{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.089 visninger | Oprettet:

kronisk forfangen pony og "ridning" {{forumTopicSubject}}

Jeg bliver lidt i tvivl nu og derfor spørger jeg jer:

Bør man sætte sig op på en pony der er kronisk forfangen pony? Her tænker jeg bare for at sidde der?
Jeg så lige en video, hvor en pony får specielle sko på, og synes jeg så selvsamme pony, med 2 små piger på ryggen for et par dage. Ponyen stod bare stille, opbundet i en stald, da pigerne sad på den.

Jeg spørger fordi jeg egentlig troede at en forfangen ponys ben skulle aflastes så meget som muligt?
Så er der forskel på den "akutte" forfangen og den kroniske forfangen pony/hest i forhold til hvordan man håndtere det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kronisk forfangen pony og "ridning"
  • #1   22. okt 2020 Ja der er forskel. I den akutte fase er lamellerne så bløde som smør og det er grunden til de skal stå stille, så hovbenet ikke flytter sig.
    Hvis dyrlæge/smed siger god for ridning, ser jeg ikke noget problem for ridning, bare hesten bliver beskåret mm, som den skal.


  • #2   22. okt 2020 okay, hvad er den kroniske så? Hvad er forskellen? smiley

  • #3   22. okt 2020 Nu står der en masse på Google, men der er flere ting der undrer mig. Der står at hesten bliver kronisk forfangen, hvis den er akut forfangen mere end 4-5 dage og kronisk forfangne heste sjældent kan reddes. Samtidig står der en rotation på over 5° er næsten en garanti for en dødsdom.
    Ingen af disse ting (ud over definitionen på kronisk forfangenhed) giver nogen som helst mening for mig, da jeg igen og igen læser historier der modbeviser dette.

    Jeg havde en pony (Tyson) som smeden sagde var kronisk forfangen (en af de smede i Danmark der ved absolut mest om forfangenhed) og han nævnte intet om aflivning eller noget. Tyson blev da også i en periode rigtig godt gående med den rigtige behandling. Han fik så tilbagefald og kunne ikke reddes til sidst, men det var fordi hovbenet var begyndt at ændre form/bøje opad foran.

    Hørte om en pony med 17° på det ene forben (husker ikke det andet) og den blev da alligevel ridepony efterfølgende.


  • #5   23. okt 2020 Min fik rette behandling og var stadig kronisk forfangen, fordi hoven "mén" af oplevelsen. Han fik det som sagt bedre, efter der kom en ordentlig smed på (ingen af de to barfodstrimmere kunne gøre en forskel)
    Men hvis definitionen jeg finder er korrekt, er der altså mange kroniske forfangne heste der klarer sig fint som rideheste.


  • #6   23. okt 2020 Jeg har en pony den har været forfangen nogle gange, jeg tager den af græsset, og så bliver den god igen, nu går den med mundkurv på folden, og den fungerer fint, er 100 % rengående, så den bliver nok nødt til at gå med den hver sommer, sådan cirka 8 måneder om året

Kommentér på:
kronisk forfangen pony og "ridning"

Annonce