{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.968 visninger | Oprettet:

Inspiration til løsdrift skur. {{forumTopicSubject}}

Jeg søger inspiration til løsdrift byggeri.

Jeg har tænkt mig at hegne halvdelen af denne mark ind - resten forbliver forpagtet ud.
Dvs ca 2 hektarer. Jeg ejer 6,5 hektarer jord, så, der kan altid udvides...
Har tænkt mig at have et par heste og lidt kødkvæg.

Jeg har tænkt mig at placere en ridebane ved skovkanten, hvor jorden er naturligt drænet.
Og lidt bagved et stort løsdrift skur.
Dvs har tilladelse til at bygge 2, max 50 m2 pr skur...

(se billede af tegning i kommentar.)

Jeg har set på CN Agro og diverse andre leverede løsninger, men tænker faktisk på at bygge selv??

Tanken er:
4 m x 12 meter.
Lukket på de to korte sider, åben på langside.
Jeg vil placere skuret, så det er ca 45 grader på skrå ift åbning mod nordøst. Dvs fantastisk læ i skuret fra skoven. (Dette er en magisk ejendom, skoven "æder vinden" og her er altid læ.) Og køer kan lægge på lejet og holde øje med om mennesker kommer med foder - jeg har læst mig til, at kvæg vil kunne se foder pladsen, for at kunne finde ro til at hvile.
Jeg tænker, at sætte et par bigballer midt for åbningen. Bruge halmen til dybstrøelse - og det hæmmer sure heste i at vogte over indgangen (selvom det er åbent).

Jeg kan læse mig til, at der skal være 80 cm over højeste hests stangmål. Jeg vil gerne have dybstrøelse, så højden skal vel være 3 meter? (Fiktiv hest 160 cm + 80 cm luft + plads til dybstrøelse)
Dermed - skal de bærende stolper 80-100 cm ned i huller og fikseres, så skal jeg bruge 4 meter lange stolper?
Hvor tykke stolper skal bruges, for at kunne bære vægge og tag?
Hvor køber man 4 meter lange stolper?

Jeg tænker, at sidebeklædning skal stoppe 10 cm over jorden, så der ikke suges fugt fra madrassen op i træet, så det ikke rådner i utide.

Jeg tænker, at have træbeklædning de nederste 2 meter - og så vindstopper net øverst, for at kombinere naturlig lys og skygge for sommersolen.

Jeg vil placere stolper langs den åbne side med 3 meters afstand, så jeg ved syge dyr kan sætte et skillerum op vha de solide stolper. Det vil skabe bokse på 4 m x 3 m til kalve, følhopper og lignende.

Et stykke væk vil jeg sætte høhække eller lignende på folden til grovfoder - så sliddet spredes.
Steder med meget slid får nok en bunke grov træflis - ja, det rådner, men kan ved behov fjernes med bobcat, når der muges I bund i dybstrøelsen.
Kraftfoder, sadler og lignende skal ikke opbevares i løsdrift skuret. Det er kun læ og soveplads.
Jeg forventer at lave vandrefold inspireret fold opdeling.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Inspiration til løsdrift skur.
  • #1   20. okt 2020 Skitse af skur

    profilbillede
  • #2   20. okt 2020 Altså jeg startede med en 40 fods container, der blev sat på fliser. Det fungerede rigtig godt. De findes med ekstra højde. Kan man ikke li udseendet kan den evt beklædes med træ.
    Jeg ville rådføre mig med en tømrermester, om hvilke dimensioner der er behov for. Og et godt råd: byg det mere solidt end du tror er nødvendigt. Især heste kan være voldsomt hårde ved sagerne.


  • #3   20. okt 2020 Jeg kan ikke lide containere.
    Køer lægger sig med udsigt til maden - det kan de ikke i en lukket container, så de vil nok ikke opholde sig der.

    Jeg vil gerne have mulighed for at lave midlertidige bokse ved behov - og ved åbent løsdrift skur tænker jeg at det kræver lidt dybde, så dyrene kan have læ fra vind og regn ved fronten, ved at søge længere ind.


  • #4   20. okt 2020 Jeg fik min ombygget, skåret døre i.
    Du vil jo kunne fjerne den ene langside så den er åben. Men ja den blir ikke så dyb.


  • #5   20. okt 2020 Jeg ville gå ud fra en højde på 175 stg. smiley Selvom det ikke er den højde Aslan har, så er det altid godt at være på den sikre side hvis du pludselig skulle få en opstalder e.l. smiley

    Prøv at tænke på at det gerne skulle være holdbart og mindst muligt vedligehold.. Jeg ville holde mig fra træ medmindre man taler indvendig og i afrikansk hardwood smiley
    Heller bygge i fundablokke og stål smiley

    Mvh TT


  • #6   20. okt 2020 Jeg kan umiddelbart bedre overskue at opdatere min skruetrækker, hvis den brænder sammen - end at leje en cementblander og transportere vand 80-100 meter fra nærmeste vandslange...

    Og kalmar brædder bliver jo nok bare pænere og mere naturligt - og det er jo en hardcore charmerende ejendom jeg er ved at indrette - lever skuret kun 10 "år, opgradere jeg bare med et nyt til den tid.


  • #7   20. okt 2020 Måske skal du ud i noget ala det vi har - bare lavet større til dit brug ?

    Lige sådan så har vi støbt stolpefødder i jorden, og vores stolper er så hut jeg vusker 2.60 meter. De bagerste er skåret lidt kortere, så vi har fået skråt hældende tag.

    Vi har bygget det op i rammer, og så brugt profilplader i 120x244 cm 12 mm tykkelse - på de få år jeg har haft mine læskure har de kun en gang slået en hov så hårdt i pladen, at jeg har skiftet pladen aka der var et hovspor, men ikke slået igennem.

    Plader når tæt ned til jorden, så kun maks 5cm luft - det har ikke givet problemer. Ellers tror jeg det vil suse/trække nedefra, og det er ikke sundt for dyrene hvis de ligger der i træk.

    Jeg elsker at bygge i træ, og bruger gerne mørk valnød træolie til at få skurene til at falde i et med naturen.

    Her kan du måske fornemme vores opdeling og rammer.

    Ellers skulle du måske kigge efter flytbare læskure ?

    Der ud over er jeg mega fan at muddermåtter/heavymats - de er flytbare, hvis man ombestemmer smiley

    Mvh Charlotte


    profilbillede
  • #8   20. okt 2020 Charlotte :
    Jeg tænkte i kalmar brædder, enten i klink vandret eller lodret "2 i 1" altså to bagerst, et brædt til overlap hvor de mødes.
    Simpelthen fordi det ser fedt ud.
    I lokalområdet er der nogle skure i plader af en slags - de ældes ikke med ynde på østsjælland??

    Jeg har forsøgt at læse på officielle anbefalinger til løsdrift skure til kvæg.
    Loven kræver jo mindst 30 cm strøelse for at man må have kreature udendørs i dybstrøelse uden mødding.
    Så - jeg tror ikke, at dyrene mærker så meget til det?

    Men ja, det bliver en storebror til dit skur, Charlotte


  • #9   21. okt 2020 Hæhæ ja fin storebror smiley

    Nu ville mine “pæne” heste jo DØ hvis der kom en ko ind på deres matrikel - er sket en gang, da naboens kvie stak af, og vi fik hende fra rapsmark og ind på vores hestefolde. Mine pæne kræ ville IKKE i nærheden af det skur hun boede i indtil hun blev hentet smiley

    Kalmar er så smukt - kan godt forstå du vil have det smiley

    Mvh Charlotte


  • #10   21. okt 2020 Sørger du for at lede vandet væk fra skuret så rådner bræddebeklædningen ikke. Personligt ville jeg føre beklædningen ned til jordhøjde, så du undgår træk omkring dyrene.
    Staldmutter har invisteret i høstation med tag og det er guld værd med læ over høet så man undgår at heste laver spild pga vådt hø. Høstationen er med stort slowfeeder plade (kan også fåes med net. Håber sådan at staldmutter også får invisteret i en høstation mere, så hopperne også får deres.
    Ville selv bruge 15x15 eller 20x20 stolper når du bygger så stort et skur. De kan fåes i 4.20 m, kan fåes længere.
    Du skal bruge udover det også huske at købe spær, T1 lægter og imprægneret tømmer som toprem til at bære tagkonstruktionen.
    Hvis du kender en tømrer så du evt få personen til at bestille materialerne hvis i selv vil bygge medmindre i vil hyre en tømrer til det.
    Materialerne kan du gå ned i stark med din indkøbsliste og få et tilbud, der er også 10-4, XL byg m.fl (Fog og bygma er stjerne dyre)
    Du skriver ikke ønske til taget, er det eternit, stål, tegl? Du skal have i mente, at afhængig af tag typen, er det som minimum krav til taghældning for at vandet bliver ledt væk, så der ikke er risiko for at regn slår op under samlinger.
    Man kan få ståltag med antikondens dug, så det larmer meget mindre og så det ikke samles kondens under taget. der er firmaer som kan skære ståltaget i ønsket længde, så man kun har samling til siden og ikke undervejs ned ad hældningen. Ståltag er hurtigt lagt og vejer intet i forhold til eternit eksempelvis.
    Husk dræn i jorden til den side, hvor taget er lavest ellers bliver det en gang pløre hurtigt også selvom du skal have tagrende på.
    Man kan også købe færdige løsninger, hvis man ikke vil rende ned i byggemarkedet med en indkøbsliste. De færdig løsninger er ofte med alle materialer man skal bruge og så man selv saver det til når man skal opsætte det. ved at Oksbøl savværk har færdig løsning.
    Bliver spændende at følge dit projekt smiley smiley


  • #11   22. okt 2020 Oksbøl savværk laver skure 3 meter dybe, max bredde kan øges ved ønske. Dybde kan ikke øges. Har talt med dem
    Umiddelbart vil jeg gerne have noget dybere.

    Taghældning.
    En halv meter fald på 4 meter bredt skur bør være nok?

    Skur placeres øverst på drænet mark.
    Nok flis eller lignende foran til at undgå optrædning.

    Jeg tænker tagpap (aht støj) eller antikondens plader.

    Jeg har tænkt mig at placere høhække 50+ meter væk.


  • #12   22. okt 2020 Hmm underligt at de ikke kan lave et dybere sku efter ønske smiley kan se at tagfladen er 4 m i bredden, så man kunne evt forlænge væggen på siden mod åbningen, så man får den halve meter mere men det kræver et par planker mere og måske et par lægter.
    Hældningen er mere end rigeligt. Hvis i skal have tagpap, så skal i have krydsfiner plader på, så i kan brænde underpap og tagpap på, husk vindskeder eller anden løsning så vinden ikke få fat i endende på tagpappen eller ståltaget (hej hej tagpap udover marken i stormvejr smiley ). Og lad vær med at brænde mandens sko af når i skal brænde pap på smiley been there, done that. Første gang har jeg set min mand har The moves smiley


  • #13   22. okt 2020 12.
    Fnis.
    Dennis regnede med at bryllupvals var første og sidste gang han skulle danse


  • #14   22. okt 2020 smiley smiley gør han det ? smiley smiley det kan du hurtigt få lavet om på, hvis det dig der skal brænde tagpappen varm og han triller rullen med tagpap. 4 gange har jeg skulle hjælpe min mand med tagpap og hver gang har han danset og bandet som en sømand smiley forstår ham ikke

  • #15   22. okt 2020 http://kystol.com/DK/Vi%20tilbyder/Læskure.aspx

    De har faktisk Ok priser som samlesæt og i din mere ønskede mål


Kommentér på:
Inspiration til løsdrift skur.

Annonce