tilsvarende hest, ville jeg se helt bort fra rideskoleryttere. Beklager rideskoleryttere, men i har simpelthen ikke erfaring nok. Selvom rideskoleheste kan ha deres unoder, så gir det ikke erfaring nok, at ha redet nok så mange rideskole Musser.
    Jeg ville se mig om efter en, der har haft egne heste og redet en del stævner, men som af en eller anden grund ikke længere har egen hest. Om det er pga studier, økonomi eller begge dele, eller noget helt tredje, er ikke det vigtige. Det, det handler om for din hest er, at du finder en med erfaring og ansvarsfølelse nok til, at kunne håndtere en vågen hest i underskud af motion.
    De findes, men der kan godt gå lidt tid inden du finder den rigtige. Måske du skal overveje om det rigtige match er en flytning af hesten værd? Måske findes den rigtige rytter, bare lidt længere væk? Selvf gir det dig længere transport, men det vil være det værd, hvis de bare klikker sammen og din hest blomstre op igen.


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #21   18. sep 2020 Hvad hesten angår, kunne du måske finde en god partner, for at den kan komme til "at bestille noget". Hvad dig selv angår, har jeg set mange eksempler på at folk med ryg- eller hofteproblemer har hjulpet sig selv ved at dyrke ridning, i et omfang og med en udvikling du kan udholde. Men undervejs skal du naturligvis rådføre dig med din læge. Hold humøret oppe. - Det hjælper også på dine skader.

  • #22   21. sep 2020 Kære ts.
    Jeg ved det kan være svært i junglen af parter. Men!
    Gå efter en selvsikker og moden rytter. Det kan godt være at alle de unge ryttere siger at de har hvad der skal til for at ride en nervøs hest. Men det har de færreste af dem, når det kommer til stykket. Jeg ejer selv en sensitiv hest og det kræver altså bare en anden indgangsvinkel. Og det skal du lægge vægt på i din søgen. Søg efter nogle som har arbejdet med arabere eller andre følsomme racer. For det hjælper ikke at du finder 5 forskellige som skal op på din hest hvis de alle bliver nervøse over et buk. Så må du lede efter en som vil starte fra jorden eller en som hviler nok i sig selv til at kunne lede og guide din specielle hest.
    Held og lykke med jagten!


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #23   21. sep 2020 Hvis en hests nervøsitet ikke kommer fra rytteren, er løsningen arbejde. Stille og roligt arbejde - flere timer dagligt. Så falder 9 ud af 10 heste til ro.

Kommentér på:
Hjælp, til pt mit livs sværeste beslutning

Annonce